Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@13:33:53 GMT

جلوگیری از ایجاد خسارات با مدیریت صحیح

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۱۹۶۵

جلوگیری از ایجاد خسارات با مدیریت صحیح

تهران- ایرنا- بحران سیل و نحوه خدمات رسانی و کمک به سیل زدگان همچنان مساله نخست کشور است. بر این اساس رسانه های داخلی با پرداختن به نحوه مدیریت در موقعیت های بحرانی، این موضوع را سر خط اخبار و گزارش های خود قرار داده اند.

افزایش میزان بارندگی ها در روزهای ابتدایی سال چنان زیاد بود که سیل عظیمی برخی از استان ها و شهرهای کشورمان را فرا گرفت و خسارت های زیادی را برجای گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال با فروکش کردن بحران سیل در کشور، ریشه یابی و کارشناسی در خصوص علل وقوع سیل اخیر و تخریب های صورت گرفته، بیش از هر زمان دیگری و جهت کسب تجربه و جلوگیری از تکرار چنین وقایعی ضرورت خود را نشان می دهد.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی رسانه های داخلی اعم از روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای خبری حاکی از آن است که کلید واژه ها و محورهای اصلی در گزارش های رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از:
نقد پذیر بودن یا نبودن مدیریت بحران؛ ناهماهنگی بین سازمان‌های مختلف؛ افزایش خسارت سیل با شهرفروشی؛ جای خالی شایسته سالاری در گزینش مدیران؛ برخورد نامناسب برخی از مدیران ارشد شهرهای سیل زده؛ سدها تنها وقوع فاجعه را به تأخیر انداختند؛ قصور در عدم لایروبی مسیل‌ها؛ تنها نیمه خالی لیوان را نبینیم و نقاط مثبت در عملکردها را نیز بازگو نماییم؛ بریز و بپاش منابع ارزشمند مالی.
برخی از محوهای رسانه های منتسب به اصولگرا نیز عبارتند از: بن‌بست در ستاد بحران؛ دو چندان شدن حجم تخریب سیل باسهل‌انگاری گسترده سنّتی در تفسیر و اجرای قانون؛ باید برای آزمون‎های بزرگ‌تر آتی مهیا شویم؛ برداشت‌های متعدد از صندوق توسعه توسط دولت؛ صندوق توسعه یا قُلّک دولت؟.

رسانه های اصلاح طلب
..............................
** سوء مدیریت
در بخشی از مقاله روزنامه اعتماد آمده است: تجربه سیل اخیر بار دیگر نشان داد که «مدیریت بحران» در کشور ما چقدر آسیب‌پذیر و تا چه اندازه نقدپذیر است. در طول روزهای اخیر، بارها شاهد اظهاراتی از سوی مسوولان متولی بحران و سازمان‌های دیگر حاضر در مناطق سیل‌زده بوده‌ایم که از دید هر کسی که کمترین اطلاعاتی با مقوله «بحران» و ستاد بحران دارد، کارشناسانه و پذیرفتنی نیست. این چالش‌ها در حالی رخ داده که ما قانونی در خصوص مدیریت بحران کشور داریم که حقیقتا قانون خوب و جامعی است و در آن نقش تمامی سازمان‌های ذی‌ربط مشخص شده است. این قانون اگر اجرایی می‌شد مسلما امروز شاهد ناهماهنگی بین سازمان‌های مختلف و جزیره‌ای عمل کردن بعضی از آنها در امدادرسانی و کمک‌رسانی به هموطنان سیل‌زده نبودیم.

روزنامه آرمان با تیتر «شهرفروشی خسارت سیل را افزایش داد» می نویسد: بدیهی است جای خالی مدیریت در مقابل بحران خود نقش تعیین کننده‎ای در افزایش آمار خسارت‎های ناشی از بلایای طبیعی دارد، چراکه متاسفانه بنا به دلایل متعدد تا به امروز نتوانسته‎ایم در مقابله با بروز بحران‎های مختلف مدیریتی درست و به موقع داشته باشیم که این خود به افزایش خسارت‎های ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل دامن می‌زند. به‌ عنوان مثال پس از گذشت چند روز از وقوع سیل مشخص شد که مدیر ارشد یکی از شهرهای سیل زده برای گذراندن تعطیلات در کشور خارجی به سر می‎برد و حتی با اعلام این خبر نیز نتوانست تعطیلات خود را نیمه کاره رها کند و برای مدیریت شرایط موجود به کشور بازگردد که این خود می‎تواند نشان از جای خالی شایسته سالاری در انتخاب و گزینش مدیران داشته باشد، همچنین برخورد نامناسب برخی از مدیران ارشد شهرهای سیل زده خود نیز جای بسی تامل دارد، چرا که هرچند شرایط موجود و حل مشکلات پیش رو برای مدیران کاری سخت و دشوار است، اما انتظار می‎رود تحت هر شرایط رفتار مناسبی با افراد جامعه داشته باشند.

روزنامه ابتکار عنوان داشت: کارشناسان و اساتید مدیریت منابع آبی در کشور می‌گویند که 92 میلیارد متر مکعب آب از طریق بارش‌های سیل‌آسای اخیر وارد کشور شده اما از این میزان تنها چیزی حدود 40 میلیارد مترمکعب آن مدیریت شده است. یعنی 50 میلیارد متر‌مکعب آبی که از طریق بارندگی‌های بهاری نصیب ایران شده از دست رفته است؛ آبی که به قول این کارشناسان اگر به طور صحیح هدایت می‌شد می‌توانست نزدیک به 2 سال ما را از نگرانی درباره آب خلاص کند. اما این جملات کارشناسان به چه معنا است؟ آیا مدیریت و هدایت آب به معنای ساخت سدهای بیشتر است؟ این سوالی است که از ابتدای بارندگی‌های اخیر در ایران و وقوع سیل‌های ویرانگری که سبب جان باختن 76 تن و تخلیه چندین روستا شد، در ذهن بسیاری از فعالان محیط ‌زیست نقش بست. سوالی که پاسخ آن برای دوست‌داران طبیعت «خیر» و برای کسانی که سودای ساخت و ساز و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی را در سر دارند «بله» است.

در مطلبی از روزنامه مردم سالاری می خوانیم: آیا برای کشوری که مهد علم و تمدن بوده است چنین حوادثی در عصر تکنولوژی و نمایش آن در رسانه‌های بیگانه علامتی جز ضعف مدیریتی نیست؟ کجای کار می‌لنگد؟ ساختن خانه‌ها در مسیر رودها و ساختن پل‌هایی که بعد از مدتی کوتاه خراب می‌شود؟ بودجه‌های عمرانی کشور که صرف ساخت بنا‌ها و راه آهن شده است، چه توسط بلای طبیعی و چه توسط ارگان‌های دولتی جهت رفع مشکل ویران می‌شود؛ چون عامل این سیل خانمانسوز عدم بررسی دقیق کلیه جوانب فنی و جغرافیایی اقلیمی است. طرح‌های عمرانی که تصویب می‌شوند کارشناسی نشده ساخته می‌شوند. چه تضمینی هست که بعد از این موارد مشابه تکرار نشود و آیا فرصت آن را داریم که تا قبل از حادثه بعدی کلیه خطاهای موجود را شناسایی و رفع و رجوع نماییم یا صرف نبود بودجه و تخصیص و یا عوامل دیگر عملا اقدامی صورت نمی‌پذیرد؟

با طرح سوال مبنی بر اینکه سدهای ایران برای مواجهه با سیلاب آماده شدند؟ خبرگزاری ایسنا می نویسد: در حال حاضر مدام صحبت می‌شود که سدها کشور را نجات دادند اما به عقیده برخی تحلیلگران، سدها تنها وقوع فاجعه را به تأخیر انداختند. بنابراین باید در سدسازی‌های خود دقت کنیم که آن را چگونه، در چه مکانی و برای چه مصارفی می‌سازیم. متأسفانه سالانه 2.5 میلیارد تن خاک از دست می‌رود و در حوضه‌های آبخیز نیز آب‌های زلالی را به دلیل عدم مدیریت از دست می‌دهیم. حل تمام این مشکلات با مدیریت جامع حوضه آبخیز امکان‌پذیر است.

** همبستگی در تامین منابع جبران سیل
روزنامه شرق با تیتر «این غم بزرگ را کاری بزرگ باید» می نویسد: همچنان که در جنگ تحمیلی همه در تأمین منابع آن مشارکت داشتند، در تأمین منابع جبران سیل (که همه آن بر دوش نظام سیاسی است)، همه نهادها باید مشارکت کنند. تخصیص بودجه ناچیز برای جبران این غم بزرگ کافی نیست و ضمنا همگی به امکانات محدود دولت رسمی آگاهیم. همچنین برای تحقق شرط مذکور همه نهادهای اقتصادی باید فارغ از هرگونه تبلیغات و رفتارهای عوام‌زده بسیج شوند.

**ابعاد حقوقی مسئولیت دولت در قبال سیل‌زدگان
روزنامه آرمان می نویسد: ابعاد حقوقی حادثه طبیعی سیل و ویرانی‌های غیرطبیعی آن در روزهای اخیر از چند منظر قابل بررسی است اول وضعیت سیل‌ها و مسیل‌ها نشان می‌دهد در صدور مجوز از سوی نهادهای دولتی در سال‌‌ها و دهه‌های اخیر تقصیر صورت گرفته و در برخی موارد مانند عدم لایروبی مسیل‌ها قصور شده است حتی در برخی موارد کارهایی غیراصولی و غیرکارشناسی در بستر رودخانه انجام پذیرفته و همه قابل پیگرد قضائی است. اشخاصی با تعدی به طبیعت و تجاوز به حریم آن در تشدید خسارات نقش داشته‌اند ولی تاکید می‌‌شود این تعدی و تجاوز ناشی از قصور یا تقصیر کارمندان دولت است که یا مجوز غیراصولی صادر کرده‌اند یا اینکه نظارت کافی در جلوگیری از تعدی به طبیعت نداشته‌اند.

** تلاش دولت و نهادها برای ارایه خدمات بهتر
روزنامه مردم سلاری عنوان داشت: نباید زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان‌ها و شهرستانها را نادیده گرفت. در مدت این بحران چه فراوان مدیران اعم از وزیر؛ استاندار؛ بخشدار؛ مدیران و روسای ادارات و سازمانها ومجموعه‌های عضو ستاد هماهنگی مدیریت بحران تا صبح نخوابیده و نمی‌خوابند و مشغول برنامه‌ریزی برای مهار و مقابله با بحران؛ امداد و نجات؛ اسکان اضطراری... بوده و هستند.
این روزنامه افزود: سازماندهی؛ اعزام؛ استقرار؛ تدارکات و پشتیبانی؛ ایجاد هماهنگی و مدیریت این مجموعه دهها هزار نفری آن هم در اوج بحران و در زمانه‌ای که هر منطقه‌ای خواهان توجه به خود است؛ انصافا امری آسان نیست. مقامات اجرایی از رئیس جمهور گرفته تا معاون اول و وزاری دولت و استانداران دراین زمینه تلاش کرده‌اند. در میان مقامات اجرایی؛ وزیر کشور که مسئولیت‌های وی فرابخشی تعریف شده است؛ نقشی اساسی در ساماندهی موضوع ایفا نمود.
مردم سالاری در پایان نوشت: درست است که مشکلات اقتصادی و گرفتاری‌های معیشتی مردم؛ بیکاری جوانان و برخی از اقدامات دولت دوازدهم در عرصه‌های سیاسی و نصب و انتصابات انتقاد بخشی از افکار عمومی را در پی داشته است اما انصاف حکم می‌کند تا همانگونه که نسبت به ضعف عملکردها نقد داریم؛ اقدامات خوب و تلاش‌های شبانه‌روزی را نیز نادیده نگیریم. تنها نیمه خالی لیوان را نبینیم و نقاط مثبت در عملکردها را نیز بازگو نماییم.

**وضعیت هورالعظیم پس از سیل
«هورالعظیم زیر آب رفت» عنوان گزارش روزنامه ایران است. در بخشی از آن آمده است: با توجه به شعاع و شیب هیدرولیکی زمین، رها شدن آب هورالعظیم، تأثیری بر خروجی از کرخه و کم‌کردن اثر سیلاب بر سوسنگرد ندارد، کاری فنی نیست و باید در انجام آن بازنگری شود.
این روزنامه افزود: «با بازکردن دایک ‌ها در هور، سطح آب زیاد شده اما همچنان عمق آب کم است. این شرایط می‌تواند به تبخیر بیشتر آب در تابستان منجر شود.»
ایران در پایان می نویسد: با توجه به محدودیتی که سدها در دو سوی هورالعظیم به وجود آورده‌اند، باید این مقدار آب در هورالعظیم بماند. هورالعظیم از یک سو با سدهایی که روی دجله و فرات در کشورهایی چون ترکیه بسته شده(طرح کاپ)، محدود است و از سوی ایران هم با سد کرخه. کارشناسان منابع آب اعتقاد دارند که باید تراز آب را در هورالعظیم نگهداشت. آنها این نگهداشت را راهی برای جلوگیری از ایجاد ریزگردها می‌دانند.

** برداشت از صندوق توسعه
روزنامه آفتاب یزد نوشت: آغاز سریع بازسازی ها، انجام یک سلسله از اقدامات مهم و ضروری در کنار ابراز اطمینان از داشتن اجازه در صورت نیاز برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی به خودی خود، هوشمندانه‌ترین پاسخی است که می‌توانسته در این برهه به درخواست رئیس جمهور داده شود به گونه‌ای که هیئت دولت با مداقه در پاسخ رهبر انقلاب، بهتر و دقیق تر به حوزه‌های تحت مدیریت خود بنگرند تا دیگر شاهد برافروختگی رئیس جمهور پس از دو سال و بریز و بپاش منابع ارزشمند مالی که باید به مصرف عمران و آبادانی های زیربنایی برسد نباشیم.

** کاهش قدرت خرید مردم
خبرگزاری ایلنا عنوان داشت: عوامل و بلایای طبیعی مانند سیل که در روزهای گذشته در شهر شیراز اتفاق افتاد، سبب شده که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد؛ این در حالی است که در حال حاضر مردم به دلایلی مانند صرفه‌جویی و کمک به سیل زده‌ها در شهر شیراز و دیگر استان ها از خرید میوه و تره بار دست کشیده اند.

**کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی
به گزارش سایت نامه نیوز، سحر تاج بخش رییس سازمان هواشناسی اظهار داشت: از نظر خشکسالی تقریبا برای بازه یک ساله 65 درصد از کشور تحت تاثیر خشکسالی هستند و در بازه 10 ساله 94 درصد از کشور تحت تاثیر خشکسالی قرار دارند. بنابراین به نظر می‌رسد کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی است و دوره ترسالی نشده است و سیلاب های اخیر هم ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی بوده است.

** ورود سامانه بارشی به کشور
به گزارش سایت بهار نیوز، به دنبال ورود یک سامانه بارشی به ایران در پنج استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی سیل جاری شد و خساراتی را در این استانها به بار آورد. این در حالی است که جاری شدن سیل در استان‌های ایلام و خوزستان 6 کشته دیگر بر جای گذاشت تا مجموع کشته‌شدگان ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن در ایران به 76 نفر برسد. سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد که با درگذشت 5 نفر در حوادث سیل استان خوزستان و یک نفر در استان ایلام، تعداد کشته‌شدگان سیل اخیر در ایران به 76 نفر رسید. مطابق اعلام این سازمان، جاری شدن سیل طی نزدیک به یک ماه گذشته در 14 استان ایران تلفات جانی بر جای گذاشته که در این میان، استان فارس با 21، لرستان با 15 و گلستان و همدان با 8 کشته، شاهد بیشترین تلفات جانی ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن بوده‌اند.

رسانه های اصولگرا
..........................
** سوء مدیریت
«تجربه‌هایی که سیل با خود می‌بَرد!» عنوان گزارش روزنامه کیهان است. در بخشی از آن آمده است: نگاهی به نهادهای درگیر سیل نشان داد که هنوز بسیاری از نهادهای مدیریتی همچون سازمان مدیریت بحران توانایی نقش‌آفرینی به عنوان مرجع کارآ را ندارند. پیش‌بینی، تقلیل خطر، برنامه‌ریزی و استفاده از تجربه سوانح قبلی از ویژگی‌های اصلی یک نهاد کارآ در حوزه مدیریت بحران است؛ ویژگی‌هایی که نه تنها در سیل اخیر اثری از آنها ندیدیم بلکه شاهد یک بن‌بست بودیم. از سوی دیگر اثرات اجتماعی این بن‌بست را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی دید. بی‌اعتمادی به نهادهای دولتی و تکیه بر نهادهای مردمی و نظامی از جمله نشانه‌های این بن‌بست در حوزه اجتماعی است. گفتنی است در حوزه ناتوانی نهادی برای مقابله با بحران باید به سراغ مجلس و دولت رفت.

روزنامه جوان عنوان داشت: حادثه سیل اخیر به لحاظ حقوقی، مهندسی و فنّی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‎ای، مدیریت ریسک و مدیریت بحران، دارای چنان ابعاد پیچیده‌ای است که می‎تواند موضوع ده‌ها و صد‌ها مطالعه دانشگاهی قرار گیرد. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد خلأ قوانین و رویه‎های حقوقی مناسب و در کنار آن، سهل‌انگاری گسترده سنّتی در تفسیر و اجرای قانون و رویه شدن آن، حجم تخریب سیل را دو چندان نموده است! در این میان بلاشک سازمان مدیریت بحران پس از سال‎ها تدارک و تجهیز و تمرین فرضی، در پیشگیری و نیز سازماندهی شرایط پس از حادثه، نمره غیرقابل قبولی گرفته است! به همین خاطرمعاونت فرهنگی اجتماعی سپاه امیدوار است که حادثه جانکاه سیل اخیر در کشور، هیچ‎گاه از یاد هیچ‎یک از ایرانیان به ویژه مسئولان ذیربط حذف نشود و به نقطه عطفی در تاریخ اجتماعی این سرزمین بدل گردد.
این روزنامه افزود: حادثه اخیر را باید هشداری بدانیم تا حقیقت آسیب‎پذیری جدّی شهر‌ها و روستا‌ها و سرمایه‎های کشور در برابر حوادث طبیعی نظیر سیل، به باور همگان به ویژه مدیران دستگاه‎ها بنشیند، بلکه از این آزمون بیدار شویم و برای آزمون‎های بزرگ‌تر آتی مهیا شویم!»

**کمک های خارجی
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سفارت کره جنوبی در تهران با انتشار پیامی در حساب رسمی خود در توئیتر از اهدای کمک 200هزاردلاری دولت این کشور به سیل‌زدگان ایرانی خبر داد.
در پیام سفارت کره جنوبی در تهران آمده است: «در راستای تعهدمان به کمک‌رسانی به‌هنگام نیاز، دولت جمهوری کره مبلغ 200 هزار دلار را به جمعیت هلال احمر ایران هدیه کرد تا سهمی در التیام قلب‌هایی داشته باشد که در جریان سیل اخیر شکستند».

خبرگزاری تسنیم نوشت: رزمندگان فاطمیون پیش‌تر، در شرایط سخت سوریه حضور داشته و تجربه‌های فراوانی کسب کرده‌اند، حالا آمادگی حضور در مناطق سیل‌زده را دارند. برادران افغانستانی خود را شریک خون ایرانی‌ها می‌دانند و در موضوعاتی همچون دفاع مقدس و دفاع از حرم و موارد دیگر با ایرانی‌ها برادرانه مشارکت کرده‌اند، حالا هم برایشان فرقی نمی‌کند در این میدان جهاد علیه داعش به‌پا خیزند یا در مقابله با بلایای طبیعی حضور داشته باشند، در هر صورت آماده هستند تا از تجارب و تخصص خود در دفاع از ارزش‌های اسلامی استفاده کنند.

** برداشت‌های متعدد از صندوق توسعه توسط دولت
روزنامه کیهان نوشت: حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق وزارت اقتصاد گفته بود: شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت قصد دارد برای جبران این خسارت‌ها و با توجه به همراهی فضای عمومی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت ناشی از سیل باید آخرین راهکار باشد، منابع لحاظ شده در بودجه سنواتی برای شروع کار در جبران خسارتهای ناشی از سیل و تامین نیازهای ضروری و اولیه کفایت می‌کند. لازم به ذکر است دولت تدبیر و امید که همواره مدعی عدم استفاده از منابع صندوق بود، طی پنج سال اخیر برداشت‌های متعدد و بسیاری از این صندوق داشته است! به عنوان نمونه سایت خود صندوق در سال نخست دولت تدبیر و امید نوشته بود: «برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی همواره خط قرمز و از موارد جنجال برانگیز دولت‌ها بوده، اما این بار دولت یازدهم با پیگیری انضباط مالی در کشور این برداشت‌ها را میوه ممنوعه می‌داند.» ضمن اینکه ولی ا... سیف، رئیس‌پیشین بانک مرکزی هم در مرداد 93 اعلام کرده بود که برداشت از صندوق توسعه ملی در دستور کار دولت قرار ندارد. با این حال، برخلاف شعارهای مذکور، عملکرد دولت حاکی از برداشت‌های بسیار زیاد از صندوق می‌باشد. چنانچه مواردی مانند توسعه ملی طرح توسعه ‌اشتغال روستایی و عشایری، بازسازی مدارس فرسوده کشور، نیازهای عشایر، مجتمع‌های آبرسانی، طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و... نیز طی سال‌های اخیر مشمول این برداشت شده است. رویکردکلی دولت متاسفانه برخلاف آنچه شعار داده، برداشت بی‌رویه از صندوق بوده، با این حال، انتظار می‌رود پیش از استفاده از منابع صندوق برای جبران خسارت سیل زدگان، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند از منابع دیگری، خسارت‌های موجود را جبران کند.

روزنامه کیهان با تیتر «صندوق توسعه یا قُلّک دولت؟!» عنوان داشت: مبلغ درخواستی دولت از صندوق توسعه ملی (2 میلیارد دلار) به اسم کمک به سیل زده‌ها، یک نهم 18 میلیارد دلاری است که به خاطر سو تدبیر دولت، حیف و میل شد. یعنی 9 برابر پولی را که از صندوق می‌خواهند، سال گذشته ظرف دو ماه در حلقوم رانت خوران ریختند! حالا هم دولت با این توجیه که باید به سیل‌زده‌ها کمک کنیم، خواستار برداشت مجدد از صندوقی شده که در طول چند سال اخیر، بارها با توجیهات مختلف، از آن برداشت کرده است. کثرت این درخواست‌ها صندوق را که برای حمایت از بخش خصوصی و تولید و مقابله با مضیقه‌های دوره تحریم طراحی شده، بی‌معنا می‌کند.

** سامانه بارشی جدید
به گزارش روزنامه وطن امروز، با آغاز سال جدید حدود 13 استان کشور درگیر بارش‌های سنگین و وقوع سیلاب و در نتیجه خرابی شدند که این وضعیت همچنان در چند استان ادامه دارد. استان‌های گلستان و لرستان درگیر خرابی‌های سیل هستند و در استان خوزستان پیشروی آب همچنان ادامه دارد. در این میان سامانه بارشی جدیدی استان‌های خراسان‌جنوبی و شمالی و خوزستان را درگیر کرده که احتمال وقوع سیلاب در این استان‌ها دور از انتظار نیست. این در شرایطی است که از همان ابتدای وقوع سیل، ارتش، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، هلال‌احمر، بسیج، گروه‌های مردمی و بنیاد برکت در حال امدادرسانی هستند.

** افزایش ساخت سد باعث وقوع فاجعه
به گزارش خبرگزاری فارس، حسین آخانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و فعال محیط زیست درباره سیل‌های اخیر ایران اظهار داشت: ما قبل از انقلاب 17، 18 سد داشتیم اما بعد انقلاب تعداد سدها به صورت افراطی افزایش پیدا کرد و ما 74 برابر سال 57 برای کشور سد طراحی کرده ایم در حالی که جمعیت دو و نیم برابر شده و نیازی به این سدها نبود. به اسم آبخیزداری هم سدهای کوچکی ساخته اند که می تواند باعث فاجعه شود.
گروه نشریات خبری
پژوهشم**9351**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رسانه هاي داخلي سيل بررسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۱۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم

به گزارش خبرگزاری مهر؛ محمد حسن نامی، در آئین کلنگ زنی مکان نصب نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری جزیره قشم، اظهار کرد: بنا به دستور آیت الله رئیسی، ریاست محترم جمهوری، سازمان مدیریت بحران در مسیر هوشمندسازی دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از ابزارهای هوشمندسازی برای آمادگی در مقابل حوادث و بحران‌ها، ایجاد ایستگاه‌های مدرن لرزه نگاری در نقاط مختلف کشور است که امروز شاهد کلنگ زنی نخستین ایستگاه در این زمینه در جزیره قشم بودیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در حال ۱۲۲۲ لایه مکان محور در نقاط مختلف کشور توسط سازمان نقشه برداری کشوری تهیه شده است که پایه اصلی نقشه‌ها به صورت دیجیتالی هستند و روی این لایه‌ها ۱۳۰ لایه هوشمند در ابعاد مختلف هواشناسی، پایش ماهواره‌ای سرزمین و… را پوشش می‌دهد.

نامی در پایان خاطرنشان کرد: با هوشمندسازی فرآیندها و زیرساخت‌های مدیریت بحران به دنبال این هستیم که کمترین تلفات انسانی و حادثه دیده را در اثر وقوع حوادث طبیعی و در زمان بحران‌ها داشته باشیم.

آئین کلنگ زنی محل نصب نخستین ایستگاه لرزه نگاری قشم که در محوطه بیمارستان جی جیان قشم با حضور عادل پیغامی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، بهزاد پورمحمد، معاون اجرایی مرکز لرزه نگاری کشور، مهرداد حسن زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان، حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم، محمد محمد حسینی فرماندار شهرستان قشم برگزار شد.

کد خبر 6095908

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده/ آماده باش ستاد‌های بحران در ۲ روز آینده
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده
  • جانمایی نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری برخط کشور در قشم
  • راه اندازی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد