Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مراسم بزرگداشت عطار نيشابوري با حضور گسترده شهروندان وگردشگران درجزيره کيش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان منطقه آزاد کيش، با حضور دکتر غلامحسين ابراهيمي ديناني، دکتر پرويز عباسي داکاني، معاونان، مشاوران و مديران سازمان منطقه آزاد کيش، مسئولان محلي و بيش از چهارصد نفر از اهالي فرهنگ‌ و هنر کيش آيين گراميداشت عطار نيشابوري، شاعر پرآوزاه کشورمان 25 فروردين 98 در جزيره کيش برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين آيين با قرائت پيام مديرعامل سازمان منطقه آزاد کيش توسط سعيد پورعلي معاون فرهنگي واجتماعي سازمان منطقه آزاد کيش آغاز شد.
در بخشي از پيام دکتر غلامحسين مظفري آمده است: طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحيد، حيرت، فقر و فنا، هفت وادي عشق هستند که عطار با سيمرغ اساطيري و با پاي شور و وجد عارفانه در نورديد و يک‌به‌يک طي کرد تا به پاک‌باختگي و حلول در عمق عرفان رسيده و توشه معنوي خود را بيابد.
او در ادامه پيام خود ابراز اميدواري کرد تا محافل علم و ادب کشور بيش از گذشته، معطوف به معرفي چهره‌ها و مشاهير ايراني - اسلامي باشد تا نسل جوان و آحاد جامعه درکنار آشنايي با مشاهير بلند آوازه همچون عطار بر هويت خويش نيز آگاهي دوچندان يابند.
مظفري در ادامه پيام خود بر لزوم نشر فرهنگ و ادب کهن ايراني تاکيد کرد و افزود: در روزگاري که نياز مردم به اندکي معرفت و خودشناسي است برگزاري صرفا يک مراسم براي شناساندن عطار و اشعار وي تنها به جامعه ايراني کافي نيست و لزوم نشر فرهنگ و ادب کهن ايراني در کنار برگزاري مراسم‌هايي براي بزرگداشت شعرايي همچون عطار نيشابوري بايد در قالب همايش‌هاي بين‌المللي در طول سال صورت پذيرد، چراکه عطار يکي از ظرفيت‌هاي بزرگ نه تنها کشور ما بلکه جهان اسلام است.
در ادامه اين مراسم مشاور مديرعامل سازمان منطقه آزاد کيش با بيان اين‌که عطار يکي از شخصيت‌هاي برجسته ادب و فرهنگ ايران اسلامي است گفت: براي شناخت گستره علم ومعرفت اين شخصيت شهير کشورمان بايد بررسي کنيم عطار براي نسل امروز چه پيامي دارد.
دکتر محمود اسعدي ضمن اشاره به همايش‌هايي که با حضور اساتيد مطرح عرفان، ادب، فرهنگ و فلسفه با هدف شناخت بيشتر آثار عطار نيشابوري برگزار مي‌شود افزود: آثار عطار به‌دليل غناي ادبي و عرفاني نه تنها از سوي هنرمندان و اهالي فرهنگ کشورمان بلکه خارج از مرزهاي ايران و توسط کارگردانان، نويسندگان و هنرمندان ديگر کشورها نيز مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.
وي تاکيد کرد: نگاه فراملي به شعراي بزرگ کشورمان زمينه‌ساز رويدادهاي فرهنگي، هنري وگردشگري بسياري براي جزيره کيش است لذا تلاش مي‌کنيم از اين ظرفيت‌ها در جزيره کيش استفاده کنيم که ازجمله اقدامات انجام شده در اين زمينه راه‌اندازي دفتر موسسه فرهنگي اکو و برگزاري همايش مفاخر وچهره‌هاي ماندگار جزيره کيش است.
دکتر غلامحسين ابراهيمي ديناني، فيلسوف، پژوهشگر واستاد دانشگاه نيز در آيين گراميداشت عطار نيشابوري در جزيره کيش با بيان اين‌که «هفت شهر عشق» عطار نمادي از جهاني وراي دنياي مادي و جهان پيش روي انسان‌ها است گفت: اين شهرها شهر جغرافيايي نيست بلکه وي آفاق يا چشم‌انداز سير و سلوک عرفا را هفت وادي درون انسان شامل طبع، نفس، روح، عقل ، سِر، خَفي و اَخفا معرفي کرده است.
اين استاد برجسته دانشگاه در ادامه افزود: کتاب منطق‌الطير عطار نيشابوري کتابي است که عرفا و حکيمان اديان مختلف نيز بايد بخوانند تا با محتوا و مفهوم طيران و پرواز روح آشنا شوند.
دکتر ديناني با اشاره به شب معراج رسول اکرم (ص) گفت: اين هفت وادي که عطار در منطق‌الطير به آنها مي‌پردازد، مراتبي است که حضرت محمد (ص) در يک شب از همه آنها گذر کردند و در آخرين مرحله که اخفا بود جبرييل امين نيز قادر به ورود و عبور از آخرين وادي نبود، رسول مکرم اسلام از مقام اخفا با حيرت گذر کرد و ازخداوند خواست براين حيرت بيافزايد.
وي در ادامه اظهار داشت: مولوي بلخي مي‌گويد «هفت شهر عشق را عطار گشت» و در بخش ديگري از آثارش، خود را شاگرد کوچک مکتب عطار و ادامه طريقش را در مسير معرفت از پي عطار و سنايي مي‌داند که اين بيانگر جايگاه والاي عطار نيشابوري در عرفان، ادبيات و در بين شعراي بزرگ جهان است.
عضو پيوسته فرهنگستان علوم ايران سير انسان در اين عوالم دروني را به جهت شناخت قدر و منزلت واقعي انسان عنوان کرد و به تشريح هريک از اين وادي‌ها پرداخت و در ادامه گفت: در بررسي ارتباط بين عقل و عشق، جايگاه عقل قابل احترام است اما اين احترام به معناي نفي و انکار عشق نيست بلکه مبين اين اصل است که عشق بدون بهره‌گيري از قدرت عقل راه به‌جايي نمي‌برد.
دکتر ابراهيمي ديناني، طيران عطار نيشابوري را پرواز براساس منطق دانست و افزود: در کتاب منطق الطير عطار از سيمرغ سخن گفته، لغتي ايراني که در ظاهر به معناي سي مرغ است اما ريشه کلمه به معناي پرنده عالم لاهوت و پرواز در ديار مقدس است.
دکتر ديناني با اشاره به ديگر آثار فريدالدين عطار نيشابوري گفت: کتاب منطق‌الطير اثري پر رمز و راز است که پيام اصلي آن گذشتن راه خداشناسي از مسير خود شناسي است.
وي در پايان آثار عطار نيشابوري را از نظر غناي ادبي بي‌همتا دانست و گفت: در دنيا تراژدي‌هاي معروفي از نويسندگان بزرگ وجود دارد، در اين ميان از شاهکارهاي ادبي کشور ما، مصيبت‌نامه عطار را مي‌توان نام برد که اين اثر يک تراژدي الهي و معنوي است و برتر از آثار نويسندگاني مانند هومر است، بايد براي معرفي بيشتر و بهتر اين شخصيت شهير کشور به دنيا تلاش کنيم.
دکتر پرويز عباسي داکاني، شاعر، پژوهشگر و مدرس دانشگاه که ديگر سخنران اين مراسم بود با بيان اينکه گران‌سنگ‌ترين و ارزشمندترين متن فارسي، تذکره‌الاولياي عطار به‌لحاظ محتوا و فرم است گفت: زيباترين متن‌هاي ادبي را در نثر فارسي مديون عطار هستيم .
وي در ادامه به معرفي کتاب رازنامه يا اسرارنامه عطار پرداخت که داراي ويژگي مشترکي با ديگر آثار عطار است و اين وجه اشتراک جستجوي خويشتن است که درتمامي آثار او مشهود است.
دکتر داکاني افزود: آثار عطار تلاشي براي زدودن نقاب‌ها از چهره انسان و همانند آينه‌اي براي نگاه به درون انسان است.
وي تاکيد کرد: بن‌مايه بسياري از آثار سينمايي و هنري جهان که به نمايش وجوه عرفاني و فلسفي زندگي و سير دروني انسان‌ها مي‌پردازند آثار عطار است.
گفتني است اجراي موسيقي سنتي و عطارخواني بهراد بيدلي کودک خردسال از ديگر بخش‌هاي اين مراسم بود که در هتل دريايي «ترنج» کيش برگزار شد .

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۹۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این مراسم افزود: شعر سعدی با وسعت اطلاعات او در حوزه‌های مختلف شخصیت خاصی از او ساخته بود، شعر سعدی در موضوعات مختلف سروده شده است، کمتر موضوعی می‌توان پیدا کرد که سعدی درباره آن سخن نگفته باشد.
محمود شالویی گفت: آغاز برنامه‌های سعدی در روز جمعه ۳۰ فروردین ‌در آرامگاه سعدی بوده است، تا امروز که اختتامیه آن برگزار می‌شود. به کوشش انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از اول اردیبهشت جاری مصادف با روز بزرگداشت سعدی، به مدت یک هفته، رویدادهای مختلف و متنوعی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه سعدیه شیراز، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، موسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران، در پاسداشت مقام فرهنگی، ادبی و حکمی این شاعر بلندآوازه ایرانی برگزار شده است.‌
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: بهتر است در کتاب های درسی آموزش هایی از بوستان، گلستان و شاهنامه گنجانده شود تا دانش آموزان با این شاعران آشنا شوند. بیان آثار سعدی برای نوجوانان امروز ما کمی سخت است پس اشعار سعدی باید با زبانی ساده بازسازی شوند.
در پایان این مراسم از حسن انوری و همسر غلامحسین یوسفی قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • آیین بزرگداشت ورزش پهلوانی در بندرعباس
  • استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • اجرای پرشور برنامه های انقلابی در اسلامشهر اهمیت فراوانی دارد
  • بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • اظهار امیدواری امام جمعه ورامین برای حضور پرشور مردم در انتخابات
  • اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» برگزار می‌شود
  • آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد