Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشاورز با اشاره به اینکه یک میلیون هکتار از زراعت کشور با شدت و ضعف متفاوت، دچار آسیب ناشی از سیل شده است، گفت: ۵۵ درصد این اراضی بین ۲۵ تا ۵۵ درصد آسیب دید از این رو ۵۰ درصد زمین ها و محصولات کشاورزی آسیب دیده قابل برگشت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «عباس کشاورز» شب گذشته (یکشنبه 25 فروردین) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافت و در این برنامه به ارائه توضیحاتی درباره میزان خساراتی که سیل اخیر به بخش کشاورزی کشورمان وارد کرده است، پرداخت و گفت: «یک میلیون هکتار از زراعت کشور با شدت و ضعف متفاوت، دچار آسیب ناشی از سیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از این آسیب، آبگرفتگی موقت است
و در بخشی، محصول دچار خوابیدگی می شود سپس این عارضه مرتفع می شود در بخشی هم، آبگرفتگی بیشتر است و موجب پوسیدگی محصول می شود و در بخشی هم سیل، زمین یا باغ کشاورز را با خود برده است.»

 

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: «55 درصد این اراضی بین 25 تا 55 درصد آسیب دید از این رو 50 درصد زمین ها و محصولات کشاورزی آسیب دیده قابل برگشت است. همچنین 250 هزار هکتار از محصولات کشاورزی و حدود 150 هزار هکتار باغ بر اثر سیلاب های اخیر از بین رفته است

 

وی با بیان اینکه در زمینه باغ، استان های خوزستان، مازندران و کرمانشاه و در زمینه زراعت استان های خوزستان، لرستان و گلستان، مازندران، ایلام و کرمانشاه، بیشترین خسارت را دیدند، گفت: «بیش از 6 هزار واحد مرغداری و حدود 100 واحد پرورش ماهی هم دچار خسارت شدند.»

 

کشاورز افزود: «5 واحد کشت و صنعت نیشکر خسارت قابل توجه دیدند و حدود 3 هزار میلیارد تومان از خسارت های اعلام شده به بخش کشاورزی متعلق به این واحدهاست. برای اینکه سیلاب به روستاها و مناطق مسکونی خسارت وارد نکند در برخی موارد، آب به مزارع این واحدها هدایت شده است.»

 

معاون وزیر جهادکشاورزی در تشریح مشکلات ایجاد شده در استان های سیل زده گفت: «یکی از مشکلات در حوزه خسارت کشاورزی در مناطق کوهستانی مانند لرستان، ایلام و خوزستان این است که بخشی از مردم از طریق ایستگاه پمپاژ، کشاورزی می کردند و این ایستگاه ها آسیب دیدند که در اسرع وقت بازسازی می شوند.»

وی با اشاره به مطالبی که بیان می کند ایران وارد ترسالی شده است، گفت: «کشورمان وارد ترسالی نشده است. میزان متوسط بارندگی کشور تاکنون حدود 265 میلی متر است. در سال های 76، 77، 85 و 86 هم به طور میانگین حدود 290 میلی متر بارندگی داشتیم. در سال زراعی و آبی گذشته، میانگین بارندگی در کشور 167 میلی متر بود.»

 

در ادامه این برنامه خبری عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بارندگی، نعمت است و اگر زیرساخت های پیشگیرانه و مقابله با بارندگی در کشور موجود باشد این باران به تغذیه سفره های آب زیرزمینی و تأمین منابع آبی تبدیل می شود، گفت: «اگر زیرساخت ها و محیط زیست و حوزه های آبخیز، حفاظت نشده باشند بارندگی ها به سیلاب های ویرانگر تبدیل می شود که در کشورمان این موضوع اتفاق افتاد و این سیلاب ها نتیجه تخریب محیط زیست و منابع طبیعی کشورمان و تجاوز به عرصه ها و حریم رودخانه هاست.»

 

«علی محمد شاعری» با بیان اینکه این اتفاق باید برای همه ما درس عبرتی باشد تا از این به بعد، هم دولت و هم مردم باید به حفظ محیط زیست و حریم رودخانه ها کمک کنیم، افزود: «باید مدیریت عالمانه، درست و صحیح هم در حوزه های بالادست آبخیز و هم در حوزه های آبریز انجام شود و حوزه های کشاورزی و منابع طبیعی باید مقاوم سازی شود تا چنین اتفاقاتی تکرار نشود.»

 

وی در ادامه به میزان خساراتی که سیلاب به بخش های مختلف کشاورزی وارد کرده اشاره کرد و گفت: «سیلاب های اخیر تاکنون حدود 13 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است. جمع بندی خسارت ها هنوز ادامه دارد و ممکن است این رقم افزایش یابد

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال این تهدید وجود دارد که دلال ها، قاچاقچیان و عوامل سودجو، گندم را پیش خرید کنند، گفت: «اکنون دلالان در حال پیش خرید گندم با قیمت حدود 2 هزار و 500 تومان هستند. به علت گران شدن دانه مرغ، جو، ذرت و کنجاله سویا، آن ها می خواهند گندم را جایگزین خوراک دام کنند و این در حالی است که امسال دولت گندم را از مردم با قیمت 1700 تومان می خواهد بخرد و این امنیت غذایی کشور را تهدید می کند.»

 

وی خاطرنشان کرد: «باید وزیر جهاد کشاورزی در این باره ساز و کاری را بیاندیشد.»/

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مسابقات قرآن سیل سپاه پاسداران خسارت سیل مسابقات قرآن کریم سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم قرآن کریم سپاه خبرگزاری شبستان عباس کشاورز خسارت سیل سیل کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۱۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، علی محمد روستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد :سیلاب یک هزار و ۳۰۰ میلیارد به بخش کشاورزی خسارت زد اما تاکنون یک ریال اعتبار خسارت سیلاب پرداخت نشد.

وی افزود: بخش عمده خسارت‌ها و آسیب‌ها در این شهرستان مربوط به باغات، مزارع، زمین‌های کشاورزی، کانال‌های آبرسانی و سرآب بندی‌های بخش کشاورزی و همچنین ابنیه فنی و راه‌های روستائی و عشایری است. که در این بارندگی بخش زیادی از محورهای ارتباطی روستایی و عشایری نیز مسدود شده بود. کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار از این میزان زراعی است.

خبرنگار: فائزه صداقت

انتهای خبر/

کد خبر: 1228422 برچسب‌ها سیل

دیگر خبرها

  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • سیلاب هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به آزادشهر و رامیان خسارت زد
  • آبگرفتگی ۱۰ مسکن در سوادکوه/ ۷ سردهنه در بابل آسیب دید
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت