Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:15:32 GMT

'فسیل زنده' در تالاب بین المللی هامون مشاهده شد

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۹۲۰۶

'فسیل زنده' در تالاب بین المللی هامون مشاهده شد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در پی ورود سیلاب ها و جان گرفتن دوباره تالاب بین المللی هامون کهن ترین گونه جانوری جهان 'فسیل زنده' در این تالاب مشاهده شد.

به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان وحید پورمردان روز شنبه در این باره اظهار داشت: پس از نزدیک به 2 دهه خشکسالی در منطقه سیستان و آبگیری بخش هایی از تالاب بین المللی هامون پس از بارندگی در افغانستان و روان شدن سیلاب دشتمال به سوی تالاب، شاهد احیای گونه های جانوری و گیاهی تالابی بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: یکی از گونه های جانوری که پس از آبگیری بخش هایی از تالاب در دامنه کوه خواجه مشاهده شده سخت پوست آبزی با نام علمی Triops Cancriformis است که در دنیا به نام 'فسیل زنده' نامگذاری شده و از گونه های سخت پوست آبزی در آبهای شیرین جهان بوده و جزو گونه های در معرض انقراض ایالت متحده و اروپا رده بندی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: علت نامگذاری این گونه قدمت حیات 300-200 میلیون سال در کره زمین است.
وی گفت: این گونه سخت پوست را به دلیل تشابه ظاهری آن با نوزاد وزغ گاها میگوی بچه وزغی نیز می نامند.
پورمردان بیان کرد: اندازه این گونه معمولا تا 6 سانتیمتر است و در شرایط طبیعی تا 11 سانتیمتر هم گزارش شده و اواخر دوره کربونیفر و تریاسیک به علت تحمل بالای شرایط محیطی سخت از جمله درجه حرارتهای حدی، اسیدیته 6 تا 10 بافت خاک و خشکسالی های طولانی توانسته با تشکیل سیست (Cyst)مقاوم در زیر گل و لای و رسوبات خشک تالاب ها و پیکره های آب شیرین ادامه حیات دهد و در صورت فراهم شدن شرایط زیست نرمال ظرف 2 هفته ادامه مراحل رشد خود را تا مرحله بالینی از سر گیرد و دوره عمر آن تا 90 روز ادامه داشته باشد.
وی افزود: دامنه تحمل شرایط تخم سیست بعضا به دهها سال نیز طول می کشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این گونه از پشه هایی همچون آنوفل (عامل بیماری مالاریا) و حتی علف های هرز داخل تالاب ها تغذیه می کند از اینرو به عنوان روش کنترل بیولوژیک در برکه های آبی و مزارع کشاورزی ایفای نقش می کند.
وی اظهار داشت: تاکنون حدود 10 گونه از جنس Triops در جهان شناسایی شده که حضور این گونه 'فسیل زنده' نوید سال آبادی در منطقه سیستان و تالاب بین المللی هامون است.
9923**3213

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست فسيل زنده تالاب بين المللي هامون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۹۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های اخیر به تالاب کجی نمکزار نهبندان جانی دوباره داد و با ۸۰ درصد آبگیری زنده شد.  

تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت ۵۷۷ هکتار محدوده آبگیر که در داخل پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان واقع شده، از سوی حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

این تالاب در فصل زمستان و پاییز همه ساله پذیرای صد‌ها قطعه پرنده مهاجر از نوع آبزی، کنار آبزی و همچنین میزبان برخی پرندگان خشکزی که قسمتی از سال حیاتشان وابسته به شرایط زیستی تالاب است، می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور