ساختار ملودیک قطعات در کتاب «تکنیک و سنتور3» حفظ شده است
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۶۴۴۱
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن غلامی (نوازنده و آهنگساز) هنرمندی است که سنتور نوازی را از اساتیدی چون رامین صفایی و پرویز مشکاتیان آموخته و در زمینه آهنگسازی نیز از محضر علی تجویدی و میلاد کیایی بهره برده است. او تاکنون کتابهای «کتاب شعر بی واژه»، «آوای برگریزان»، «هفت شهر عشق»، «ساحل خیال»، را نوشته و آلبومهایی چون «واژه تنهایی»، «ساحل خیال»، «هفت شهر عشق»، «بهار رویاها»، «گاه دلتنگی» را تولید کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
غلامی درباره جزییات جلد سوم کتاب «سنتور و تکنیک» گفت: مجموعه حاضر جلد سوم کتاب «سنتور و تکنیک» است که برای تمرین سر مضراب و دراب در نوازندگی این ساز در نظر گرفته شده است. در کل اگر بخواهیم انواع مختلف این تکنیک را در سنتورنوازی بر شماریم میتوان گفت که در مجموع چهار یا پنج نوع مختلف این تکنیک وجود دارد که میشود در پنج قطعه به کل آن اشاره نمود.
غلامی درباره دیگر ویژگیهای جلد سوم کتاب «سنتور و تکنیک» گفت: با توجه به روال جلدهای قبلی، در این کتاب سعی شده قطعات بیشتری با نوع و فرمهای متفاوت و مختلف ریتمیک برای تمرین سرمضرابها در سنتور مورد استفاده قرار گیرد تا هنرجویان بتوانند با توجه به تعدد قطعات، انواع این تکنیک را با شیوهای جدیدتر بنوازند.
محسن غلامی درباره ساختار ملودیک جلد سوم کتاب «سنتور و تکنیک» گفت: همانند کتاب قبلی در این مجموعه نیز سعی شده ابتدا ساختارملودیک قطعات حفظ شود تا از این طریق برای حفظ شدن و رسیدن به حس اصلی قطعات، هنرجویان به درک و دریافت بالاتری از تکنیکهای سنتورنوازی دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل برای حفظ ویژگی گفته شده ، کمی از تکنیکهای مورد استفاده در دو جلد قبلی مانند «پاساژ» و «آرپژ» نیز به کار گرفته شده است تا فرم ملودیک قطعات نمود بیشتری داشته باشد.
غلامی درباره تعداد قطعات موجود در کتاب «تکنیک و سنتور» نیز گفت: در این کتاب بیست قطعه تمرینی در جهت فراگیری تکنیکهای معمول سرمضراب ، در نوازندگی سنتور نوشته شده و مترونوم و سرعت اجرایی آن نیزبه طور دقیق تنظیم شده است. در ابتدا نوازندگان میتوانند با سرعت کمتر از آنچه که روی قطعات نوشته شده، آنها را تمرین و اجرا نمایند و به تدریج اجرای قطعات را به سرعت اصلی برسانند.
محسن غلامی درباره جلد چهارم کتاب «تکنیک و سنتور» و ساختار و محتوای آن توضیح داد: در مجموعه بعدی و جلد چهارم این اثر ، به تمرین و اجرای تکنیکهایی مانند قطعات دو صدایی (استقلال دستهای راست و چپ) در سنتورنوازی پرداخته خواهد شد و امیدوارم که این اثر تا حدی بیانگر شیوهها و تکنیکهای متدوال نوازندگی سنتور باشد و برای علاقمندان به این ساز مفید واقع شود.
نویسنده کتاب «تکنیک و سنتور» در پایان گفت: لوح صوتی اجرای جلد سوم این کتاب توسط خانم رویا باقرزاده با توجه به مترونوم اصلی قطعات اجرا شده و ضمیمه کتاب است.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: کتاب برج میلاد موسیقی موسیقی سنتی وزارت ارشاد کنسرت تالار وحدت تکنوازی پرویز مشکاتیان سنتور موسیقی تلفیقی میلاد کیایی دفتر موسیقی وزارت ارشاد محسن غلامی علی تجویدی سنتورنوازی کتاب موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۶۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای پروژه، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را بر اساس موسیقی شمال خراسان با تنظیمی متفاوت منتشر کرده است.
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» بر اساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافتار اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، حرکات نمایشی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیینهای نمایشی را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه صنم که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده است.
وی افزود: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، براساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
این هنرمند در بخش پایانی صحبتهای خود اظهار کرد: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
کد خبر 6097136 علیرضا سعیدی