Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:05:22 GMT

انقلاب اسلامی پاسخ به یک انفعال بود

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۷۶۵۵

انقلاب اسلامی پاسخ به یک انفعال بود

لید: تهران-ایرنا- استاد دانشگاه امام صادق و پژوهشگر مهدویت گفت: از لحاظ علمی در موضوع مهدویت ما هنوز در همان چارچوب پیش از انقلاب محصور شده ایم. همان گفتمان فعالیت یا انفعال در برابر ظهور. در حالیکه انقلاب اسلامی یک پاسخ به این انفعال بود.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، محمد هادی همایون استاد دانشکده معارف و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در هم اندیشی تخصصی مهدویت و چالش ها در این دانشگاه، در ابتدای سخنان ضمن اشاره به علوم اجتماعی گفت: در علوم اجتماعی آنچه در واقعیت دنبال میشود عظیمتر از آن چیزیست که در اذهان میگذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما معمولا در مقام تحلیل و تبیین همیشه عقب تر هستیم. در حوزه مهدویت هم ما دچار چنین مشکلی شده ایم. در برابر پدیده ها مردم به طور طبیعی واکنش نشان میدهند. اما علما به خاطر چنبره زدن بحث روش و محصور بودن در دل این روش ها معمولا گرفتار می شوند. به همین علت آنها معمولا در برابر پدیده ها بیشتر شبیه ترمز عمل می کنند. مردم عامه اما اهل حرکت هستند.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه افزود: تا اینجا اما مسیٔله خاصی نیست. ماجرا از جایی آغاز می شود که مردم خواهان نگرش و تبیین های علمی و همکاری و کمک آن هستند. در اینجاست که وقتی علم و جامعه علمی نمی تواند با آنان ارتباط بگیرد، این آشوب و اضطراب پدید می آید که خرافات به مباحث ورود کرده است. پس ورود علما به مسیٔله ها اهمیت اساسی می یابد.

همایون ادامه داد: مسیٔله مهدویت نیز دچار چنین مشکل و وضعیتی شده است. ما هنوز نتوانسته ایم در رابطه با این موضوع نگرش ها و تبیین های لازم علمی را ارایه دهیم. از لحاظ علمی ما هنوز در همان چارچوب پیش از انقلاب محصور شده ایم. همان گفتمان فعالیت یا انفعال در برابر ظهور. در حالیکه انقلاب اسلامی یک پاسخ به این انفعال بود. اما پاسخی که سیاسی بود. در زمینه های علمی هم اما ما از همین منظر پاسخ سیاسی به بحث ورود کرده ایم و پرسش های بی شمار را بی پاسخ گذاشته ایم.

پژوهشگر عرصه مهدویت خاطرنشان کرد: در قبال فلسفه مهدوی و در زمینه فعالیت علمی ما به موازات رویکرد فعال انقلاب اسلامی، متاسفانه دستمان خالیست. ما فکر میکنیم داستان ظهور در ردیف پایان های طبیعی دیگر،پایان جهان است. هر کسی به پایان جهان پاسخی داده است،ما هم یک پاسخ داده ایم. اما این نگاه اصلا اسلامی نیست. بحث در اینجا بحثِ پایان زمان است. زمان برداشته می شود. برای چه چنین مسیٔله ای رخ میدهد؟ اگر کسی بتواند بخشی از عدالت موعود را تحقق بخشد،آیا به همان میزان نیاز به حضرت کاسته شده است؟ تصویری که ما از حضرت داریم این است؟

همایون افزود: آیا با حضور حضرت نیازها تمام خواهد شد؟ در حالی که اگر عدالت برقرار شود مبتنی بر عدالت محقق شده،نیازهای جدیدی خواهد رویید. جریان ظهور یک ایستگاه خیلی مهم و اساسی در فلسفه مهدویت است.اما یک بحث رجعت هم در آینده وجود دارد.چقدر به پرسش های پیرامون رجعت پرداخته شده است؟ رجعت چگونه به قیامت متصل میشود؟

همایون در ادامه طرح پرسش های کمتر پرداخته شده پیرامون بحث مهدویت، گفت: زمان و مدت حکومت حضرت بنابر برخی روایات 19 سال گفته شده است. آیا با همین زمان قصه تمام میشود؟ بعدش چه؟ در حالیکه صحیح تر این است که بگوییم این مسیٔله تا قیامت برقرار است و معاد را هم باید در پرتو آن تعریف کنیم.

استاد دانشکده معارف دانشگاه امام صادق ادامه داد: ما باید برگردیم و به همین موضوع منحط شده نشانه های ظهور به صورت جدی نگاه کنیم. آنهم با این تلقی که مهدویت اتفاقی نیست که یکبار رخ دهد و با جریان ظهور تمام شود. ما با حدود پانصد آیه فقهی یک نظام فقهی مفصل ایحاد کرده ایم که پاسخگوی نیازهای حکومتداری است. در حالیکه با حجم عظیم ایات پیرامون معاد نیز باید کار مشابهی صورت پذیرد و نظام فقهی آن ایجاد شود. چرا که مهدویت یک موضوع و فلسفه تاریخ است که از ابتدای نظام هستی در دل تاریخ تعبیه شده است.
**9222**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انقلاب اسلامي مهدويت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۷۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک مرکز علمی مولود انقلاب است گفت: توجه به مقوله حجاب و عفاف اولویت کار در دانشگاه است

به گزارش خبرنگار استان های خبرگزاری دانشجو،مجتبی ملکی چوبری در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه آزاد گیلان و واحد رشت ضمن تقدیر و تشکر از دوستار در زمان تصدی ۴ساله ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، دانشگاه در ریل اصلی انقلاب بود اظهار کرد: با حضور تیم مدیران مؤمن و متعهد و انقلابی، کارآمدی و اثربخش و با تعصب و پشتکار دکتر دوستار در دانشگاه را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در طول مدت تصدی دکتر دوستار افتخارات زیادی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی مانند کسب مقام در جشنواره امامت و مهدویت، رویدار صدرا و… داشتیم که به همت و تلاش و درایت دکتر دوستار اتفاق افتاد ادامه داد: خدا را شاکرم که توفیق خدمتگزاری به من داد و امیدوارم بتوانم طوری خدمت کنم که شرمنده خون شهدا و دیگر عزیزان نباشم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه تحول‌آفرین و مأموریت‌گرا است تصریح کرد: این مأموریت‌ها و رخدادهایی که قرار است در سال ۱۴۰۳ اتفاق بیفتد و سکوی مبدل دانایی به توانایی است که باید در عرصه عمل هم‌نشان داده شود.

ملکی با اشاره به نام‌گذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته با داشتن زیرساخت‌های لازم در زمینه‌های علمی، فرهنگی و…. شروع به اقدامات مختلفی در جهت افزایش تولیدات علمی و فرهنگی نموده است که ان‌شاءالله با توجه به فرمایشات حضرت آقا (مدظله‌العالی) و شعار دانشگاه آزاد اسلامی به سمتی حرکت کنیم که تمام حوزه‌ها دارای جهش خوبی باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک مرکز علمی مولود انقلاب است افزود: توجه به مقوله حجاب و عفاف اولویت کار در دانشگاه است و دراین‌خصوص اساتید، کارکنان و دانشجویان باید در مقوله حجاب و عفاف کوشا بوده و برای اینکه فضای دانشگاه حال و هوای اسلامی و انقلابی داشته باشد باید از استانداردهای خوبی برخوردار باشد که این مهم همت و همدلی همگان را در جهت ارتقای جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان طلب خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • مقوله حجاب اولویت دانشگاه است
  • وزیر امور خارجه ونزوئلا: ایران همواره حامی حق جهان است
  • دیدار طهرانچی با رئیس، مدیران و کارکنان مرکز جذب و امور هیئت‌علمی
  • پاسخ جانشین فرمانده کل سپاه به سؤالی درباره صنعت خودروسازی
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد