Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی آذرشب، استاد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره چگونگی انتقال مفاهیم قرآنی به کودکان و نوجوانان گفت: معارف قرآنی و دینی حاوی پیام کلی است و هر دو بر فطرت تأکید دارند؛ از این رو اگر این مفاهیم در قالب داستان ارائه شود باید براساس فطرت استوار و با روحیات و خلقیات این گروه سنی آشنا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شناخت فطرت انسان‌ها می‌تواند نویسندگان را در ارائه گفتمان متناسب با نیاز آن‌ها کمک کند، افزود: بی‌توجهی به این موضوع سبب می‌شود مفاهیم و معارف ارائه شده با روحیات کودکان و نوجوانان سازگار نبوده و در عمق وجودی آن‌ها نفوذ نکند؛ بنابراین کار برای این گروه سنی از حساسیت‌های بالایی برخوردار است.

آذرشب در ادامه بیان کرد: ارائه یک اثر قرآنی برای مخاطب کودک و نوجوان نیازمند شناخت ویژه از قرآن و مخاطب دارد؛ چرا که نویسنده باید این توانایی را داشته باشد تا پیام مورد نظر را در جای مناسب و به شکلی مناسب‌تر ارائه دهد، از سوی دیگر پیام قرآنی که بر اساس حکمت استوار است، باید در وارد کردن این پیام به داستان‌های قرآنی ویژه مخاطبان یاد شده نیز این حکمت مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر زیباشناسی پیام برای مخاطب کودک و نوجوان گفت: این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد و نویسندگان باید این توانایی را داشته باشند تا زیبایی‌های قرآن و پیرامون خود را کشف کرده و برای مخاطب کودک و نوجوان تصویرسازی کنند و این کار با زبان هنر و به صورت غیرمستقیم می‌تواند اثربخش باشد.

این نویسنده در ادامه گفت: با توجه به اینکه فهم ظاهر قرآن تأثیر چندانی در مخاطب ندارد؛ در این راستا ترجمه قرآن برای مخاطب کودک و نوجوان به منظور ارائه مفاهیم قرآنی، تأثیر چندانی در فهم کامل قرآن ندارد. از این رو نویسنده باید زمینه تدبر و فهم قرآن، تصویرسازی و ... را برای مخاطب به وجود آورد.

آذرشب در ادامه بیان داستان‌های قرآنی مناسب و متناسب با سن، روحیات و خلقیات گروه کودک و نوجوان را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: این داستان‌ها باید حاوی پند و عبرت بوده و برای کودکان و نوجوانان جذابیت داشته باشد و آن‌ها بتوانند این داستان‌ها را در خیال خود پرورش دهند و یا مفاهیم قرآن به صورت شعر برای آن‌ها بیان شود که این امر جنبه آموزشی نیز خواهد داشت.

این نویسنده تصریح کرد: متأسفانه کسانی هستند که در حوزه داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان توجه چندانی به هنر داستان‌نویسی ندارند و همچنین نسبت به داستان‌های قرآنی نیز آشنایی اندکی دارند. ورود به این حوزه نیاز به آشنایی با داستان‌های قرآنی و همچنین بازنویسی دارد که در حوزه بازنویسی نیز ضعف‌های بسیاری وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: پیام قرآنی کودک و نوجوان داستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۸۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از باسابقه‌ترین مربی قرآنی حرم مطهر رضوی در روز معلم

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، در دوازدهم اردیبهشت، روز معلم، سرپرست اداره دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی به همراه جمعی از همکاران، با حضور در منزل خانم «سیده فخری داستان»، باسابقه‌ترین مربی قرآنی دارالقرآن الکریم، از زحمات و خدمات ارزشمند این مربی دلسوز و باتجربه قدردانی کردند.

خانم «سیده فخری داستان» از سال ۱۳۷۵، حدود ۲۸ سال پیش، فعالیت قرآنی خود را در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) آغاز کرده است.

خانم داستان در حاشیه این مراسم گفت: از زمانی که در سال ۱۳۷۵ توسط جامعه قاریان مشهد به عنوان مربی تجوید عالی به دارالقرآن الکریم آستان قدس رضوی معرفی شدم، تاکنون افتخار خدمت در این آستان مقدس را داشته‌ام.

وی افزود: علاوه بر تدریس تجوید عالی، در طول این سال‌ها به عنوان مشاور قرآنی و ارزشیاب نیز در دارالقرآن الکریم فعالیت کرده‌ام و در حال حاضر نیز یک روز در هفته در قالب آموزش تصحیح قرائت نماز و قرآن، به زائران حضرت ثامن‌الحجج (ع) خدمت‌رسانی می‌کنم.

این مربی باسابقه قرآنی در خصوص رمز موفقیت در فعالیت‌های قرآنی بیان داشت: شرط اصلی موفقیت در این عرصه، انجام فعالیت‌ها فقط برای رضای خداوند و در مسیر الهی است؛ در این صورت، خداوند متعال از الطاف خفیه خود، مادیات زندگی فرد را نیز تأمین خواهد کرد.

فعالیت‌های قرآنی خانم داستان منحصر به دارالقرآن حرم مطهر رضوی نبوده و این مربی فداکار با برپایی کلاس‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و ترتیل در مسجد محل سکونت خود، در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه نیز تلاش می‌کند.

دیگر خبرها

  • قدردانی از باسابقه‌ترین مربی قرآنی حرم مطهر رضوی در روز معلم
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان