Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@21:41:31 GMT

روي ديگر سکه بارش ها در بخش کشاورزي

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۰۰۴۹

روي ديگر سکه بارش ها در بخش کشاورزي

خبرگزاري آريا - تبريز- ايرنا - بارش هاي شديد و قابل توجه فروردين ماه امسال هر چند موجب سيل در بسياري از استان ها شد و در آذربايجان شرقي هم خساراتي به بخش کشاورزي وارد کرد، اما تاثير آن را در تغذيه سدها و سفره هاي زير زميني و تقويت سطح پوشش گياهي مراتع نمي توان ناديده گرفت.

به گزارش ايرنا، بخش کشاورزي آذربايجان شرقي با سهم 23 درصدي در اشتغال، سهم 12 درصدي در صادرات غيرنفتي و 15 درصدي در ارزش افزوده فعاليت هاي اقتصادي استان، وابسته به آب و خاک و تاثير پذير از حوادث طبيعي بوده و هر ساله به علت سرماي زودرس بهاره خسارت قابل توجهي به مزارع و باغات استان وارد مي شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند بارش باران و راه افتادن سيلاب هاي ناشي از آن به صورت طبيعي در هفته هاي اخير، خساراتي را به بخش کشاورزي وارد مي کند، اما نبايد از فوايد آن در بخش هاي زراعت، باغداري و مرتع چشم پوشي کرد.
اين امر به ويژه با در نظر گرفتن سهم بالاي کشت ديم و نيز آمار بالاي واحدهاي دامي، در کشاورزي آذربايجان شرقي اهميت دوچندان مي يابد؛ بر اساس آمار منتشر شده از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان، در اين خطه يک ميليون و 101 هزار هکتار اراضي زراعي و حدود 100 هزار هکتار باغ و قلمستان وجود دارد و سالانه افزون بر سه ميليون تن محصول کشاورزي در آن توليد مي شود؛ آذربايجان شرقي حدود 4 درصد مجموع محصول کشاورزي ايران را توليد مي کند و در رتبه نهم کشوري از اين نظر قرار دارد.
بر اساس اين آمار همچنين حدود 9 ميليون راس واحد دامي سبک و سنگين در آذربايجان شرقي وجود دارد و اين استان با توليد سالانه افزون بر يک ميليون و 100 هزار تن محصول دامي، معادل 6.19 درصد مجموع توليد ملي، در رتبه سوم کشوري قرار دارد.
گفته مي شود افزايش بارش ها و به تبع آن افزايش سطح پوشش گياهي مراتع و اراضي کشاورزي مي تواند تا حد زيادي از واردات نهاده هاي دامي به عنوان جايگزين علوفه بکاهد.
بررسي داداه هاي آماري نيز نشان مي دهد که آذربايجان شرقي به دليل کوهستاني بودن و متوسط بارش ساليانه 270 ميلي متري، نيازمند بارش هاي مداوم براي عبور از مشکلات ناشي از خشکسالي 15-10 ساله اخير است و باران هاي اخير مي تواند صرف نظر از خسارات ناشي از آن، در مجموع براي کشاورزي استان مفيد باشد.
رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در گفت و گو با ايرنا به اثرات مثبت بارش ها پس از چند سال خشکسالي اشاره مي کند و معتقد است: بارش هاي ابتداي بهار در جاي خود از خسارت سرمازدگي هم پيشگيري کرد.
اکبر فتحي با اشاره به تاثير بارش ها در افزايش تراز آبي درياچه اروميه اضافه مي کند: اين بارش ها نياز آبي دو مرحله آبياري مزارع را برطرف کرد.
وي بر ضرروت استفاده از بارش ها جهت تغذيه نباتي بخش کشاورزي استان تاکيد مي کند و ادامه مي دهد: با توجه به احتمال شيوع برخي آفات آب پسند بايد تدابير لازم براي مبارزه با اين آفات انديشيده شود.
فتحي با اشاره به وابستگي دام سبک به مراتع، توضييح مي دهد: بارش هاي فروردين ماه موجب تقويت مراتع شده و با توجه به وارداتي بودن برخي نهاده ها، تامين علوفه ما را از واردات نهاده بي نياز مي کند.
وي با اعلام اينکه در حوزه زراعت غلات، با توجه به افزايش بارندگي ها، افزايش 5 درصدي توليد دانه هاي روغني در استان برنامه ريزي شده است، گفت: با توجه به ضرورت استفاده از کود «سرک» در راستاي تغذيه نباتي، نسبت به افزايش توزيع اين کود اقدام شده است.
وي با اشاره به اينکه افزايش رطوبت در حوزه زراعت احتمال شيوع آفت زنگ زرد گندم را افزايش مي دهد، مي گويد: مزارع استان در حال پايش است تا در صورت مشاهده اين آفت اقدامات لازم انجام شود.
رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي ميزان توليد گندم استان در سال زراعي جاري را 950 هزار تن برآورد و ابراز اميدواري مي کند افزايش توليد اين محصول راهبردي در استان بخشي از خسارت هاي گندم خيز را جبران کند.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان شرقي نيز با اشاره به وجود 2 ميليون و 473 هزار و 440 هکتار مرتع در استان و نقش مثبت بارندگي هايي اخير بر آن مي گويد: براساس برآورد کارشناسي، 24 درصد مراتع استان خوب ، 55 درصد مراتع متوسط و 21 درصد مراتع فقير مي باشد.
داور نامداري تشريح مي کند: مراتع استان 66.2 درصد از کل مراتع کشور را به خود اختصاص داده، ولي از نظر توليد علوفه خشک 84.7 درصد از توليد اين محصول در سطح علوفه خشک کشور را شامل مي شود.
وي ادامه مي دهد: پتانسيل توليد علوفه خشک در مراتع استان سه برابر متوسط پتانسيل توليدي مراتع کشور مي باشد که بيانگر قابليت و پتانسيل بالاي توليد مراتع آذربايجان شرقي مي باشد؛ از طرفي اين ميزان علوفه توليدي ظرفيت تعليفي حدود يک ميليون و 561 هزار و 595 واحد دامي را دارا مي باشد.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان شرقي توضيح مي دهد: با توجه به تعداد دام موجود در عرصه مراتع استان، فشار دام روي مراتع بيش از 2.5 برابر ظرفيت مراتع مي باشد، افزايش بارش ها و بهتر شدن پوشش گياهي مراتع مي تواند از شدت تخريب وارده بر آنها بکاهد.
مديرکل امور عشاير آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه يک ميليون هکتار از مراتع استان در اختيار عشاير است، مي گويد: بارش باران هر چند ممکن است آسيب هايي نيز به مراتع وارد کند، اما بديهي است که نفع آن در اميدآفريني براي بهبود وضعيت کشاورزي و معيشت کشاورزان بيشتر از ضرر آن است.
سيد محمدحسن آل هاشم با بيان اينکه عشاير استان سالانه 11هزار و 939 تن گوشت، 34 هزار و 100 تن شير و يک هزار و 600 تن پشم توليد مي کنند، تشريح مي کند: 2 درصد جمعيت 3.9 ميليون نفري آذربايجان شرقي عشاير هستند و بر اساس سرشماري سال 95، جمعيت عشاير استان در فصل ييلاق 13 هزار و 297 خانوار شامل 71 هزار و 577 نفر و در فصل قشلاق هشت هزار و 97 خانوار شامل 43 هزار نفر است و بدون شک تاثير مثبت افزايش بارندگي ها در ييلاقات به عنوان بستر اصلي فعاليت هاي کشاورزي و دامي عشاير بيشتر است.
وي ادامه مي دهد: عشاير آذربايجان شرقي افزون ‌بر 1.5 ميليون رأس دام را پرورش مي ‌دهند و به عبارتي 30 درصد دام سبک و 3.6 درصد دام سنگين آذربايجان شرقي در دست عشاير است و بهره وري در اين حوزه نيازمند چراي بهتر دام به عنوان تابعي از وضعيت مراتع در اختيار عشاير است.
اما امسال سيل حاصل از بارش هاي شديد و رگباري بخش کشاورزي استان را تحت تاثير قرار داد و بر اساس اعلام فيروز باقرزاده، معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي بيش از 1622 ميليارد ريال به محصولات کشاورزي و دامي استان و تاسيسات زيربنائي اين بخش خسارت وارد کرد.
باقرزاده مي گويد: بارش شديد باران و جاري شدن سيل به بيش از 20 هزار هکتار از اراضي زراعي استان آذربايجان شرقي مبلغ 420 ميليارد ريال و به 20 هکتار از باغات استان مبلغ 12 ميليارد ريال خسارت وارد کرد.
وي ميزان خسارت وارده به دام، طيور و آبزيان استان از ناحيه سيل اخير را مبلغ 90 ميليارد ريال اعلام وتشريح مي کند: تاسيسات زيربنايي کشاورزي استان هم متحمل يک هزار و 100 ميليارد ريال خسارت شده است.
به گزارش ايرنا ، متوسط بارش در آذربايجان شرقي در سال آبي جاري (اول مهر تا 17 فروردين 98) نسبت به بلند مدت، 62.3 درصد افزايش يافته است.
146 سد با ظرفيت 581 ميليون مترمکعب در آذربايجان شرقي وجود دارد که بر اساس اعلام آب منطقه اي استان در بارندگي هاي اخير بيش از 57 درصد ظرفيت آنها پر و 330 ميليون مترمکعب آب پشت سدهاي استان ذخيره شده است.
3071/518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۰۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بارشی وارد آذربایجان شرقی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اعلام کرد: بر اساس نقشه‌های پیش یابی هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره‌ای، از امروز چهارشنبه به تدریج سامانه بارشی وارد استان می‌شود و از نظر وضعیت دمایی نیز تا پایان هفته دما به طور نسبی در استان افزایش می‌یابد.

دیروز هم در برخی مناطق استان به ویژه در نواحی غربی و جنوبی بارش پراکنده باران و باد رخ داد و امروز هوای بیشتر مناطق استان ابری است.

آذربایجان شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می‌آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.

 

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سیل در شبستر آذربایجان شرقی خودرو‌ها را با خود برد
  • تصاویر وحشتناک از سیل عظیم آذربایجان شرقی
  • حضور سه بازیکن آذربایجان شرقی در اردوی تیم ملی هاکی سالنی مردان
  • آغازمسابقات والیبال ساحلی در مراغه
  • برگزاری مسابقات والیبال ساحلی در مراغه
  • مذاکره هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف با فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • ورود سامانه بارشی به آذربایجان شرقی
  • بارش‌ها در آذربایجان‌غربی تقویت می‌شود/ثبت ۲۶ میلی‌متر بارندگی در سردشت
  • سامانه بارشی وارد آذربایجان شرقی می‌شود