Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:56:03 GMT

آبخیزداری بهترین راهکار برای کاستن آثار سیلاب است

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۰۸۸۱

آبخیزداری بهترین راهکار برای کاستن آثار سیلاب است

همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: وقوع سیل و خسارات مالی و جانی ناشی از آن، اهمیت توجه به طرح های آبخیزداری را بیشتر نمایان می کند و اجرای این طرح ها مهمترین راهکار برای جلوگیری از آثار مخرب سیلاب است.

اسفندیار خزائی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: همچنین بروز معضلات خشکسالی، فرسایش خاک، تهدیدها و تخریب های ناشی از آن موید اهمیت توجه به طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای جلوگیری از سیلاب ها به توسعه عملیات آبخیزداری از جمله تقویت و توسعه پوشش گیاهی، احیای جنگل ها و احداث بندها و سازه های آبخیزداری روی آورده اند.
خزائی بودجه اختصاص یافته به این بخش را ناچیز دانست و افزود: با توجه به تاثیر طرح های آبخیزداری در تقویت سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ و احیای پوشش گیاهی اما این طرح ها با کمبود اعتبار مواجه بوده و این حوزه نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
وی اظهار داشت: آبخیزداری راه موثری برای مهار آب و حفاظت از جنگل ها و مراتع است و نهادهای اجرایی با توجه به خسارت های متعدد ناشی از سیلاب ها، روان آب ها و فرسایش خاک باید در اجرای این طرحها بیش از پیش به منابع طبیعی کمک کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: 17 طرح آبخیزداری شامل کنترل سیلاب، حفاظت آب و خاک، تغذیه آبخوان ها، تقویت پوشش گیاهی کمربند حفاظتی، عملیات مکانیکی و بیومکانیکی هم اینک در این استان در حال اجرا است.
خزائی اضافه کرد: بیش از 905هزار هکتار ازعرصه های منابع طبیعی استان همدان مستعد انجام عملیات آبخیزداری است.
وی آبخیزداری را هنر برنامه ‌ریزی برای مدیریت منابع حوزه‌ های آبخیز طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثر منفی در منابع آب و خاک توصیف کرد که می تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی صورت گیرد.
7526/2087

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی منابع طبیعی آبخیزداری سیلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۰۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،موسی مقیمی معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری  اظهار کرد: در بحث حفاظت طی ۱۲ ماهه سال گذشته طی ۱۱۵فقره انجامدعملیات آزادسازی مساحت ۳۷۰ هکتار از جنگل‌های استان مازندران به طبیعت برگشت.

وی افزود: در بحث رفع تبصره براساس تبصره ذیل ماه ۵۵، ۸۵۶ فقره به مساحت ۲۱۴ هکتار از اراضی جنگلی صورت گرفت.

معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اعلام اینکه کشفیات چوب الات در طول ۱۲ ماهه یک‌هزار و ۵۰۰ فقره بوده است، گفت: در این زمینه خودروهای توقيف شده هم پس از سیر مراحل قضایی و قانونی آزاد شدند.

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت