Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای قاطع به کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی در ایالات متحده آمریکا، بر لزوم اقدام مقابله به مثل با آمریکا در تروریستی خواندن نیروهای آمریکا در غرب آسیا تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در جلسه علنی نوبت عصر امروز سه‌شنبه در مخالفت با کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، گفت: این طرح دارای قاطعیت برای مقابله با آمریکا نیست، آمریکا می‌خواهد در کشور ما تفرقه‌افکنی انجام دهد که به نظر بنده این طرح متناسب با اقدامات آمریکا نمی‌باشد و بیشتر به دیپلماسی پارلمانی تا اقدام متقابل شبیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آمریکا در سال ۲۰۰۷ براساس قواعد بین‌آلمللی و عرف جهانی شاخه‌ای از سپاه یعنی نیروی قدس را در لیست نیروهای تروریستی قرار داد که وقتی دید برخورد جدی با این موضوع صورت گرفت پا را فراتر گذاشته و کل سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است. انتظار ما این بود که برای مقابله با آمریکا کل ارتش آمریکا به عنوان گروه تروریستی و نه فقط نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا به عنوان گروه تروریستی اعلام شود.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این طرح اختیار کامل را به سپاه می‌داد، گفت: ما باید در این طرح اجازه به سپاه می‌دادیم که توان موشکی را به بیشتر از ۲۰۰۰ کیلومتر برساند ما می‌توانیم چنین فناوری را داشته باشیم باید اختیار بیشتر را به سپاه داد که آمریکا را در قلب کاخ سفید مورد هدف قرار دهد البته که آمریکا فکر نکند با یک نام‌گذاری می‌تواند حرکت غلطی را انجام دهد.

هادی قوامی به عنوان اولین موافق کلیات این طرح با اشاره به اقدامات آمریکا از کودتای ۲۸ مردادماه تاکنون در کشور اظهار کرد: مبارزه با آمریکا، مبارزه با سلطه‌گری است پس ما باید اقدام متقابل انجام دهیم چون ما فریاد عدالت‌خواهی هستیم.

به گفته وی بعد از قرار دادن نام سپاه در لیست گروه تروریستی وحدت و همدلی بین نیروهای انقلاب بیشتر شد باید از این فرصت برای تقویت نیروهای ریشه‌دار استفاده کنیم.

محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز به عنوان دومین مخالف کلیات این طرح، اظهار کرد: آمریکا به دنبال توطئه‌های بیشتر علیه کشور ماست و اقداماتش را ادامه می‌دهد. نباید جلوی آمریکا کوتاه آمد. این طرح مجلس شورای اسلامی بی‌رمق و کمرنگ است ما باید محکم مقابل آمریکا بایستیم.

عباسعلی پوربافرانی نماینده نایین به عنوان دومین موافق کلیات این طرح، گفت: سپاه برخاسته از متن مردم است که همه از سپاه دفاع می‌کنند ما شاهد حرکت سپاه در عرصه‌های مختلف و اخیرا در مناطق سیل‌زده بودیم. این طرح اقدام مقابله‌ای با سپاه است که به دنبال دفاع از امنیت ملی می‌باشد.

موسوی لارگانی نماینده فلاورجان به عنوان سومین و آخرین مخالف کلیات این طرح، اظهار کرد: مخالفت بنده از حیث ضعف این طرح در مقابل اقدام آمریکا است. اگر رییس جمهور بعد از خروج آمریکا دستور قاطع شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد را می‌داد آمریکا گستاخ نمی‌شد. اگر برخی مسئولان نمی‌گفتند که دولت بدون تفنگ یا با تفنگ یا این‌که نمی‌توان به دو ارتش حقوق داد دیگر ترامپ دیوانه و گستاخ این اقدام را انجام نمی‌داد کما این‌که این کار نشان‌دهنده ضعف آنها است.

وی ادامه داد: باید در این طرح موضوع بازرسی‌های کشتی‌های آمریکایی، جلوگیری از عبور هواپیمای آمریکا از آسمان ایران، عبور کالاهای آمریکایی از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان داده می‌شد.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری اول سال از مجلس گلایه داشت که مجلس مقابل طرح‌های کنگره آمریکا چه کرد. این سکوت مجلس جز خیانت به خون شهدا چیز دیگری نیست، باید طرح‌های کامل‌تر و دارای استحکام بیشتری ارائه شود. دیپلماسی لبخند پاسخگوی اقتضائات کشور نیست و ۴۰ سال کشور را عقب انداخته است.

احمد امیرآبادی نماینده قم به عنوان سومین و آخرین موافق کلیات این طرح گفت: مخالفان درخواست گنجاندن مباحث دیگری در این طرح را داشتند از جمله این‌که چرا کل ارتش آمریکا به عنوان گروه تروریستی اعلام شده است. این‌که ما فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) را به عنوان گروه تروریستی اعلام کردیم از آن جهت است که شامل کل ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی شده که فرماندهی آن با رای مجلس سنا منصوب می‌شود. ما می‌خواهیم این طرح عملیاتی شود.

وی یادآور شد: آمریکا یادش رفته که وقتی در باتلاق افغانستان و عراق گیر کرده بود چه‌طور از ایران درخواست کمک کرد. رییس جمهور جاهل، احمق و دیوانه آمریکا از روسای جمهور قبلی این کشور بپرسد که چطور به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران التماس کردند که آنها را از جنگ منطقه خارج کنند.

در نهایت نمایندگان با ۲۰۴ رای موافق از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی کلیات این طرح را تصویب کردند و قرار شد جزییات این طرح در جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۵۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دوست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

به گزارش آنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی به آن دسته از مقام‌های اروپایی که خواستار شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی هستند گفت: آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشته شود و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیردوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | اظهارات تکان‌دهنده یک نماینده مجلس؛ بزرگان ما برای درمان مریضی‌شان سریع به اروپا می‌روند اما برای اقتصاد بیمار نه!
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • دولت از استاندار جدید لرستان حمایت کند/ لزوم برخورد قاطع با فساد
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دور دوم انتخابات مجلس
  • حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی برای مقابله با حملات ایران