Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان،  آمار و ارقام مسئولان هرمزگانی حکایت از وجود ۴۸درصد بافت فرسوده و حاشیه ای در بندرعباس دارد اما اینکه با وجود تراکم بالای زاغه های شهری آمار ۴۸درصدی تا چه اندازه حقیقی است و چه تعداد خانه را در خود جای داده جای بسی سوال است.

چند تیکه الوار، ساقه و برگ درخت خرما و یا گز، ضایعات ساختمانی ،بلوک های فشاری سیمانی و ملاتی از ماسه، خاک و کمی سیمان مهمترین اجزای مصالح ساختمانی خانه های بخش زاغه نشین بندرعباس است چنانچه اگر توان مالی خوبی داشته باشد برای  ورودی و سرویس بهداشتی آلونکش در چوبی و یا آهنی زنگ خورده ای دست و پا می کند والا چهار تکه تخته و مقداری بزرنت و یا بنرهای تبلیغاتی سطح خیابان نقش در را ایفا می کنند تا خانواده ای را از گزند خطرات احتمالی در امان بدارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی از مناطق حاشیه نشین بندرعباس تراکم خانه ها و آلونک ها  از قسمت های مرفع نشین بندرعباس و مرکز شهر رفته چرا که اتاقک های بسیاری به صورت پلکانی بر سقف یکدیگر سوار شده است.

دانستن این که هر کدام از این سازه های چوبی گلی که نام خانه را به دوش می کشند چه تعداد انسان را در خود جای می دهد حقیقتی تلخ و انکار ناپذیر است اما با پرسه زدن در کوچه پس کوچه های این محلات و دیدن بچه هایی که از ظاهرشان فقر و تنگدستی می بارد حکایت از فاجعه ای غیرقابل تصور در کانون تجارت کشور دارد.

ساخت و سازهای غیر اصولی و شبانه مردمانی که به محتاج نان شب هستند و زور بی سرپناهی خانواده امانشان را بریده باعث چشم پوشی از تمامی فاکتورهای زندگی ایده آل شده و ترس از آوار شدن سقف خانه و یا تخریب آلونک های پیش ساخته با کوچکترین باران زمستانی را فراموش کنند.

این که چگونه انشعاب آب و برق به حوالی این محلات آورده شده خود جای بسی تامل دارد اما همین اندازه که چراغ خانه ای را روشن می کند تا کودکان بتوانند به تماشای کارتن های تلویزیون را با نمایشگرهای کوچک ۱۴اینچ بنشینند،جای شکر دارد.

وضعیت تامین آب محلات زاغخ نشین به مراتب سخت تر و اسف بار تر از سایر نیازهای زندگی است چرا که اکثر خانواده ها باید روزانه مسافت طولانی را بپیمایند تا در نهایت بطری وظرف های آب را که حکم شیشه عمرشان دارند را به دوش بکشند.

در دوران کم آبی و هشدارهای مکرر مسئولان برای مدیریت مصرف ؛زاغه نشینان بندری بهتر از سایر ساکنان محلات شهر این اصل را رعایت می کنند چرا که می دانند اگر مصرف همین چهار بطری آب را مدیریت نکنند با مشکل مواجه خواهند شد.

حاشیه نشینی ارمغان فقر شهری است

مونا عرفانیان سلیم، عضو هیئت مدیره عمران و شهرسازی با بیان اینکه افزایش حاشیه نشینی تبدیل به بحرانی جدی شده است، گفت: هم اکنون یک سوم جمعیت شهرها را حاشیه نشینان تشکیل می دهند که این جمعیت در حال فزونی است و این مسئله باعث افزایش آسیب اجتماعی می شود.

وی بیان کرد: ما در ده سال آینده شاهد تخلیه روستاها و روی آوردن بیشتر آنان به حاشیه نشینی خواهیم بود و علت اصلی آن نبود آب است و این کمبود با حرف زدن و عمل نکردن قابل حل نیست.

عرفانیان اظهار کرد: مسائل و مشکلات شهری امروز ما همانطور که همه ما در طول زندگی روزمره لمس می کنیم، فقط به محدوده نوسازی ختم نمی شود و مسئله ای که ما را درگیر کرده فقر شهری است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۷۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پای تختی هستیم»

«پای تختی هستیم»، عنوان پویشی است که همزمان با ۷ اردیبهشت، روز فرهنگ پهلوانی در پایتخت به اجرا درآمده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، برای گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای پویشی تحت عنوان "پای تختی هستیم" به یاد جهان پهلوان غلامرضا تختی سوژه فضاسازی شهری شد.

این پویش توسط سازمان زیباسازی شهر تهران بر سازه‌های تبلیغات شهری پایتخت اکران شد.

در این پویش از اکران‌های فرهنگی با مضامین پهلوانی همچون: " کباده مرام و معرفت برای هم بکشیم"، "زنگ سر سلامتی به افتخار همدیگه بزنید" و " با کمال میل هوای همدیگه رو داشته باشیم" استفاده شده‌است.

دیگر خبرها

  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • عکس | جریان زندگی پس از سیل در دشتیاری !
  • اجرای پویش «پای کار ایرانیم»در پایتخت
  • «پای تختی هستیم»
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • رد پای لابی صهیونیستی در هیاهوی دوباره خارج نشینان | توماج، اسم رمز فراموشی فاجعه غزه