حضور مسئولان قرآنی در روستا؛ راهکاری برای حمایت از فعالان قرآنی
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۰۷۹۵
گلنار بختیارپور، مدیر خانه قرآن نوالثقلین حیدرآباد شهرستان کیار در گفتوگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: این خانه قرآن در سال 1394 با دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، اما پیش از آن نیز این فعالیتها در سطح روستا به صورت خودجوش و بنا به نیاز روستا به مبحث ترویج و آموزش قرآن کریم، انجام میشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تعداد افراد بهرهمند از آموزشهای این خانه قرآن را در حال حاضر 15 قرآنآموز عنوان کرد و افزود: این تعداد، افراد سنین 12 سال و بالاتر را شامل میشود که در فصل تابستان شاهد افزایش مشارکت علاقمندان خواهیم بود، ضمن اینکه کلاسهای آموزش روخوانی و روانخوانی برای بانوان کمسواد و بیبهره از سواد نیز همواره دایر است.
بختیارپور در خصوص رشتههای آموزشی ارائه شده در این خانه قرآن، گفت: این آموزشها شامل روخوانی و روانخوانی، حفظ جزء 30، تجوید و تفسیر است و برای بانوان نیز جلسات جزءخوانی در مسجد و امامزاده جعفر(ع) و یا در صورت دعوت اهالی، در منازل برگزار میشود.
وی با بیان اینکه فعالیتهای این خانه قرآن در سرای معلم آموزش و پرورش انجام میشود، بیان کرد: اجارهبهای این ساختمان از محل هزینه شخصی تأمین میشود، ضمن اینکه برای آموزشهای قرآنی از قرآنآموزان شهریه دریافت نمیشود و مربیان همکار نیز به صورت خیریه فعالیت میکنند.
بختیارپور با اشاره به همکاری نزدیک خانه قرآن نورالثقلین با کانون فرهنگی «صبح صادق» مستقر در مسجد امام صادق(ع) حیدرآباد، گفت: ماحصل این همکاریها، برگزاری کلاسهای متنوع هنری مانند نقاشی، خطاطی، صنایع دستی، خیاطی و برپایی اردوهای آموزشی و تفریحی و نیز کلاسهای ورزشی در سطح روستا است.
مدیر خانه قرآن نوالثقلین حیدرآباد ادامه داد: برگزاری مراسم جشن و سوگ مذهبی، جلسات خانگی قرآن، ختم زیارت عاشورا در دهه نخست محرم، آموزش کمکهای اولیه به کودکان و نوجونان، برگزاری محافل تلاوت قرآن و ... از دیگر فعالیتهای فرهنگی این خانه قرآن و کانون صبح صادق حیدرآباد است.
بختیارپور با اشاره به جشن نیمه شعبان، یادآوری کرد: امسال نیز به همت خانه قرآن نورالثقلین و کانون صبح صادق و به رسم هر ساله در روز میلاد امام زمان(عج) جشن باشکوهی در جوار امامزاده جعفر(ع) برگزار خواهد شد که پخت آش نذری محلی، مراسم سخنرانی و مولودیخوانی با حضور دهیاران، اعضای شوراها، مسئولان بسیج و اهالی روستا از اهم برنامههای این جشن است.
وی با اشاره به دور بودن روستای حیدرآباد از مراکز شهرستان و استان، اضافه کرد: در این روستا استعدادهای قرآنی ویژهای وجود دارد که متأسفانه زمینه بروز استعداشان فراهم نیست و گاهاً بُعد مسافت باعث میشود که التفات کمتری از سوی مسئولان به این منطقه وجود داشته باشد.
بختیارپور اضافه کرد: از مسئولان انتظار میرود حضور پررنگتری در روستا داشته باشند تا ضمن رسمیتبخشیدن به عملکرد فعالان قرآنی این روستا، فعالیتهای قرآنآموزان را نیز از نزدیک رصد کنند و با مشکلات و موانع بیشتر آشنا شوند.
وی با بیان اینکه فضای قرآنی و فرهنگی روستا در مقایسه با گذشته بهبود چشمگیری داشته، اضافه کرد: تلاش میشود تا دامنه فعالیتهای این خانه قرآنی گسترش یابد و به ویژه به سمت فعالیت در مدارس سوق یابد تا با آموزش و هدایت دانشآموزان و شرکت دادن آنها در مسابقات مختلف قرآنی به اهداف ترویجی و آموزشی این مجموعه دست یابیم.
بختیارپور در خصوص چشمانداز آینده فعالیتهای خانه قرآن نوالثقلین، خاطرنشان کرد: برنامههای زیادی برای اجرایی کردن مدنظر مسئولان این خانه قرآنی است که به دلیل مشکلات مالی امکان تحقق آنها ضعیف است و امیدواریم با مساعدت مسئولان شاهد گسترش بیش از پیش فرهنگ قرآنی در روستا باشیم.
یادآوری میشود، خانه قرآن نوالثقلین روستای حیدرآباد شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری، واقع در مدرسه شهید سهرابی، خانه معلم، همواره پذیرای علاقمندان یادگیری مباحث قرآنی است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری موسسات قرآنی خانه قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۰۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
استادیار دانشگاه سوره معتقد است که در دل قرآن فضای گفت و گوی بسیاری درباره هنر وجود دارد و در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه 7 اردیبهشت 1402، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
نقش اقتصاد و سرمایهگذاری در ترویج هنرهای قرآنیمقایسه عملکرد بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
او در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر ، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران " به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "ترانه باران" برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران از ساعت 10 الی 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 19 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/