Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی های اخیر در سراسر این استان سبب عبور از بحران جدی خشکسالی چندین ساله منطقه شد.

احمد علی موهبتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی شاهد بروز مشکلات فراوان در سیستان و بلوچستان بودیم به طوریکه علاوه بر آسیب جدی به بخش کشاورزی تامین آب آشامیدنی مردم نیز با مشکل جدی روبه رو بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: شدت خشکسالی در سیستان و بلوچستان به حدی بود که از 721 منبع آبی روستایی این استان 550 منبع کاملا خشک شده بود که این امر آبرسانی سیار به بیش از هزار و 500 روستا را به همراه داشت.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: به لطف الهی بارش های های اخیر در استان اگر چه مشکلاتی را به همراه داشت اما نتایج مطلوب فراوانی را عاید مردم منطقه کرد.
وی با اشاره به مشکلات سیل اخیر در سیستان و بلوچستان گفت: در 48 ساعت گذشته براثر بارندگی های رگباری و شدید 45 رودخانه در این استان طغیان کرد که این امر 12 مسیر ارتباطی را بست.
موهبتی تخلیه 95 خانوار روستاهای مهرستان و 316 خانوار روستاهای قصرقند برای جلوگیری از خسارات احتمالی، تخریب برخی منازل مسکونی در اطراف رودخانه کاجو و آسیب به زیر ساخت های برق، راه و مخابرات را از جمله مشکلات سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی اولویت شورای مدیریت بحران سیستان و بلوچستان جلوگیری از خسارت جانیست که در این زمینه تاکنون موفق عمل کرده است.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جلوگیری از خسارت مالی نیز مورد توجه است گفت: مردم این استان به دلیل رنج های فراوان ناشی از خشکسالی های حدود 20 ساله با وجود خسارت های متحمل شده از نزول رحمت الهی بسیار خرسند هستند.
وی بیان کرد: بارندگی های اخیر سبب ذخیره سازی منابع آبی خوبی در پشت سدهای سیستان و بلوچستان شد.
موهبتی گفت: امیدواریم در 24 ساعت آینده شرایط به حد نرمال برسد تا برآورد خسارت انجام شود.
وی با اشاره به بارندگی های شدید در افغانستان گفت: در کشور دوست و همسایه افغانستان به دلیل بارندگی های شدید علاوه بر خسارات مالی شاهد جان باختن بیش از 100 نفر از شهروندان این کشور بودیم.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به بارندگی خوب افغانستان شاهد ورود آب سیلاب غیر قابل کنترل این کشور به منطقه سیستان هستیم به طوریکه هم اینک هزار و 200 متر مکعب در ثانیه آب آورد رودخانه هیرمند است.
وی بیان کرد: همچنین با توجه به شرایط کوه های هندوکش و سرشاخه های رودخانه هیرمند در افغانستان و برف سنگین زمستانه در این کشور این بارندگی ها به آب شدن برف ها و گرم شدن هوا کمک خواهد کرد.
موهبتی تصریح کرد: احتمالا در روزهای آینده تحت تاثیر این پدیده در منطقه سیستان مشکلات جدی به وجود آید.
وی بیان کرد: همچنین در شبانه روز گذشته براثر بارندگی در سیستان شاهد آبگرفتگی شدید 2 شهر زابل و بنجار بودیم که تیم مدیریت بحران برای خدمات رسانی در سراسر استان مشغول هستند.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: رئیس جمهوری برای کمک به سیل زدگان کشور از رهبر معظم انقلاب درخواست کمک کردند که با موافقت از طریق صندوق توسعه ملی امیدواریم مردم سیل زده این استان نیز از این منبع بهره مند شوند.
وی علت تعطیلی مدارس در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان را ناشی از آبگرفتگی معابر، مشکل تردد و برخی نقاط را وجود تعداد زیاد مدارس فرسوده و احتمال آسیب پذیر بودن ناشی از رطوبت عنوان کرد.
7316**3213 **6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل98 بارندگي استاندار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۸۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بنا‌ها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است.
 محمدهادی طهرانی‌مقدم افزود:در بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در استان رخ داد بخش زیادی از بنا‌ها و آثار تاریخی استان خسارت‌هایی از ۱۵ تا ۹۰ درصد دیده‌اند.
وی افزود:  پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در شهرستان نیکشهر با ریزش حصار، دیوار‌ها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰ درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.
او ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوار‌ها ۵۰ درصد تخریب شده‌اند. همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوار‌ها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شده‌اند.
طهرانی‌مقدم، افزود: برج‌ها و دیوار‌ها و فضا‌های داخلی قلعه‌هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بنا‌ها وارد شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.
وی تصریح کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بنا‌ها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روز‌های آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • ادامه بارندگی در شرق و جنوب شرق کشور
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • ادامه انسداد ۱۰۱ راه روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان براثر بارندگی‌ اخیر
  • سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر مربع از بلوچستان را درگیر کرد
  • سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر را درگیر کرد