Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@15:37:19 GMT

عمليات مبارزه با پوره سن غلات در ورامين آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۱۷۹۵

عمليات مبارزه با پوره سن غلات در ورامين آغاز شد

خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا – مدير جهاد کشاورزي شهرستان ورامين از آغاز اجراي طرح مبارزه با پوره سن در سطح مزارع غلات اين شهرستان خبر داد.

محمدحسين تاجيک روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت : در سال زراعي جاري بيش از 20 هزار هکتار از اراضي شهرستان ورامين زير کشت گندم و جو رفته که اين ميزان نسبت به سال زراعي گذشته تغييري نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار کرد: علاوه بر عوامل طبيعي نظير بارش نزولات جوي و شرايط آب و هوايي، مبارزه با آفات زراعي از جمله سن غلات نيز بر کيفيت و کميت محصول اثر مستقيم دارد و عدم توجه به مبارزه با آن مي تواند محصول يک مزرعه را به طور کامل نابود کند.
تاجيک گفت : مراکز دولتي خريد تضميني گندم، محصولاتي که بيش از 2 درصد سن زدگي داشته باشد را خريداري نمي کنند و اين امر لزوم مبارزه جدي کشاورزان با اين آفت را مي رساند.
وي تصريح کرد: سال گذشته، کار مبارزه به آفت سن غلات در شهرستان ورامين با موفقيت صد در صدي همراه بود و هيچ گونه سن زدگي در محصول گندم و جو توليدي مشاهده نشد.
مدير جهاد کشاورزي شهرستان ورامين تأکيد کرد: در مبارزه با آفت سن لازم است تا تمامي کشاورزان مشارکت داشته باشند چرا که اگر حتي يک مزرعه نيز نسبت به اين امر مبادرت نکند ، آفت از آن مزرعه به ساير مزارع حرکت کرده و با تکثير، به محصول ديگر کشاورزان آسيب وارد مي کند.
وي افزود: کشاورزان مي توانند با دريافت مشاوره از کلينيک هاي گياه پزشکي خصوصي و مراکز ترويجي بخش دولتي، نسبت به مبارزه با آفت سن غلات اقدام کنند.
تاجيک از کشاورزان خواست تا در بازه زماني 26 فروردين ماه امسال تا 10 ارديبهشت ماه امسال نسبت به سم پاشي مزارع اقدام کنند تا بهترين اثرگذاري در مبارزه با آفت سن غلات به دست آيد.
سن مادر، خرطوم خود را در هر قسمت از گياه گندم که بيرون از خاک قرار دارد وارد مي کند و خسارت مي زند.
از محل ورود خرطوم حشره، بالاي گياه به رنگ زرد تا زرد مايل به قهوه اي در آمده و خوشه ها سفيد رنگ مي شوند ضمن آن که پوره هاي سن غلات با وارد کردن ماده اي در دانه گندم، کيفيت نانوايي محصول را پايين مي آورند.
اگر از هر صد دانه گندم 5 دانه آلوده به سن باشد اين گندم کيفيت لازم جهت تهيه نان را نخواهد داشت ، آفت سن در اين مرحله مي تواند تا 100 درصد به دانه هاي گندم حمله کند و آنها را نابود کند.
شهرستان ورامين بيش از 80 هزار هکتار اراضي قابل کشت دارد که به دليل محدوديت منابع آبي تنها 38 هزار هکتار آن زير کشت انواع محصولات زراعي و باغي مي رود.
تهرام/7254//6139
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۱۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد، رسول سعیدیان افزود: گندمکاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با علف‌های هرز و بیماری سن را در مزارع خود شروع کرده‌اند.

او اضافه کرد: کشاورزان باید هنگام مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های هرز استفاده کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه «پوره سن» نیز عملیات سمپاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهاد کشاورزی انجام می شود.

سعیدیان افزود: ارایه راهکارهایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

او به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

دیگر خبرها

  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس