سریال های مدل 98 تحت تاثیر آثار نوروزی/ مخاطب رسانه بد عادت شده است/ «شرایط خاص» در شرایطی خاص
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۶۲۷۶
نوروز امسال برخلاف برخی از سالها مخاطب رسانه ملی اگر طعم نوروز را نچشید، به مسافرت نرفت و کمتر از هر سال کمتر درگیر دیدوبازدید نوروزی بود پای تلویزیون حالش خوب بود با این توصیف که تقریبا تلویزیون در نوروز 98 توانست بخش عظیمی از سلیقهها را در بر گیرد و در سبد نوروزی امسال تقریبا هر فردی با هر مزاق خاصی میتوانست آنچه مورد نیازش است را پیدا کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تنوع ژانر، لحن و ساختار در سریال ها، فضای متفاوت مسابقات تلویزیونی، تلنتها و کنداکتورهای پر و پیمان فیلمها حتی روی مخاطب شبکههای ماهواره ای هم تاثیر گذاشت و باید گفت تلویزیون در نوروز با یک نمره قبولی 13 را به در کرد.
اما نکته عجیب و قابل بحث مدیران سیما در این نکته خلاصه میشود که به نظر باید برای ورود به سال جدید و در واقع بعد از تعطیلات نوروز بایستی سبدی مقوی و مغذی از تولیدات رسانه ای را جا دهند که نه تنها حال و احوال مخاطب بعد از نوروز مدنظر باشد که مخاطب پا به جفت رسانه در نوروز را به یکباره از دست ندهند. در واقع سیاست گذاران تلویزیون می بایست برای موج جدید جذب مخاطب در تلویزیون در سال نو به فکر بهترین های موجود در میان موجودی هایشان باشند نه اینکه احساس کنند مخاطب سیما و تلویزیون دست رد تولیدات بعد از تعطیلات می زنند پس بهتر است همه آنچه داریم را برای شروع سال به حراج نگذاریم و سال بلند را فکورانه ببندیم. در حالی که شرایط روحی و روانی مخاطب تلویزیون بعد از تعطیلات نیازمند بسته هایی جذاب و پرکشش است تا پاگیر رسانه شود.
سه سریال «دنگ و فنگ روزگار»، «روزهای بیقراری» و از امشب «شرایط خاص» جایگزین آثار نوروزی هستند که بی تردید در نقد و بررسی کار سختی پیش رو دارند نه اینکه سه سریال های نورزوی نقدی به آنها وارد نیست اما همان نمره قبولی کافیست که آثار پیش رو حتی با یک پله پایین تر به چشم تماشاگر نیاید و با تک ماده هم حتی قبول نشود.
تاریخ نشان داده است که هرگاه شبکهای برای کنداکتور پشت نوروزش تمهیدات عمیقی چیده باشد تماشاگرش را غرق می کند اما اگر بعد از نوروز مخاطبش را به واسطه خورجین سبک محتوایی و ساختاری دست به سر کند نه تنها روزش را باخته که اندوخته های بهاریاش را نیز بر باد میدهد.
با این اوصاف باید گفت در نظر گرفتن بهترین داشته های هر شبکه برای حس مخاطب رسانه در فصل پیش رو بسیار مهم است و قطعا سریالهای روی آنتن که در آینده نزدیک مورد تحلیل قرار خواهند گرفت کار راحتی را پیش رو ندارند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون سریال کامبیز دیرباز شرایط خاص روزهای بیقراری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۶۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت
به گزارش پارس نیوز ، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقهای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ5» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ6» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.