Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@23:32:03 GMT

سیستم‌های هشدار، هنگام وقوع حوادث طبیعی ضعیف هستند

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۶۶۶۷

سیستم‌های هشدار، هنگام وقوع حوادث طبیعی ضعیف هستند

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سیستم‌های هشدار، هنگام وقوع حوادث طبیعی ضعیف هستند که البته افراد با در نظر گرفتن مدیریت یکپارچه باید در انتقال سریع هشدارها گام بردارند.

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی اکبری امروز در نشست تخصصی علل وقوع سیل‌های اخیر از دیدگاه منابع طبیعی که در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نتایج گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که سیل به عنوان مخاطره‌ای که غیر ارادی است و بیشتر جنبه طبیعی دارد، 26 درصد وقایع را شامل می‌شود و اولین نوع مخاطره و یا واقعه است که در دنیا اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیشترین مرگ و میر در ایران، مربوط به واقعه زلزله در منجیل و بم کرمان بوده است و بر اساس تقسیم‌بندی‌‌های انجام شده، در زمینه وقایع و مخاطرات طبیعی که در ایران رخ داده است، سیل مقام سوم را دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: طبق آمار‌های به دست آمده، تغییر کاربری، عدم مدیریت، تخریب مراتع و پوشش گیاهی از جمله عوامل اصلی وقایع سیل اخیر بوده است.

وی عنوان کرد: دو نگاه مدیریتی در این رابطه وجود دارد؛ اول اینکه اگر قبل از واقعه، مدیریت صورت گیرد به آن مدیریت ریسک گفته می‌شود که از جنس احتمال خطر است و اگر بعد از واقعه اتفاق بیفتد مدیرت بحران نامیده می‌شود و هر کدام از این موارد استراتژی مربوط به خود را دارند.

اکبری خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران مبنای مدیریتی، بحران است که این امر هزینه‌های زیادی را در بر می‌گیرد و هزینه‌هایی که در مدیریت بحران پرداخت می‌شود به دلیل عدم مدیریت ریسک مانند سیستم‌های هشدار، سیستم‌های آگاهی‌دادن و سیستم‌های اجرایی است و اگر این موارد انجام می‌شد، هزینه‌هایی که اکنون انجام می‌شود و از طریق رسانه‌های مختلف به گوش می‌رسد کمتر صرف می‌شد.

وی اضافه کرد: ، اگر پیش‌بینی‌های هواشناسی روزانه اعلام شود، 70 درصد به واقعیت نزدیک می‌شویم، اما اگر به صورت ماهانه باشد این رقم 10 تا 20 درصد می‌شود. باید متذکر شد که اگر از سیستم‌های پیش‌آگاهی در منابع طبیعی استفاده کنیم می‌توانیم در مدیریت بسیار کارآمدتر عمل کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: از نگاه محیط زیست بسیاری از تالاب‌ها در سیل اخیر پرآب شدند که این یک هشدار است و میزان رسوباتی که در تالاب‌ها جمع شده است می‌تواند عامل بحران در آینده باشد و اکنون باید به این امر توجه کنیم تا در سال‌های آینده دچار بحران نشویم.

اکبری اظهار کرد: اگر قصد داریم مدیریت بحران انجام دهیم، باید برای مدیریت بحران ابزار و تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیستم های هشدار سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۶۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است

جواد کافی کُندری مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی گفت: تعجیل و شتابزدگی در کار‌ها مهمترین دلیل وقوع حوادث در حوزه برق بوده و عدم کاربرد تجهیزات ایمنی مناسب عامل دوم شناخته شده است.

او افزود: به کارگیری ابزار و تجهیزات فنی و ایمنی مناسب می‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند و اگر حادثه‌ای هم رخ دهد از شدت آن می‌کاهد و یا حتی ممکن است وقوع آن را به صفر برساند.

مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی ادامه داد: برخی از حوادث حوزه برق که از آنها به عنوان «حوادث به خیر گذشت» یاد می‌کنیم گزارش نمی‌شود، اما این حوادث که کسی در آنها آسیب نمی‌بیند نقطه خطر را نشان می‌دهد.

کندری بیان کرد: اگر درس‌های لازم از حوادث ختم به خیر گرفته شود، حوادث جزئی و جدی رخ داده بسیار کاهش خواهد یافت.

او با بیان اینکه تعداد حوادث برق عمومی یا مردمی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است، تصریح کرد: از ۱۵ مورد حادثه رخ داده در این حوزه ۹ مورد برق گرفتگی و «آرک زدگی» فشار متوسط بوده و سایر حوادث به دلیل تصادفات رانندگی یا برق گرفتگی فشار ضعیف رخ داده است.

مسئول حوادث شرکت توزیع برق خراسان رضوی تاکید کرد: لزوم سرمایه گذاری برای اطلاع رسانی خطرات شبکه و تاسیسات در بین آحاد جامعه به خصوص طرح‌های ساختمانی با توجه به این حوادث آشکار است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • پاسخگویی مرکز امداد شرکت گاز به ۸۴ هزار تماس تلفنی مشترکان گاز طبیعی 
  • اعلام آماده‌باش در اصفهان در پی صدور هشدار نارنجی
  • اجرای گام سوم طرح یاس در اردبیل
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی / احتمال رخداد تگرگ در کرمان
  • لزوم آماده‌باش همه دستگاه‌ها به دنبال صدور هشدار نارنجی هواشناسی
  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان