حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، مدیر کل دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی و مبلغ بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا به بررسی عوامل توفیق ظاهری فرقه‌های جدید و گرایش جوانان به آن‌ها پرداخت و اظهار کرد: بشر جدید نیاز‌هایی دارد که فرقه‌های جدیدی که توانسته‌اند آن نیاز‌ها را تأمین کنند و از این طریق در میان مردم جاذبه پیدا کرده‌اند. مثلا یکی از نیاز‌های دوران جدید نیاز به معنویت است. باید در درجه نخست فرق معنویت و عرفان را بدانیم. معنویت در دوران جدید کاملا رنگ سکولاریته گرفته و گاه با معنویت‌های بدون خدا مواجهیم.

وی با بیان اینکه معنویت در دوران جدید با معنویت در دوران قدیم متفاوت است، تصریح کرد: در معنویت دوران جدید بیش از آنکه ما آرامش را در لاهوت ببینیم، آرامش را در عالم ناسوت جست‌وجو می‌کنیم؛ لذا برخی فرقه‌ها به پیروان خود پیشنهاد‌های جنسی می‌کنند یا پیشنهاداتی می‌کنند که سر از اعتیاد‌های شدید در می‌آورد. سنخ معنویت پیشنهادشده توسط فرقه‌های جدید، به گونه‌ای است که معنویت در آن‌ها به عنوان طریقی که تو از طریق آن به یک تعالی برسی نیست، بلکه خود معنویت موضوعیت دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: این نگرش مثلا به تو می‌گوید که به شمع نگاه کن و کلماتی را تکرار کن که معنایش را نمی‌دانی. از این طریق شما به یک خلسه‌ای می‌روی و این خلسه موجب آرامش می‌شود. در معنویت پیشامدرن این آرامش و معنویت موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد؛ یعنی واسطه است تا شما به یک تعالی برسی. در معنویت قدیم رسیدن به تعالی محور اصلی بوده است، اما در معنویت جدید، تعالی گم شده است. بلکه خود آرامش به عنوان یک مسئله مطرح است. دلیلش عوامل تاریخی و معرفتی است. یکی از عوامل این است که مدرنیته آرامش بشر را نابود کرده است؛ لذا فرقه‌های جدید می‌گویند به دست آوردن همین آرامش کفایت می‌کند.

مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: فرقه‌های جدید و نومعنویت‌ها یک نگاه کاریکاتوری به آموزه‌های ادیان دارند. در واقع این فرقه‌ها آموزه‌هایی که جاذبه دارند را بزرگ‌نمایی می‌کنند، اما آموزه‌های دیگری که جذابیت ندارد را محو می‌کنند تا از این طریق بازار خود را حفظ کنند. مثلا این فرقه‌ها همواره به دنبال آرامش هستند و بر مفهوم صلح تأکید می‌کنند. شما ببینید چقدر مسئله صلح را پیگیری می‌کنند و حتی در صورت‌های افراطی آن نظام‌های قضایی را زیر سوال می‌برند. فرقه‌های جدید جذابیتشان در این است که به نقطه نیاز‌های بشر امروز توجه جدی دارند.

وی در تبیین توجه فرقه‌های جدید به نیاز‌های بشر امروز به محیط زیست اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات چونان به بحث محیط زیست می‌پردازند که انسان را فراموش می‌کنند. اگر یک انسانی در جایی بمیرد به آن توجه نمی‌کنند، اما اگر یک درخت از بین برود می‌گویند دنیا نابود شده است. چرا؟ چون می‌بینند دنیای امروز به کشته شدن یک مسلمان در یمن حساس نیست، اما به از بین رفتن یک گونه جانوری حساس است؛ لذا فرقه‌ها این موضوعات را برجسته کرده‌اند. توجه به مارکت و نگاه کاریکاتوری به آموزه‌های دینی، ویژگی اصلی جریان‌های جدید معنویت در جهان است.

جهانگیری ادامه داد: بعضی اوقات این فرقه‌ها می‌آیند مناسک را بازتولید می‌کنند و توجه‌شان معطوف مناسکی است که به آن نیاز دارند. مثلا برخی از فرقه‌ها مراسمی دارند به عنوان مراسم خون‌آشامی که الآن خیلی جدی شده است. در ادیان سنتی یک‌سری کنترل‌ها برای لذات انسان اعمال می‌شود؛ مثلا گفته می‌شود شما مجازی تعداد محدودی همسر داشته باشی یا برخی غذا‌ها را نباید بخوری. در مجموع یکسری حلال و حرام‌هایی را تعیین کرده است. یکی از سوالات این است که چرا ادیان این محدودیت‌ها را گذاشته‌اند؟ فلسفه پشت این محدودیت‌ها ایجاد مانع برای کنترل لذات‌ها است. شما باید یک جا جلوی نفست را بگیری. لذات انسان باید کنترل شوند. فرقه‌های جدید لذات را رها کرده‌اند و انسان با پیروی از آن‌ها به اوج لذت می‌رسد و به همین دلیل سراغ لذت‌های جدید می‌رود. یکی از این لذت‌ها لذت خودکشی است. یکی از لذت‌ها لذت خون آشامیدن است. یکی از لذت‌ها توجه به هم‌جنس است. این لذت‌ها لذت‌هایی است که از نظر ادیان سنتی کاملا ناهنجار هستند، اما از نگاه فرقه‌های جدید هنجار قلمداد می‌شوند.

وی در پایان اظهار کرد: این فرقه‌ها برای بشر غربی که لذت بی‌پایان را انتخاب کرده است به عنوان جایگزین، لذت‌های کثیف را پیشنهاد کرده‌اند؛ ولی ادیان دیگر می‌گویند ما می‌خواهیم لذات تو را محدود کنیم تا دنبال لذت بی‌انت‌ها نباشی؛ چراکه لذت بی‌نهایت را در این دنیا نمی‌توانی پیدا کنی. به همین خاطر ادیان جدید برای تعریف لذت بی‌انت‌ها مناسکی تعریف می‌کنند که شاید برای بشر امروز که لذت بی‌پایان را انتخاب کرده است معنابخش باشد. این است که نهاد‌های امنیتی، ادیان جدید را به عنوان یک تهدید قلمداد می‌کنند. ادیان قدیمی حداقل برای بشر امروز مضر نبودند، اما فرقه‌های جدید برای بشر امروز یک تهدید جدی قلمداد می‌شوند. من معتقدم ادیان سنتی باید به نیاز بشر امروز توجه جدی بکنند. ادیان سنتی اگر هنوز درون‌گرا باشند و نیاز‌های دنیای امروز را نبینند و به بازسازی ساختارمند خودشان توجه نکنند، مطمئنا فرقه‌های جدید جای آن‌ها را خواهند گرفت و ادیان سنتی عرصه را خالی خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

گزارش انحرافی درباره ایران، دولت ترامپ را به اختلاف انداخت

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز با استناد به منابع آگاه از بالاگرفتن اختلاف میان نهادهای امنیتی و مقامات وزارت خارجه آمریکا به واسطه انتشار گزارشی خبر داد که در آن سعی به سیاسی‎‎کاری و تحریف ارزیابی‌ها درباره ایران شده است.

این درگیری بعد از آن بالا گرفت که در روز سه‌‏شنبه، وزارت خارجه آمریکا گزارشی ۱۲ صفحه‎ای با عنوان «پایبندی به توافق‌ها و تعهدات در زمینه کنترل تسلیحات، منع اشاعه و خلع سلاح» روی وبسایت خود منتشر و بعد آن را حذف کرد.

برخی منابع می‌گویند با مطالعه این گزارش که بدون ارائه هیچ گونه توضیحی، مجدداً روز چهارشنبه بر روی وبسایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت، این سوال به ذهن خطور می‌کند که آیا دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد با ارائه تاریک‌ترین تصویر ممکن از ایران و با اتکا به اتهامات واهی، مقدمه اقدامی مشابه آنجه جرج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۳ و حین حمله به عراق انجام داد را فراهم کند.

در این گزارش، هیچ اشاره‏ای به ارزیابی‌ها مبنی بر پایبندی ایران، کره شمالی، سوریه و سایر کشورها به ان‎پی‎تی نشده و به جای این بخش، ۵ پارگراف تحت عنوان «کشورهای محل نگرانی» ارائه شده است.

همچنین، این گزارش از ارائه ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص پایبندی ایران به برجام طفره رفته و در عوض، به ذکر ادعاهای واهی بنیامین نتانیاهو نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد ایران به ساخت سلاح هسته‌‏ای، پرداخته است.

یک منبع آگاه در این باره به رویترز گفت: ظاهراً قرار است این گزارش دیدگاه‌های ترامپ درباره ایران را ارائه کند نه اینکه بازتابی از اطلاعات گردآوری‌شده توسط سازمان‌های اطلاعاتی باشد.

اگرچه علت خلاصه شدن گزارش، حذف اولیه آن از وبسایت وزارت خارجه آمریکا و بازگرداندن دوباره آن مشخص نیست اما محتوی حکایت از تلاش آشکار دولت ترامپ برای ایران‎هراسی دارد.

گفتنی است گزارش سال گذشته در ۴۵ صفحه ارائه شد و نسخه امسال در مقایسه با آن حجم ناچیزی دارد.

کد خبر 4594407 مریم خرمایی

جزئیات گران‎شدن بنزین و CNG از اول خرداد؛ تعیین سهمیه ۶۰ لیتر بنزین برای خودروهای شخصی

پمپئو: آمریکا در کنار مردم ایران می‌ماند| می‌خواهیم ماهیت جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهیم!

آیا شنبه ۳۱ فروردین ۹۸ تعطیل است ؟

کلیدواژه: ایکنا فرقه های انحرافی دین انسان معاصر مصاحبه

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۴۴۷۱۵۸ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • تاثیر شعر سعدی بر امدادرسانی در سیل شیراز/سیل مهربانی ادامه یابد
  • تاثیر شعر سعدی بر امدادرسانی در سیل شیراز
  • کتاب معنویت و دین؛ بررسی استدلال ناسازگرایان منتشر شد
  • بیانات رهبر معظم انقلاب درباب مهدویت و اهمیت انتظار
  • فرزند مبارک پاکنهاد امام حسن عسکری (علیه الصّلاة و السّلام)، تاریخ ولادتش معلوم است، مرتبطینش معلومند، معجزاتش مشخص است و خدا به او عمر طولانی داده است و می‌دهد
  • «معنویت‌های دروغین» بررسی می‌شوند
  • کانون‎های مساجد درباره معنویت و تطهیر معنوی سرمایه‎گذاری کنند
  • برای جذب جوانان باید جاذبه‎های مسجد را افزایش داد
  • کشتار به سبک سربازان آمریکایی/ ناگفته هایی از مرگبارترین حملات نظامی تاریخ معاصر + فیلم
  • احداث موزه آثار هنرهای معاصر در قزوین درحال بررسی است
  • کتاب هایی که کاربران "عصرایران" خوانده اند و به دیگران هم پیشنهاد می کنند / بخش 54
  • دستورالعمل‌های منافقین برای فریب سوژه‌ها در فضای مجازی
  • انتشار مجموعه داستانی از نویسندگان معاصر فلسطین
  • فوت سرباز وظیفه در راز و جرگلان
  • عملیاتی شدن طرح جهاد همبستگی ملی عزم تمامی ارگان ها را می طلبد/ ادیان رسمی کشور همراه با ملت ایران پای کار خواهند آمد
  • دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • خودکشی یک سرباز وظیفه در شهرستان راز و جرگلان
  • امروز ارتش یکی از مردمی‌ترین نهادهای کشور ماست
  • رحیمیان: حس فداکاری در همه ادیان الهی مورد تحسین و تقدیس است