مشاهده اخبار داغ روز

صبح نو: آقای سعید روستایی پس از تجربه پرسروصدای «ابد و یک روز» برخلاف برخی از فیلمسازانی که در ابتدای شهرت اشتیاق و عجله زیادی برای فیلمسازی دارند؛ فیلمنامه یکی دو فیلم را نوشت و سپس سراغ کارگردانی فیلم دومش رفت.
 

فرآیند‌طولانی‌تولید

 «متری شیش‌ونیم» به دلایل مختلف فرآیند نسبتاً طولانی پیش‌تولید و تولید را طی کرد.

در ابتدا قرار بود شهاب حسینی یکی از بازیگران اصلی فیلم روستایی باشد که کمی بعد حسینی از آن انصراف داد. سپس با پیمان معادی و نوید محمدزاده ترکیب بازیگران «متری شیش‌و‌نیم» تکمیل شد. درابتدا اطلاعات زیادی درباره داستان فیلم منتشر نشده بود. سازندگان آن این‌طور بیان کردند که بازهم روستایی سراغ معضل مواد مخدر خواهد رفت. ساداتیان، تهیه‌کننده فیلم از پروداکشن تقریباً عظیم فیلم -لااقل در قامت یک فیلم اجتماعی- خبر داده بود. بعدتر مشخص شد از هنروران زیادی در برخی از سکانس‌های این فیلم استفاده شده است. طولانی‌شدن فرآیند تولید «متری شیش‌و‌نیم» باعث شد سازندگانش رونمایی از آن را برای جشنواره فیلم فجر در نظر بگیرند. در جشنواره‌ای که یکی، دو پدیده بیشتر نداشت، فیلم روستایی مورد استقبال قابل توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. در همان روزهای اول اکران «متری شیش‌و‌نیم» در جشنواره برخی از حواشی باعث شد سعید روستایی با لحنی تند از عدم همکاری دوباره‌اش با نیروی انتظامی خبر دهد. البته چند روز بعد کارگردان جوان که کمی آرام‌تر شده بود، حرف‌هایش را اصلاح کرد و از علاقه‌اش به تماشای فیلم به همراه خانواده شهدای پلیس خبر داد. در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، در شبی که بیشتر جوایز به فیلم نرگس آبیار تعلق گرفت، «متری شیش‌‌و‌نیم» توانست یکی از مهم‌ترین سیمرغ‌های فجر را شکار کند. سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم جدید سعید روستایی تعلق گرفت تا این کارگردان جوان بتواند روند صعودی‌اش در سینما را ادامه دهد. سید جمال ساداتیان، تهیه‌کننده این فیلم در نشست بررسی «متری شیش‌و‌نیم» در دانشگاه تهران گفت: « اگر می‌خواستیم همه چیز را بسازیم تأمین امکاناتش سخت بود، زیرا باید عین همان چیزی که در فیلمنامه وجود داشت را به تصویر می‌کشیدیم. بنابراین در فضای واقعی این کار را انجام دادیم و نکته دیگر این است، کسانی که معتاد بودند بهتر می‌توانستند این تصویر را به ما بدهند.» ساداتیان درباره حاشیه‌هایی که به دلیل استفاده از معتادان واقعی در فیلم برای‌شان ایجاد شده بود و همچنین امکاناتی که باید در اختیار آن‌ها می‌گذاشتند تا حاضر به همکاری با آن‌ها شوند، بیان کرد: «روز سوم فیلمبرداری بعد ناهار در را بستیم که آن‌ها نروند اما در را شکستند و رفتند، بنابراین مجبور شدیم از آن روز به بعد به آن‌ها امکانات دیگری هم بدهیم تا بمانند و بتوانیم آن‌ها را جلوی دوربین نگه داریم. البته در سکانس‌هایی که در جنوب شهر ساختیم، مردمی که با ما همکاری می‌کردند خودشان کسانی را داشتند که برای‌شان مواد تهیه می‌کردند و ما فقط هزینه‌اش را می‌دادیم.»

 
درعمق‌ناهنجاری


 فیلم از همان ابتدا با ریتمی تند، پروداکشنی قابل توجه و فضایی رئالیستی گل اول را می‌زند و قاپ مخاطب را می‌دزدد؛ خصوصاً اگر این فیلم در جشنواره‌ای با فیلم‌های کسل‌کننده و کشدار اکران شده باشد! بی‌هیچ حرف اضافه‌ای، مشخص می‌شود که تیمی از پلیس مبارزه با مواد مخدر با فشار روانی زیادی که تحمل می‌کنند، به‌دنبال یافتن یک ابرقاچاق‌چی مواد مخدر هستند. پس از کمی بگیر و ببند رد این فرد را می‌زنند. پس از دستگیری او، ناصر که ثروتی عظیم دارد در پی خریدن مأموران برای آزاد شدن است اما... . دلیل توجه خاص روستایی به مسأله مهمی مثل اعتیاد مشخص نیست اما هرچه که هست قابل تقدیر است. در ذهن‌تان مرور کنید چه تعداد فیلمساز تازه‌رسیده در سینمای ایران داریم که به صرف ساخت یک فیلم متوسط و دست و پا کردن اسمی برای خودشان سراغ چه سوژه‌ها و مضامینی می‌روند. ممکن است شما با هر تفکر و سلیقه‌ای باشید اما بعید است دغدغه‌های روستایی در سینما را دوست نداشته باشید. روستایی در «متری شیش‌و‌نیم» برخلاف فیلم قبلی‌اش، با تعدد و تنوع بسیار زیاد لوکیشن مواجه شده است. فیلمسازی در لوکیشن‌های خاص و با بازی آدم‌های خاص -که قبلاً ساداتیان درباره‌شان گفته است- کار بسیار دشواری است. در نظر بگیرید در لوکیشن بازداشتگاه که چند سکانس در آن فیلمبرداری شده، کارگردان چه کار سختی برای دکوپاژ و خلق میزانسنی چشم‌نواز داشته است. همانطور که گفته شد ریتم تند، تعلیق و فضای رئالیستی «متری شیش‌و‌نیم» آنقدری خوب از کار درآمده که مخاطب را با خودش همراه کند. طبق معمول شخصیت‌پردازی‌های قصه روستایی کم‌نقص است و با اینکه بازیگران و نقش‌ها در ابتدای پروژه جابه‌جا شده‌اند، بازهم این موضوع به فیلم لطمه‌ای نزده است. اگر بخواهیم نقدی به «متری شیش‌و‌نیم» داشته باشیم می‌توانیم به دو نکته مشخص اشاره کنیم. نخستین آن، مربوط به فیلمنامه است. به عقیده برخی از منتقدان، فیلم جدید روستایی لااقل در لایه‌های دوم و سوم دوپاره به نظر می‌رسد. در ابتدا فضای قصه چیز دیگری است و با محوریت شخصیت پلیس با بازی معادی پیش می‌رود. اما از اواسط فیلم شخصیت نوید محمدزاده محور داستان می‌شود. ولی دومین نکته‌ای که کمی با فضای سازنده و تمیز فیلم در تناقض است، یکی دو پلان از سکانس‌های پایانی فیلم، از جمله محاصره معدومین توسط ستون ماموران در پای چوبه اعدام است. با تمام این انتقادات -که البته کم‌تعدادند- باید گفت که «متری شیش و نیم» فیلمی کاملاً دغدغه‌مند و خوش‌ساخت است. روستایی به عمق یک ناهنجاری ورود کرده اما به دام سیاه‌نمایی نمی‌افتد. «متری شیش‌ونیم» قصه‌ای تلخ و جدی را روایت می‌کند؛ اما مریض نیست. شاید عده‌ای بگویند مخاطب با شخصیت منفی فیلم همزاد‌پنداری می‌کند. به عقیده نگارنده این تصور نادرست است. در چند سکانس، فیلمساز صراحتاً عقده‌های بی‌منطق ناصر را نشان می‌دهد و در یک سکانس قاضی به او می‌گوید: «پس از این که اوضاع مالی‌ات خوب شد چرا قاچاق را رها نکردی و باز ادامه دادی؟ پاسخ می‌شنود چون چشمم سیر نمی‌شد!» تصویر پلیس‌های فیلم با واقعیت نزدیکی زیادی دارد و نشان می‌دهد اتمسفر کار آن‌ها در مبارزه با مواد مخدر آن‌قدر سخت و جدی است که گاهی مجبورند خودشان هم آدم‌هایی سخت باشند. یک مأمور در برابر میلیاردها تومان رشوه کمر خم نمی‌کند و پایش شل نمی‌شود. دیگری فرزندش را در این راه از دست داده و برخلاف اتهامی که به آن وارد می‌شود سالم است. مأموران پلیس در عملیات با سازندگان مواد مخدر شهید می‌دهند و از همه مهم‌تر تصویری که از قاضی نشان داده می‌شود، یادآور فردی سالم، اخلاق‌مدار و عادل است؛ یک قاضی که حتی به شکایت یک قاچاقچی از مأمور پلیس بی‌تفاوت نیست و آن را پیگیری می‌کند. طبق آمار رسمی مسوولان حدود 27.4درصد از مردم ایران نسبت به مصرف مواد مخدر نگرش مثبت دارند. همین آمار -هرچند که درمقایسه با بسیاری از کشورها امیدوارکننده‌تر است- اما این نکته را گوشزد می‌کند که باید اعتیاد را جدی گرفت. یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین راه‌های جدیت در مقابل اعتیاد، ابزار هنر و به‌ویژه سینماست.

 

منبع نقل قول های ساداتیان: ایسنا

منبع: فردا

«سورپرایز» آذری جهرمی معرفی شد؛ انتقال بسته‌های پستی با پهپاد+فیلم

روایت علی مطهری از جدیدترین نامه‌اش به رهبری/حوادث آبان‌ماه را فقط به گردن سلطنت‌طلبان نیندازیم/مجمع تشخیص، شورای نگهبان دوم شده است

حالِ مردم خوب نیست؛ اعتراضات آبان با مردم ایران چه کرد؟

فیلم| مجادله یک دانشجو با رئیسی درباره رهبر انقلاب

سرقت و تخریب بقعه امامزاده فاطمه بنت‌الحسن(ع) در شیراز

منبع این خبر، وبسایت www.fardanews.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۴۴۷۱۹۲ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

کلیدواژه: نقد فیلم

خبر بعدی:

مشارکت پرشور ۱۷ هزار نفری در جشنواره قصه‌گویی کانون

نشست رسانه‌ای بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح امروز برگزار شد. ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست رسانه‌ای بیست‌و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور محمدرضا زمردیان (رییس جشنواره) سروش صحت (دبیر هنری جشنواره) مجید توکلی (دبیر اجرایی) صبح امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد.

در این نشست، سروش صحت دبیر هنری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: ما در برنامه تلویزیونی «کتاب‌باز» از هر مهمانی که می‌پرسیم چه شد کتابخوان شدی یا از کانون پرورش فکری کودکان یاد می‌کند یا از کیهان بچه‌ها سخن می‌گوید؛ نقش کانون در توسعه کتابخوانی نسل من عجیب و غیرقابل انکار است. 

وی ادامه داد: هدف از برگزاری جشنواره، پرورش  فکر و استعدادهای انسانی است و چه چیز برای پرورش فکر و استعداد از قصه و قصه‌گویی مهم‌تر است؟ 

صحت افزود: سال گذشته 11 هزار نفر شرکت‌کننده در جشنواره داشتیم و این میزان مشارکت‌کننده را جهش بزرگی می‌دانستیم اما امسال آمار شرکت‌کنندگانمان به 17 هزار نفر رسید که جهش بسیار بزرگی است و از افزایشی حدوداً 50  درصدی حکایت دارد؛ از این بابت صمیمانه خوشحالم.

وی ادامه داد: این جشنواره قصه‌گویی است و صرف گفتن قصه برای ما مهم است؛ قصه خوب دو ویژگی دارد؛ اول اینکه به لحاظ محتوایی جذاب باشد؛ اگر قصه خوب نباشد نمی‌تواند تأثیرگذار باشد و دوم اینکه باید به جان قصه‌گو نشسته باشد تا بتواند به جان مخاطب نیز بنشیند.

وی با اشاره به تفاوت‌های قصه‌گویی صحنه‌ای با استندآپ کمدی گفت: استندآپ از دو حیث با قصه‌گویی تفاوت دارد؛ نخست اینکه استندآپ ملزم به رعایت ساختار روایی داستان نیست و دیگر اینکه بخش کمدی به استندآپ چسبیده است و لزوماً قرار است که خنده‌دار باشد اما قصه‌گویی اینطور نیست؛ گرچه می‌شود استندآپ کمدی را نیز نوعی قصه‌گویی نامید اما این دو اساساً با یکدیگر متفاوتند. 

در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا زمردیان رییس جشنواره قصه‌گویی کانون گفت: از 26 تا 30 آذر شاهد اجرای صحنه‌ای قصه‌ها و هنرمندی قصه‌گویان خواهیم بود. هزار جشن قصه‌گویی در مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد؛ سی‌و یک جشنواره قصه‌گویی در استان‌های مختلف برگزیدگانش را شناخت و اخیراً نیز بخش منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شد.

وی افزود: جشنواره امسال نیز همچون سال گذشته در دو بخش اجرای صحنه‌ای ملی و بین‌الملل برگزار شد؛ بخش ملی جشنواره در گروه‌های مختلف از جمله دختران، پسران، زنان و مردان، ویژه سنین 18 سال به بالا بود؛ همچنین بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که چند سالی است به صورت ویژه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال می‌شود نیز امسال به قوت خود برقرار بود. 

زمردیان ادامه داد: از سال گذشته بخش 90 ثانیه به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی افزوده شد؛ این بخش با نام «قصه زندگی من» شناخته شد و فضایی را برای کسانی که به قصه‌گویی علاقه‌مندند ایجاد کرد؛ در این بخش علاوه بر قصه‌های 90 ثانیه‌ای، سه بخش جنبی نیز تعریف شد و شهرداری تهران با نام «قصه شهر من تهران» یکی از حامیان جشنواره بود؛ باشگاه خبرنگاران جوان نیز در زمینه قصه‌های خبرنگاران حامی ما بود و افراد زیادی نیز در این بخش شرکت کردند.

وی بیان کرد: امسال با رشد قریب به 50 درصدی مشارکت‌کنندگان مواجه بودیم؛  رشد اصلی ما در این آمار به قصه‌گویی صحنه‌ای مربوط است و بیشترین حجم شرکت‌کنندگان نیز در این بخش بود.

زمردیان افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره امسال، تغییری است که در مدل تعیین داوران جشنواره صورت گرفت؛ بر این اساس، داوران نوجوانی که عضو انجمن قصه‌گویی و انجمن‌های ادبی کانونند، داوری جشنواره را بر عهده می‌گیرند و بهترین قصه را از نگاه خودشان انتخاب می‌کنند. 

وی یادآور شد: در نوع چینش داوران نیز سعی کردیم ترکیبی از تخصص‌های گوناگون را داشته باشیم که مشتمل بر نویسندگان و قصه‌گویان است. همچنین پیش اینکه آثار به داوری برسد، 19 قصه‌گو از هفت استان کشور وظیفه انتخاب آثار را بر عهده داشتند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از بخش‌های جشنواره امسال اجرای قصه‌گوهای مهمان در ایام برگزاری جشنواره است که با توجه به درخواست‌های مکرر مخاطبانمان صورت گرفت؛ برای این منظور، شخصیت‌هایی چون گیتی خامنه، بهرام شاه‌محمدلو، مصطفی رحماندوست، رضا کیانیان، مجید قناد و سارا روستاپور هر روز از ساعت 5 بعدازظهر برای مخاطبان قصه خواهند گفت. 

زمردیان اضافه کرد: اجرای نمایش‌های تک نفره با محور قصه‌گویی توسط اعضای مرکز تئاتر کانون از دیگر برنامه‌های جشنواره امسال خواهد بود. همچنین هر روز در پنج منطقه از تهران قصه‌گویی خواهیم داشت که یکی از مکان‌های ثابتمان برای این منظور، بوستان گفت‌وگو خواهد بود.

رییس جشنواره قصه‌گویی کانون تصریح کرد: درخواست مشارکت 313 قصه‌گوی ایرانی و 193 قصه بین‌المللی به جشنواره امسال رسید که در ادامه هشت قصه‌گوی ایرانی و 6 قصه‌گوی خارجی توسط هیئت انتخاب برای اجرای صحنه‌ای انتخاب شدند. دو نفر از قصه‌گوهای خارجی بنابر دلایل شخصی نتوانستند برای شرکت در جشنواره به ایران بیایند و اکنون قصه‌گوهایی از کشورهای ترکیه، لبنان، ژاپن و اسپانیا در جشنواره قصه‌گویی می‌کنند؛ این افراد همگی در امر قصه‌گویی  مدرس جهانی و برگزیده جشنواره‌های مختلفند.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز مانند سال گذشته شگفتانه‌ای را برای مراسم اختتامیه در نظر گرفته‌ایم و از یکی از عزیزان پیشکسوتی که سال‌ها در امر قصه‌گویی زحمت کشیده است تقدیر خواهیم کرد. 

حضور پررنگ سینماگران در ترکیب جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانونشنبه‌های تئاتر کانون با اجرای نمایش «دینگ دینگ دنگ»

انتهای پیام/

R1527/P/S1430,4,34,35/CT11 واژه های کاربردی مرتبط کانون پرورش فکری کتاب و ادبیات

دیگر خبرها

  • برنامه‌های جشنواره «قصه‌گویی» اعلام شد
  • میزبانی کانون از استعدادهای درخشان قصه‌گویی/ چهره‌ها با قصه‌ها، مهمان جشنواره قصه‌گویی می‌شوند
  • رشد اقتصادی در حوزه فضایی در سال‌های اخیر ۱۳۹ درصد بوده است
  • ساخت سفینه جنگی فضایی توسط پورشه با الهام از تایکان
  • داوری آثار ۱۷ هزار قصه‌گو/ قصه‌گویان ۴ کشور به جشنواره قصه‌گویی می‌آیند
  • آغاز جشنواره قصه‌گویی از ۲۶ آذر/ بوستان گفتگو میزبان تهرانی‌ها+فیلم
  • کلنجار رفتن با زمانی که نمی‌گذرد/ دشمنی سرنوشت با آزادی
  • افزایش ۲ برابری بودجه سازمان فضایی
  • افزایش ۲ برابری بودجه فضایی سازمان فضایی
  • افزایش ۲ برابری بودجه فضایی
  • افزایش ۲ برابری بودجه فضایی/صنعتی شدن ماهواره ها در مدار لئو
  • راه اندازی نخستین پارک گردشگری فضایی در یزد
  • نخستین پارک گردشگری فضایی در یزد راه‌اندازی می‌شود
  • احداث نخستین پارک گردشگری فضایی در یزد
  • پشت پرده بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و «ابتکار صلح هرمز» ایران
  • مواد مخدر سر از ایستگاه فضایی بین المللی در می‌آورند؟!
  • زباله‌هایی که فضا را به نابودی می‌کشند
  • سقوط زن ۶۰ ساله به چاه ۱۲ متری
  • تلاش اتحادیه‌های فوتبال بریتانی و یوفا برای پایان دادن به داستان آفساید میلی متری در VAR