Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@20:17:27 GMT

سیلاب 4500 میلیارد ریال به سلسله خسارت وارد کرد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۱۵۶۲

سیلاب 4500 میلیارد ریال به سلسله خسارت وارد کرد

حدود سه هفته است که از اولین سیلاب لرستان می گذرد بسیاری از مشکلات در حال رفع و رجوع است اما هنوز مردم مناطق سیل زده مشکلاتی چون قطعی آب و برق دارند با توجه به آنکه هوا رو به گرماست مشکلات بی سر پناهی مردم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که با وجود هوای گرم و آب راکد شاهد افزایش بیمارهای عفونی و روده ای بویژه در منطقه پلدختر خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه آخرین وضعیت مردم سیل زده لرستان را به حضورتان می رسانیم.

فرماندار سلسله در دیدار با مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور، گفت: سیلاب چهار هزار و پانصد میلیارد ریال به شهرستان سلسله خسارت وارد کرد.

به گزارش ایسنا، شریف خسروی، در دیدار با مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور با بیان اینکه بر اثر جاری شدن سیل بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های این شهرستان وارد شد که عمدتاً خسارت به مزارع و اراضی کشاورزی بود، اظهار کرد: در بارندگی‌های اخیر، حجم سیلاب شهر الشتر به‌تنهایی ۵۱۰ مترمکعب در ثانیه بود که اگر مدیریت نمی‌شد می‌توانست خسارات بسیاری به بار آورد.

وی با بیان اینکه با اعلام سازمان هواشناسی، ستاد مدیریت بحران شهرستان از یک هفته پیش از شروع بارش‌ها در حوزه پدافند غیرعامل ورود کرد، افزود: با حضور بخشداران و همکاری دهیاران تمامی رودخانه‌ها، انهار و گذرهای آب لایروبی و در مسیرهایی که احتمال ریزش کوه و یا رانش جاده وجود داشت، تجهیزات راهداری و اکیپ‌های امدادی مستقر شدند تا حادثه ناگواری رخ ندهد.

خسروی با اشاره به مسدود بودن راه ارتباطی روستای چشمه طلا از دهستان قلایی به دلیل شکسته شدن پل ارتباطی این روستا در سیلاب اخیر، عنوان کرد: پیش از شروع بارش‌ها در این روستا، یک دستگاه بولدوزر و یک اکیپ امدادی از هلال‌احمر مستقرشده بود که خوشبختانه اکنون راه نفر رو این روستا برقرارشده و تجهیزات فرستاده‌ایم که راه ماشین‌رو آن نیز تا چند روز آینده ایجاد شود.

وی ادامه داد: در شهرستان سلسله باوجود رانش‌های زمین قطعی گاز نداشتیم، تنها برق چند روستا قطع شد که سریعاً با کمک نیروهای اداره برق، مشکل این روستاها فوراً برطرف و ۱۵ روستایی نیز که قطعی آب آشامیدنی پیدا کرده بودند به‌سرعت رفع مشکل شدند.

فرماندار سلسله با اشاره به فعالیت مستمر و بدون وقفه اعضای مدیریت بحران شهرستان طی ۷۲ ساعت حالت بحرانی شهرستان، خاطرنشان کرد: طی مدت وقوع سیل در شهرستان، شهرداری‌های الشتر و فیروزآباد با ایجاد کانال‌های حائل و لایروبی جداول و کانال‌ها اجازه ندادند که سیلاب به شهر ورود کرده و برای مردم مشکل ایجاد نماید.

وی تصریح کرد: حدود ۱۰۰ پل ارتباطی و ۱۵۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی شهرستان نیز دچار خسارت شده‌اند و یک نفر هم براثر تخریب پل نوساز کاکارضا جان خود را از دست داد که ناشی از کم‌کاری پیمانکار طرح بوده و پرونده قضایی آن در دست بررسی است.

وی ادامه داد: پیمانکارانی که با زد و بند با ناظرین خسارت‌های سنگین بر دولت تحمیل کرده‌اند باید جوابگو باشند تا درس عبرتی برای سایرین باشد.

خسروی ادامه داد: خسارت کسانی را هم که در حریم رودخانه‌ها اقدام به کشت و یا ساخت‌وساز کرده‌اند اعلام نکردیم تا این قبیل افراد نیز درس عبرت بگیرند که به حریم رودخانه‌ها تجاوز نکنند.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور:

۲۵۰۰ فقره تسهیلات به سیل‌زدگان لرستان پرداخت می‌شود

مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور، گفت: به‌منظور کمک به سیل‌زدگان لرستان، ۲۵۰۰ فقره تسهیلات در قالب قرض‌الحسنه و جعاله تعمیر مسکن پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله مهدیان در دیدار با فرماندار سلسله با اشاره به سیل اخیر و خسارت‌های فراوانی که به استان لرستان وارد کرده است، اظهار کرد: با هماهنگی ستاد مدیریت بحران لرستان شرایطی برای دریافت تسهیلات به سیل‌زدگان ایجاد کرده‌ایم که به نفع آن‌هاست و لازم است که شهرستان نیز سهم خود را از این تسهیلات دریافت کند.

وی با اشاره به چگونگی این تسهیلات، عنوان کرد: یک هزار فقره از این تسهیلات، قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون ریالی با نرخ چهار درصد و بازپرداخت ۶۰ ماهه و یک هزار و ۵۰۰ فقره نیز جعاله تعمیر مسکن ۱۵۰ میلیون ریالی با بازپرداخت پنج‌ساله است.

مهدیان با اشاره به تسهیلات خرید کالای ایرانی، خاطرنشان کرد: در قالب این طرح نیز بدون محدودیت به تمام متقاضیان تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی با بازپرداخت ۳۶ ماهه پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور با اشاره به اینکه طرح وفاق، فرصت خوبی برای همدردی با سیل‌زدگان است، گفت: در این طرح افرادی که می‌خواهند به سیل‌زدگان کمک کنند اما بضاعت مالی آن‌ها اجازه نمی‌دهد، می‌توانند در قالب گروه به بانک معرفی شوند که از ۵ میلیون ریال تا سقف ۵۰ میلیون ریال به آنان پرداخت و به‌حساب نهادهای حمایتی برای کمک به سیل‌زدگان واریز می‌شود که برای ادارات دولتی که می‌خواهند در کمک به سیل‌زدگان سهیم باشند، فرصت بسیار خوبی است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس:

سیل 620 میلیارد خسارت به دورود و ازنا وارد کرده است

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: سیل 620 میلیارد تومان خسارت به شهرستان‌های دورود و ازنا وارد کرده است.

مجید کیان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در سیل اخیر در شهرستان‌های دورود و ازنا 38 روستا درگیر شدند که برخی از آنها در مسیر رودخانه بودند.

وی ادامه داد: 20 روستا مستقیم با سیلاب درگیر شدند و تعدادی از آنها در معرض رانش زمین قرار گرفتند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: راه ارتباطی اصلی 14 روستا قطع شد و بین 20 تا 25 دهنه پل به طور کامل آسیب جدی دیدند.

وی از تخریب 350 هکتار از باغات این شهرستان خبر داد و گفت: در شهرستان دورود 65 مزرعه شیلات و در ازنا بیش از 25 مزرعه شیلات کاملاً آسیب دیدند و درمجموع بیش از 90 مزرعه شیلات آسیب دیدند.

کیان‌پور بیان کرد: 10 نقطه روستایی و 2 نقطه شهری در دورود و 3 نقطه روستایی در ازنا دچار رانش شدند که بین 5 تا 6  نقطه وضعیت بحرانی دارند.

وی گفت: کارشناسان و موسسه سوانح بحرانی پیگیر هستند و کار مطالعاتی این نقاط را شروع کردندکه ممکن است چند روستا با موقعیت‌ حاد باید جابه‌جا شوند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ممکن است روستای قلعه رستم ازنا و روستای تی در شهرستان دورود را بخواهیم جابه‌جا کنیم.

یک مگاوات میزان خاموشی روستاهای بی‌برق است

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: از مجموع ۱۱۴۵ روستای بی‌برق ناشی از سیل فقط ۱۳ روستای صعب‌العبور باقیمانده است.

به گزارش ایسنا، فریدون خودنیا گفت: با تلاش همکاران شرکت و تلاش دیگر استان‌ها ۱۰ روستای دیگر در سخت‌ترین شرایط و با عبور از عرض رودخانه کشکان در ناحیه شاهیوند برق‌دار شدند .

وی ادامه داد: علیرغم تلاش‌های فراوان متأسفانه مسیرهای خدمات‌رسانی به‌قدری سخت و نامناسب است که در بعضی نقاط همکاران تیرهای چوبی را بر روی شانه‌های خود گذاشته و پس از حمل ۴۰ تا ۵۰ متر از مسیر  آن‌ها را نصب می‌کنند .

این مسئول ادامه داد: امروز در دو منطقه از رودخانه کشکان به دلیل شدت جریان آب غواصان موفق نشدند سیم‌های برق را به آن‌طرف رودخانه انتقال دهند که مجبور شدیم به روش‌های پرمشقت دیگری این مهم را انجام دهیم.

خودنیا گفت: شب گذشته پس از ساعت ۲۲ اکیپ‌های اجرایی را به ۱۰ گروه کاهش دادیم و در صورت مساعد بودن هوا و شرایط فیزیکی مسیر امروز احتمال برق‌دار شدن ۱۰ روستای دیگر وجود دارد و فقط ۳ روستا باقی می‌ماند.

مدیرعامل برق لرستان اظهار کرد: در حال حاضر فقط یک مگاوات میزان خاموشی روستاهای بی‌برق است که تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست تا این میزان به صفر برسد.


ادامه دارد...

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۱۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب جدی به راه‌های شهرستان خوسف در پی جاری شدن سیلاب

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در پی بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف، به محورهای مواصلاتی شهرستان خوسف، آسیب جدی وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، محمد علی آخوندی امروز _شنبه، پانزدهم اردیبهشت _ در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان خوسف اظهار کرد: روزهای پنجشنبه و جمعه، بارندگی‌های شدید و پراکنده را در کل استان به ویژه در شهرستان‌های خوسف و نهبندان داشتیم.

وی با بیان اینکه به تمام زیرساخت‌های جاده‌ای و راه‌های عشایری و روستایی در شهرستان خوسف خسارت وارد شده است، افزود: آبگرفتگی منازل روستایی خوسف و نهبندان و تخریب تمامی قنواتی که در حاشیه رودخانه‌ها بوده‌اند، از پیامدهای سیل دیروز است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: ابنیه جاده‌ها به طور کامل تخریب شده‌اند.

وی از تخریب و خسارت به مزارع سرچاه عماری و محور قلعه زری در شهرستان خوسف خبر داد و گفت: در شهرستان خوسف شاهد قطعی شبکه آب و برق و حتی گاز در روستاهای اکبرآباد، محمدآباد و… بودیم.

آخوندی از برق گرفتگی دختر بچه ۱۰ ساله به دنبال افتادگی تیر برق گفت و افزود: جان این دختربچه نجات یافت.

وی ادامه داد: بندهای خاکی و اراضی کشاورزی در حاشیه رودخانه‌ها خسارت جدی دیدند، چرا که بیشتر روستاهای خوسف در حاشیه رودخانه واقع شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در شهرستان نهبندان آب به داخل شهر هم نفوذ کرده و مشکلاتی در داخل شهر ایجاد شد.

وی با بیان اینکه یک گروه نوجوان هشت نفره در سیلاب گیر افتاده بودند که با همکاری نیروهای امدادی نجات یافتند، گفت: منازل قدیمی و آغل‌های دام گنبدی خسارت دیده‌اند که بعد از اتمام بارش‌ها، میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود.

آخوندی افزود: راه دسترسی بعضی روستاهای خوسف از جمله مزار شاه سلیمان علی (ع) و روستای کشوک مسدود شده است.

وی با بیان اینکه خسارت‌های سیل در خوسف همانند سیل زیرکوه است، ادامه داد: در شهرستان خوسف، مشابه زیرکوه شرایط خاصی به دنبال سیلاب داشتیم به نحوی که در محورهای مواصلاتی حتی ماشین سنگین هم نمی‌تواند تردد کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: محور قلعه زری و روستاهای بخش ماژان کلاً تخریب شده اند.

وی گفت: در نهبندان محور شاهکوه به میغان و در طبس هم محور راور مسدود هستند و بقیه راه‌ها بازگشایی شده‌اند، اما نا ایمن هستند.

آخوندی گفت: بیشترین خسارت سیل به راه‌ها، ابنیه جاده‌ها، باغات، مزارع و قنوات وارد شده است.

وی افزود: امروز در قسمت‌های غربی و شمال استان از جمله شهرستان‌های طبس، سرایان، فردوس و بشرویه بارندگی شدید خواهیم داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران در خوسف خبر داد و افزود: آماده‌باش همه دستگاه‌ها و بسیج امکانات را داریم و ۴۸ اکیپ هلال احمر هم در سطح استان فعال هستند.

آخوندی در پایان از همکاری مردمی، تراکتورداران و نیروهای معدنی و معادن برای بازگشایی مسیرها گفت و تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم تا با نیروهای امدادی همکاری لازم را داشته باشند و به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

کد خبر 750431

دیگر خبرها

  • بارش تگرگ به باغات و مزارع شهرستان پاوه خسارت وارد کرد
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • خسارت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی به زیربخش‌های کشاورزی
  • خسارت سیل به تاسیسات آبفای تفت یزد
  • خسارت بارندگی به عشایر ۳۰ میلیارد ریال برآورد شد
  • (تصاویر) خسارت تگرگ به منازل و خودرو‌ها در شهر مرزی درح _سربیشه خراسان جنوبی
  • خسارت سیلاب به خط انتقال آب ۳ روستای دزفول
  • آسیب جدی به راه‌های شهرستان خوسف در پی جاری شدن سیلاب