Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ سازی و افزایش سطح آگاهی و ارتقاء اطلاعات افراد جامعه برای جلوگیری از وقوع جرائم رایانه ای را از اهداف مشترک این پلیس فتا و رسانه خواند و با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده، بر ضرورت توجه به کلاهبرداری های ایرنتنتی و تلفنی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، سرهنگ امین یادگار نژاد، رئیس پلیس فتا ستادفرماندهی انتظامی استان، امروز(۲۵ فروردین)در نشست خبری فرهنگ سازی و افزایش سطح آگاهی و ارتقاء اطلاعات افراد جامعه برای جلوگیری از وقوع جرائم رایانه ای را از  اهداف مشترک این پلیس فتا و رسانه خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی افزود: به علت رشد ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی بیشتر مردم به این فضا و افزایش کاربران فضای مجازی در پی انجام امور روزمره توسط مردم به دلیل ویژگی های فضای مجازی اما این افزایش کاربران توأم با عدم آگاهی و دقت لازم  منجر به وقوع جرایم سایبری را دربردارد.

 

 

یادگار نژاد «عدم رشد شاخص های امنیتی به موازات رشد سامانه های رایانه ای» و «عدم آگاهی و دقت کاربران برای استفاده از فرصت های این فضا» را دو دلیل عمده برای افزایش وقوع جرایم سایبری عنوان کرد و گفت: با همکاری آموزش و پرورش، فنی حرفه ای، سپاه، ارتش، بانک ها، کمیته امداد و... ۵۰۱ کارگاه و برنامه آموزشی در سال گذشته برگزار و ۹۳۱ هشدار آموزشی منتشر و ۷۶ مصاحبه رادیویی و تلویریونی و ۹۷ نمایشگاه سایبری در سطح استان برگزار شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه رد سال گذشته همچنین بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ نشان گاه حاوی مصادیق مجرمانه شناسایی و در اختیار مقامات مربوطه قرار گرفت و ۱۰ طرح شناسایی و مبارزه با جرایم با موضوع فروش دارو، مبارزه با مواد مخدر، قاچاق کالا، فروش مواد محترقه، قمار و شرط بندی در سطح استان انجام و ۴۸۳ نشان گاه مجرمانه کشف شد. 

 

 

رئیس پلیس فتا به ۱۲۲۶ بازدید از نت سراها و کشف ۱۳ نت سرای متخلف اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از این تخلف ها وجود فایل جعلی از شناسنامه و نامه های اداری و...بود که سیستم های رایانه توقیف و مسئول آن نت سراها در اختیار مقامات قضایی قرار گرفت؛ اظهار داشت: آزمایشگاه ادله دیجیتال را ارتقا دادیم و ۵۴۱ پرونده از سایر پلیس ها به ما واصل شد که ۳۸۵۶ سخت افزار مورد بررسی و جهت احقاق حق شاکیان ارائه به مقامات قضایی شد.

 

 

وی درباره وقوع جرایم سایبری در سالی که گذشت توضیح داد: در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد وقوع جرایم سایبری افزایش یافت که ۲۵ درصد مربوط به برداشت های غیر مجاز اینترنتی بود که نسبت به سال قبل از آن تقریباً ثابت بود و کلاهبرداری ها ۲۵ و ۶۱ دهم درصد از جرایم را به خود اختصاص داد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ افزایش داشت.‌

 

 

یادگار نژاد با اشاره به اینکه کلاهبرداری اینترنتی بیشترین جرم رایانه ای است که تاکنون شناسایی شده، تصریح کرد: مجرمان معمولاً از روش مشابه استفاده می کنند و چون نیاز به دسترسی اطلاعات بانکی افراد قربانی دارند اولین روش ایجاد وبلاگ ها و صفحات فروش کالا و...است و اخیراً با سایت همدم یابی و همسریابی و... سایت های تبلیغ فروش کالا و... کلاهبرداری می کنند.

 

 

وی ادامه داد: در سایت دیوار با وعده پرداخت اعطای وام، ۲۵۳ میلیون تومان کلاهبرداری شده بود که مجرم شناسایی و در اختیار مقام قضایی قرار گرفت و در یک مورد دیگر با تماس تلفنی و ادعای برنده شدن سفر عتبات عالیات و کشاندن فرد پای دستگاه خودپرداز، ۴۷ میلیون تومان از حساب او برداشتند و بین چند حساب جابجا و در نهایت به کیف پول منتقل کردند که پس از مراجعه شاکی و پیگیری پلیس فتا شناسایی و پول برگردانده و متهم دستگیر شد.‌

 

 

رئیس پلیس فتا استان کرمان با اعلام اینکه بیش از ۱۳ درصد جرائم مذکور مزاحمت های اینترنی و بیش از ۴ درصد نشر اکاذیب است که بیش از ۷ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش داشته؛ در خصوص کسب اطلاعات از طریق اسکیمر در کنار دستگاه کارتخوان به ویژه درایام نوروز و تعطیلات هم هشدار داد و گفت: ۱۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از حساب شخصی یک فرد با همین روش برداشته شد؛ این فرد در حوالی قزوین از یک میوه خریده بود و اطلاعات او به سرقت رفته بود که مسئله توسط پلیس فتا آن استان پیگیر شد.

 


وی توصیه کرد: به دلیل شرایط جوی و بارندگی های اخیر با نشر اکاذیب و بازنشر اخباری که صحت ندارد روبرو هستیم که کاربران فضای مجازی حتماً از نشر اکادیب خودداری کنند زیرا طبق ماده ۱۸ قانون جرایم سایبری مجرم شناخته می شود لذا مردم کمک های خود را هم به مراجع رسمی مانند هلال احمر و.. تحویل دهند.

 


یادگار نژاد در پایان اشراف اطلاعاتی در فضای مجازی با هم افزایی رصد و پایش فضای سایبری در تعامل با دیگر نهادها، تلاش برای افزایش کشف پرونده های سایبری، آموزش و اطلاع رسانی همگانی در خصوص شیوه و شگردهای مجریان در تعامل با رسانه، راه اندازی پلیس فتا در شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و افزایش توان علمی را از راهبردهای سال ۹۸ برای افزایش خدمت به مردم و کاهش جرایم اینترنتی عنوان کرد.

 


 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل سپاه پاسداران خسارت سیل سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مسابقات قرآن سپاه خبرگزاری شبستان سیل خوزستان نماز جمعه کمک به سیل زدگان یادگار نژاد نشست خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۲۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی

معاون قضایی رئیس دادگستری در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم خراسان رضوی از کاهش برخی جرایم در حوزه های قضایی در پی اقدامات پیشگیرانه و حمایتی خبر داد و گفت: شاهد سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق بودیم که از تشکیل ۴۵۰۰ مورد پرونده، پیشگیری شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سیدامیر مرتضوی امروز در نشست مدیران حوزه پیشگیری  از جرم در مشهد اظهار داشت: با تلاش مسئولان، قضات و کارمندان مجموعه قضایی خراسان رضوی در سال 1402 و اهتمام بر اجرای محورهای سند تحول قضایی از جمله در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم، شاهد اتفاقات خوبی در زمینه کاهش جرایم بودیم.

وی با تشریح برخی اقدامات صورت پذیرفته توسط این حوزه در سال گذشته بیان کرد: طرح ها و برنامه‌های متعدد ومتنوعی با رویکرد اجتماعی و با استفاده از ظرفیت های مردمی، با محوریت این معاونت به مرحله اجرا در آمد که نتیجه آن در نهایت به ارتقاء رضایت‌مندی اقشار مختلف اجتماعی انجامید.

معاون قضایی رئیس دادگستری خراسان رضوی گفت: اقدامات گسترده‌ای توسط دستگاه قضایی با همیاری سایر سازمان‌ها در زمینه صیانت و تحکیم بنیان خانواده به انجام رسید که ماحصل آن کاهش پرونده‌ها در زمینه طلاق و افزایش ایجاد سازش در این‌گونه پرونده‌ها و سایر پرونده‌های مرتبط  از جمله حضانت و ملاقات طفل بود، به نحوی که با اقدامات جمعی پیشگیرانه و حمایتی، شاهد سازش 25 درصدی در پرونده‌های طلاق بودیم که از تشکیل 4500 مورد پرونده، پیشگیری شد.

مرتضوی افزود: در پی اقدامات مؤثر پیشگیرانه در زمینه پرونده های حضانت و ملاقات طفل نیز بیش از 50 درصد سازش داشتیم. از جمله اقدامات دیگر، اجرای طرح قاضی مدرسه در تعداد زیادی از مدارس بود که جلسات متعددی با رویکرد ارتقای آگاهی‌های حقوقی برای دانش آموزان، والدین و مربیان در مناطق مختلف شهری توسط قضات برگزار شد.

وی عنوان کرد: از دیگر برنامه‌های موفق این معاونت در سال گذشته، راهبری قرارگاه اجتماعی زندان بود که با محوریت مجموعه قضایی و همیاری و همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف شکل گرفت و سیاست‌های اصولی دستگاه قضایی در زمینه کاهش جمعیت کیفری، توانمند سازی مددجویان، باز اجتماعی کردن آنها و حمایت از خانواده‌ها و مراقبت پس از خروج زندانیان به نحو مطلوب دنبال شد که علاوه بر آزادی تعداد قابل توجی از مددجویان، زمینه‌های اشتغال تعدادی از این افراد نیز فراهم شد به صورتی که در بهار امسال بیش از 3600 نمادهای شهری و فلاور باکس برای تزئین شهر توسط این افراد ساخته و در معرض دید شهروندان قرار گرفت.

مرتضوی گفت: در پاسخ به مطالبات عمومی، اقدامات منسجمی نیز در زمینه برخورد با جرایم مربوط به سرقت صورت گرفت که در نتیجه این اقدامات، شاهد کاهش جرایم مربوطه در 15 حوزه قضایی بودیم.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • فناوری‌هایی که استاندارد امنیتی ضعیف دارند ممنوع می‌شوند
  • برگزاری میز خدمت پلیس فتا خوزستان در اهواز
  • ۵ درصد جرایم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود/ دو علت بروز خطا
  • وقوع سرقت در سیستان و بلوچستان ۱۸ درصد کاهش یافت
  • سارق ۲۰ میلیاردی منازل در اصفهان دستگیر شد
  • کمبود پارکینگ یکی از معضلات استان قم است
  • سارقان اماکن در دام پلیس لنگرود
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • پیگیری اقدامات حبس زدایی از جرایم پزشکی