Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحولات اخیر در سودان، اظهار کرد: به عقیده من  شورشی در این کشور شورشی رخ نداده است چراکه کودتا به معنی است که یکی از نظامیانی که در نقطه میانی ارتش قرار دارد علیه دولت حاکم وارد عمل می‌شود و مسئولان ارشد کشور از جمله فرماندهان ارتش را برکنار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: آنچه که در سودان اتفاق افتاد در حقیقت به دست گرفتن قدرت توسط فرماندهان ارشد ارتش است، به عبارت دیگر در این شرایط کسانی قدرت را به دست گرفتند که تا پیش ازآن هم بخشی از قدرت سودان محسوب می‌شدند، بنابراین رئیس جمهور سابق این کشور با ارتش توافق کرد تا آن‌ها قدرت را به دست بگیرند.

زارعی با بیان اینکه در پشت این صحنه سازی ها در سودان،  سعودی‌ها و اماراتی‌ها حضور دارند، تصریح کرد: آن‌ها با جنبش مردمی مخالف، پر قدرتی مواجهه شده و دریافتند که نمی‌توانند از ادامه حکومت عمرالبشیر حمایت کنند، از کمک به او دست برداشتند تا در عین حال فرمول بی دردسری را جایگزین کنند به این شکل که فرد حاکم تغییر کند، اما سیاست‌های کشور تغییری نکند به همین خاطر با پیگیری سعودی‌ها و امارات مسئله به دست گرفتن قدرت توسط ارتش مطرح شد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به گذشت چند ماه از اعتراضات مردمی در سودان و مشخص شدن هویت رهبران و گروه‌های شکل دهنده آن، توضیح داد: با این تفاصیل مشخص می‌شود که دست بیگانه در پشت تظاهرات مردمی در این کشور نبوده، ولی در جریان جابه جایی‌هایی سیاسی اخیر در سودان دست‌هایی در پشت پرده به ایفای نقش پرداختند، به همین دلیل هم مردم به تغییرات موجود متقاعد نشده و در نتیجه کماکان در خیابان‌های سودان و خارطوم حضور دارند.

وی افزود: عمرالبشیر برای انجام برخی تغییرات با ارتش توافق هایی انجام داد، از سوی دیگر اگرچه فرماندهان ارتش ادعا می‌کنند که عمر در بازداشت خانگی به سر می‌برد، اما با نگاهی به واقعیت های سیاسی در سودان  می توان نتیجه گرفت که این تعییرات بر مبنای توافق بین ارتش و او انجام شده و به همین خاطرمورد حمایت ارتش است.


زارعی تصریح کرد: ارتش تا جایی که ممکن است عمرالبشیر را مورد حمایت خود قرار می‌دهد و  اگر زمانی موفق نشدند احتمال می‌رود بشیر به کشوری نظیری عربستان پناه ببرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه عمرالبشیر با حمایت اسلام گرایان و اخوان المسلمین روی کار آمد ادامه داد: او از میانه ارتش برخاست و جزء مسئولان دولت سابق سودان به شمار نمی‌آمد و بیشتر به سمت فلسطین، جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران گرایش  داشت.

وی در ادامه یادآور شد: عمرالبشیر در سودان به عنوان یک چهره مبارز در مقابل زیاده خواهی عربستان، سیاست‌های غرب شناخته می‌شد که مورد پشتیبانی هم قرار می‌گرفت، اما حکومت او چیزی بیش تر از تجزیه سودان را به دنبال نداشت.


زارعی با بیان اینکه عمرالبشیر برای خلاص شدن ازتنگنای حکم صادره‌ای از دادگاه ژنو، به آمریکا، سعودی و اسرائیل نزدیک شد و یک تغییر هویتی در نظام سیاسی پیش آمد، تصریح کرد: او خاطره‌ای تلخ از خود بر جای گذاشت، به همین دلیل از او به خوش یاد نخواهند کرد چراکه حاصل ریاستش تجزیه کشور، فقر، فساد و بی عدالتی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاسی سیاست خارجی سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۸۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابه‌جایی روزانه ۶۱ هزار تن گندم در خوزستان

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به حمل روزانه ۶۱ هزار تن گندم در استان گفت: از ابتدای اردیبهشت تاکنون، ۲۸۶ هزار تن گندم در استان جابه‌جا شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان فواد غزیعلی امروز _سه شنبه یازدهم اردیبهشت_ در جمع رسانه‌ها اظهار کرد: با توجه به ورود سامانه بارشی به استان خوزستان و هماهنگی‌های درون‌استانی انجام شده با محوریت استانداری خوزستان از ابتدای اردیبهشت تاکنون، حدود ۲۸۶ هزار تن گندم در سطح استان جابه‌جا شده است.

وی افزود: این میزان جابه‌جایی نسبت به سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش داشته و به طور میانگین روزانه ۶۱ هزار تن گندم در حال انتقال به مراکز سیلوها و سایر نقاط کشور است.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان ادامه داد: با توجه حساسیت موجود یک فرخوان به مالکان و رانندگان سراسر کشور داده شد که با حضور و فعالیت آن‌ها رشد قابل توجهی در تعداد رانندگان حمل‌ونقل گندم داریم، با این حال همچنان انتظار داریم رانندگان بیشتری فعالیت داشته باشند.

کد خبر 749377

دیگر خبرها

  • پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد
  • در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم 
  • جابه‌جایی روزانه ۶۱ هزار تن گندم در خوزستان
  • هشدار جدی فرمانده ارشد ارتش به دشمنان: جواب هر تجاوز و نگاه نامناسبی را با قدرت می دهیم /پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • ۱۰ پیام یک خیزش
  • پشت پرده استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی
  • قدرت نفوذ رسانه در بازتاب اعتراضات آمریکا و اروپا نمایان شد
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • افزایش قدرت در حوزه نظامی عملیات «وعده صادق» را رقم زد