Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:56:08 GMT

بارش خوب باران در یک سال به معنای رهایی از خشکسالی نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۵۰۶۹

بارش خوب باران در یک سال به معنای رهایی از خشکسالی نیست

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: امسال با بارشهای خوب، یک سال از بحران خشکسالی نجات یافتیم اما این به معنای رهایی کامل از بحران خشکسالی نیست.

محمد علایی روز دوشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: موضوع عبور از خشکسالی به سمت ترسالی موضوعی قابل پیش بینی نیست به طوری که حتی دیشب با حضور هفت استاد دانشگاهی نتوانستیم به نظری در خصوص میزان بارشهای امروز و تخلیه آب یکی از سدهای استان برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: تامین آب مشهد موضوع مهمی است و طبق پیش بینی ها و قبل از بارشها امسال باید با شرایط حادی رو به رو می بودیم هر چند که در رسانه ها اعلام می شد که مشکل را حل می کنیم اما راه حلی نداشتیم و فقط برای کاهش نگرانی مردم این موضوع را اعلام می کردیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: سالانه 180 میلیون متر مکعب از حجم آبخوانهای زیرزمینی مشهد را از دست می دهیم و میزان آبخوان از دست رفته طی 40 سال گذشته در این شهر 35 میلیارد متر مکعب بوده است.
علایی افزود: دشت مشهد سالی 80 سانتیمتر افت دارد، همچنین سالانه یک لیتر افت آبدهی در چاههای مشهد وجود دارد که بر روی کیفیت آب تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: کاهش مصرف آب در کلانشهر مشهد، تصفیه پسابها با استانداردهای جهانی و کاهش مهاجرپذیری در مشهد از راهکارهای کاهش بحران آب در این کلانشهر است که باید با جدیت پیگری شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در سال آبی کنونی یعنی از مهر ماه پارسال تا کنون در استان 224 میلی متر باران باریده است که 225 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد دارد.
میانگین سالانه بارش در خراسان رضوی 210 میلیمتر و در کشور 250 میلیمتر است.
خراسان رضوی با وسعت 118 هزار و 851 کیلومترمربع معادل 11 میلیون و 740 هزار و 659 هکتار، هفت درصد مساحت کل ایران را دارد.این استان دارای 29 سد در حال بهره برداری در شهرستانهای تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، کلات و فریمان است.
خراسان رضوی منطقه ای خشک و نیمه خشک است و 75 درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد.
1922/7505

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بارش خشكسالي خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۵۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح زیر کشت گل محمدی این استان به دلیل خشکسالی و افت چاه‌های آبیاری حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. محمد میری گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در خراسان رضوی از هزار و ۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.   او با بیان اینکه برداشت گل از اواسط اردیبهشت ماه جاری در مناطق گرمسیر به ترتیب تا سایر مناطق آغاز می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن گل محمدی‌تر در استان برداشت شود.   معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اکنون در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.   میری با بیان اینکه میزان اشتغالزایی در طول دوره برداشت گل محمدی حدود ۴۲۰ هزار نفر روز است، افزود: امسال تولید گل محمدی در خراسان رضوی، ۲ هزار و ۸۰۰ تن پیش‌بینی شده است.    

دیگر خبرها

  • بارش شدید باران در راه مشهد
  • فعالیت سامانه بارشی در خراسان رضوی
  • هوای مشهد امروز ۱۳ اردیبهشت سالم است
  • پیش بینی بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی
  • بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود
  • باران خراسان رضوی را فرا می‌گیرد
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • باران در راه خراسان رضوی
  • هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد