Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@23:29:34 GMT

تالاب بندعلیخان برای تهران هم فرصت است هم تهدید

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۲۳۸۱۱

تالاب بندعلیخان برای تهران هم فرصت است هم تهدید

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: منبع اصلی تالاب بندعلیخان رودخانه شور است و بر اساس توافق صورت گرفته حدود ۴۰ درصد آورد این رودخانه باید به این تالاب اختصاص یابد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، «کیومرث کلانتری» در حاشیه این بازدید در خصوص وضعیت فعلی تالاب فصلی بندعلیخان گفت: خوشبختانه با توجه به بارشهای خوب امسال این تالاب دارای آبگیری خوبی بوده و احیاء شده است و امیدواریم بتوانیم با همکاری وزارت نیرو بر اساس قانون حفظ تالابها حقابه این تالاب بسیار ارزشمند را تامین کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تالاب بندعلیخان حائلی بین کویر و پایتخت است که هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید، اظهار داشت: اگر حقابه این تالاب را تامین کنیم و بتوانیم این زیستگاه بسیار ارزشمند را به عنوان یک سایت گردشگری طبیعی در کنار پایتخت داشته باشیم تبدیل به فرصت است و در صورتی که وزارت نیرو نتواند حقابه این تالاب را تامین کند به یک زیستگاه خشک و دارای پتانسیل گرد و غبار تبدیل می شود که این یک تهدید است.


کلانتری به جایگاه و منزلت ویژه تالابها بر اساس قوانین جمهوری اسلامی و بین المللی اشاره کرد و گفت: بدلیل اینکه اینکه وسعت این تالاب زیاد است و در بخش جنوبی هم به دریاچه نمک متصل است، سعی داریم مطالعاتی را در خصوص پتانسیل ذخیره آب این تالاب در قسمت های شمالی انجام دهیم تا بتوانیم بخشهایی از این تالاب فصلی را زنده نگه داریم و در زمان پر بارش هم به صورت پلکانی به فازهای بعدی این تالاب آب اختصاص داده شود. 


وی ادامه داد: مجموعه تالابهایی که بصورت خطی از حواشی خلیج فارس تا تالاب های فارس و بعد هم در فلات مرکزی ایران تا شمال وجود دارد مسیر شمال به جنوب و بالعکس مهاجرت پرندگان  بوده و به نوعی فرودگاه امن و زیستگاهی با ارزش است که خدمات بسیار شایانی می تواند به کاربری های جانبی داشته باشد.


کلانتری با اشاره به اینکه تالابها معمولا جزء اکوسیستم های مظلوم طبیعت هستند، گفت: تالابها دارای کارکردهای ارزشمندیبوده ولی متاسفانه نتوانستیم از کارکردها و اهمیت تالابها چه در زمینه تقویت سفره آبهای زیرزمینی و چه در زمینه تقویت تنوع گیاهی و جانوری بهره مند شویم.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه منبع اصلی آب تالاب بندعلیخان رودخانه شور است و بر اساس توافق صورت گرفته حدود 40 درصد آورد این رودخانه باید به این تالاب اختصاص یابد، خاطر نشان کرد: بر اساس قانون وزارت نیرو موظف به تامین حقابه تالاب هاست و امیدواریم باتوجه به اینکه امسال سال پربارشی است بتوانیم حقابه این تالاب را نهایی کنیم و در سنوات آینده هم این حقابه تامین شود.


کلانتری با اشاره به اینکه مساحت منطقه کویر 250 هزار هکتار می باشد که حدود 100 هزار هکتار آن فاقد پوشش گیاهی بوده و بصورت تپه ماهوری است، افزود: از 150 هزار هکتار باقیمانده که دارای پوشش گیاهی بوده و حفاظت شده است، حدود یک پنجم آن جزء مناطق امن بوده و باید تنوع گیاهی و جانوری و حیات وحش آن حفظ شود.


 وی با بیان اینکه در مابقی این منطقه با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان حدود 27 هزار واحد دامی دارای پروانه چراست که در 2 بازه زمانی 45 روزه در بهار و پاییز دامها تعلیف خواهند داشت، گفت: با توجه به بارشهای  سال جاری ،این منطقه مرتع غنی بوده و تاکید به دامداران این است که به توصیه های محیط بانان در ورود و خروج به موقع از منطقه توجه کنند.


کلانتری ادامه داد: ارزش مرتع به وجود پوشش گیاهی است و اگر دام خارج از ظرفیت وارد مرتع کنیم قطعا شاهد تخریب محیط زیست خواهیم بود که قابل جبران هم نیست.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم هم از تالابها و هم ظرفیت های موجود بهره برداری اصولی داشته باشیم و هم بتوانیم آن را حفظ کنیم، افزود: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست حفظ بدون بهره برداری نیست و امسال هم اولویت اول این سازمان در کل کشور حفظ زیستگاههای طبیعی تحت عنوان مناطق چهارگانه که سهم آیندگان است، می باشد.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مسابقات قرآن سیل خسارت سیل سپاه پاسداران سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم قرآن کریم سپاه مسابقات قرآن کریم کمک به سیل زدگان تالاب بندعلیخان تالاب کویر محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۳۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری از مشاهده یک نفر پلنگ برای دومین بار در منطقه حفاظت شده سبزکوه خبر داد.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال وبختیاری با اشاره به مشاهده یک نفر پلنگ در منطقه سبزکوه، اظهار کرد: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی افزود: این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و دومین ثبت پلنگ در منطقه حفاظت شده سبزکوه و اولین ثبت در سال‌جاری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی، گونه در خطر انقراض جهانی است، افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

یوسف‌پور تصریح کرد: در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده است که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به منطقه حفاظت شده سبزکوه، تاکید کرد: منطقه حفاظت‌شده سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

یوسف‌پور گفت: زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و شش منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۵ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال‌جاری ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

کد خبر 751110

دیگر خبرها

  • ضرورت تغییر رویکردهای محیط زیستی در مسیر توسعه دریامحور
  • اصفهان قطب مدیریت پسماند در کشور است
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر