Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:38:06 GMT

اشتغال دانش آموختگان از ماموریت های وزارت علوم است

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۴۹۰۹

اشتغال دانش آموختگان از ماموریت های وزارت علوم است

تهران - ایرنا - معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: اگر تا دیروز به فکر تربیت دانشجویان بودیم حالا باید به اشتغال آنها هم بیاندیشیم، اشتغال پذیری دانش آموختگان یکی از ماموریت های ما است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، مسعود برومند روز دوشنبه در نشست هم اندیشی وزیر علوم با استادان دانشگاه که در محل این وزارتخانه برگزار شد: حتی سیستم سلامت کشور نیازمند توجه بیشتری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآور شد: آلودگی های زیست محیطی و شهرها به دنبال استفاده نادرست از منابع انرژی افزایش یافته است و رشد زندگی در حاشیه شهرها رو به فزونی می رود که باید فکری برای آن اندیشید.
برومند تاکید کرد: پارادایم های ما در توسعه آموزش عالی کشور تا حد زیادی مشکلات گذشته را برطرف کرده اما مشکلات باقیمانده، پیچیده تر است که نیازمند پارادایم جدیدتری هستیم.
معاون پژوهشی وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه دانش نزد همگان است و برای پارادایم های جدید باید تیم سازی کنیم، گفت: راه حل های ما نیازمند فناوری است بنابراین باید بتوانیم راه حل هایی داشته باشیم که نتایج تحقیقات ما را به فناوری تبدیل کند و توانایی تولید فناوری در جامعه افزایش یابد.
به گفته وی، ما نیاز به هماهنگی با دستگاه های اجرایی داریم و اگر دیروز به تنهایی می توانستیم در چارچوب خود کارها را انجام دهیم اما الان نیازمند تعامل با دستگاه ها هستیم. باید نظامی را بسازیم که جامعه در آن دانش به فناوری و فناوری به محصول و خدمات تبدیل شود.
معاون پژوهشی وزارت علوم یادآورشد: جامعه چه تصویری از یک دانشگاه ایده آل دارد و اگر تصویری از آن دانشگاه ایده آل بسازیم و به یک اشتراک نظر برسیم، چطور می توانیم آن تصویر را درون سازمان های خودمان منتقل کنیم.
وی افزود: بسیاری می دانند نحوه اطلاع رسانی ما در دانشگاه ها زیاد قوی نیست و اطلاعات زیادی از یکدیگر نداریم.
برومند با بیان اینکه برای رسیدن به مرحله ای که در آن قرار داریم، راه طولانی را پیمودیم، گفت: از ساختارهای ساده شروع کردیم و بعد به ساختارهای پیچیده مانند دانشکده ها، پژوهشگاه ها و دانشگاه ها رسیدیم. در حوزه آموزش راه طولانی را گذراندیم از جایی که فقط استفاده کننده علم بیرون بودیم ولی خودمان بر این دانش افزودیم و در دانش بشریت مشارکت کردیم.
به گفته وی، از یک سری امکانات و اعتبارات لازم در سطح ملی و بین المللی برخورداریم. دانش آموختگان ما پل، سد، شاهراه، موتور و هواپیما ساختند. در مطالعات اجتماعی، علوم انسانی، هنر و سایر زمینه ها موفقیت های زیادی کسب کردیم و امروز به جایی رسیدیم که با یک درصد جمعیت جهان، یک و نه دهم درصد مقالات علمی دنیا و سه درصد مقالات برتر دنیا را در وب سایت های جهانی داریم.
معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه بالاترین رشد علمی را داشتیم، خاطرنشان کرد: در حوزه تجاری سازی و تبدیل علم به ثروت ملی به 196 مرکز رشد رسیده ایم. 42 هزار نفر در این مراکز فعالیت می کنند که عمده آنها دانش آموختگان تشکیل می دهند. هشت هزار میلیارد تومان فروش این شرکت ها است و حدود شش هزار واحد فناوری داریم.
برومند افزود: از این تعداد واحد فناور، یک هزار و 200 شرکت دانش بنیان هستند که صادرات دارند. آنچه که وزارت علوم و دانشگاهیان به دنبال آن بودند، پل شدن دانش آنها برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بود.
معاون پژوهشی وزیر علوم در بخش دیگر از سخنان خود به خسارت های سیل اخیر در کشور با بیان اینکه نیاز و چالش جامعه امروز ما کجاست؟ افزود: حتی با توجه به سیلاب های اخیر با مشکل کم آبی مواجه هستیم.
برومند تصریح کرد که با وجود بروز سیلاب های اخیر، مشکل کم آبی در کشور برطرف نمی شود.
به گفته این مسئول وزارت علوم، کم آبی، مهاجرت را به دنبال دارد و توسعه ناهمگون را بیش از گذشته در کشور تقویت می کند.
9492 ** 1200

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي مشكل كم آبي معاون پژوهش دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۴۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم اندیشی پژوهشگران علوم شناختی با حضور سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی و مدیران و مسئولان دانشگاه خلیج فارس در بوشهر برگزار شد. در این نشست راه‌های توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی درحوزه علوم شناختی مورد بررسی قرار گرفت.

مهدوی، با اشاره به اهداف و سیاست‌های این ستاد برای حمایت از اجرای طرح‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی درحوزه‌های مختلف علوم شناختی گفت: با تلاش‌های این ستاد و به منظور تربیت نیروی کارآمد و متخصص تاکنون ۲۲ هسته پژوهشی در حوزه‌های علوم و فناوری‌های شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور تشکیل و فعال شده است.  

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های پژوهشی به همکاری‌های مشترک میان محققان و اساتید نیاز دارد، گفت: ستاد یکی از حلقه‌های رابط در توسعه علوم و فناوری‌های شناختی محسوب می‌شود و برای تحقق این هدف حمایت‌های لازم را ارائه می‌کند.

وی توجه به حوزه‌های سلامت و سرمایه شناختی، آموزش و پرورش شناختی و شناخت اجتماعی را از جمله اولویت‌های ستاد بر شمرد و گفت: رویکرد ستاد بهره گیری و بهره‌مندی ازدستاورد‌های علوم و فناوری‌های شناختی برای ارتقاء و افزایش توانمندی مهارت‌های شناختی درسطح جامعه و نیز کمک به امر یادگیری و یاددهی با شیوه‌های شناختی در نظام آموزشی است و ستاد آماده است با حمایت همه جانبه از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی بستر‌های لازم را برای تحقق این اهداف مهم فراهم آورد.

وی اضافه کرد: پژوهشگران و فناوران می‌توانند از طریق سایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و همچنین سامانه خدمت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از اطلاعیه‌ها آگاه شده و برای دریافت حمایت اقدام کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد