Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:58:02 GMT

35 دانشگاه کشور دانشجوی خارجی جذب می کنند-2(پایانی)

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۳۱۳۱

35 دانشگاه کشور دانشجوی خارجی جذب می کنند-2(پایانی)

تهران - ایرنا مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان می گوید: در دو سال گذشته تعداد دانشگاه هایی که در سند راهبردی، تمهیداتی برای جذب دانشجوی خارجی فراهم کنند افزایش یافت و حدود 35 دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجوی خارجی کردند.

در قسمت اول گفت و گوی خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا با دکتر عبدالحمید علیزاده به ضرورت های پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه های داخل کشور و توجه به امور فرهنگی،روانی و عاطفی این دانشجویان اشاره شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این بخش قسمت دوم و پایانی مصاحبه با علیزاده را از نظر می گذرانید.

**ایرنا: آقای دکتر، سیاست دانشگاه های ایران در جذب دانشجویان خارجی برای چه مقاطعی است؟

**علیزاده: در طول سالیان اخیر، گرایش از مقاطع پایین تر به مقاطع بالاتر تحصیل صورت گرفته چرا که اولویت ما پذیرش دانشجوی خارجی در مقاطع تحصیلی بالاتر است. به این دلیل که بازدهی دانش آموختگان در مقاطع بالاتر بهتر از سایر مقاطع بود و در کشورهای متبوع، این دسته از متقاضیانِ دانش آموخته ماهر، سریع تر به مناصب اداری و اجرایی و ارائه خدمت می رسند.

تمام تلاش مان این است که پذیرش ها به سمت مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری سوق یابد و جای خوشحالی دارد در دو سال اخیر، رشد چشمگیری در پذیرش دانشجوی خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی صورت گرفت. دانشجویان خارجی عمدتاً با مسائل و مشکلات عاطفی و روانی مواجه هستند. برآیند این مسائل، پای کیفیت در تحصیل را هم به میان می آورد.

**ایرنا: چه اقداماتی انجام می دهید که ضمن برطرف ساختن مشکلات و نیازهای فرهنگی و عاطفی، کیفیت تحصیل این دانشجویان هم در کشور حفظ شود؟

**علیزاده: در مقوله آموزش و تربیت نیروی انسانی سه فاکتور تاثیرگذار، نقش دارد. نخست سیاست های کلان و اسناد بالادستی است. دوم دانشگاه ها و مدیران دانشگاهی و سوم استادان و کارکنان دانشگاه ها هستند.

در سال های اخیر تحولات خوبی در تعامل با دانشگاه ها رقم خورد به طوری که بسیاری از امور اجرایی، آموزشی و کنسولی به دانشگاه ها تفویض شده است و به عبارتی حوزه ستادی صرفا نقش پشتیبانی، راهبردی و نظارتی را بر عهده دارد.

این دانشگاه ها هستند که عملیات اجرایی را به خوبی انجام می دهند و برای این کار به دو عاملِ زیرساخت های فیزیکی و انسانی همچنین تسلط بر فرایندها نیاز است. زیرساخت های فیزیکی شامل فضای آموزشی، کتابخانه و خوابگاه می شود اما نیروی انسانی یعنی استادان و کارکنان که خدمات آموزشی، دانشجویی، رفاهی، پژوهشی و حتی فرهنگی به این دانشجویان ارائه می دهند. آنچه امروز در حوزه های ستادی وجود دارد بر اساس تجربیات قبل یا تجربیات مدیران در حوزه های بین المللی است که به دانشگاه ها انتقال داده می شود.

تمام تلاش و خواسته اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان بر این قرار گرفته که دانشگاه ها با عزم جزم این تجربیات، انگیزه و اشتیاق را به اعضای هیأت علمی و پرسنل خود انتقال دهند. در واقع ایده آل این است که این بخش از دانشگاه به عنوان خط مقدم پذیرش دانشجوی خارجی، زمینه های جذب را بالا برده و با طرق مختلف اعم از ارائه اطلاعات و آمار مورد نیاز متقاضیان خارجی در صفحه شخصی اساتید، امر جذب و پذیرش را تسهیل کنند. از این رو، ضرورت دارد دانشگاه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لازم را برای استادان و حوزه ستادی هم این زمینه را برای دانشگاه فراهم سازد.

در واقع سه بخش تاثیر گذار استاد- دانشگاه- حوزه ستادی به صورت یک تیم در طول هم قرار گرفته و از حوزه های بالادستی به حوزه های پایین دستی، نقش ها از پشتیبانی و نظارت به اجرا تغییر می کند. شخصاً 12 تجربه موفق دنیا را در پذیرش و جذب دانشجوی خارجی، مطالعه کرده ام. در تمام این موارد، فرد خارجی برای تحصیل در آن کشور به وزارت علوم و دانشگاه نامه نمی دهد بلکه مستقیم با استاد در ارتباط است و استاد بله یا خیر اولیه را به دانشجو اعلام می کند؛ در این مرحله به سادگی و با یک ایمیل این ارتباط برقرار می شود. استاد بر اساس پشتیبانی، میزان بودجه پژوهشی، فضای آزمایشگاهی، داشته ها و زمانبندی خود همچنین میزان حمایتی که از دانشگاه دریافت می کند، می تواند متقاضی را بپذیرد.

سپس دانشگاه در نقش یک مجموعه اجراییِ تسهیل کننده وارد آن پروژه می شود و برای دانشجو و استاد کار می کند به طوریکه بر اساس نظر مثبت و اولیه استاد به دانشجو، دانشگاه سریع دست به کار شده و مقدمات پذیرش این دانشجو را از جمله ارسال نامه رسمی پذیرش، تمهیدات ویزا، اطلاع رسانی مناسب انجام می دهد.

استاد هم باید توانمندی های خود را در سایه بستر الکترونیک به هر فردی که در دنیا به اینترنت و زمینه مطالعاتی آن استاد علاقه دارد، معرفی کند. به عبارت دیگر، این متقاضی است که استاد را می یابد و با او مکاتبه می کند. در تجربیات موفقی که از آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلستان، نیوزلند، آلمان حتی مالزی و کشورهای تازه استقلال یافته شوروی برای پذیرش دانشجوی خارجی به دست آمده، حوزه ستادی وزارت علوم این کشورها هیچ دخالتی نمی کند چرا که به اندازه کافی تفویض اختیار شده و دانشگاه ها تجربیات خوبی را کسب کرده اند. سنوات متعددی سپری و مراحل آزمون و خطا در این کشورها طی شده است و اکنون تنها موضوع کیفیت در صدر سیاست های آن سیستم ها قرار گرفته و حوزه ستادی دغدغه کیفیت ندارد. دانشگاه هم در جذب دانشجوی خارجی، کیفیت ها را حفظ می کند. حوزه ستادی نقش پشتیبانی دارد یعنی در سیاستگذاری، قانونگذاری و تسهیل فرایندها باید نقش داشته باشد.

در دو سال گذشته رویکرد سازمان امور دانشجویان این بود که اقدامات اجرایی را از خودمان سلب و به دانشگاه ها تفویض کنیم چرا که وزارت علوم هم نباید پا به پای دانشگاه ها اقدامات اجرایی انجام دهد بلکه باید اجازه دهیم دانشگاه ها بر اساس آیین نامه وارد کار شوند. با فراهم شدن زیرساخت ها مرحله انگیزش و تشویق استادان آغاز شود. آموزش عالی ایران اگر می خواهد در مقوله پذیرش دانشجوی خارجی موفق باشد باید به استادان خود اعتبار ویژه ای دهد تا در خط مقدم پذیرش دانشجوی خارجی قرار گیرند.

عضو هیات علمی نیز باید از یک نگاه و کاراکترهای اولیه بین المللی برخوردار و صفحه شخصی استاد در فضای اینترنت باید با زبان بین المللی فعال باشد و دانشجو به راحتی بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را از سایت این استاد بهره برداری کند. داشتن گرنت علمی از ویژگی دیگر استاد است که برای پروژه تحقیقاتی فرد دانشجو زمینه های اعتباری و مالی وجود داشته باشد.

ذکر این نکته ضروری ست که تا همین جا نیز اتفاقات خوبی رقم خورده است. اگر 10 سال پیش این سوال را از بنده به عنوان مسئول می پرسیدید شاید تیتر مصاحبه چیز دیگری بود و سوال بسیارکلی و این بود که آیا می توانیم دانشجوی خارجی بپذیریم یا نه؟ اما امروز از این مرزها عبور کرده ایم. سوال امروز در زمینه های تخصصی تر و جزییات بیشتر مطرح است و این مسئله نشان می دهد دانشگاه ها وارد گود شده اند و برای جذب دانشجوی خارجی هدف، برنامه و اقدام تعیین شده اما شتاب حرکت هنوز رضایت بخش نیست.

در مقوله پذیرش دانشجوی خارجی سند ملی برنامه ششم توسعه را داریم و حول این سند ملی یک عزم ملی هم دیده می شود. اما این عزم ملی باید از جای مناسب مثل سیاست ها و بسته های حمایتی و تشویقی برای دانشگاه ها و استادان شروع شود. هر قدر هم در حوزه ستادی و دانشگاه ها برنامه ریزی و تلاش کنیم، موفق نخواهیم شد مگر اینکه از دل خط مقدم آموزش عالی که استادان هستند شروع کنیم و بسته های تشویقی را برای پذیرش دانشجوی خارجی و تربیت نیروی انسانی با کیفیتی که مدنظرمان است، در نظر بگیریم. پس معتقدم در این مرحله گذار از نگاه سنتی ملی به آموزش عالی به نگاه مدرن بین المللی حول سندی ملی باید از نیروی متخصص و منابع نیروی انسانی ماهرمان استفاده کنیم.

**ایرنا: دانشجویان شهریه پرداز در سال چقدر ارز آوری برای کشور دارند؟

**علیزاده: در مباحث مالی یک بحث کلی وجود دارد. در دوران تحریم به سر می بریم و در فروش و صادرات کالاها مشکل داریم که باید چانه زنی کنیم؛ حتی اگر بتوانیم بفروشیم در برگرداندن ارز حاصل از صادرات، در مضیقه هستیم. اما علم کالایی تحریم ناپذیر بوده و تعاملات بین المللی و صدور علم مقوله ای متفاوت از سایر تعاملات اقتصادی و سیاسی است. تعاملات بین المللی وزارت علوم در چند سال اخیر این موضوع را به شدت تایید می کند. خروجی رفت و آمدهای بین المللی کشورهای دیگر منجر به پذیرش دانشجوی خارجی شهریه پرداز می شود؛ به عبارتی با مشکلات و تحریم های مالی مواجه نیست. دانشجوی علاقه مند، کالای ما را که خدمات تخصصی علمی و آموزشی است می خواهد، پس با پای خودش مراجعه و در داخل کشور ثبت نام می کند و شهریه را در داخل کشور می پردازد.

این امر بیانگر این است که اصطلاحاً خدمات تخصصی آموزشی در دوران تحریم می تواند به عنوان یک منبع درآمدی غیرنفتی قلمداد شده و کالایی تحریم ناپذیر است. البته سیاست های مالی و شهریه و میزان درآمد هر دانشگاه را هیأت های امنا تعیین می کنند.

سازمان امور دانشجویان صرفاً آموزش دانشجویان خارجی را بر عهده ندارد. بلکه رفع نیازها و دغدغه های فرهنگی حتی عاطفی این دانشجویان هم در اولویت ها قرار دارد چرا که با دوری از وطن و آشنا نبودن با زبان کشور میزبان، آسیب هایی متوجه این دانشجویان است.

**ایرنا: چه اقداماتی برای تقویت مسائل فرهنگی و عاطفی دانشجویان انجام داده اید؟

**علیزاده: شاید ما از معدود کشورهایی در دنیا هستیم که در حوزه ستادی، اداره کلی به این شکل برای مدیریت امور دانشجویان خارجی دارد. همچنین اداره ای در دل این اداره کل با عنوان اداره امور فرهنگی و کارگروه فرهنگی ویژه دانشجویان غیرایرانی داریم. علاوه بر این، سالانه برنامه های ویژه فرهنگی برای دانشجویان خارجی مثل جشن دانش آموختگی و اردوهای نوروزی برگزار می کنیم که با جنبه های دینی، مذهبی، فرهنگی، ملی، جغرافیایی ایران آشنا می شوند. دانشگاه ها در این مسئله به درجه ای از بلوغ رسیده اند که خودشان مستقیم وارد این مسئله شده اند و ما نیز نقش پشتیبان را داریم و دانشگاه ها را در حد توان تقویت می کنیم.

هر چند سختی ها و کاستی هایی وجود دارد اما باید به پویایی این مسیر هم توجه کرد. همه اینها به این مسئله باز می گردد که جامعه ای که می خواهد آموزش عالی بین المللی داشته باشد باید پارامترهای بین المللی را هم تا حدودی در اختیار گیرد.

**ایرنا: برخورد و ارتباط دانشجویان ایرانی با دانشجویان خارجی در چه قالبی می گنجد؟

**علیزاده: شاید در ابتدای امر از اینکه دانشجوی خارجی با دانشجوی ایرانی در یک خوابگاه و طبقه باشند، دغدغه هایی وجود داشت اما الان باید گفت در بسیاری از دانشگاه های ما مسابقه های فرهنگی و ورزشی که برگزار می شود، تیم های دانشجویی دانشگاه های خارجی و ایرانی ما در تورنمنت های مختلف با هم شرکت می کنند. در کنار هم تحصیل کرده و مهمتر اینکه بر اساس گزارش ها و مستندات موجود باید گفت جامعه نیز از این مقوله به عنوان یک پدیده اجتماعی نوین به خوبی استقبال کرده است. این یک اصل است که وقتی دانشجو وارد دانشگاه شد تنها تفاوت دو دانشجوی ایرانی و خارجی در پاسپورت شان بوده اما آموزش، غذا، اسکان و تردد آنها یکی است. به عنوان مهمانان دانشگاه های ایران، اگر دانشجوی خارجی دچار کسالت شود دانشگاه بلافاصله به کمک این دانشجو می رود. هدف غایی ما این است که در دل فرهنگ های مختلف، اشتراک فرهنگی نوین کسب کنیم.

**ایرنا: کدام دانشگاه ها بیشترین جذب را در دانشجویان خارجی دارند؟

**علیزاده: در دو سال گذشته تعداد دانشگاه هایی که حائز شرایط بوده و تلاش کردند در سند راهبردی، تمهیداتی برای جذب دانشجوی خارجی فراهم کنند افزایش یافته است. حدود 35 دانشگاه فعال در سطوح مختلف اقدام به پذیرش دانشجوی خارجی کرده اند. بر اساس آمار و اطلاعات جمع آوری شده در این بین دانشگاه هایی نظیر تهران، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، الزهراء (س)، قم، بین المللی امام خمینی (ره)، کردستان، اصفهان و مازندران تعداد دانشجویان خارجی بیشتری را پذیرش کردند.

البته سایر دانشگاه ها به تازگی وارد مقوله جذب دانشجوی خارجی شده اند. تلاش های ارزشمند و زیادی در حال انجام است که کافی نیست و ما در حوزه ستادی بر خود واجب می دانیم به عنوان پشتیبان و حامی، کمک شایسته تری به این دسته از دانشگاه ها ارائه دهیم تا به سطح ایده آل برسند و در پایان از دانشگاه ها انتظار داریم در کنار تلاش برای افزایش کمی دانشجویان خارجی، همواره موضوع حفظ اعتبار و کیفیت آموزش را نیز مد نظر قرار دهند.

گفت وگو از: فاطمه زارعی
**9492**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشجويان غيرايراني سازمان امور دانشجويان جذب دانشجوي خارجي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۳۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص وام تحصیلی به بیش از ۴ هزار دانشجوی متاهل

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ علی اکبر محمدی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت اظهار کرد: تاسیس صندوق وزارت بهداشت  با هدف ایجاد انگیزه در میان دانشجویان متأهل در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت و قانون حمایت ازخانواده صورت گرفت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: همچنین صندوق در راستای حمایت از دانشجویان متأهل و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ همه درخواست های ودیعه مسکن، وام ازدواج و تولد فرزند ویژه دانشجویان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را بدون محدودیت پوشش داد.

وی بیان کرد: یک هزار و ۲۱۶ نفر به مبلغ ۷۷۱ میلیارد و ۹۶۱ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۳۱۳ ریال ودیعه مسکن و همچنین یک هزار و ۹۹۵ نفر به مبلغ ۴۹۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال وام ازدواج و ۳۸۰ نفر به مبلغ و ۲۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال وام تولد فرزند دریافت کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • اجتماع دانشگاهیان دانشگاه یزد در حمایت از خیزش دانشجویان جهان
  • بازداشت دانشجوی معترض به شیوه ای عجیب توسط پلیس آمریکا + فیلم
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • آکسیوس: ۶۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در آمریکا بازداشت شده‌اند
  • اختصاص وام تحصیلی به بیش از ۴ هزار دانشجوی متاهل
  • افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • پذیرش بیش از ۳ هزار دانشجو در دانشگاه های لرستان
  • حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس | ببینید