مرگ کتابها در میان جولان کاربران شبکههای اجتماعی/در ایران مال چه میگذرد؟
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۳۸۵۹
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در این یادداشت بنا ندارم در مورد معایب «همهی» شبکههای اجتماعی دادِ اعتراض سر بدهم یا زیباییهای بینظیر ایرانمال را زیر سوال ببرم. خود من بسیار مشتاق بازدید از بازار بزرگ ایران بودم و برایم بسیار جذاب بود یکی از پنج مال برتر جهان و عظیمترین پروژه تجاری، فرهنگی و اجتماعی ایران را از نزدیک ببینم؛ بهویژه وقتی در استوریهای اینستاگرامی دوستان، معماریهای متفاوتی را زیر یک سقف در یک مکان واحد میدیدم بسیار کنجکاویام را قلقلک میداد تا بدانم ماجرا از چه قرار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همین امر مرا روانه منطقه ۲۲ تهران کرد، مکانی بین دو کلانشهر تهران و کرج و حاشیه پارک چیتگر.
این سازه شکوهمند با نمای بیرونی بسیار زیبا از همان وسط اتوبان نگاهها را به خود جلب میکند و فضای داخلی آن با اینکه هنوز تکمیل نشده، اما ابهت و جاذبه بصری زیادی دارد. همین امر باعث شده روزانه هزاران نفر از گوشه و کنار بازار بزرگ ایران بازدید کنند، از ایوان شرق به سمت باغ ایرانی بروند و از باغ دیدار عبور کرده به بازار سنتی برسند. از تالار آینه و تماشای آینهکاریهایش بگذرند و در شربتخانه که مملو از بوی زعفران و گلاب و زنجبیل است گلویی تازه کنند و در آخر به کتابخانه بینظیر جندی شاپور برسند؛ کتابخانهای که شبیه داستانهای هریپاتر است و سقف بسیار بلند، پلههای چوبی منحنی، دیوارهای مملو از کتابهای رنگارنگ، کافهای که در میان بوی کاغذ، قهوه و چای سرو میکند و صندلیهای راحت و سدریرنگی که در ترکیب با چوبهای تیرهی قفسهها، توجه هر رهگذری را به خود جلب میکنند باعث شده این محل به پاتوقی جدید برای گردشگران تبدیل شود.
کتابخانهای که قرار بوده میعادگاه صاحبان قلم و اندیشه باشد و به مکانی برای انواع رویدادهای فرهنگی همچون رونمایی از کتابهای جدید نفیس و خطی، ارائه تندیس و سردیس مشاهیر ایران و جهان و برگزاری جشنوارههای کتاب و مطبوعات باشد امروز به قربانگاه کتاب تبدیل شده است.
کتابخانه جندی شاپور ایران مال این روزها جولانگاه کاربران شبکههای اجتماعی و محلی برای ژستهای دروغین روشنفکری است. ژستهایی که این روزها به جزء جداییناپذیر از زندگی ما ایرانیها بدل گشته و باعث شده برای گرفتن تایید در دنیای مجازی نمونههای مختلفی از تظاهر را بر اساس سبک زندگی و طرزفکر خود با دیگران به اشتراک بگذاریم؛ با این خیال که نقاب خودساختهمان در جهان غیر واقعی شاید تا حدی نیاز به دیده شدن را در وجودمان خاموش کند، غافل از اینکه دنیایِ پنهان در پشت اینترنت چیزی جز تنهایی، افسردگی و بیاعتمادی برایمان بدنبال ندارد و آلبومهایمان را از عکسهای واقعی و ماندگار خالی کرده است.
اگر فقط یک ساعت روی یکی از مبلهای راحتی کتابخانه مشهور ایرانمال بنشینید و به جای تماشای معماری زیبا و مطالعه کتابهایی که به رایگان در اختیارتان قرار دارد، مردم را زیر نظر بگیرید، از حجم گسترده و فراگیرِ تظاهر گردشگران دهانتان از تعجب باز خواهد ماند و آنچه خواهید دید به یقین داستانی به شرح زیر است:
یک زوج یا دو یا چند دوست میآیند، هر کدام از آنها به نوبت کتابی را از قفسه برمیدارد (ترجیحا کتابهای ضخیم که در عکس بهتر دیده شوند)، یکی از آنها روی مبل مینشیند، یکی از پاهایش را روی پای دیگر میاندازد، خود را در شکم مبل فرو میبرد تا حس غرق بودن در کتاب را بهتر نشان دهد، کتاب را باز میکند، سرش را کمی به پایین خم میکند (اما به اندازهای که چهرهاش هم دیده شود) و مشغول مطالعه کتاب میشود.
برخی ترجیح میدهند آرنج یکی از دستان خود را به دسته مبل تکیه داده و ژست روشنفکرانه بگیرند و با دست دیگر کتاب را نگه داشته و مثلا مشغول مطالعه شوند.
برخی دوست دارند یک فنجان قهوه هم روی میز کنار مبل قرار داشته باشد تا حسابی خفن و کتابخوان جلوه کنند و شاید حسرت این را بخورند که در آن مکان نمیتوان سیگار کشید وگرنه میتوانستند یک بهمنکوچک و کبریت (ابزار موردنیاز فرهیختهنماها) هم در کنار فنجان قهوه بگذارند و تمام؛ بدین ترتیب در عکس اینستاگرامی خود به یک انسان فرهیخته و کتابخوان تبدیل شوند و لایک و کامنتهایی باشد که از طرف دوستان خود دریافت میکنند.
این صحنه، این تصویر، این عکس یکی از وحشتناکترین قابهایی است که در دنیای مدرن به امری عادی تبدیل شده است و هر روز بر تنوع آن نیز افزوده میشود؛ از سلفی با ساختمان فروریختهی پلاسکو، دست در گردن کودکان بیخانمانِ زلزله سر پل ذهاب و ایستادن درون سیلاب و شکاف آسفالت خیابان گرفته تا سلفی با بستنی و غذا و سالاد و ماشین و مجسمه و هر چیزی که یک روزی در این کشور مد میشود و اغلب کاربران مجازی برای عقب نماندن از این قافله حتما یک عکس از آن قابِ غمانگیزِ زندگی مدرن میگیرند، ترکشهای ناآگاهی مردمی است که فقط روی موجهای آنلاین سوار هستند و مجالی برای لحظهای فکر و اندیشیدن به خود نمیدهند.
سوال اینجاست کسانی که مطالعه کتاب را افتخار و کلاس میدانند چرا در کنار همین ژستها، به واقع به مطالعه کتاب نمیپردازند و دایره دیدشان به زندگی را گستردهتر نمیکنند؟ آیا به این فکر کردهاند که با هر رمانی که بخوانند به دنیایی پرتاب میشوند که مملو از دیدنیها، شنیدنیها و حسکردنیهایی است که شاید هرگز در دنیای واقعی توان تجربه آن را نداشته باشند؟ یا اندیشیدهاند که با خواندن کتابهای تخصصی رشته کاری خود میتوانند خلاقیت خود را قلقلک داده و احیانا پا در مسیری بگذارند که به جای عکس و اینستاگرام، مهارتشان موجب شهرتشان شود؟
کتاب و کتابخوانی در جامعه ایرانی مهجور مانده و در سیلِ دنیای همیشه در دسترس مجازی چنان غرق شده که آثار وجودش را به سختی میتوان مشاهده کرد؛ اگرچه هنوز شمار قابل توجهی از مردم همچنان دلباختهی دنیای خیالی نویسندههای محبوب خود هستند، اما ایکاش در میان سرگرمیهای خالی از دانش ما انسانها در شبکههای اجتماعی، هشتگهایی همچون «واقعی باشیم»، «خودمان باشیم» «نه به تظاهر» و ترندهای مبنی بر واقعیتهای زندگی نیز محبوبیت بیابند تا مفهوم واقعی زندگی دوباره زیر دندانهایمان مزه کند.
منبع:روزیاتو
انتهای پیام/
کتابخانه ایران مال، پاتوق جدید کاربران اینستاگرام برای عکسهای روشنفکرانه!منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: اینستاگرام کتابخانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۳۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مصونیت از آسیبهای اجتماعی با ویدئو کتابهای مهارتی برای کودکان
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به تازگی مجموعه ویدئو کتابهای بندانگشتی توسط موسسه شمیم و با همکاری انتشارات دال برای کودکان سه تا هشت سال منتشر شده است.
این مجموعه به موضوعاتی از قبیل مهارت گوشدادن، مهارت نهگفتن، کنترل هیجان، عزت نفس، هوش عاطفی، امیدواری، خوشبینی، مدیریت خشم و حس ارزشمندی میپردازد. مجموعه «ویدئوکتابهای سلامت اجتماعی» مهارتهایی را مورد توجه قرار داده است که منجر به تربیت کودکانی با رشد همهجانبه شده و از آنها در افتادن به دام آسیبهای اجتماعی محافظت میکند.
بخش جالب و قابل توجه کتاب که در کتابهای دیگر نیست این است که مخاطبان میتوانند با اسکن کیوآرکدی که در صفحۀ شناسنامۀ کتاب آمده است، انیمیشن کتابها را نیز در تلفن همراه مشاهده کنند.
این مجموعه که در 9 جلد توسط انتشارات دال منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، اهمیت ویژهای در حوزه آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان دارد و به همین جهت گفتوگویی کوتاه با میلاد چخماقی مسئول آموزش موسسه شمیم داشتیم که در ادامه میخوانید:
اهمیت آموزش مهارتهای مختلف اجتماعی به کودکان این رده سنی چیست؟
در رابطه با جایگاه آموزش برای کودکان و نوجوان از این مقدمه باید شروع کنم که در حوزه پیشگیری متاسفانه به خاطر ناکارآمدی روشهای مختلف در گرایش به بزه در سنین جوانان به بالا و بزرگسالان، عموماً تمرکز به سمت کودک و نوجوان است که دلایل خیلی مختلفی دارد که اینجا جایگاه باز کردن این قضیه نیست ولی مهمترین بحث تأثیر همتایان، تأثیرپذیری از محیط، تأثیر رسانهها و... است.
درباره نوجوانان و قشری که ما به عنوان کودک از آنها نام میبریم این امیدواری وجود دارد که تأثیرپذیری از رویکردهای آموزشی و مهارت افزایی بالاتر باشد و آنها را از آسیبها مصون کند و همین باعث شده که ناشران به سمت تولید کتابهای مهارتی سوق پیدا کنند و این رویکرد، رویکردی جهانی است و در ایران هم سالها است که در حوزههای مختلف من جمله بحث آسیبهای اجتماعی تمرکز به سمت مهارت افزایی و تا حدی دانش افزایی و آگاهی بخشی برود. البته نکته مهم این است که در این حوزه نوجوانان و کودکان با رعایت محدوده و حریمهایی که وجود دارد، باید گام برداشت.
درباره این محدوه و حریمها بیشتر توضیح میدهید؟
یعنی خطوط قرمز آموزش به کودک و نوجوان رعایت شود، زود آموزی و پرآموزی نشود و کتاب از خطوط قرمز عبور نکند. به شکل کلی اهمیت جایگاه این کتابها برای کودکان مشخصاً بحث مهارتها و آگاهی بخشیهایی است و ما متمرکز میشویم روی حوزههایی که به عنوان اصول پایه یا مهارتهای پایه زندگی از آنها میشود نام برد. اما آن چیزی که در حوزه آسیبها مشخصاً جلوگیری از آسیب اعتیاد مد نظر ناشر و موسسه بود، مهارتهای به خصوصی مثل کنترل خشم، عزت نفس، امید به آینده و کمک طلبی و توجه به خود و دیگران و بحث دوست یابی یا انتخاب دوست است که اینها به عنوان مهارت پایه و اولیه مطرح میشوند و خیلی میتوانند برای پیشگیری ازآسیبهایی در آینده کودک و نوجوان کمک کننده باشند.
در کشورهای دیگه این سبک کتابها چه جایگاهی داره؟
همان طور که عرض کردم در ادبیات جهانی این حوزه سالهاست که درباره آن کتاب منتشر میشود و مشخصاً در کشورهای آمریکای شمالی وعموم کشورهای اروپایی به این رویکردها خیلی توجه کردهاند و کشورهایی که با آسیبهایی از جمله مباحث آسیب اجتماعی بیشتر سر و کار داشتهاند، جایگاه و ضرورت این مسئله را بیشتر در نظر گرفته و تولیدات بیشتری داشتهاند.
کتابهای ساده و دوستدار خانواده
نوع چاپ این کتابها متفاوت است، درباره چرایی این گونه چاپ کتابها به شکل آکاردئونی هم توضیح میدهید؟
در رابطه با فرمت یا حالا اصطلاحاً گونه و فرم کتابی هم که ناشر انتخاب کرده است ملاحظات ما این بود که سبک مینیمال و ساده شده وجذابی باشد که اصطلاحاً دوستدار خانواده است؛ به این معنی که کتاب به خاطر محتوایش نیازمند این هست که در خانواده، پدر و مادر یعنی والدین یا برادر و خواهر بزرگتر در کنار کودک باشند که با هم بخوانند و با هم درگیر کتاب شوند. از طرفی فرمت کتاب جذابیتهای بصری و فیزیکی دارد که خود کودک را درگیرکند از طرف دیگر بحث هزینههایی که بار میشد برای قطع کلاسیک مثل خشتی، گالینگور و حالا سبکهای مختلف، ناشر رو به این سمت توجه داد تا برای اینکه بتواند کتابها را کمی بیشتردر بازار و به اصطلاح سبد خرید فرهنگی خانوار قرار بدهد و در این فرمت جدید به عنوان بروشوری و آکاردئونی چاپ کند که با هزینه حداقلی تولید را به دست مخاطب برساند.
ویدئو دار بودن کتابها چه قدر به آموزش این مهارتها به کودکان کمک میکند؟
در رابطه با بحث ویدیو کتاب بودن، شاید این ناشر به عنوان اولین ناشر ویدیو کتاب نباشد و از قبل هم ناشرهای دیگری بودند که سعی کردند درکنار کتاب، سی دی کتاب، یا قبلترها نوار کاست کتاب، ویدیو کتاب و... را هم تولید کنند اما الان خیلی کم کتاب در بازاروجود دارد که به قالب کیو آرکد و به شکل آنلاین و برخط، هم تیزر کتاب هم خود محتوای کتاب را به شکل ویدیو آهنگین ساخته باشد و نریشن روی آن داشته باشد. متاسفانه به خاطر وضعیت بد بازار کتاب و تغییر ماهیت مسئله نشر در ایران و البته به شکل کلی در جهان، استفاده از رسانهها یا چند رسانهها را بسیار زیاد شده و مشخصاً تکنولوژی وی آر آر VRR ناشران را به این سمت برده که بتواند ازاین فرصت استفاده کند و از بستر مدیا بیشترین بهره را ببر k د و جذابیت را به نحو بیشتری به مخاطب منتقل کند. مشخصاً مخاطبان کودک و نوجوانی که ما در نظر داریم این محتوا به آنها منتقل شود، شرایط یکسانی از نظر هوشی ندارند و بهره هوشی متفاوتی دارند و از نظر گیرایی یا به اصطلاح روانشناسی سبکهای یادگیریشان متفاوت است؛ بعضی بصری هستند، بعضی سمعی هستند، بعضی فعال هستند و بعضی در حین رفتارهای پویا میتوانند یادگیری را داشته باشند و اینها باعث شده تا از ظرفیت ویدیو بیشترین بهره را ببریم و در همه این اقشار با همه تفاوتهایی که دارند، تاثیرگذار باشیم. مضافاً اینکه اگر کودکان دارای محدودیتهای فیزیکی و جسمی یا ذهنی را هم لحاظ کنیم، آنها هم میتوانند به وسیله ویدیو کتابها و بهره از یکی از ویژگی آنها یعنی حداقل به شنیداری خام یا تصویری خام تا حدی بهره ببرند و در نتیجه این سبک ویدیو کتاب انتخاب خوبی خواهد بود.
این کتابها چه طور برای ترجمه گزینش شدند؟
در رابطه با بحث گزینش کتاب اولین چیزی که برای ناشر مهم بود وموسسه روی آن تمرکز و توجه ویژه داشت بحث سلامت اجتماعی و مشخصاً آموزشها و دانش افزایی هایی است که به حوزه آسیبهای اجتماعی و مشخصاً بحث اعتیاد توجه دارند تا بتوانیم به مهارت پایه کودکان ارتباط پیدا کند. نکته بعدی بحث سبک و فرم مینیمال و ساده برای کتاب بوده که اصطلاحاً حداقل متن را داشته باشد تا برای جامعه بیشتری از مخاطبان کودک و نوجوان جذاب باشند اصطلاحاً کتابهای تصویری و بدون قصه که حجم متن کمی دارند. این مجموعه کتاب هم جزء این دسته است. نکته بعدی بحث تنوع و جذابیتهای گرافیکی کار هست که از رنگها و قالبهای جذابی استفاده کند و البته خیلی سعی شد تا بتواند مخاطب کودک و نوجوان ایرانی را درگیر کند. البته این نکته را هم باید یادآوری کنم که این عناوینی که گردآوری شده به شکل بسته کتاب است. در بازار کتاب قبلاً تعدادی از این موضوعات بود و توسط ناشران مختلفی ترجمه و توزیع شده بود اما گردآوری یک مجموعه کتاب به شکل بستههای ویدیو کتاب توسط انتشارات دال وموسسه شمیم برای نخستین بار است.
انتهای پیام/