Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@22:06:48 GMT

کمبود ارز در کوبا در پی بحران ونزوئلا

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۹۱۳۱

کمبود ارز در کوبا در پی بحران ونزوئلا

اثرات بحران اقتصادی ونزوئلا در کوبا نیز قابل لمس است. دولت کوبا به دلیل کمبود ارز قادر به واردات کالاهای اساسی نیست. کوبا حتا باید دو کالای اساسی شکر و قهوه را نیز از خارج وارد کند. حال قرار است تولید داخلی افزایش یابد.   به گزارش دویچه وله، بحران عمیق اقتصادی حاکم بر ونزوئلا، کشور کوبا را با چالشی تازه مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجمع‌الجزایر واقع در دریای کارائیب با نظام سوسیالیستی برای واردات کالاهای اساسی مانند مواد غذایی و لوازم یدکی و دیگر نیازهای روزمره مردم با ناتوانی در پرداخت ارز روبرو شده است.
حال برای پر کردن این خلاء قرار است بر تولید داخلی افزوده شود. آلخاندرو گیل، وزیر اقتصاد کوبا، در پارلمان این کشور گفته است: «به منظور کاهش واردات، با هم‌فکری شرکت‌ها راه‌حلی خواهیم یافت تا بتوانیم پاسخگوی تقاضاهای داخلی باشیم.»

نیاز کوبا حتا به واردات شکر و قهوه
در کوبا انحصار واردات در دست دولت است. به گفته وزیر اقتصاد، برای واردات مواد غذایی و مواد سوختی در سال جاری میلادی حدود پنج میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. اما تولید داخلی که بتواند خلاء کالاهای وارداتی را پر کند، در مقایسه بسیار نازل است.
کشور کوبا که زمانی برای تولید محصولاتی مانند شکر و قهوه شهره جهان بود، امروز باید این دو محصول اساسی را از خارج وارد کند.
حکومت سوسیالیستی کوبا در قبال واردات نفتی ونزوئلا پزشکان خود را برای خدمات درمانی به این کشور اعزام داشته است. دولت کوبا نفت دریافتی از ونزوئلا را در بازار جهانی می‌فروشد و ارز مورد نیاز خود را تأمین می‌کند.
هم‌اکنون به دلیل بحران عمیق اقتصادی در ونزوئلا صادرات نفت این کشور به کوبا به نصف تقلیل یافته و به ۵۰ هزار بشکه (هر بشکه ۱۵۹ لیتر) در روز رسیده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ونزوئلا کوبا دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۹۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمدصادق خیاطیان در بازدید از ۵ شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک صنعتی هشتگرد با اشاره به فعالیت بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی هشتگرد، گفت: این مجموعه، فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی واحدهای صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است و در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار نفر در شرکت‌های مستقر در شهرک مشغول فعالیت هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: درحال حاضر ۲۰ شرکت دانش‌بنیان در شهرک صنعتی هشتگرد مشغول فعالیت هستند که دستاوردهای بسیار قابل‌توجهی دارند. به عنوان مثال، شرکت‌های دانش‌بنیان این شهرک در راه‌اندازی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی هشتگرد که از مطالبات جدی واحدهای صنعتی بوده است، مشارکت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه طراحی و تولید انواع کنتورهای دیجیتال پیشرفته برق فعالیت می‌کند، علاوه بر ایفای نقش در زمینه هوشمندسازی و بهینه‌سازی مصرف برق، ۱۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و توان تولید ۶ میلیون کنتور در سال را دارد و محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلفی صادر کرده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز با طراحی و نصب سیستم کنترل مهار شن روی ۳۵ حلقه چاه نفت در جنوب کشور (طی سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۴) باعث شده است که بیش از ۷۲ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه شود که ارزش‌افزوده بسیار بالایی برای کشور به همراه داشته است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، خیاطیان تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی در حوزه اشتغال‌زایی و رفع نیازهای اساسی کشور ایفا می‌کنند و صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، برنامه‌های متعددی را برای تبدیل شرکت‌های نوپا به شرکت‌‎های نوآور و فناور تدارک دیده است که بزودی اعلام خواهد شد.

کد خبر 6091297 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف