Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@17:38:42 GMT

تفاوت نقش ارتش سودان با مصر در اعتراضات

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۶۷۳۷

تفاوت نقش ارتش سودان با مصر در اعتراضات

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: «میدل ایست مانیتور» در مقاله‌ای به قلم «تامبیسا فاکوده» Thembisa Fakuda، محقق سایت الجزیره، به بررسی تحولات سودان پرداخت.

تظاهرات ضد دولتی در سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ و پس از تصمیم دولت سودان به سه برابر کردن قیمت نان آغاز شد. در ماه مارس این تظاهرات به انقلابی تبدیل شد که در آن معترضان با گرد آمدن در برابر مقر فرماندهی ارتش خواهان مداخله آن و برکناری بشیر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز پنجشنبه این تظاهرات در «خارطوم» و «ام درمان» و حتی شهرهای کوچک جدی تر شد و در نهایت بامداد ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) نیروهای مسلح طی بیانیه مهمی اعلام کردند عمر البشیر را برکنار کرده و یک شورای موقت برای اداره کشور تشکیل داده‌اند. البته معترضان معتقدند با وجود سقوط البشیر تغییری در حکومت روی نداده است و خواستار انتقال سریع دولت به یک دولت غیر نظامی هستند.

در ادامه ترجمه این مطلب آمده است:

درس‌های زیادی است که باید از اعتراض‌ها بیاموزیم؛ نخست آنکه نیروی نظامی در صورت لازم می‌تواند تغییر موضع دهد و در کنار مردم قرار بگیرد و دوم آنکه خرابی‌های جنگ در منطقه فرسودگی جنگی به دنبال خواهد داشت. نیروی نظامی تشخیص داد باید جانب احتیاط را بگیرد و به جای حمایت از جاه طلبی‌های افراد به ممانعت از تخریب کشور بپردازد. البته چیزی که اکنون تازگی دارد نقش ارتش در سیاست کشور است.

اعتراض کنندگان با درخواست خود از ارتش برای حمایت از آنان در تظاهرات به ارتقا موقعیت ارتش کمک کردند. در نتیجه موقعیت ارتش بدون آنکه از پیش برنامه ریزی شده باشد به موقعیت حساسی تبدیل شده است. این موقعیت گویای این مسئله است که ارتش به سیاست ارجحیت دارد و ممکن است در هر زمان لازم در آینده در برقراری ثبات دخالت داشته باشد.

دولت محمد مرسی که به طور دموکراتیک تعیین شده بود پس از چند ماه توسط ارتش و «خواست مردم» توسط ارتش سرنگون شد و این به ما می‌آموزد که ارتش چه نقش تأثیرگذاری می‌تواند داشته باشد.

در سودان دعوت مردم از ارتش برای پیوستن به آنها نتیجه معکوس داشته است. با سرنگونی عمر البشیر پیروزی در قالب کودتا در حال شکل گیری است که این شکوه تظاهرات مردمی را از بین می‌برد.

تظاهرات در سودان مانند بسیاری کشورها در خاورمیانه با «افزایش قیمت نان» آغاز شد. «انتفاضه نان» در مصر در ژانویه ۱۹۷۷ نتیجه افزایش قیمت نان بود. در اردن در سال ۲۰۰۶ بیش از ۲۰۰ نفر به علت شرکت در اعتراضاتی که به علت گرانی قیمت نان بود کشته شدند. لبنان و مراکش نیز تجربه شورش‌های مخربی را در این زمینه داشته‌اند.

بسیاری جنگ‌ها در تاریخ به علت نان و غلات بوده‌اند حتی زمان‌هایی در تاریخ شاهد آن بوده‌ایم که شیوه پخت نان مردم را به دسته‌های مختلف تقسیم کرد و باعث آشوب‌های سیاسی در جامعه شد. برای مثال نانی که با مخمر یا خمیر مایه تهیه می‌شود به طور معمول نماد گناه و شیطان صفتی است، در انجیل در تمام مثال‌ها مخمر نماد شیطان صفتی بوده است و برای درستی و راستی توصیه شده است نانی که بدون استفاده از خمیرمایه به دست می‌آید خورده شود.

نان در جامعه نقش اساسی دارد و در نتیجه می‌تواند تغییرات مهم سیاسی ایجاد کند. مانند آب که به عنوان یک موهبت خدادادی است و در نتیجه عدم دسترسی آسان به آن به سادگی قابل تحمل نیست.

افزایش در قیمت معمولاً اثری زنجیروار دارد که به افزایش قیمت دیگر مایحتاج اساسی می‌انجامد. در نتیجه قدرت آن را دارد که به عنوان یک نیروی محرکه‌ای مردم را به حرکت وا دارد. در منطقه‌ای که شکایت‌های سیاسی به ندرت به گوش می رسند نان می‌تواند این مردم را به اعتراض وا دارد.

هرچند پاسخ‌های شدید نیروهای امنیتی در چنین کشورهایی، واکنش سیاسی به معترضان و تحریک چنین خیزش‌هایی نیروی پیچیده‌ای برای اعمال تغییرات دارند که مفقود الاثر شدن‌ها، مرگ‌ها و حبس شدن‌های طولانی مدت به این پیچیدگی‌ها می‌افزاید.

این اعتراضات مربوط به غذا و به ویژه نان بوده که معمولاً مردم را به خیابان‌ها آورده است. چنین اعتراضاتی معمولاً در مقیاس‌های بزرگ‌تر طیف گسترده‌تری از مسائل اجتماعی و سیاسی را در بر می‌گیرند.

عمر البشیر از تاریخ اعتراض برای نان در منطقه آنچه باید نیاموخته بود. تعداد دفعاتی که در جامعه حضور پیدا کرد به او نشان داد از توده مردم و واقعیت بسیار فاصله دارد. در طول اعتراضات او بارها به مناسبت‌های مختلف به گونه‌ای به سفر می‌پرداخت که گویی هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

او همچنین در سخنرانی‌های طولانی و شدید اللحن خود کسانی را که از خارج این تنش را در کشور دامن می‌زدند سرزنش می‌کرد. او نتوانست متوجه شود مسئله خود او بود. او چندین بار اصرار داشت که «صدای مردم باید شنیده شود»، خوب آن مردم خواهان استعفای او بودند.

در طول سال‌ها من سعی کرده‌ام اهمیت نان در دین و در حقیقت در سیاست را متوجه شوم. این نتیجه گیری من است که نان هیچگاه نباید احتکار شود، نان چیزی است که باید روزانه تهیه شود و تازه مصرف شود. روش مصری‌ها در تهیه نان یا به بیان دیگر حجیم کردن نان پروسه مهم فرهنگی را با مطرح کردن تاریخ انقضا برای نان تخریب کرد. طولانی کردن تاریخ انقضا به معنی اهمال و سستی است و اثرات سیاسی تخریب کننده سیاسی و اقتصادی دارد که به شکل زنجیروار به مسائل دیگر منتهی می‌شود، نمونه‌ای که امروز در سودان شاهد آن هستیم.

کد خبر 4589429

منبع: مهر

کلیدواژه: عمر البشیر سودان کودتا مصر محمد مرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۶۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟

دریافت 10 MB

به گزارش همشهری آنلاین، برای درک تفاوت دیابت نوع یک و دو لازم است به چند فاکتور مهم توجه داشت، زیرا آگاهی داشتن از تفاوت دیابت نوع یک و دو به افراد کمک می‌کند تا بهتر و بیشتر بیماری‌شان را کنترل کنند. دیابت نوع یک دیابتی است که فرد در کودکی مبتلا می شود و تا آخر عمر همراه بیمار هست و وابسته به مصرف انسولین است اما دیابت نوع دو که بیشتر در میانسالی اتفاق می افتاد در اثر سبک زندگی نادرست پیش می آید.

کد خبر 849351 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها سلامت قند انسولين خبر مهم بیماری - دیابت

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تفاوت بین بادکش و حجامت
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • اعلام وضعیت انسانی اضطراری در سودان / مردم از گرسنگی علف می خورند/ گزارش های تکان دهنده از تعرض جنسی به آوارگان
  • حجازی: هوادار واقعی استقلال کاری به نتیجه ندارد
  • (ویدئو) تفاوت ورزش ۱۵ دقیقه‌ای با ورزش ۳۰ دقیقه‌ای روی بدن
  • عبدالفتاح البرهان برای تشییع جنازه پسرش به آنکارا رفت
  • مراسم عزاداری امام جعفر صادق علیه السلام در لنگرود
  • ببینید/دفاع جانانه مجری شبکه نروژی از مردم فلسطین
  • تصاویری از میزان ویرانی بندر غزه در نتیجه بمباران اشغالگران
  • اعتراضات دانشجویان در آمریکا تحول بسیار عظیم جهانی است