Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- گودرزی نماینده بروجرد و اشترینان معتقد است: در صورت احداث سدهای گلرود و آبسرد خطر جاری شدن آب در مناطق مختلف و تا امتداد استان خوزستان کاهش می یافت و در صورت بهره برداری از این دو سد خسارات تحمیلی در حال حاضر به مقدار بسیار کمتری تقلیل پیدا می کرد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ لرستان یکی از مهم ترین استان هایی بود که در جریان سیل های سلسله وار در کشور، آسیب های جدی و زیادی را متحمل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از پنجم فروردین 1398 همزمان با اعلام سازمان هواشناسی مبنی ورود سامانه بارشی متراکم به جنوب و غرب ایران بر اثر بارندگی‌های شدید در شهرهای استان لرستان از جمله معمولان، دورود، خرم‌آباد، پلدختر و ویسیان سیلاب بزرگی جاری شد. این سامانه بارشی در 2 موج از پنجم تا 9 فروردین و نیز موج دوم از 11 تا 13 فروردین موجب ایجاد سیل و وارد آمدن خسارت در برخی شهرستان‌های این استان شد.

بارش فراوان باران، عدم توجه به پیش بینی های هواشناسی و آماده نبودن استان برای مقابله با سیل را از جمله مهم ترین عوامل گسترش خسارات در این استان می توان نام برد. علی‌اصغر پیوندی رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در پیامی در فضای مجازی که بازتاب های زیادی در فضای سایبری کشور داشت در خصوص وضعیت مناطق سیل زده در لرستان نوشت: «سیل گلستان در شهر ماند، در لرستان اما نه شهر و خانه بلکه همه زیر ساخت‌ها راهم با خود برد. پل‌ها و جاده‌ها با سیل رفته‌اند و مسیر ارتباط زمینی با بیشتر شهرهای سیل زده قطع است. بالگردها پای کارند اما راه که نباشد کار امداد سخت است. به یک حرکت جهادی برای باسازی زیر ساخت ها نیازمندیم.»

بنابر اطلاعاتی که مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره مصدومان و کشته های سیلاب از 26 اسفند تا 15 فروردین در اختیار رسانه ها قرار داد، لرستان با 256 مصدوم بیشترین تعداد مصدومان اعزامی به اورژانس را در کشور داشته است. در میان افراد کشته شده نیز لرستان با 14 کشته پس از استان فارس بیشترین تلفات را در جریان سیلاب های اخیر در دفتر اورژانس کشور ثبت کرده است.

سیل در استان لرستان باعث از میان رفتن بیش از 55 مدرسه، تخریب 57 پل و تخریب 250 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه شد، همچنین برپایه برآوردهای اولیه به بیش از 72 هزار واحد مسکونی خسارت وارد شده است. همچنین سیل در لرستان سبب از میان رفتن بیش از 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان شد.

سیدامین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی لرستان ضمن توصیف ابعاد مختلف خسارات سیل به این استان از برآورد حدود 50 میلیارد تومانی به آثار تاریخی این استان خبر داده است. همچنین برخی آثار برجسته تاریخی لرستان از جمله پل‌های کشکان، افرینه، کلهر، پلدختر و نیز پل تاریخی گَپ بر اثر سیلاب‌های اخیر دچار آسیب جدی شده‌اند.

به منظور مداقه و بررسی بیشتر آخرین وضعیت امدارسانی و اولویت های امداد رسانی در این استان پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با عباس گودرزی بروجردی نماینده دوره دهم از حوزه انتخابیه بروجرد و اشترینان در استان لرستان گفت و گو کرده است:
عباس گودرزی ضمن اشاره به لزوم اولویت بندی در امدادرسانی به شهرهای مختلف این استان و درگیر بودن شهرهای متعدد در جریان سیلاب های اخیر گفت: در حال حاضر بیشترین فوریت و اولویت باید به شهر پلدختر معطوف شود که گل و لای خانه و محل سکونت مردم را فرا گرفته و آب به وسایل و اجناس و دیگر ملزومات آنها آسیب جدی زده است و کشاورزی و زمین های زراعی را با مشکلات فراوان رو به رو کرده است.

وی ضمن اشاره به فعالیت در خور توجه نیروها و اردوهای بسیج مردمی و جهادی و فعالیت در مناطق مختلف استان لرستان افزود: این افراد در شهرها، محله ها، کوچه ها و حتی خانه ها مشغول کمک رسانی به مردم هستند و بعضا با گروه های امدادی روبرو هستیم که یک خانه را در این استان تحویل می گیرند و گل و لای آن را تخلیه می کنند. چرا که همان طور که اطلاع دارید پس از سیل، تخلیه گل و لای از مهم ترین فوریت های امداد رسانی محسوب می شود و گل و لای اگر سفت و تثبیت شوند تخلیه و انتقال آن با زحمت و انرژی بیشتر و سنگین تری همراه است از این رو ضرورت این امر در لحظات آغازین اتمام سیل بیش از هر چیز احساس می شود.

این نماینده مجلس در بخش دیگر ضمن اشاره به فعالیت و اولویت های دولت در جریان امداد و بازسازی مناطق آسیب دیده و همچنین ایجاد بسترسازی و آمادگی لازم برای عدم تکرار این حوادث یادآور شد: در حال حاضر شهرستان بروجرد سه سد دارد که یکی از آنها به دلایل واهی از دستور کار خارج شده ، دومی به صورت قطره چکانی در حال فعالیت است و سومی که به طور کامل در حال کارکردن است با پیگیری های فراوان و پس از تخصیص اعتبار در زمان چیت چیان وزیر سابق نیرو احیای مجدد شد وحجم ذخیره آب آن افزایش پیدا کرد.

وی همچنین درباره احیا و توجه بیشتر به امر سدسازی و احیای سدهای از کار افتاده یا نیمه کاره اظهار داشت: راه اندازی «سدگلرود» که فاز اول مطالعاتی آن در سال های گذشته رها شد می بایست دوباره در اولویت و دستور کار قرار گیرد، همچنین پروژه «سد آبسرده» که حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باید با سرعت و همت بیشتری پیگیری و اجرایی شود. گودرزی دربار اهمیت ایجاد این دو سد افزود : در صورت احداث این سدها خطر جاری شدن آب در مناطق مختلف و تا امتداد استان خوزستان کاهش می یابد و در صورت وجود و بهره برداری از این دو سد خسارات تحمیلی در حال حاضر به مقدار بسیار کمتری تقلیل پیدا می کرد.ما در مجلس بارها نشست و جلسه گذاشتیم و پیگیری های متعددی در این زمینه انجام شده ولی متاسفانه چنان که شاهد هستید نتیجه درخور توجهی صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس همچنان در باره عدم لایروبی نهرها و خسارت های این حادثه گفت: لایروبی رودها تاثیر مهم و زیادی در بروز سیلاب دارد و در صورت لایروبی رودهای دشت سیلاخور آب کمتری به شهرهای پایین دست انتقال پیدا می کند.

گودرزی بروجردی در بخش دیگر درباره صدمات بخش کشاورزی در شهرهای بروجرد و اشترینان بیان کرد: در حدود 10 هزار هکتار از زمین کشاورزان در روستاهای بروجرد و اشترینان زیر آب رفته است و کشاورزان دچار خسارت های زیادی شده اند. در این میان دولت و متولیان امر ضمن اولویت دادن به وضعیت بحرانی شهر پلدختر درصدد پرداخت خسارت به دیگر نقاط و شهرهای استان هم باشند.

گودرزی تعداد کشته شدگان این استان را 15 تن عنوان کرد و افزود: بیشتر خسارات در این استان مالی بوده است و منازل، مغازه ها، اجناس داخل مغازه ها و لوازم خانگی منازل آسیب شدیدی دیده اند که لازم است دولت محترم پس از ساماندهی و اقدامات فوری و اورژانسی درصدد جبران خسارات آنها بر آید.

وی همچنین درباره وضعیت راه ها، فرودگاه ها و وضعیت راه آهن در شهرهای مختلف این استان گفت: اکنون بیشتر راه ها در این استان به همت مسوولان باز شده است اما برخی از راه ها و جاده ها به طور کلی منهدم شده اند و نیاز به احداث راه جدید دارند. مسیر خرم آباد-پلدختر از جمله این مسیرها هستند که به کلی در اثر سیلاب ها تخریب شده اند و مردم در حال حاضر از راه های موقت و جایگزین استفاده می کنند که نیاز است در میان مدت و بلند مدت و با پیگیری ها، این وضعیت بهبود و مسیرها بازسازی و احداث دوباره شوند.

گودرزی در انتها درباره دلایل اصلی سیلاب در استان لرستان افزود: به نظر می رسد این اتفاقی طبیعی است که دوره سینوسی دارد و هرچند سال یک بار اتفاق می افتد اما این حجم از بارش ها در چند دهه اخیر بسیار کم نظیر بوده است. البته در این زمینه استانداردها هم رعایت نشده و مجوزهای غلطی نیز صادر شده است که لازم است نهادهای نظارتی نیز در این بخش ورود کنند.

پژوهشم**92800**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بلاياي طبيعي سيل لرستان سيلاب 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۴۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد

استاندار یزد گفت: با توجه به تمهیدات انجام گرفته شده علیرغم اینکه حجم بارش‌ها در برخی نقاط بیش ار۵۰ میلی متر گزارش شد اما خوشبختانه حجم خسارات قابل مقایسه با سیل سال گذشته نیست و اقدامات ارزشمند صورت گرفت مانع از خسارت بالا شده است.

مهران فاطمی در حاشیه بازدید از مناطق مختلف شهر به منظور بررسی مناطق با مشکل آب‌گرفتگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که باران رحمت الهی باریدن گرفته و استان کویری یزد نیز سیراب شد؛ هرچند بارش‌ها ممکن است با خساراتی همراه باشد اما بسیار برای استان یزد نافع است زیرا که یزد تشنه باران است.

وی افزود: با توجه به تمهیدات انجام گرفته شده، علیرغم اینکه حجم بارش‌ها در برخی نقاط تا بالای ۵۰ میلی متر بارش گزارش شد اما خوشبختانه حجم خسارات قابل مقایسه با سیل سال گذشته نیست و اقدامات ارزشمند صورت گرفت که مانع از خسارت بالا شده است.

استاندار یزد با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ شهرستان از ۱۲ شهرستان استان درگیر سیل و سیلاب هستند، ادامه داد: ۴۹۰ تیم امدادی و مدیریت بحران در حال خدمت رسانی به مردم در مناطق مختلف استان یزد هستند و ۱۵۰۰ نفر نیرو در جای جای شهر و استان آماده به کار و ارائه فعالیت‌های خدماتی و امدادی هستند.

فاطمی با تقدیر از گروه‌های مختلف امدادی، بسیجی و سپاه و همه دستگاه‌های امدادی خدمات‌رسان، مدیریت بحران، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان گفت: تمام نیروها تا پایان شرایط اضطرار پای کار هستند.

وی گفت: خوشبختانه حجم خسارات تاکنون پایین است، منتهی برخی آب گرفتگی‌ها در سطح استان و شهر یزد داشتیم که باید اصلاح و رفع شود.

استاندار یزد تصریح کرد: شهرداری یزد اقدامات خوبی را انجام داده است ولی وسعت بالای شهر از جمله گالری‌های قنات در نقاط مختلف شهر منجر به فرونشست در استان و شهر یزد در چندین نقطه شده است.

فاطمی خاطرنشان کرد: در برخی مناطق از جمله حسن‌آباد به دلیل بستر زمین شناسی آن، نفوذ آب در زمین صورت نمی‌گیرد و ساخت و سازهای غیر اصولی نیز مردم را دچار مشکلات زیادی کرده است که فردا تیم‌های ارزیاب جهت برداشت میزان خسارات مراجعه خواهند کرد.

وی با اشاره به تداوم سامانه بارشی تا فردا گفت: در بافت تاریخی شهر یزد نیز مشکل خاصی ایجاد نشده است؛ توصیه داریم صاحبان منازل از منازل خود در بافت تاریخی سرکشی و بازدید داشته باشند و وضعیت ناودان‌ها و محل‌هایی که ساختمان را دچار آب گرفتگی می‌کند بررسی کنند.

استاندار یزد افزود: در استان انسداد جاده‌ای نداشته و در مورد برخی مسدودی‌ها نیز با کمک و ورود عوامل راهداری شرایط تحت کنترل قرار گرفته و تاکنون خسارت جانی نداشتیم، قطعاً با همکاری مردم و دستگاه‌ها از این بحران هم عبور خواهیم کرد و بارش‌ها باعث رحمت برای استان خواهند بود.

فاطمی گفت: مردم در شهر یزد می‌توانند با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس گرفته و از تیم‌های متعدد در صورت بروز مشکل برای دریافت خدمت بهره بگیرند، تیم‌های شهرداری پاسخگویی مردم هستند؛ این گروه‌های امدادی از ابتدای ورود سامانه بارشی مستقر هستند و در صورت گزارش حوادث بلافاصله این گروه‌ها به محل‌های دچار آب گرفتگی و خطر اعزام می‌شوند و تا حد ممکن مشکلات را رفع می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت تجهیزات استان برای رفع آب گرفتگی‌ها در طی یک سال اخیر بهتر شده است و آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان برای مواجه با مشکلات بالا رفته است.

کد خبر 747649

دیگر خبرها

  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد
  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم
  • بهره برداری از ۶ واحد نان کامل در ایلام
  • ترافیک مرکز کرج با بهره برداری از امتداد بلوار ماهان کاهش می یابد/ متمم موافقت نامه باغ ارتش بزودی در شورای شهر کرج مطرح می شود
  • عواملی که منجر به تشدید خسارات سیل در چین شده است
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال