Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@02:32:25 GMT

تولید یک گیاه با برگهای قرمز به روش کشت بافت

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۹۸۶۱

تولید یک گیاه با برگهای قرمز به روش کشت بافت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سبحان گایینی یک بیوتکنولوژیست گیاهی و صاحب ایده و طرح کشت بافت، در خصوص کشت بافت گفت: گیاه ارکیده «فلانوپسیس» از گیاهان گران قیمت در جهان بوده و از نظر زیبایی گل بسیار معروف است. تکثیر ارکیده‌ها عمدتاً از بذر صورت می‌گیرد و به دلیل نداشتن ماده مغذی در داخل بذر قدرت رویش ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به تکنیک کشت بافت که تأمین‌کننده ماده غذایی بذر گیاه است توضیح داد: کشت بافت برای جوانه‌زنی است که به وسیله آن بذرها در مدت کوتاهی رشد می‌کنند.

این فعال حوزه گیاه‌شناسی افزود: گیاه آبزی «آلترنانترا رینیکی مینی» گونه‌ای از گیاه است که ما به کمک تکنیک کشت بافت آن را تکثیر دادیم. این گونه گیاهی برگ‌هایی قرمز رنگ دارد و به عنوان گیاه تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه تکثیر این گیاهان با استفاده از تکنیک کشت بافت به دلیل افزایش سرعت رشد و محصولی باکیفیت بالا در جهان و بالاخص در این شرکت صورت می‌گیرد، وی در ادامه افزود: تولید کننده اصلی این گیاه کشور مالزی است.

گایینی با اشاره به آخرین نمونه تولیدشده دانش بنیان گفت: گیاه آبزی «آکینودروس» خانواده «آکینو» جز گیاهان زینتی در خشکی و آبزی هستند، این گیاه به دلیل رشد کم و زمان‌بر بودن تکثیر آن با استفاده از تکنیک کشت بافت گیاهی انجام می‌گیرد.

وی در تعریف این گیاه افزود: رنگ برگ‌های این گیاه، قرمز رنگ است و جز گیاهان گران قیمت بشمار می‌رود که تولید کننده اصلی آن کشور تایلند است.

از جمله گیاهان تولیدشده توسط این تولید کنندگان ایرانی، می‌توان به گیاه ارکیده «فلاموپسیس»، «گل محمدی»، «ونوس حشره‌خوار»، «کاکتوس»، آبزی «آلترنانترا رینیکی»، آبزی «آکینودروس»، آبزی «پوگستمون هلفری»، آبزی «همیانتوس»، آبزی «مونت کارلو» اشاره کرد که بیشتر محصولات با استفاده تکنیک کشت بافت گیاهی به سایر مراکز استان‌ها عرضه می‌شود.

کد خبر 4589373 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زیست فناوری گل و گیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۹۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی

 رضا روشن ضمیرگفت: پارسال تولید گوشت قرمز عشایر استان با ۱۰ درصد افزایش به شش هزار و ۵۰۰ تُن رسید.

او گفت : با هدف حمایت دولت از دامداران عشایر پارسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد، پرداخت و جلوی کشتار بره‌های نارس و کاهش تولید گوشت در استان گرفته شد.

مدیر کل امور عشایر استان همچنین گفت : عشایر استان پارسال ۶ هزار و ۵۰۰ تن جو مدت دار شش ماهه دریافت کردند ،عشایر با نام‌نویسی در سامانه بازرگاه، نهاده دریافت می‌کنند و چند ماه پس از دریافت، بهای آن را پرداخت می‌کنند و یا در قبال آن گوشت تحویل دولت می‌دهند.

مدیر کل امور عشایری استان در ادامه اضافه کرد: علاوه بر گوشت میزان تولید شیر و لبنیات از سوی عشایر با یازده درصد افزایش به چهار هزار و ۲۰۰ تن لبنیات رسید.

عشایر خراسان شمالی ۶۳۵ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۳۰ درصد گوشت استان، ۴ درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • هدف گذاری شیلات گیلان بر روی توسعه آبزی پروری با تکنولوژی‌های برتر
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی