Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا- 'گرو هارلم برونتلاند' نخست وزیر سابق نروژ در یادداشتی در روزنامه دولتی فایننشال تایمز انگلیس آورده است: اروپا باید در مناقشه فلسطین اشغالی ورود کند و اجازه الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی را ندهد.

در این یادداشت آمده است:
'بنیامین نتانیاهو' در دوران انتخابات اخیر اسرائیل اعلام کرد که در صورت پیروزی کرانه باختری را ضمیمه خاک اسرائیل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اینک که نتانیاهو بار دیگر به نخست وزیری انتخاب شده است؛ شرایط ایجاب می کند اتحادیه اروپا وارد میدان شود و برای نتانیاهو روشن کند که اگر کرانه باختری را تصرف کند، این یک موضوع عادی تلقی نخواهد شد.
مسلما نخست وزیر اسرائیل این تصمیم را تحت تاثیر تغییراتی که در سیاست های آمریکا بوجود آمده اتخاذ کرده است.
'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرد که 'ارتفاعات جولان' را قلمرو خاک اسرائیل می شناسد. این درحالیست که جامعه بین الملل جولان را به عنوان خاک اشغال شده کشور سوریه مورد شناسایی قرار داده است.
اتحادیه اروپا به عنوان بزرگ ترین شریک تجاری رژیم صهیونیستی و بزرگ ترین کمک کننده به حکومت خودگردان فلسطین؛ این حق را دارد که او هم بر رژیم اسرائیل تاثیرگذار باشد.
اروپا در ماه های اخیر فقط نشسته تا ببیند طرح صلحی که ترامپ و دامادش 'جرد کوشنر' برای صلح میان اسرایئل و فلسطین ریخته اند و آن را 'توافق قرن' می نامند، چگونه خواهد بود.
نکته این است؛ فارغ از اینکه شما یک دیپلمات باشید و یا بازرگان، شرط اول توافق؛ مذاکره است. آمریکا و فلسطینیان امروز رسما در موقعیت گفت و گو قرار ندارند.
دولت ترامپ نمی تواند فقط با یک طرف مناقشه توافق صلح امضا کند، به خصوص آنکه اخیرا سیاست هایی را اتخاذ کرده است که فقط منافع یک طرف مناقشه را تامین می کند.
اروپا و اعراب باید این نکته را برای آمریکا تفهیم کنند که در هر روند صلحی، موضوع اصلی که منازعه مورد نظر است باید به هر طریق ممکن حل و فصل شود نه اینکه موضوع به زیر فرش جاروب شود.
اروپا باید اهمیت این نکته را برای آمریکا روشن کند که اروپا اولین همسایه اسرائیل است و بی ثباتی این رژیم به قیمت بی ثباتی اروپا تمام خواهد شد. البته از جهاتی هم می توان آمریکا را در این قائله ذیحق دانست. تا به حال هر تلاشی برای ایجاد صلح میان اسرائیل و فلسطینیان به انجام رسیده شکست خورده است. این موضوع نیازمند یک رویکرد تازه است.
مشکل فقط در اصل 'تشکیل دو دولت' نیست، بلکه در نحوه اجرای این اصل است. مشکل دیگر این است که هیچیک از طرفین واقعا طالب یک مذاکرات سازنده نیست.
اروپا که 25 سال است با هردو طرف مناقشه رابطه دارد همواره خواهان راه حل تشکیل دو دولت بوده است.
متاسفانه 'توافق اسلو' به سال 1993میلادی که در زمان نخست وزیری من (نگارنده مطلب) امضا شد؛ هرگز اجرا نشد.
'اسحاق رابین' که طرف اسرائیلی توافق بود در سال 1995 ترور شد و پیرو آن این رژیم شهرک سازی در مناطق اشغالی 1967 را توسعه داد در حالیکه قرار بود کرانه باختری را به فلسطینیان منتقل کند و درگیری ها در این منطقه افزایش یافت.
از آن تاریخ تاکنون هرچه تلاش برای برقراری صلح میان این دو انجام گرفته؛ به شکست انجامیده است.
نه آمریکا و نه اتحادیه اروپا هیچکدام در طول 40 سالی که بعد از پیمان صلح 'کمپ دیوید' میان اسرائیل و مصر می گذرد؛ نه آمریکا و نه اتحادیه اروپا هیچکدام موفق نشده اند دو طرف را وادار به صلح کنند.
این رویکرد نامتعادل امروز آمریکا در قبال مسئله هم کمکی به حل آن نکرده است.
'کوفی عنان' دبیرکل پیشین سازمان ملل هم گفته است:' آمریکا با استناد به تاریخ خودش خوب می داند؛ کسی که آزادی و کرامتش از او سلب شده است؛ هرگز آرام نخواهد نشست'.
اروپام**1591**2040

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اروپا تحليل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۴۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت فعالیت الجزیره در فلسطین اشغالی/ گانتز: شانس توافق کاهش یافت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، کابینه رژیم صهیونیستیی امروز یکشنبه دربارهٔ توقف فعالیت شبکهٔ الجزیره در فلسطین اشغالی به اجماع رسید.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دربارهٔ این تصمیم نوشت: «الجزیره یک شبکهٔ تهییج‌کننده است.»

وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی هم الجزیره را یک شبکهٔ «آسیب‌رسان به امنیت اسرائیل» دانست و گفت: این تصمیم بلافاصله وارد فاز اجرا خواهد شد.

شبکه الجزیره تاکنون بسیاری از اقدامات ضدبشریِ ارتش اسرائیل را در نوار غزه فاش کرده و تعدادی از خبرنگاران این شبکه و اعضای خانواده‌های آنان تاکنون در حملات اسرائیل به غزه به شهادت رسیده‌اند.

گانتز: بستن دفتر الجزیره شانس توافق را کاهش می‌دهد

بنی گانتز، وزیر کابینه جنگی اسرائیل در واکنش به این خبر گفت: تصمیم بستن دفتر خبرگزاری الجزیره در اسرائیل همزمان با مذاکرات در قاهره، شانس به نتیجه رسیدن این مذاکرات را کم می‌کند.

گانتز و دیگر وزیران هم‌حزبی او رأی گیری امروز کابینه نتانیاهو برای بستن دفتر خبرگزاری الجزیره را تحریم کردند.

گانتز همچنین گفته با این اقدام در مجموع موافق است ولی زمان‌بندی آن را مناسب نمی‌داند.

به گفته ناظران، این تصمیم اختلافات میان قطر که صاحب این شبکه تلویزیونی است و رژیم صهیونیستی را در میانه مذاکرات حماس و اسرائیل تشدید خواهد کرد.

نتانیاهو پیش از این الجزیره را متهم کرده و گفته بود: «این شبکه تلویزیونی به امنیت اسرائیل لطمه وارد کرده، فعالانه در کشتار ۷ اکتبر (۱۵ مهر)  علیه اسرائیلی‌ها مشارکت کرده وعلیه ارتش اسرائیل فتنه‌گری کرده است.»

پس از اصرار نخست‌وزیر اسرائیل، پارلمان رژیم صهیونیستی ( کنست) در تاریخ ۱۳ فروردین، قانونی موقت موسوم به «قانون الجزیره» را  تصویب کرد که به کابینه اجازه تعطیلی این شبکه را می‎داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نتانیاهو: پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است
  • نتانیاهو : پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است
  • مقام صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را به پرتگاه می‌کشاند
  • نتانیاهو: پذیریش شروط حماس یعنی تسلیم شدن در برابر ایران
  • ممنوعیت فعالیت الجزیره در فلسطین اشغالی/ گانتز: شانس توافق کاهش یافت
  • نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد
  • درخواست مقام سابق امنیتی اسرائیل برای انحلال کنست
  • نقشه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ فاش شد/ نیویورک تایمز: طرح نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد از سوی کشورهای عربی رد خواهد شد
  • اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد/ تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند
  • طرح جدید نخست وزیر اسرائیل برای اداره غزه