Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-05@10:51:31 GMT

تجلی هنر انقلاب در گنج خانه ایثار روستای قراخیل قائم‌شهر

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۴۲۸۱

تجلی هنر انقلاب در گنج خانه ایثار روستای قراخیل قائم‌شهر

یادمان شهدا در مجموعه موسسه فرهنگی هنری ثارالله قراخیل علاوه بر ماکت‌های منطقه جنگی و عملیاتی (به ویژه مناطق مرتبط با لشکر 25 کربلای مازندران)، عکس‌های خاطره‌انگیز، لوازم شخصی، لباس، دست نوشته‌ها و اسناد مربوط به شهیدان روستای قراخیل برپا شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، عصر امروز تعدادی از مسؤولان و هنرمندان، باعنوان سفر معنوی کمیته هنر انقلاب در موزه شهدای دفاع مقدس روستای قراخیل حضور یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 در این یادمان شهدا که در مجموعه موسسه فرهنگی هنری ثارالله قراخیل واقع شده، علاوه بر ماکت‌های منطقه جنگی و عملیاتی (بویژه مناطق مرتبط با لشکر 25 کربلای مازندران)، عکسهای خاطره انگیز، لوازم شخصی، لباس، دست نوشته‌ها و اسناد مربوط به شهیدان روستای قراخیل نیز به چشم می‌خورد.

  مسؤول فرهنگی و اجرایی موزه شهدای قراخیل و جانباز دوران دفاع مقدس در حاشیه این دیدار گفت: این فضا از سال گذشته با پیگیری‌های تنی چند از مسؤولان این روستا و حمایت مالی خانواده‌های معظم شهدای قراخیل شکل گرفته و قرار است به‌زودی هم به لحاظ محتوایی و هم فضای فیزیکی گسترده‌تر شود.

 عباس علیجان‌زاده با بیان اینکه قراخیل به‌عنوان یکی از روستاهای بزرگ منطقه بالاتجن شهرستان قائم‌شهر در دوران دفاع مقدس شور و حال خاصی در اعزام نیروهای رزمنده به مناطق جنگی داشته است خاطر نشان کرد: یادمان موجود، ادای دینی به تمامی شهیدان، ایثارگران، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های آنان است که به ندای امام و انقلاب لبیک گفتند و در این راه بی‌ادعا جانفشانی کردند.

 وی اضافه کرد: مجموعه موسسه فرهنگی هنری ثارالله قراخیل که عمدتا با کمک مردمی ساخته شده، علاوه بر موزه شهدا، در طبقات فوقانی از دفتر، کتابخانه و سالن اجتماعات نیز تشکیل می‌شود.

 مسؤول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری مازندران نیز در حاشیه این دیدار  با ارزش خواندن اسناد موجود در این موزه، اظهار کرد: این آثار قابلیت تبدیل به آثار هنری مکتوب را داشته و حوزه هنری می‌تواند در این مسیر با کمک هنرمندان مطرح استان به ماندگاری پیام شهدای قراخیل اقدام کند.

 سیدولی هاشمی افزود: روستای قراخیل از توابع منطقه بالا تجن شهرستان قائم‌شهر با تقدیم 44 شهید سرافراز، با سابقه مبارزات ضد طاغوت در سال‌های پیش از انقلاب، همچنین به‌عنوان نخستین روستای برگزار کننده نماز جمعه در کشور و سابقه فعالیت‌های مدون فرهنگی هنری با مضامین مذهبی و انقلابی از سال‌های دور تاکنون، سهم ارزنده‌ای در جریان انقلاب اسلامی و فعالیت‌های فرهنگی وابسته به آن داشته است.

 
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۴۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، مراسم بدرقه خنیاگر و نغمه پرداز خراسان شمالی، استاد عیسی قلی پور و مرد بی بدیل هنر، شنبه ١۵ اردیبهشت ١۴٠٣ با حضور گسترده دوستداران به موسیقی مقامی، جامعه هنری در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد، برگزار شد و این هنرمند فقید روی دوش اهالی هنر و مردم هنر دوست خراسان شمالی تشییع و درخانه ابدی اش در قطعه هنرمندان جاوید آرام گرفت.

بر اساس این گزارش، استاد عیسی قلی پور مشهور، پیشکسوت بخشی‌های ترک خراسان شمالی سال ۱۳۲۱ در روستای سلاخی بجنورد در خانواده‌ای هنرمند متولد شد و در کنار پدرش از بخشی‌های قدیمی و دوتارنواز پرورش یافت، سپس نزد حسن یزدانی مشهور به حسن بخشی، هنرش را در عرصه موسیقی نواحی تکامل بخشید.

عیسی بخشی خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی و بیش از ۶۰ سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند چیرده دست موسیقی مقامی، دارای درجه یک هنری و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان، ۱۴ اردیبهشت ‌ماه، پس از تحمل یک دوره‌ بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

خبرنگار : متین لنگری

انتهای خبر/

کد خبر: 1229432 برچسب‌ها موسیقی بجنورد

دیگر خبرها

  • کنگره شهدای مرکزی به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور تبدیل شده است
  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • برگزاری یادواره شهدای طلبه و فرهنگی در شهر خرو
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت
  • دشمن از فرهنگ شهادت، هراس دارد
  • غبارروبی قبور شهدای فرهنگی در شهرستان آران و بیدگل