Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@11:43:13 GMT

پشت پرده تخریب نظام دارویی کشور/داروخانه ها هدف گرفته اند

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۹۷۷۹

پشت پرده تخریب نظام دارویی کشور/داروخانه ها هدف گرفته اند

محمدباقر ضیا، در گفتگو با خبرنگار مهر، به جزئیات نامه اشاره کرد و اظهارداشت: بر اساس تکالیف برنامه‌های پنج ساله توسعه از جمله ماده ۷۴ قانون برنامه ششم، وزارت بهداشت موظف است تا تربیت نیروی انسانی گروه‌های پزشکی را متناسب با نیازهای نظام سلامت کشور انجام دهد و با سطح بندی تمام خدمات سلامت، چیدمان واحدهای تأمین کننده این خدمات را به گونه‌ای انجام دهد تا دسترسی بیشتر مردم به مجموعه خدمات، با سهولت، سرعت، به طور عادلانه، با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت امکان پذیر گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سال‌های اخیر آئین نامه و ضوابط تأسیس داروخانه‌ها، به عنوان یکی از مراکز اصلی ارائه خدمات سلامت، به گونه‌ای تدوین و بازنگری شد تا دسترسی مردم به خدمات دارویی عادلانه باشد و تراکم یا کمبود داروخانه در مناطق مختلف رخ ندهد.

ضیا با اشاره به آرای اخیر دیوان عدالت اداری در زیر سوال بردن تعرفه خدمات داروسازان و همین طور آئین نامه تأسیس داروخانه‌ها که آن را حیرت انگیز دانست، گفت: چون در انشا بعضی از آرای صادره داروخانه را با سایر کسب و کارها در جامعه مقایسه کردند، احتمالاً توجه نشده است که داروخانه تنها محل عرضه کالا در جامعه است که موظف به داشتن مسئول فنی است.

رئیس انجمن داروسازان ایران، در این نامه خطاب به وزیر بهداشت، تاکید کرد: داروخانه تنها محل عرضه کالا در جامعه است که مجاز به تبلیغ کالای خود نیست و تنها محل عرضه کالا در جامعه است که هزینه داروی فروخته شده را ماه‌ها بعد دریافت می‌کند.

ضیا با عنوان این مطلب که داروخانه اختیاری برای تعیین قیمت کالا و خدمات خود ندارد، اظهار داشت: رقابت برای کسب و کاری که بنا به قوانین وزارت بهداشت، نه اختیار قیمت گذاری دارد، نه می‌تواند دارو را نقدی بفروشد، نه اجازه تبلیغات به آن داده می‌شود و از طرفی مسئولیت یک مؤسسه پزشکی را بر عهده دارد، چطور امکان پذیر است.

وی با طرح این سوال که هزینه خدمات و جبران مسئولیت داروساز مسئول فنی در داروخانه از چه محلی باید پرداخت شود، گفت: دست‌هایی پشت پرده است که با هدف قرار دادن داروخانه‌ها، نابودی نظام دارویی کشور را دنبال می‌کند.

رئیس انجمن داروسازان ایران، ادامه داد: متأسفانه طی پنج سال گذشته، داروخانه‌ها در ضعیف‌ترین موقعیت اقتصادی و اجتماعی در ۴۰ سال اخیر قرار گرفته‌اند و اگر تدبیری نشود، نتیجه سال‌ها تلاش در زمینه داروسازی و خدمات دارویی از بین خواهد رفت.

وی گفت: انجمن داروسازان ایران، بنا به وظیفه ذاتی خود برنامه «جامع اشتغال و ارتقا خدمات داروسازان در افق میان مدت و بلند مدت» را تهیه کرده است که امید داریم با تدبیر وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو در آینده نزدیک به یک برنامه عملیاتی تبدیل شود.

رئیس انجمن داروسازان ایران، افزود: رونوشت نامه به وزیر بهداشت، برای رؤسای قوای مجریه و قضائیه، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس و رئیس مرکز ملی رقابت، ارسال شده است.

کد خبر 4592650 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: انجمن داروسازان ایران وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۹۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد

در گرامیداشت هفته کار و کارگر تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران استان به امضای مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهزیستی کردستان رسید. 

 مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بخش عظیمی از جامعه را کارگران تشکیل داده و در استان کردستان بیش از ۷۰۰ هزار نفر مخاطب مستقیم وزارت کار هستند.

 فرزاد پیشکاری توجه به سلامت جسمی و روحی کارگران را از وظایف وزارت کار دانست و اظهار داشت: بهزیستی از سازمان‌های پیشرو در ارائه خدمات به جامعه مخاطب وزارت کار و از بازوان توانمند این وزارتخانه می‌باشد که با خدمات خود بخش عظیمی از جامعه را تحت پوشش خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه سلامت روحی و جسمی کارگران در بهره وری، راندمان و اثر بخشی کار آنان در کارخانجات و واحد‌های تولیدی و صنعتی تاثیرگزار است، اظهار داشت: با امضای این تفاهم نامه کارگرانی که دچار آسیب‌های اجتماعی و سوء مصرف مواد مخدر شده را به اداره کل بهزیستی معرفی کرده و روانشناسان این سازمان در رفع مشکلات روحی و روانی آنان تلاش خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • عقب‌ماندگی تعرفه‌های پزشکی نسبت به رشد قیمت تمام شده خدمات
  • رشد تعرفه های پزشکی نسبت به قیمت تمام شده خدمات عقب است
  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است
  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند