Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی تحت عنوان «چرا چین به طور ناگهانی کشتی غول‌پیکر یخ‌شکن هسته‌ای می‌خواهد؟» نوشت: پکن در صدد برآمده است تا به جرگه رقابت بر سر تصاحب منابع قطبی و مسیر‌های تجاری بپیوندد.

در این گزارش با اشاره به واقعه‌ای نادر در مناسبات چین و آمریکا در سپتامبر سال ۲۰۱۵ نوشت درست همان موقع که باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا از تصمیم برای سفر به ایالت آلاسکا منصرف شد، گروهی متشکل از پنج کشتی جنگی چین به طور ناگهانی از برنامه یک مانور مشترک دریایی با روسیه در اقیانوس آرام خارج شدند و چند روز بعد از آب‌های سواحل آمریکا در دریای برینگ سر درآوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا این اقدام هشدار هوشمندانه برای تحقیر رئیس جمهور آمریکا بود یا شاید صرفا یک واقعه‌ای تصادفی و یک رخنه کوچک به آب‌هایی ناشناخته برای ناوگان چینی به شمار می‌رفت. آیا این احتمال وجود دارد که چین برای منطقه قطب برنامه‌هایی نظامی طراحی کرده و این رخنه تنها گامی ابتدایی محسوب می‌شود.

شواهد قابل دسترس منطقی بودن این پرسش آخر را تایید می‌کند و باید تایید کرد منافع پکن در منطقه قطبی چیزی ورای یک خواب و خیال گذراست. دو مورد اعلام نظر از سوی پکن در طول سال ۲۰۱۸ بر اهمیت جدید منطقه قطب در سیاست خارجی کلی چین دلالت دارد: نخست تبیین رویکرد موسوم به «جاده ابریشم قطبی» در سیاست گذاری کلی چین و دوم تلاش‌های فراگیر چین برای احداث یک کشتی غول پیکر یخ شکن که با سوخت هسته‌ای کار می‌کند.

این کشتی یخ شکن هسته‌ای ۱۵۲ متر طول و سی متر پهنا خواهد داشت و قادر به جابجایی سی هزار تن خواهد بود. هزینه احداث این کشتی برای پکن بالغ بر یک میلیارد رنمینبی برآورد شده و دو راکتور پرفشار ۲۵ مگاواتی سوخت مورد نیاز آن را تامین خواهد کرد.

در خصوص کشتی‌های یخ شکن نظامی باید گفت نیروی دریایی چین نخستین قایق یخ شکن خود را در سال ۱۹۶۹ تحویل گرفت. طی چند سال بعد دو فروند یخ شکن دیگر تحویل نیروی دریایی چین شد که با ۱۰۳ متر طول و قدرت جابجایی ۴۵۰۰ تن، از قدرت کافی برای شکستن یخ‌هایی به ضخامت یک متر برخوردار بود.

به اعتقاد تحلیلگران، چشم‌انداز فرصت‌های کشتیرانی در منطقه قطبی بیش از هر چیز دیگر چینی‌ها را برای تمرکز بر این عرصه وسوسه کرده است. اقدام ماه دسامبر سال گذشته چینی‌ها مبنی بر به آب انداختن تانکر نفتکش یخ شکن سوکولوف از کارخانه کشتی سازی گوانگژو نقطه عطف دیگری برای تحقق ایده جاده ابریشم قطبی چین به شمار می‌رود. این کشتی غول پیکر برای فعالیت در مسیر دریای شمالی در دمای پنجاه درجه سانتیگراد زیر صفر طراحی شده است.

افزون بر آن چین به منظور بهره برداری از بازار کاملا جدید کشتی‌های یخ شکن همچنین یک رابطه برد- برد واقعی با روسیه در این زمینه ایجاد کرده است. در هر صورت شواهد نشان می‌دهد منافع پکن در قطب کاملا از ماهیت اقتصادی و تجاری برخوردار است. اگر واشنگتن و متحدانش نمی‌خواهند شاهد تحقق رویکرد چین در قبال قطب باشند، باید خودشان دست به کار شوند و به منظور اجتناب از اقدامات تحریک آمیز اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چین روسیه تسلیحات نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۵۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ۲۰۱ طوفان‌الاقصی| کشف ۵۱ پیکر دیگر در خان یونس

این روزها غزه و به خصوص شهر خان یونس شاهد برگ دیگری از جنایات ارتش اشغالگر است؛ کشف گورهای دسته‌جمعی صدها شهید، نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور و یا به شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، 201 روز از جنگ در غزه می‌گذرد، نبردی که چه از حیث مدت، شدت و چه از نظر میزان جنایات رژیم صهیونیستی در تاریخ مبارزات فلسطینی‌ها نظیر ندارد؛ جنگی که بیش از 34 هزار شهید تاکنون در پی داشته است و از سوی دیگر کشف گورهای دسته‌جمعی این روزها تصویری جدید از وحشی‌گری اشغالگران را نمایان کرده است. به گفته مقامات امدادی غزه، دست و پای برخی شهدا بسته شده بود و این نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور شده یا به شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند.

مخالفت نتانیاهو با جلسات ارزیابی اهداف تجاوز اسرائیل به غزهآمار وحشتناک از 200 روز وحشی‌گری صهیونیست‌ها در غزه

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه نیز به مناسب دویستمین روز جنگ غزه اعلام کرد که بیش از 140 گور دسته‌جمعی یا موقتی را مستندسازی کرده است. این گروه همچنین گفت که اشغالگران بیش از 70 هزار تن انواع مواد منفجره را بر سر غزه ریخته‌اند و یورش زمینی به غزه نیز با تخریب عامدانه صدها خانه و از شمال تا جنوب همراه بوده است.

نظامیان ارتش اشغالگر در 26 بهمن سال گذشته به مجتمع بیمارستانی «الناصر» در شهر خان یونس یورش برده و دهها نفر را در داخل بیمارستان از بیمار و کادر درمانی تا آوارگانی که داخل بیمارستان پناه گرفته بودند را به شهادت رسانده یا بازداشت کردند. بخش‌های وسیعی از بیمارستان نیز در این یورش تخریب شد. به گفته حماس سرنوشت 2 هزار نفری که داخل بیمارستان پناه گرفته بودند مشخص نیست.

در این میان شبکه عبری‌زبان «کان» شب گذشته گزارش داد که ارتش اسرائیل خود را برای یورش زمینی به رفح آماده می‌کند.


کاربران محترم مهمترین تحولات یکصد و نود و دومین روز عملیات طوفان الاقصی را در ادامه دنبال کنید:

***********************************************************************

حزب الله شمال فلسطین اشغالی را با کاتیوشا هدف قرار داد

حزب الله لبنان اعلام کرد شهرک مرگلیوت در شمال فلسطین اشغالی را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف حمله قرار داده است.

روزنامه هاآرتص نیز به نقل از منابعی در ارتش اسرائیل نوشت که بین 10 الی 15 موشک به شهرک مرگلیوت در منطقه الجلیل بالا برخورد کرده است. به گفته این منابع، این اصابت در حالی رخ داده که هیچ آژیر هشداری پیش از آن به صدا در نیامده بود.

نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی

کانال 12 اسرائیل اعلام کرد پیام‌هایی که به اسرائیل می‌رسد حاکی از افزایش احتمال صدور حکم بازداشت مقامات ارشد این رژیم از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی است.

این شبکه همچنین  گفت که مقامات اسرائیلی نگران این موضوع هستند و در نشستی در دفتر نتانیاهو به بررسی آن پرداخته‌اند.

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سازمان امدادرسانی غزه اعلام کرد که روز سه شنبه پیکر 42 شهید در محوطه بیمارستان «الناصر» در شهر خان یونس و پیکر 9 شهید نیز در دیگر مناطق این شهر کشف شده است.

به گفته این سازمان، با کشف پیکر این تعداد، مجموع شهدایی که در این مجتمع بیمارستانی و دیگر مناطق خان یونس تفحص شده‌اند، به 324 شهید افزایش یافت و  پیکر 30 شهید شناسایی شده است و نیروهای امدادی همچنان در حال جست‌و‌جو برای یافتن دیگر مفقودین هستند.

در حال تکمیل...

 

دیگر خبرها

  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • سرنوشت نامعلوم تعدادی از پیکر شهدا در سراسر منطقه غزه
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • کشف پیکر کودکان و زنان در گورهای جمعی بیمارستان ناصر
  • حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید
  • (ویدئو) تشییع پیکر مادر و دختر لبنانی
  • قطبی: می‌خواهیم بازی به بازی پیشرفت کنیم
  • روز ۲۰۱ طوفان‌الاقصی| کشف ۵۱ پیکر دیگر در خان یونس
  • کشف پیکر ۵۱ شهید دیگر در خان یونس