Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده سازمان ملل در یمن به شورای امنیت گفت، طرفین درگیر در این کشور با طرح مفصل استقرار مجدد نیروها در الحدیده به عنوان نخستین مرحله موافقت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، مارتین گریفیث، نماینده سازمان ملل در یمن اعلام کرد، دولت مستعفی این کشور و انصارالله به توافقنامه طرح مفصل خروج نظامیان از الحدیده بدون اعلام جدول زمانی برای این اقدام دست یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو طرف در ماه دسامبر بر سر خروج نظامیان از این استان براساس توافقنامه آتش‌بسی که در سوئد به امضا رسید، توافق کردند.

گریفیث به شورای امنیت اطلاع داد، طرفین درگیر با طرح مفصل استقرار مجدد نیروها در الحدیده به عنوان نخستین مرحله موافقت کردند.

وی افزود، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله در دیدار با وی طی هفته گذشته در صنعا تضمین‌هایی ارائه کرد مبنی بر اینکه نیروهایش از توافقنامه الحدیده حمایت خواهند کرد اما با این همه گریفیث پس از تاخیر مکرر در خروج نظامیان، ترجیح می‌دهد زیاد خوش‌بین نباشد.

نماینده سازمان ملل در یمن در نشست خبری در امان از طریق ویدئو کنفرانس گفت، استقرار مجدد نیروها در الحدیده انجام خواهد شد و این نخستین عملیات خروج داوطلبانه نیروهای درگیر خواهد بود.

سازمان ملل ۱۷ فوریه اعلام کرد، توافقنامه‌ای درباره خروج دو مرحله‌ای در الحدیده و بنادر آن منعقد شده اما این توافقنامه در میان در جا زدن مذاکرات صلح اجرایی نمی‌شود.

گریفیث گفت، اصول مذاکرات جدی را وضع کرده که شامل پایان دادن به درگیری در یمن است اما همه این عوامل نیازمند تحقق پیشرفت ملموس در الحدیده پیش از تمرکز بر راه‌حل سیاسی است.

ژنرال مایکل لولیسگارد، رئیس کمیته هماهنگی برای استقرار مجدد نیروها مذاکراتی پیرامون طرح عقب‌نشینی انجام داده بود. پس از توافق بر سر نخستین مرحله از آن، لولیسگارد روی مرحله دوم تمرکز خواهد کرد و به دنبال حل اختلافات درباره استقرار نیروهای داخلی در مناطقی که نیروها از آنجا خارج شده‌اند، خواهد بود.

دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند، انصارالله خروج از بندر الحدیده به عنوان نخستین مرحله را رد کرده زیرا نگران است نیروهای وابسته به ائتلاف عربی وارد این مناطق شده و به تاسیسات آن کنترل یابد.

گریفیث گفت: ما باید بر سر راه حل سیاسی تمرکز کنیم، ما باید پیش از انتقال به مرحله حل و فصل سیاسی، پیشرفت ملموسی در الحدیده ملاحظه کنیم، اوضاع در این استان با وجود پیشرفت‌ها شکننده است.

وی در سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت درباره یمن گفت: حملات و درگیری‌ها در صفوف غیرنظامیان به شکل چشم‌گیری کاهش یافته و دو طرف طرح استقرار نیروهای سازمان ملل در الحدیده را پذیرفته‌اند. ما باید برای رسیدن به راه‌حل سیاسی در یمن کار کنیم. باید پیشرفتی در اجرای توافقنامه الحدیده رخ دهد، وضعیت اقتصادی یمن شکننده است، به مرحله بعدی توافقنامه الحدیده وارد خواهیم شد، ادامه جنگ مانع از دستیابی به راه حل سیاسی در یمن می‌شود.

از سوی دیگر، ولادیمیر سافرونکوف، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در این جلسه گفت: ما از همه یمنی‌ها می‌خواهیم از اقدامات یکجانبه دست بردارند اقداماتی که دورنمای آنها روند سیاسی را تضعیف کرده و تلاش‌های میانجی‌گرانه را مانع می‌شوند.

وی ادامه داد: ما تا تکمیل نخستین مرحله از روند استقرار مجدد منتظر می‌مانیم. اوضاع در یمن فاجعه‌بار است و اجرای توافقنامه دوجانبه به امضا رسیده در سوئد همچنان کاملا متوقف مانده است.

این دیپلمات روس گفت، بررسی چارچوب تشکیلاتی همچنان امکان پذیر است، چارچوبی که مستلزم این است که جامعه بین‌الملل باید از تلاش‌های گریفیث حمایت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۷۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

قطعنامه پیشنهادی کشور‌های آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن رای مثبت دادند، چین یکی از اعضای دائم شورای امنیت رای ممتنع داد و روسیه دیگر عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مخالف داد و آن را وتو کرد.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت ۱۵ عضوی سازمان ملل به ۹ رای موافق بدون مخالفت یا همان وتوی اعضای دائم (آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه) دارد.

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در واکنش به وتوی قطعنامه کشورش از سوی روسیه گفت که این وتو، نگرانی‌های جدی را در مورد برنامه‌های روسیه برای فضای ماورای جو ایجاد می‌کند.

قطعنامه‌ای که آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ارائه دادند، تنها هدفش روسیه بود.

این رای گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، مسکو را به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد؛ ادعایی که روسیه آن را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که مسکو مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل پس از رای گیری به شورای امنیت گفت که این رای " شرم آور است. "

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت که واشنگتن برای متهم کردن مسکو تلاش می‌کند و افزود که روسیه به زودی مذاکرات خود را با اعضای شورا درباره پیش نویس قطعنامه خود با هدف حفظ صلح در فضا آغاز خواهد کرد. 

نبنزیا خطاب به گرینفیلد گفت: "ما خواهان ممنوعیت قرار دادن هر نوع سلاح در فضا هستیم، نه فقط سلاح‌های کشتار جمعی، اما شما این را نمی‌خواهید. بگذارید همین سوال را از شما بپرسم: چرا؟ " 

ایالات متحده آمریکا، تنها کشوری که از سلاح هسته‌ای در جنگ استفاده می‌کند، و ژاپن، تنها کشوری که با یک سلاح هسته‌ای مورد حمله قرار گرفت، با ارائه قطعنامه‌ای پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل، از کشور‌های متعهد به معاهده «فضایی ماورای جو» خواستند چنین سلاح‌هایی را توسعه ندهند و از استقرار آنها در فضا خودداری کنند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «هر گونه قرار دادن سلاح هسته‌ای در مدار زمین بی‌سابقه، خطرناک و غیرقابل قبول خواهد بود.»

آمریکا معتقد است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه موضوعات از ارتباطات نظامی تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

دولت آمریکا پیش از این، به کنگره و همچنین متحدان خود در اروپا درباره توانمندی‌ استقرار جنگ‌افزارهای هسته‌ای روسیه در فضا، که می‌تواند یک تهدید بین‌المللی به شمار آید، اطلاع داده بود.

روسیه، یکی از طرف‌های معاهده « فضایی ماورای جو» سال ۱۹۶۷ که از قراردادن «هرگونه اجسام حامل سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر در مدار زمین» جلوگیری می‌کند، قبلاً اعلام کرده بود که با استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا مخالف است.

وزیر دفاع روسیه نیز ساخت چنین سلاحی را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دهم اسفند در پارلمان روسیه گفت: مسکو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد.

اطلاعات مربوط به استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا پس از آن فاش شد که مایک ترنر، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور بیانیه‌ای غیرمعمول نسبت به یک «تهدید جدی امنیت ملی» هشدار داد.

معاهده «فضایی ماورای جو » که توسط حدود ۱۱۴ کشور از جمله ایالات متحده و روسیه به تصویب رسیده است، استقرار «سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر» در فضا یا استقرار «سلاح‌ها در فضای خارج از جو» را به هر شکل دیگری ممنوع می‌کند.

«یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن که ریاست جلسه شورای امنیت را بر عهده داشت، گفت که حتی در محیط تقابلی جنگ سرد، رقبا توافق کردند تا اطمینان حاصل کنند که فضای بیرونی صلح‌آمیز باقی می‌ماند. او گفت که ممنوعیت قرار دادن هرگونه سلاح کشتار جمعی در فضا امروز نیز باید رعایت شود.

سفیر آمریکا گفت: همه طرف‌های معاهده باید به ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های مخرب متعهد شوند و ما باید از همه کشورهای عضوی که هنوز طرف آن نیستند بخواهیم بدون تاخیر به آن بپیوندند.

او گفت که ایالات متحده مشتاقانه منتظر تعامل با سایر ۱۵ عضو شورای امنیت "برای ایجاد اجماع در مورد این متن" است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • استقرار شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم
  • استقرار شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • استقرار نیروها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • حریف ایران در مرحله نیمه‌نهایی مشخص شد/ شانس مجدد برای افغانستان
  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند