Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:32:52 GMT

اولویت‌های مقابله با سیل تعیین شد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۵۷۷۲

اولویت‌های مقابله با سیل تعیین شد

تهران- ایرنا- اولویت‌های مقابله با سیل در نخستین جلسه کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال جدید تعیین شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا، ابتدای فروردین‌ماه امسال 24 استان کشور به دلیل ورود سامانه بارشی بسیار فعال دچار سیل شدند به‌گونه‌ای که وضعیت سه استان گلستان، لرستان و خوزستان بیش از استان‌های دیگر به نقطه بحرانی و سخت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بارش‌های شدید با حجم بالا در این روزها موجب غافلگیری بسیاری از دستگاه‌های اجرایی شد، خسارات ناشی از سیل در زمینه راه و ارتباطات به حدی بود که موجب اختلال در کمک و امدادرسانی شد.
در سال‌های اخیر به دلیل بارش‌های کم و قرار گرفتن ایران در سال‌های خشک‌سالی، موجب شده بود که مسئولان مربوطه کمتر به سیل و سیلاب و آمادگی در شرایط بحران این‌چنینی فکر کنند.
در نخستین جلسه کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی ریاست جمهوری، اولویت‌های مربوط به سیل از جمله ضرورت تعیین دستگاه‌های متولی هشدار سیل (البته وظیفه ما رصد و توسعه فناوری‌های رصد، پیش‌بینی و هشدار است) در کشور، توسعه فناوری‌های موردنیاز امداد، مهار، کاهش و ترمیم خسارت سیل، فناوری‌های بر خط اطلاع‌رسانی، نقشه‌های مرتبط با موضوع از جمله نقشه‌های سیستم زهکشی، مراکز سکونتی، فناوری‌های ساماندهی رودخانه‌ها، حفاظت خاک، فرسایش و رسوب و بازنگری و تجدیدنظر در معیارها و ضوابط طراحی که دستگاه‌های اجرایی به کار می‌گیرند، مطرح شد.
همچنین اولویت دادن به فناوری‌های موردنیاز حکمرانی و مدیریت یکپارچه آب و آبخیزداری (لزوم الگوسازی و طراحی الگوی کار)، تمرکز بر بند 24 سند «راهبردی توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست» برای سال 98، بررسی و پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات موضوعات مرتبط با سیل و سیل‌خیزی، توجه بیشتر به تجهیزاتی پایش برخط حفاظت خاک و تغییر کاربری‌ها ونیز رصد تأثیرات آن در مدل‌های بارش رواناب بر روی سیل‌خیزی و ارزیابی ابعاد مختلف سیل‌های به وقوع پیوسته و مستندسازی آن‌ها و نیز ارزیابی تبعات زیست‌محیطی و اقتصادی و اجتماعی آن‌ها از دیگر محورهایی است که جزو اولویت‌های مرتبط با سیل است.
در این جلسه به موضوعاتی از جمله ارزیابی و توسعه مدل‌های بارش رواناب برای تمام حوضه‌های کشور و پیش‌بینی سیلاب با دوره بازگشت‌های مختلف، ضعف داده و اطلاعات و بازنگری در نقشه مناطق سیل‌گیر کشور، تدوین نظام مدیریت شرایط بحرانی و سیل و توجه به وحدت فرماندهی در دستگاه‌های امدادرسانی، بازتعریف نظام آبخیزداری و آبخوان‌داری و توجه به فعالیت‌های کاهش‌دهنده رواناب در حوضه نیز پرداخته شد.
تدوین پروتکل مقابله با سیل و تجهیزات مربوطه، بازنگری الگوی کشت، تدوین دستورالعمل‌های مدیریت سیل و مانور مقابله با سیل، طراحی سازه‌های پیش‌ساخته و قابل‌استفاده در مهار سیل و آب‌بندها برای شرایط بحرانی و توجه بیشتر به فناوری‌های کنترل سیلاب و مسائل در حین سیلاب و پسا سیلاب از دیگر اولویت‌هایی بود که به آن پرداخته شد.
در این جلسه همچنین رئوس عملکرد این کارگروه در نیمه دوم سال گذشته (1397) بررسی و ارائه شد و در بخش بعدی نقطه نظرات اعضای کارگروه آب در مورد سیل‌های اخیر جمع‌آوری و بررسی شد و راهکارهای ارائه طریق در خصوص نحوه ورود و تمرکز برنامه سال 98 ستاد، بر روی موضوعات و وقایع روز حوزه آب از جمله سیل‌های اخیر، طرح و جمع‌بندی شد.
علمی **9340** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سيل 98 فناوري هاي آب معاونت علمي رياست جمهوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۵۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‏توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سفر به گامبیا است

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در ایکس، نوشت: به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به گامبیا در غرب قاره آفریقا سفر کردم. ‏شعار این دوره از اجلاس "ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو پیرامون توسعه پایدار" است.

وی افزود: ‏در بانجول علاوه بر سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در نشست عالی، با دیگر وزرای خارجه و مقامات کشورهای اسلامی بر مباحث توسعه پایدار کشورهای اسلامی، بررسی چالش‌های جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در غزه تمرکز داریم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ‏توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا با بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی چندجانبه از دیگر اولویت‌های این سفر است.

کد خبر 6096502 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • اولویت اول ما توسعه روستایی است
  • ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور
  • توسعه طرح‌های راه‌سازی در استان بوشهر از اولویت‌ها است
  • فراجا مظلومانه و بااقتدار در خط مقابله با بی‌حیایی‌ها ایستاده است
  • تسریع در رفع مشکلات روستای امام‌قیس شهرستان بروجن
  • آماده باش دستگاه‌های اجرایی البرز با اعلام هشدار هواشناسی
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب‌دیدگان سیلاب در کرمانشاه
  • توسعه 6G در ژاپن با سرعتی ۵۰۰ برابر نسل پنجم!
  • ‏توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سفر به گامبیا است
  • آماده باش تیم‌های عملیاتی نیشکر برای مقابله با آبگرفتگی