Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روز‌های اخیر و بعد از قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی امریکا بار دیگر موضوع FATF مطرح و نظرات مختلفی از سوی موافقان و مخالفان این طرح در داخل کشور منتشر شد.

مخالفان تصویب FATF همانطور که بار‌ها گفته اند بازهم تاکید کرده اند که بعد از تحریم سپاه پاسداران دیگر به هیچ عنوان نباید مجمع تشخیص مصلحت نظام به FATF رأی مثبت دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخالفان معتقدند: "این اقدام آمریکا حتما بر روند تصویب FATF تأثیرگذار خواهد بود. اینکه آمریکا یک نهاد رسمی و قانونی ایران را تروریست می‌خواند یک متغییر بسیار مهم است، زیرا همین کشور از ما می‌خواهد که هر کار او می‌گوید انجام دهیم. "

موافقان تصویب FATF، اما کماکان اصرار دارند که باید مجمع تشخیص مصلحت نظام به این لایحه رأی مثبت بدهد و معتقدند این لایحه می‌تواند از مشکلات کشور بکاهد. این افراد می‌گویند نباید ورود سپاه به لیست تروریستی آمریکا را به FATF ارتباط دهیم.

آیا واقعیت همان است که موافقان تصویب FATF می‌گویند؟ بهترین پاسخ به این سوال را می‌توان بعد از کمی تأمل در نظر FATF و همچنین متن کنوانسیون CFT درباره لیست تروریستی آمریکا یافت.

اگر شرط پذیرش FATF و کنوانسیون CFT این باشد که کشور‌های عضو باید لیست ملی کشور‌های دیگر را به رسمیت بشناسند، بازهم باید از نظر موافقان تصویب FATF در داخل کشور تبعیت کرد و منتظر رأی مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام باشیم؟

برای اینکه نظر FATF در خصوص تعهد کشور‌ها به لیست ملی اعضا را بهتر بررسی کنیم بهتر است مروری داشته باشیم بر مصاحبه دبیر و سایر اعضای این نهاد؛ (دیوید لوییس) دبیر اجرایی FATF با بی بی سی مشخص است که این نهاد نه تنها لیست تروریستی سازمان ملل، بلکه لیست ملی کشور‌های دیگر را نیز به رسمیت می‌شناسد و ایران باید مسائل خود را با کشور‌های دیگر نیز حل کند؛ بنابراین با قرار گرفتن سپاه به عنوان یک گروه تروریستی در لیست آمریکا، FATF ایران را ملزم خواهد کرد که به این اقدام آمریکا احترام گذاشته و سپاه را محدود کند.

اما رابطه دیگری نیز بین اقدام آمریکا علیه سپاه و موضوع FATF وجود دارد. آمریکا از FATF به عنوان ابزاری برای جلوگیری از خدمات اقتصادی سپاه، استفاده می‌کند و در صورت تصویب این لایحه رسماً ایران به امریکا اجازه می‌دهد که مانع خدمات اقتصادی سپاه شود.

سپاه در طی سال‌هایی که امریکا تلاش داشته ایران را در تنگنای اقتصادی قرار دهد و هر روز تحریم‌های جدید را امضاء می‌کرد، سپاه می‌توانست از ابزار‌های خود استفاده کرده و تحریم‌ها را دور بزند.

امریکا به خوبی می‌داند که بهترین روش برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها فقط از طریق FATF میسر می‌شود و بس! مارشال بیلینگزلی، رییس FATF و دستیار معاون وزیر خزانه داری آمریکا به صراحت به این موضوع اذعان کرده است.

آذر ۹۶ هنگامی که بیلینگزلی در جلسه استماع کنگره حاضر شده بود، راجر ویلیامز، یکی از نمایندگان کنگره آمریکا درباره دور زدن تحریم توسط سپاه می‌گوید: «چگونه مطمئن شویم سپاه و موسسات مالی مرتبط با آن در تحریم‌ها رخنه ایجاد نکنند و آن را دور نزنند؟» و مارشال بیلینگزلی، رییس FATF و دستیار معاون خزانه داری آمریکا پاسخ می‌دهد: «یکی از کار‌هایی که آن‌ها (ایرانی ها) باید انجام دهند این است که باید یک چارچوب قانونی ایجاد کنند و برای توقف تامین مالی تروریسم پاسخگو باشند... ما آنقدر اصرار می‌کنیم تا قوانین مقابله با پولشویی را تصویب و اجرا کنند».

طبق انچه در بالا مورد اشاره قرار گرفت، نظر FATF درباره قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی امریکا مشخص شد؛ در ادامه به بررسی نظر CFT در این خصوص اشاره خواهیم کرد.

کنوانسیون CFT تعریف بسیار گسترده از تروریسم و الزام کشور‌ها به عدم استثنای گروه‌های مبارز علیه اشغالگری، استعمار و نژادپرستی از تروریسم را صراحتاً مورد تأکید قرار داده است.

نکته مهم، اما آنجاست که این کنوانسیون هیچ لیست بین المللی را به عنوان لیست مرجع معرفی نکرده و بنابراین لیست ملی کشور‌ها در تعاملات و اختلافات مبنای عمل خواهد بود.

برهمین اساس و با توجه به این که آمریکا عضو CFT است و از سوی دیگر سپاه را در لیست تروریستی خود قرار داده است، درصورت پیوستن ایران به کنوانسیون CFT، کشورمان به اعضای این کنوانسیون (از جمله آمریکا) تعهد حقوقی می‌دهد که لیست‌های ملی آنان را به رسمیت بشناسد و درواقع ایران به آمریکا تعهد حقوقی می‌دهد که با خدمات امنیتی-اقتصادی سپاه مقابله کند؛ بنابراین و باتوجه به اظهارات امریکایی‌ها و قوانین FATF و CFT؛ لوایح مربوط به FATF جلوی دور زدن تحریم‌های مالی توسط سپاه را خواهد گرفت و در واقع تصویب این لوایح، تکمیل کننده اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه خواهد بود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سپاه لیست تروریستی آمریکا آمریکا ترامپ اف ای تی اف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۸۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در این دیدار با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشورهای غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید نمود.

سرتیپ ستاد دکتر محمدرضا آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روندهای جهانی تاکید نمود.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت می باشد تصریح کردند: حضور بازیگران فرا منطقه ای و مداخله گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور می باشد و فرمت منطقه ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشورهای منطقه قفقاز در حال اجرا می باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات می باشد.

 

دیگر خبرها

  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته