Web Analytics Made Easy - Statcounter

۶۴۲ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٨٢ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه سال ٩٧ در کل کشور برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل از آن از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۵.۷ درصد و ٧ درصد کاهش نشان می‌دهد. ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳ اقتصادی پول | ارز | بانک نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس آمار بانک مرکزی بالغ بر6.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٧٤١ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 8.5 درصد و 0.6 درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر 2.3 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٤ ٢ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

در بهمن‌ماه سال گذشته، 52.7 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به‌ترتیب با 35.1 درصد، 9.7 درصد و 7.9 درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین 65.4 درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (54.3 درصد)، خراسان رضوی (5.6 درصد) و اصفهان (5.5 درصد) مبادله شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

چک‌های وصولی

حدود ٦ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٦٥٩ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 7.7 درصد کاهش و از نظر مبلغ 0.3 درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، درکل کشور 90.3 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 88.9 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد. در بهمن ماه ١٣٩٧، در استان تهران بالغ بر 2.1 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٣٥٨ هزار میلیارد ریال وصول شد. در ماه مورد گزارش در استان تهران از نظر تعداد 90.7 درصد و از نظر ارزش 89.1 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصـولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (92.6 درصد)، البرز و خوزستان هر کدام (91.9 درصد) و یزد (91.6 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (84.7 درصد)، کرمان (85.7 درصد) و کردستان (85.9 درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد گزارش، در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های خراسان شمالی (92.6 درصد)، کرمانشاه و خوزستان هر یک (92.5 درصد) و گیلان (91.4 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های سمنان (85.2 درصد)، اصفهان و خراسان جنوبی هـر یک (85.7 درصد) و مرکزی (86.5 درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شـده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چک‌های برگشتی

معادل ٦٤٢ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٨٢ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 15.7 درصد و ٧ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ٢١٥ هزار فقره چک به ارزشـی حدود ٤٤ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. در ماه مورد گزارش، در کل کشور 9.7 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 11.1 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

 در ماه مورد گزارش، در استان تهران 9.3 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 10.9 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی بـه کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های سمنان (14.8 درصد)، اصفهان و خراسان جنوبی هر یک (14.3 درصد) و مرکزی (13.5 درصـد) اختصاص یافته است و استان‌های خراسان شمالی (7.4 درصد)، کرمانشاه و خوزستان هر یک (7.5 درصد) و گیلان (8.6 درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شـده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چک‌های برگشتی به تفکیک علل

حدود ٦١٦ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٧٦ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد 95.9 درصد و از نظر ارزش 92.8 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است. در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ٢ ٣ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٤ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد 94.4 درصد و از نظر ارزش 90.2 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

انتهای پیام/

R1012123/P1012123/S7,79/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۸۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت برگشت زدن چک

مهلت برگشت ‌زدن چک از موضوعات مهم و رایج جامعه است که آسیب‌های اجتماعی فراوانی را برای صاحب دسته‌چک و فرد طلبکار ایجاد کرده است. در حقیقت، برای بسیاری از مردم مهلت برگشت زدن چک برای رسیدن به حق قانونی خود اهمیت ویژه‌ای دارد.

به راستی مهلت برگشت زدن چک برای احقاق حق تا چه زمانی است؟

افزایش افسارگسیخته تعداد چک‌های برگشتی بسیاری از مالباختگان را برای گرفتن پول خود به چالش کشیده است که پایان مهلت برگشت زدن چک کجاست؟

به طور قطع، یکبار هم برای شما پیش آمده که با مراجعه به بانک برای دریافت وجه چک با حساب خالی فرد صاحب چک مواجه شده‌اید. در این‌گونه مواقع باید چه کرد؟

ارائه راهکارهای درست و عملیاتی برای مقابله با شیوع و افزایش تعداد چک برگشتی همواره باید در رئوس برنامه‌های قضایی قرار گیرد.

در واقع بسیاری از مردم و بازاریان با این سوال در ذهن خود مواجه هستند که اگر روزی برای نقد کردن یک چک به بانک مراجعه کردند و پس ازآن با حساب خالی صاحب چک روبرو شدند باید چه کنند؟

از طرف دیگر در ذهن مردم این سوال مهم نقش بسته است که مهلت برگشت زدن چک چه زمانی است؟

کدام مرجع قضایی و دادگاه می‌تواند وجوه مالی آنها را که در گرو فرد دارای صاحب دسته چک قرار گرفته و موجودی حساب همین فرد هم در بانک خالی است وصول ‌کند؟

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی کشور شاهد افزایش چشمگیر تعداد چک‌های برگشتی در کشور بودیم که بسیاری از این چک‌ها مبالغ بالایی هم داشتند اما برخلاف این مبالغ هنگفت، همچنان مالباخته با توجه به اتمام مهلت برگشت زدن چک  به دنبال صاحب چک و احقاق حق خود است.

رواج تعداد چک برگشتی با مبالغ پایین موجب شده است تا در سال‌های گذشته بسیاری از مالباختگان قید پول خود را بزنند و به دنبال ارائه دعاوی در محاکم قضایی نباشند.

باید به این نکته مهم اشاره کرد که صدور چک بی‌محل و برگشت خوردن آن به دلیل کمبود موجودی یا به پایان رسیدن مهلت برگشت زدن چک یک جرم محسوب می‌شود.

مهلت برگشت زدن چک چقدر است؟

حقوقی‌شدن چک برگشتی موضوع مهمی است که تا به حال به گوش افراد مختلف خورده است اما،عامل اصلی حقوقی شدن یک چک چیست؟

قانون‌های متعددی برای تبدیل مجازات کیفری به حقوقی در زمان برگشت زدن چک مطرح شده است که یکی از آنها اتمام مهلت برگشت زدن چک  است.  اما بعضی از وکلا به این نکته مهم اشاره می کنند که یک فرد مالباخته تنها 2 ماه فرصت دارد تا برای برگشت زدن چک و اعلام جرم کیفری علیه فرد صاحب چک اقدام کند.

آیا برگشت‌زدن چک به معنی شکایت است؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برگشت‌زدن چک به معنی شکایت است اما اینطور نیست. با برگشت زدن چک به تنهایی نمی توانید مطالبات خود را به تنهایی وصول کنید و اتمام مهلت برگشت زدن چک برای صاحب دسته چک گران تمام خواهد شد

البته نباید از ذکر این نکته مهم هم غافل شد که با داشتن چک برگشتی فرد مالباخته تنها 6 ماه فرصت دارد که به محاکمه قضایی مراجعه کند و ادعای شکایت کند و در صورت عدم تثبیت و تنظیم شکایت نباید فرد مالباخته به پول خودش امیدوار باشد.

در چه مواردی چک برگشت می خورد؟

نبودن وجه نقد یا کافی نبودن آن،صدور دستور عدم‌پرداخت وجه چک به بانک از طرف صاحب حساب،تنظیم چک به صورت نادرست از قبیل عدم‌مطابقت امضا، اختلاف در مندرجات چک، قلم‌خوردگی و صدور چک از حساب مسدود از جمله مواردی است که فرد مالباخته می‌تواند چک را برگشت بزند.

اما، نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که کیفری یا حقوقی شدن چک زمانی مطرح می‌شود که فرد شاکی نسبت به مدت زمان قابل قبول برای طرح شکایت اطلاعات کافی را داشته باشد.

مهلت برگشت زدن چک و  تفاوت حقوقی شدن چک با کیفری شدن آن؟

در بسیاری از موارد دیده شده است که چک برگشتی با  اتمام  مهلت برگشت زدن چک حقوقی می‌شود و برای بسیاری از مردم این تلقی مهم در ذهن شکل می گیرد که با حقوقی‌شدن چک برگشتی دیگر نمی‌توان طلب خود را وصول کرد.

نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که با حقوقی‌شدن چک تنها فرد صادرکننده چک دیگر قابل تعقیب کیفری نیست و می توان به توقیف اموال و دارایی فرد مذکور امیدوار بود، حتی دادگاه با رای به  توقیف اموال حکم به پرداخت چک خواهد داد مگر آنکه با ارائه دفاعیات صاحب چک در دادگاه به دلایلی همچون ربا بودن چک و یا هر دلیل دیگر ثابت شود و یا اینکه  اثبات شود صاحب چک توانایی مالی کافی برای پرداخت را ندارد، در آن زمان دادگاه تصمیم دیگری اخذ خواهد کرد.

سایر حساب‌های صاحب چک برگشتی در اختیار شماست

استفاده از منابع مالی فرد صاحب چک برگشتی در بانک‌های دیگر از جدیدترین خدمات بانک‌هاست تا فرد مالباخته بتواند مطالبات خود را وصول کند. در حقیقت این راهکار می‌تواند به فرد مالباخته کمک کند تا به دست یابی به سایر حساب‌های بانکی فرد صاحب چک در مسیری گام بردارد تا بتواند میزان مبلغی که در چک برگشتی ذکر شده است را تمام و کمال وصول کند.

برای احیای طلب خود فرم مخصوص دادخواست را فراموش نکنید

متاسفانه بسیاری از مردم این تصور غلط را دارند که با کیفری کردن شکایت چک برگشتی دادگاه می توانند مبلغ چک خود را وصول کنند در حالی که اگر شکایت کیفری درباره چک برگشتی هم به نتیجه برسد دادگاه تنها حکم به مجازات حبس فرد صادرکننده چک خواهد داد ودرباره وصول طلب فرد مالباخته اظهارنظر نمی کند.

در مورد مشاوره حقوقی چک بیشتر بخوانید.

باید به این موضوع مهم اشاره کنیم که دادگاه درباره چک‌های کیفری و حقوقی تنها زمانی اقدام به وصول مطالبات فرد مالباخته خواهد کرد که شاکی فرم مخصوص تنظیم دادخواست را تکمیل و با پرداخت هزینه دادرسی و باطل کردن تمبر توام با اجرای سایر تشریفات قانونی در مسیر پرداخت مطالبات خود گام بردارد.

مهلت برگشت زدن چک در به نتبجه رسیدن پرونده شکایت شاکی نقش موثری دارد که باید این مورد از سوی مالباخته مدنظر قرار بگیرد.

دیگر خبرها

  • کاهش ۷ هزار و ۶۴۸ واحدی شاخص کل بورس
  • مهلت برگشت زدن چک
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • افزایش تعداد دستگاه‌های تصویربرداری «ام.آر.آی» در کرمانشاه
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • رئیس پلیس فتا: اینستاگرام بیشترین حجم آلودگی جرایم غیر اخلاقی را دارد
  • سیستان‌وبلوچستان، فارس و تهران رکوددار بیشترین تعداد حوادث ترافیکی در کشور
  • کاهش تعداد مراجعین ناشی از نزاع به پزشکی قانونی اردبیل
  • ثبت بیش از ۵۴۰ هزار تردد بین استانی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی