Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش یورونیوز، هزاران معترض سودانی روز یکشنبه با تجمع مقابل وزارت دفاع اعلام کردند تا زمان انتقال فوری قدرت به یک دولت انتقالی غیرنظامی، در خیابانها باقی خواهند ماند. سازمان‌دهندگان این اعتراضات همچنین فهرستی از خواسته‌های خود را به اعضای شورای نظامی ارائه دادند و خواستار عملی شدن آنها شدند.
در پی افزایش این فشارها، سرانجام شورای انتقالی نظامی با هدف آرام کردن معترضان با شماری از رهبران احزاب مخالف دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود در جریان دیدار روز یکشنبه، سران احزاب خواستار انتخاب یک «شخصیت مستقل» به عنوان نخست‌وزیر سودان شده‌اند.
پس از این نشست، ژنرال شمس‌الدین شانتو سخنگوی شورای انتقالی نظامی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که با مجموعه‌ای از درخواستها موافقت شده است از جمله تعیین روسای جدیدی برای ارتش و نیروی پلیس، تعیین روسای جدیدی برای سرویس ملی اطلاعات و امنیت سودان (NISS)، تشکیل کمیته‌ای برای مبارزه با فساد و انجام تحقیقات دربارۀ حزب حاکم پیشین، لغو تمام محدودیتهای رسانه‌ای و سانسورها، آزادی تمام نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی که به دلیل حمایت از معترضان بازداشت شده‌اند، بازبینی ماموریتهای دیپلماتیک و اخراج سفیر سودان در ایالات متحده آمریکا و سوئیس.
او از مخالفان خواست تا نخست‌وزیر آیندۀ این کشور را انتخاب کنند و وعده داد که با انتخاب آنها موافقت خواهد شد.
او همچنین اعلام کرد که شورای انتقالی نظامی آماده است تا قدرت را به هر دولت غیرنظامی که احزاب و گروههای مخالف بر سر آن به توافق برسند، واگذار کند.
ژنرال شانتو افزود که ارتش قصد ندارد با توسل به زور معترضان را از خیابانها متفرق کند؛ با این وجود از معترضان خواست تا «اجازه دهند زندگی عادی در این کشور جریان یابد» و با بستن مسیرهای ارتباطی، مانع از فعالیت سیستم‌های حمل و نقل نشوند.
شورای نظامی اعلام کرد که شماری از اعضای دولت پیشین سودان بازداشت شده‌اند و هشدار داد که ارتش هرگونه استفاده از اسلحه توسط معترضان را تحمل نخواهد کرد.
اعتراضات سودان در دسامبر گذشته برای ابراز خشم نسبت به افزایش هزینه‌های زندگی آغاز شد. این اعتراضات بسرعت گسترش یافت و درنهایت منجر به طرح خواسته‌هایی همچون برکناری عمرالبشیر، رئیس جمهور سی سال گذشتۀ سودان و حذف دولت او شد.
اعتراضات در این کشور واقع در شمال شرق آفریقا پس از سرنگونی حکومت عمرالبشیر دوباره به این دلیل اوج گرفت که ژنرال عبدالفتاح برهان رئیس شورای انتقالی که وعدۀ ریشه‌کن کردن رژیم پیشین را داده بود، به ناگاه اعلام کرد انتخابات سودان دست‌کم دو سال دیگر برگزار خواهد شد و تا آن زمان دولت انتقالی نظامی به زمامداری خود ادامه خواهد داد.


با وجود پذیرفته شدن برخی از خواسته‌ها معترضان از سوی شورای نظامی در روز یکشنبه، تجمع معترضان در خارج از ساختمان وزارت دفاع همچنان ادامه دارد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به ایلام سفر کرد

                                                                            به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ دکتر سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با حضور بر مزار شهید گمنام استانداری، ضمن قرائت فاتحه به مقام والای شهدا ادای احترام کردند.   رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در این برنامه همچنین با اهدای گل به خانواده شهید محمد‌شفیع فیضی‌زاده، به این شهید والامقام تازه تفحص‌شده جنگ تحمیلی ادای احترام کرد.   حضور در نشست شورای اداری استان با موضوع "تبیین الزامات اطلاع‌رسانی دولت" و نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و فعالین مجازی از برنامه‌های سفر دکتر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به ایلام است.

دیگر خبرها

  • دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • عبدالفتاح البرهان برای تشییع جنازه پسرش به آنکارا رفت
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • آموزش نیرو‌های واکنش سریع در عربستان/ خارطوم اعتراض کرد
  • آموزش نیروهای واکنش سریع در عربستان/ خارطوم اعتراض کرد
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • آتش اعتراضات به المپیک در فرانسه
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به ایلام سفر کرد