Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@00:44:50 GMT

شاه‌کلید توسعه گردشگری بومی ملایر چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۵۲۹۴

شاه‌کلید توسعه گردشگری بومی ملایر چیست؟

بنابر آخرین تعریف ارائه شده توسط جامعه بین المللی اکوتوریسم، در سال ۲۰۱۵ بوم گردی یا اکوتوریسم، سفری است مسئولانه به جاذبه های طبیعی برای لذت بردن، ادراک و قدر طبیعت را دانستن و همراهی کردن با ویژگی های فرهنگی متعلق به گذشته و حال حاضر به طوریکه حافظ زیست بوم بوده، سبب پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه شده، شامل آموزش بوده و در آن گردشگر و در فعالیت های سودآور اجتماعی-اقتصادی مردم محلی مشارکت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا،‌ یکی از مهمترین نتایج این نگرش به گردشگری و طبیعت گردی، ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه و کسب درآمد برای آنان است چرا که از این طریق ساکنان منطقه ترغیب به حفظ محیط زیست، آداب و رسوم و آنچه برای گردشگران جذاب است می شوند. به این ترتیب اکوتوریسم می تواند در حفظ و پاسداری محیط زیست طبیعی و انسانی و توسعه پایدار تأثیرگذار باشد.

شهرداری ملایر با مدنظر قراردادن موضوع گردشگری و جذب توریست در این شهر، اذعان به ظرفیت های مناسب شهری ملایر درصدد است در راستای سیاست های توسعه گردشگری در سطح کشور، با اجرای پروژه های بزرگ فرا شهری و فرا منطقه ای و با ایجاد زیرساخت های مورد لزوم در برنامه ای میان مدت، الگوی مناسب و جدیدی را جهت " توسعه گردشگری بومی" در سطح کشور ارائه دهد.

در این الگو که مبتنی بر ساخت و استقرار ابنیه و آثار طبیعی و تاریخی بدیع و شاخص ایران و جهان در یک مکان مشخص است، علاقمندان و گردشگران داخلی و خارجی به جای مسافرت به اقصی نقاط  دنیا و صرف هزینه های گزاف و تلف کردن وقت فراوان قادر هستند با صرف کمترین هزینه و در حداقل زمان ممکن با مراجعه به این شهر علاوه بر بازدید از اماکن مهم جهان و ایران و آشنایی با تاریخ و تمدن کهن در جای جای دنیا، با شهر ملایر و فرهنگ اصیل ملایری نیز آشنا شده و روزهای بیادماندنی را در جوار مردم با فرهنگ و خونگرم  ملایر سپری کنند.

مجموعه تفریحی- توریستی مینی ورد، یک طرح بزرگ در قالب یک پروژه فرامنطقه ای تحت عنوان"جهان کوچک" به مساحت کل زمین 48 هکتار مطرح است که به همت شهرداری ملایر با بهره گیری از پتانسیل بهترین و مجربترین معماران و متخصصین امر و با به کارگیری مصالح بادوام و استاندارد تعدادی از مهمترین آثار طبیعی و تاریخی ایران و جهان را در حاشیه شمالی بوستان جنگلی کوهسار شبیه سازی و از این طریق موجبات جذب مسافرین و گردشگران داخلی و خارجی را به شهر ملایر فراهم کرده است.

شهردار ملایر در رابطه با اهداف و آثار وجودی و عینی اجرای این پروژه مهم به خبرنگار ایسنا گفت: توسعه گردشگری بومی و ارائه مدل جدید جذب گردشگر در سطح کشور، ایجاد اشتغال دائم و پایدار، کمک به رونق صنعت توریسم در سطح کشور و ارتقاء جایگاه ملایر در بین شهرهای شاخص ایران و جهان، ایجاد رونق اقتصادی و تولید ثروت در سطح شهر از طریق جذب و اقامت گردشگران داخلی و خارجی و بهره مندی ساکنان شهر از مزایای این صنعت مهم و بهره مندی طبقه متوسط و فقیر جامعه ایرانی از شرایط مناسب و ارزان قیمت برای آشنایی با آثار تاریخی ایران و جهان بدون نیاز به مسافرت های انتزاعی از جمله اهداف اجرای این طرح است.

حسین بابایی افزود: با تکمیل این پروژه ایجاد مکان تفرجگاهی مناسب برای ساکنان شهر و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری و تبادل فرهنگ و سنن اصیل دنیا و آشنایی گردشگران با فرهنگ و تمدن ملایر در دستور کار ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه قرار بود 138 المان از آثار فاخر و برجسته تاریخی و باستانی جهانی و ملی در پروژه مینی ورد تحت عنوان "جهان کوچک" طراحی و ساخته شود، عنوان کرد: با پیگیری های شهرداری ملایر امسال 2 میلیارد تومان اعتبار از محل سازمان برنامه و بودجه برای این پروژه درنظر گرفته شده است.

بابایی با اشاره به اینکه این پروژه یک طرح تفریحی – توریستی بزرگ با وسعت بسیار است، افزود: درحال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن یکی از اولویت های اصلی کار شهرداری ملایر به شمار می رود.

وی با تأکید بر اینکه مینی ورد، یک مطالبه فرامحلی است و به یک پروژه مهم استانی مبدل شده که کارشناسان برنامه و بودجه پیگیر تکمیل آن هستند، اظهارکرد: باید همه مسئولان تلاش کنند تا زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذار به منظور اتمام و تکمیل آن فراهم شود. 

بابایی تصریح کرد: مینی ورد تنها یک پروژه عمرانی نیست بلکه قرار است فعالیت های فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی در آن امجام شود و این قابلیت را دارد که بسیاری از جشنواره ها و نمایشگاه ها چون نمایشگاه صنایع دستی را در این محل برگزار کنیم. 

شهردار ملایر با بیان اینکه اولویت ما اتمام پروژه های نیمه کاره و پروژه هایی است که روی اقتصاد شهر و جذب گردشگر تأثیر می گذارد، ادامه داد: 2 المان مرتبط با شهر جهانی منبت و یک المان شهر جهانی انگور درحال طراحی و ساخت است و به زودی نصب می شود. 

وی به برگزاری جلسه ویژه با حضور استاندار همدان در رابطه با مشکلات و نیازمندی های شهرداری ملایر اشاره کرد و افزود: در این جلسه مشکل برق رسانی و محوطه سازی مینی ورد مطرح شد و دستورات لازم برای رفع این مشکلات صادر گردید.

قابلیت بام ملایر در ایجاد درآمد پایدار

بابایی در رابطه با پروژه بام ملایر نیز گفت: این پروژه با مساحت تقریبی 124 هکتار در  قسمت بالا دست باغ تاریخی سیفیه ملایر زمینه جذب مسافرین و گردشگران داخلی و خارجی را به شهر ملایر فراهم می کند.

وی اظهارکرد: پروژه فوق دارای آبشارهای مصنوعی، مجموعه رستوران ها، متل های سیاحتی، اقامتی و دیواره صخره نوردی و دو دروازه در ورودی های مجموعه است.

شهردار ملایر خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری بومی و ارائه مدل جدید جذب گردشگر در سطح کشور، ایجاد اشتغال دائم و پایدار و  افزایش درآمد سرانه شهروندان، کمک به رونق صنعت توریسم در سطح کشور و ارتقای جایگاه ملایر در بین شهرهای شاخص ایران و جهان، ایجاد مکان تفرجگاهی مناسب برای ساکنان شهر، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، افزایش مدت اقامت گردشگران، ایجاد زیر بناهای مناسب برای پرکردن اوقات فراغت و رفاه شهروندان و بهبود عبور و مرور شهری و راه‌های دسترسی به معابر اصلی شهر و کاهش ترافیک، از جمله اهداف و آثار وجودی و عینی اجرای این پروژه به شمار می رود.

بابایی یادآورشد: مجموعه‌هایی که در این طرح قرار گرفته شامل شهربازی مسقف، کافی شاپ گردون، رستوران، هتل، کمپینگ اقامتی، تله کابین و منوریل، پیست پیاده‌روی و دوچرخه سواری، پیست اسکیت، درشکه سواری و کارتینگ، زمین‌های والیبال، بسکتبال، فوتسال، تنیس، بدمینتون، اسکی روی چمن، پیست‌های بدنسازی، دستگاه‌های ماساژور، پارک ترافیک، باغ موزه مشاهیر ملایر، کشور و جهان، آلاچیق، نورپردازی و آبشار مصنوعی هستند.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی از بام ملایر که تاکنون به بهره‌برداری رسیده و در حال اتمام است، گفت: ساخت و نصب یادمان شهدا که با ۲۶ متر ارتفاع در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع به عنوان بلندترین یادمان شهدا در استان همدان شناخته شده است. 

بابایی افزود: جدول کشی و سنگ‌ فرش مسیر جاده بام، ساخت آلاچیق و ساخت و نصب مجسمه در مسیر ورودی بام ملایر، احداث سرویس بهداشتی و رستوران، ساخت آبشار مصنوعی در دامنه گرم کوه، دیواره سنگ نوردی و صخره نورد انجام شده است.

باغ تاریخی سیفیه؛ یکی از قدیمی‌ترین پارک های غرب کشور

باغ تاریخی سیفیه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک های غرب کشور است، این بوستان در شمال شرقی ملایر و در دامنه کوه گرمه ساخته شده و مساحت آن بیش از 15 هکتار ‌است.

این بوستان یکی از باغ ها وپردیس های اصیل ایرانی و دارای کوشک در قسمت انتهایی آن بوده که محل سکونت سیف الدوله بوده و گردش آب در آن جریان داشته است.

باغ دارای درختان چنار کهنسال برای ایجاد سایه است که محیط برخی از آنها بیش از 5 متر بوده، در باغ حوضچه‌ها و آبنماهای فراوان وجود دارد که در فصل تابستان مورد توجه بسیاری از هموطنان قرار می گیرد. مجموعه پارک و مقبره سیف الدوله تحت عنوان باغ ایرانی در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

در مورد تاریخچه باغ تاریخی سیفیه آمده است؛ سلطان محمد میرزا حاج سیف الدوله فرزند سلطان احمد میرزا عضدالدوله فرزند فتحعلیشاه قاجار، در سال 1260 قمری در تهران متولد شد و دوره جوانی را به تحصیل علوم و درک فنون پرداخته و پس از فراغت از تحصیل نظر به لیاقت فطری وارد خدمات دولتی شد ودراواسط سلطنت ناصر الدین شاه  در همدان، ملایر ، قزوین ،استرآباد)گرگان( ، کرمانشاه و خوزستان حکومت کرده و در خلال تصدی حکومت های مذکور به امیر تومانی نائل شد.

وی حکومت ملایر را به دفعات عهده دار شد و وقتی ملایر را به قصد تهران ترک می کرد در محل کنونی آرامگاه وی که به تپه مناجات معروف و در پارک واقع است بعد از خاتمه نماز با حالت تأسف و غمناک رو به اطرافیان خود کرده و گفت در نماز با خدای خود عهد نمودم چنانچه املاک خالصه ملایر از طرف دولت وقت فروخته شود در این محل پارکی احداث نمایم مفرح که تفریگاه مردم گردیده و اهالی ملایر از این بدی آب و هوا نجات پیدا کنند.

اتفاقاً پس از چندی ازطرف دولت وقت اجازه فروش املاک خالصیه انتقالی داده و زمین دهکده ازناو از طرف ایشان خریداری شد که در حال حاضر محل پارک فعلی ملایر است، چندی بعد توسط مقنیان یزدی شروع به احداث قنات کرد تا اینکه موفق شد از 8 کیلومتری قنات احداث کرده آب آن را به پارک بیاورد.

پس از این شرحی برای ناصرالدین شاه معروض و تقاضا کرد پارک مذکور به نام پارک ناصری خوانده شود و استدعا کرد که از مهندسان ایتالیایی که برای احداث پارک ها و تفریگاه های تهران  آمده بودند، یک نفر را برای طراحی و کروکی پارک به ملایر اعزام کند، که با موافقت ناصر الدین شاه یک طراح به ملایر فرستاده و طرح اولیه پارک توسط او انجام گرفت و ناصر الدین شاه پا رک را به نام " سیفیه" نامگذاری کرد.

بعد از احداث پارک، طبیعت نیز با نیات آن مرحوم مساعدت کرده و یکی از پارک های طبیعی ایران شد، این پارک به عموم اختصاص پیدا کرد و در وصیت نامه نیز قید شده که هرگونه تملک شخصی در آن غیر قانونی است.

گفتنی است؛ سیف الدوله در سدن 60 سالگی ترک خدمت دولتی گفته و بعد از آن تمام اوقات خود را به خدمت مردم مشغول شد. بعد از سیف الدوله نوه او مرحوم عضدی امیر مؤید نظر وی را انجام داد و در اواخر زندگی پارک مذکور را به شهرداری واگذار کرد.

به گزارش ایسنا؛ آنچه مسلم است با توجه به اهمیت صنعت توریسم در جهان و سودآور بودن این صنعت، مناطق مختلف کشور باید با برنامه ریزی راهبردی با بهره گیری از پتانسیل و ظرفیت شاخص خوداز این حوزه برای جذب گردشگر و رونق تولید و اشتغالزایی استفاده کنند.

در شهرستان ملایر نیز مجموعه تفریحی- توریستی مینی ورد، بام ملایر، باغ تاریخی سیفیه، روستاهای هدف گردشگری، محصولات کشاورزی، صنایع دستی، مبل منبت و برند شهر جهانی انگور می تواند زمینه ساز تحول اقتصادی منطقه باشد.

گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۵۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ بهرامی گفت: جشنواره فرهنگی و ورزشی نشاط اجتماعی در راستای ترویج ورزش همگانی بین خانواده‌ها با محوریت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ویژه ساکنان محلات کم برخوردار در حال اجراست.

وی افزود: این جشنواره از روز گذشته در محله کوی وحدت از جمله مناطق کم برخوردار زنجان آغاز شده است و در ۲ منطقه دیگر شهر زنجان نیز اجرا خواهد شد.

نایب رئیس هیئت ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی و محلی زنجان ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌ها جشنواره نشاط اجتماعی آخر این هفته در  ارمغانخانه و هفته آینده نیز در شهرستان‌های خدابنده، ابهر و سلطانیه برگزار خواهد شد.

بهرامی با بیان اینکه با برگزاری اولین جشنواره در یکی از مناطق شهر زنجان، استقبال گروه‌های هدف را شاهد بودیم، گفت: جشنواره در قالب اجرای بازی‌های بومی و محلی در سه رشته دوزپا، طناب کشی، طناب زنی، چوب کشی و هفت سنگ برگزار می‌شود.

نایب رئیس هیئت ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی و محلی زنجان افزود: برگزاری و اتمام جشنواره و آسیب شناسی آن می‌تواند در برگزاری بهتر رویداد‌های مشابه در طول سال کمک کند.

دیگر خبرها

  • دستورکار قرار گرفتن برگزاری پنج برنامه در حوزه گردشگری خوراک
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • عملیات اجرایی طرح رود دره خرداد ماه آغاز شود
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • برگزاری رویداد مانوین با رویکرد بومی سازی فناوری نرم
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد