Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-27@01:47:50 GMT

به جنگل فرصت تنفس دادند؛ جان کارگر می ستانند

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۱۲۴۸

به گزارش خبرنگار ایلنا،طرح تنفس جنگل را از یک ، یک ونیم سال گذشته اجرایی کردند تا جنگل حفاظت شود ومنابع آن به هر دلیلی از بین نرود؛ کارخانه هایی همچون چوب وکاغذ؛ نکاء چوب و فریم که در مجموع بیش از 3 هزار کارگر در آنها شاغل هستند و مواد اولیه اصلی اشان چوب است؛ با وجود تمامی مشکلات به قانون احترام گذاشتند و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

کاری نداریم که این طرح می بایست در سال 1398 اجرایی شود و به کارخانه ها فرصت می دادند تا فکری برای جایگزینی چوب برداشتی ازجنگل می کردند و این کار را نکردند؛ کاری نداریم که چه بر کارخانه و کارگران شاغل و هزاران آدمی که از کنار فعالیت این کارخانه ها امرار معاش می کردند؛ گذشت؛ کاری نداریم که هزاران تنه خشک درخت در جنگل ها رها شده اند و به هر دلیلی اجازه برداشت و استفاده از آنها به کارخانه ها داده نمی شود وکاری نداریم که قاچاقچیان چوب دراستانهای شمالی با تمام توان و قوا مشغول قاچاق هستند!

دوشنبه 26 فروردین 1398 صدها نفر از کارگران نکاچوب در میاندرود ساری مقابل کارخانه تجمع می کنند! خبرپشت خبر؛ گزارش به دنبال گزارش؛ اولین اخبار کارگری بعد از اخبارنگران کننده سیلاب بهاری در مازندران؛ این خبرهم به جای خودش نگران کننده است!

سازمان جنگل ها و مراتع مازندران قرارداد حفاظت ازجنگل ها را با شرکت نکاچوب تمدید نکرده وصدها کارگری که تحت پوشش نکا چوب درطرح حفاظت ازجنگل ها مشارکت دارند؛ظاهراً باید قید کار را زده و خانه نشین شوند؛ اگرچه یک نماینده کارگری می گوید: اینگونه نخواهد شد!

سازمان جنگل ها درمازندران به مدیران کارخانه نکاچوب اعلام کرده قرارداد همکاری این سازمان با کارخانه تمدید نخواهد شد و مدیران کارخانه به کارگران گفته اند از تاریخ اول اردیبهشت 98 به کارخانه نیایند!

در کارخانه نکاچوب حدود 600 نفری مشغول به کارند که فقط 100 نفرشان در کارخانه و باقی در امور مختلف حفاظت از جنگل با حداقل دستمزد شاغل می باشند!

مدیران کارخانه هم قطع همکاری سازمان جنگل های مازندران با کارخانه را تایید و گفته اند که ظاهراً این سازمان با درج آگهی به دنبال پیمانکارجدیدی است!

طرح تنفس جنگل را اجرا کردند؛ کارخانه ها با مشکل مواد اولیه و در راس آنها با کمبود چوب مواجه شده اند و مدیران هرطور شده تلاش کرده اند چرخ کارخانه ها از کار نیفتد اما اکنون خود دولت- سازمان جنگل ها- دست به کارشده تا به نوعی دیگرامنیت شغلی هزاران کارگر به خطر بیفتد؛ ای کاش مسئولان سازمان جنگل ها تصمیمی دیگرمی گرفتند و لرزه به جان نحیف کارگران نمی انداختند!

سیدعلی‌اکبر علوی‌نژاد (رئیس مجمع نمایندکان کارگری استان مازندران) که خود درطرح حفاظت ازجنگل ها مشغول به کار است؛ می گوید:امنیت شغلی حداقل 2-3 هزار کارگر که کارشان حفاظت از جنگل بود؛ به خطرخواهد افتاد اگرسازمان جنگل ها فکری نکند!

او می گوید: اکثر کارگرانی که حافظ جنگل ها هستند؛ روستاییان زحمتکشی می باشند که دام اشان را از جنگل خارج کردند و فروختند و آمدند شدند حافظان جنگل!

این نماینده کارگری می گوید: این مشکل در سه استان شمالی گریبان کارگران را خواهد گرفت وتبعات ناخوشایندی خواهد داشت و اگرسازمان جنگل ها مصربه فسخ قرارداد با کارخانه و کارگران باشد؛ دامنه اعتراضات کارگری گسترده ترمی شود!

او از قطع درختان و قاچاق چوب و غارت جنگل توسط عده ای خاص صحبت کرده و می گوید: دولت و سازمان جنگل ها ناخواسته و با خروج کارگران از طرح حفاظت جنگل ؛ میدان را به افرادی وامی گذارند که ... عده ای آمده اند  در دل جنگل به ویلا سازی مشغول اند و عرصه های جنگلی را به تفریحگاه تبدیل کرده اند و هیچ کس جلودارشان نیست و کارگران باید تنشان بلرزد از فردایی که نمی دانند چه برسرشان می آید!

او از به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران که اغلب دارای سابقه کاری بالای 10 -15 سال است؛ به شدت ناراحت است و می گوید: کارگری که فقط دوماه دیگر به سن بازنشستگی می رسد؛ قردادش را فسخ می کنند! چه کسی جوابگوی او وخانواده اش خواهد بود؟

علوی نژاد از انباشته شدن تنه خشک درختان افتاده در سطح جنگل می گوید و این که اجازه نمی دهند درکارخانه ها مورد استفاده قرارگیرد و اشاره ای هم به سیلاب اخیر کرده و می گوید: همین درختان افتاده با جریان سیل آمدند و خیلی جاها درد سر درست کردند!

او می گوید: اعتراض می کنیم می گویند خب کارگرانی که بیکار می شوند می روند بیمه بیکاری می گیرند؛ چرا ناراحت هستید؟ اولاً چرا مسئولان درباره تصمیم سازمان جنگل های استان چیزی نمی گویند و درثانی سازمان تامین اجتماعی خودش به مرز ورشکستگی رسیده و توان پذیرش این همه کارگر بیکارشده را ندارد!

این نماینده کارگری تاکید می کند: مخالف حفظ جنگل و منابع ارزشمند جنگلی نیستیم و اعتقاد داریم بیکارشدن کارگرانی که در طرح حفاظت جنگل ها برای حفظ منابع ملی از جان مایه می گذارند؛ تبعات بدی را خواهد داشت و مسئولان استان لطفاً کاری کنند!

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تنفس جنگل سیل مشکلات ساری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۱۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد

 براساس قانون کار، یازده اردیبهشت (روز جهانی کارگر) تعطیل رسمی‌ست؛ بر اساس ماده ۶۳ قانون کار، علاوه‌بر تعطیلات رسمی کشور، اول ماه می‌روز جهانی کارگر نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید. به این ترتیب کارگران برای اشتغال در روز کارگر، دستمزد بیشتری تحت عنوان اضافه کاری روز کارگر دریافت خواهند نمود.

نکته اینجاست که تعطیلی روز کارگر صرفا برای افراد مشمول قانون کار است؛ به همین دلیل در تقویم رسمی کشور به صورت تعطیل رسمی اعلام نشده است. اگر کارگری در روز ۱۱ اردیبهشت در محل کار حاضر نشود، به عنوان غیبت یا ترک کار تلقی نخواهد شد.

بر اساس ماده ۵۱ قانون کار، دستمزد هر ساعت اضافه کاری، ۴۰ درصد بیشتر از دستمزد هر ساعت کار عادی محاسبه می‌شود. از این رو با توجه به تعطیلی روز کارگر برای کارگران، دستمزد اشتغال به کار آنان در این روز، تعطیل کاری محسوب شده و برای هر ساعت کارکرد، ۴۰ درصد اضافه بر ساعات کار عادی، دستمزد پرداخت می‌شود.

رونمایی جدید از شگفتانه جدید در روز کارگر

علی اصلانی با تبریک هفته کارگر به جامعه کار و تولید اظهار کرد: با توجه به نزدیکی روز کارگر و در آستانه هفته کارگر انتظار داریم اگر نیتی برای کمک به جامعه کارگری و حل مشکلات آنها وجود دارد، بحث حق مسکن را پررنگ کنند و وزیر کار عیدی خوبی به کارگران در این هفته بدهند.

وی ادامه داد: در زمان تصویب افزایش حداقل دستمزد ۱۴۰۳ گروه کارگری صورتجلسه مزد را امضا نکردند و امیدوار بودند درصد افزایش به اندازه تورم تعیین شود تا بخشی از مشکلات جامعه کارگری برطرف و به سفره کارگران کمک شود، اما این اتفاق نیفتاد.

اصلانی افزود: در روز‌های اخیر و در شبکه‌های اجتماعی گمانه‌زنی‌هایی از احتمال تغییر مصوبه دستمزد و پیشنهاداتی مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن کارگران مطرح شد. ظاهرا تعدادی از اعضای شورای عالی کار بدون دعوتنامه رسمی به وزارت کار دعوت شدند و به نوعی جلسه نظرخواهی و مشورتی بوده ولی در شبکه‌های اجتماعی اینطور عنوان شده که تعدادی از نمایندگان کارگری صورتجلسه را امضا کردند، به شرطی که حق مسکن ۳۵ درصد و سایر سطوح مزدی یک درصد افزایش پیدا کند.

عضو کانون شورای اسلامی کار البرز ادامه داد:، اما کانون عالی شورای اسلامی کار کشور پیامی در شبکه‌های اجتماعی ارسال و هرگونه شرکت نمایندگان کارگری در چنین جلسه و امضای صورتجسه جدید را تکذیب کرد و رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران هم اعلام کرد که چنین صورتجلسه‌ای را امضا نکرده و پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن توسط دولت مطرح شده است.

اصلانی با بیان اینکه تغییر مصوبه دستمزد در حال حاضر امکانپذیر نیست، گفت: بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌ها مصوبه دستمزد را به دنبال ابلاغ بخشنامه از سوی وزیر کار اجرا کرده‌اند، بنابر این اگر بنا به اصلاح یا افزایش دستمزد باشد، تنها می‌توان در مورد حق مسکن اعمال کرد، چون تنها آیتمی بود که در شورای عالی کار تغییر نکرد. از طرفی درست است که حق مسکن توسط شورای عالی کار پیشنهاد می‌شود ولی برای اجرایی شدن حتما باید توسط هیات وزیران تصویب شود.

دبیر کانون شورای اسلامی کار البرز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به تورم موجود و نارضایتی و دلخوری جامعه کارگری نسبت به دستمزد، هم وزارت کار و هم تشکل‌های کارگری در تلاشند تا دستمزد را به طریقی و با بالا بردن حق مسکن افزایش بدهند.

وی در پایان با بیان اینکه بحث دستمزد از تمام مطالبات کارگری واجب‌تر است، ابراز امیدواری کرد: در هفته کارگر با افزایش قابل توجه مبلغ حق مسکن خبر خوشی به کارگران داده شود.

منبع: اندیشه معاصر

tags # حقوق کارگران سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • عملکرد بخش تعاون در کاشان موفقیت‌آمیز نبوده است
  • مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • برگزاری ۸۰ میز خدمت تامین اجتماعی استان مرکزی در هفته کار و کارگر
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد
  • امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است
  • تلاش کارگران برای تولید در کشور «مجاهدانه» است
  • با جدیت پیگیر بحث امنیت شغلی کارگران هستیم
  • مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مقام معظم رهبری در دیدار کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد