Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@08:01:28 GMT

حجم آبگيري سدهاي هرمزگان افزايش يافت

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۲۵۹۷۰

حجم آبگيري سدهاي هرمزگان افزايش يافت

خبرگزاري آريا - بندرعباس- ايرنا- مديرعامل شرکت آب منطقه اي هرمزگان گفت: در پي بارندگي هاي روز گذشته و امروز يکشنبه، حجم آب سدهاي استقلال ميناب، سد شميل و نيان و جگين افزايش يافت.

به گزارش ايرنا، هوشنگ ملايي عصر يکشنبه در بازديد از سدهاي استان افزود: طي 2 روز بارندگي سد استقلال ميناب به ميزان 2 ميليون مترمکعب آبگيري شد و حجم اين سد به 102 ميليون مترمکعب رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان داشت: همچنين سد شميل و نيان و جگين نيز در اين مدت هر کدام هفت ميليون متر مکعب آبگيري شده است.
مدير عامل شرکت آب منطقه اي هرمزگان اظهارداشت: هم اکنون حجم آب سد شميل و نيان 60 ميليون متر مکعب و سد جگين 130 ميليون متر مکعب است.
به گزارش ايرنا، يکي از مهمترين منابع آبي هرمزگان سد استقلال ميناب است که بيش از 40 سال پيش با ظرفيت 250ميليون متر مکعب با هدف آبرساني به شهر ميناب و بندرعباس احداث شد ولي پس از دو دهه کم بارشي و خشکسالي، در سال هاي اخير با بحران کم آبي مواجه شد.
با پر رنگ شدن اين بحران، از7 سال پيش سد هاي شميل و نيان به کمک اين سد آمدند و آب اين سدها به بخش کشاورزي ميناب اختصاص يافت.
براساس آمارهاي اعلام شده از سوي شرکت آب و فاضلاب هرمزگان حداقل نياز آبي روزانه اين استان چهار هزار و 100 ليتر است و روزانه 900 ليتر بر ثانيه کمبود آب دارد.
به دليل تداوم بيش از دو دهه خشکسالي بر استان و کاهش بارندگي اکنون 11 شهر استان در شرايط بحراني و 15 شهر نيز در آستانه بحران کم آبي قرار دارد.
اکنون از مجموع 54 دشت استان هرمزگان افزون بر 1.4 ميليارد متر مکعب آب از طريق 23 هزار حلقه چاه و حدود 340 چشمه و قنات برداشت مي شود.
سهم منابع آبي استان هرمزگان از چاه ها و سدها، 71 درصد و آبشيرين کن ها 29 درصد است که پيش بيني مي شود تا پايان سال 99، سهم منابع آبي از آبشيرين کن ها به 66 درصد افزايش و در بخش چاه و سد به 34 درصد کاهش يابد.
هرمزگان پس از مدت ها بي بارشي، در ماه هاي آخر سال گذشته و در فروردين ماه امسال شاهد بيشترين ميزان بارندگي بوده است.
7195/6048
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۵۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع ناپایداری‌های موقت و تندباد لحظه‌ای در هرمزگان، ۷ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، مرضیه سی سی پور افزود: امروز با تاثیر سامانه همرفتی در پاره‌ای از نقاط استان ناپایداری‌های جوی و دریایی تداوم خواهد داشت.

وی گفت: در بعدازظهر و شب در پاره‌ای از نقاط استان بویژه ارتفاعات رشد ابر‌های همرفتی، رگبار پراکنده باران، رعد وبرق گاه تگرگ و تند باد لحظه‌ای پیش بینی می شود.

سی سی پور خاطرنشان کرد: سامانه همرفتی تا یکشنبه در پاره‌ای از نقاط استان بویژه ارتفاعات شرقی و شمالی فعالیت خواهد داشت و احتمال سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی بویژه در منطقه حاجی آباد و بشاگرد دور از انتظار نخواهد بود.

وی افزود: در مناطق دریایی استان، امروز در تنگه هرمز و بخش‌هایی از دریای عمان افزایش باد شمال شرقی پیش بینی می‌شود و وضعیت دریا نیز متلاطم خواهد شد.

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان خاطرنشان کرد: افزایش باد شمال شرقی تا جنوب شرقی در تنگه هرمز، دریای عمان و بخش‌هایی از خلیج فارس تا سه شنبه ۱۱ اردیبهشت بویژه صبح تا ظهر تداوم خواهد داشت.

سی سی پور گفت: امروز احتمال وقوع تند باد لحظه‌ای در بعدازظهر و شب در اثر ابری بودن آسمان پیش بینی می‌شود و توصیه می‌شود تردد‌های دریایی با احتیاط انجام شود و شناور‌های سبک و صیادی در این ایام از تردد خودداری کنند.

وی گفت: از لحاظ دمایی، امروز افزایش نسبی دما در استان پیش بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • راه اندازی فرودگاه به توسعه میناب کمک می‌کند
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • وقوع ناپایداری‌های موقت و تندباد لحظه‌ای در هرمزگان، ۷ اردیبهشت
  • رشد ابر‌های همرفتی و رگبار باران و رعد و برق در هرمزگان
  • صدور هشدارهای ویژه هواشناسی در هرمزگان
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • عدم پاسخگویی مسئولان جشنواره آسمان هشتم در میناب بی‌اعتنایی به رسانه‌ است