Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - مدير شرکت شهرک‌هاي سازمان جهاد کشاورزي استان يزد گفت: در سال 1397 به دليل محدويت منابع آبي و با توجه به ميزان ارزش افزوده در بخش توليد و فروش محصول ، مجوز ساخت 6 شهرک گلخانه اي با اشتغال زايي حدود 500 نفر در شهرستان هاي ابرکوه و خاتم براي بخش خصوصي صادر شد.

محمدحسين ملانوري روز چهارشنبه در بازديد از مجتمع گلخانه‌اي ابرکوه به خبرنگار ايرنا افزود: عمليات اجرايي اين مجتمع ها در بهار سال جاري آغاز مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: پارسال 51 ميليارد ريال وام براي احداث گلخانه‌ به سه متقاضي در شهرک گلخانه‌اي بهشت ارنان مهريز پرداخت شد و با اين ميزان سرمايه زمينه اشتغال مستقيم و غيرمستقيم حدود 100 نفر از افراد جوياي کار فراهم‌ شد.
اين مسئول ادامه داد: با پرداخت اين مبلغ کشت محصول در 7.5 هکتار اراضي اجرا شد که حدود 5.5 هکتار آن به مرحله توليد و بهره‌برداري رسيده است.
ملانوري محصول گلخانه‌اي اين شهرک را خيار سبز، گوجه ‌فرنگي ، فلفل ، بادمجان ، انواع سبزي‌ها، صيفي و گل رز ذکر کرد و اظهار داشت: براي کشت محصول در 42 هکتار براي 9 سرمايه‌گذار، 720 ميليارد ريال تسهيلات مصوب شد که با اجرا و بهره‌برداري از اين طرح‌ها زمينه اشتغال حدود 500 نفر ديگر فراهم مي شود.
مدير شهرک‌هاي کشاورزي يزد در ادامه با اشاره به اينکه از سال 1394 فعاليت اين شرکت در استان آغاز شد، خاطرنشان کرد: در اين مدت مجوز هفت واحد گلخانه‌ ‌در شهرک‌هاي دولتي به مساحت 12 هکتار و 6 مجوز در شهرک‌هاي خصوصي به مساحت 42 هکتار در استان صادر شده است.
وي بيان کرد: مجوزهايي که براي بخش دولتي صادر مي‌شود، شامل مجتمع‌هاي گلخانه‌اي است که داراي زيرساخت‌هاي لازم از جمله زمين، آب ، برق ، گاز ، راه ارتباطي و ... است .
ملانوري بابيان اينکه 80 درصد شهرک‌هاي کشاورزي استان در خاتم قرار دارد، تصريح کرد: تاکنون 200 نفر از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي رشته‌هاي کشاورزي براي سرمايه‌گذاري در شهرک گلخانه‌اي اعلام آمادگي کردند.
مدير شهرک‌هاي کشاورزي يزد در ادامه يادآور شد: 41 واحد گلخانه‌اي در استان به مساحت 45 هکتار در مجتمع‌هاي گلخانه‌اي در مروست و چاهک خاتم قابل‌ واگذاري است .
اين مسئول حوزه کشاورزي خاطرنشان کرد: اخذ مجوز گلخانه از طريق شهرک‌هاي کشاورزي بسيار کم‌هزينه تر و سريع تر انجام مي‌شود، سطح مفيد شهرک‌ها بايد حداقل پنج هکتار باشد .
رئيس سازمان جهاد کشاورزي يزد هم چندي قبل در بازديد از يک واحد گلخانه‌اي در ابرکوه به ايرنا گفته بود: هزار و 690 هکتار اراضي استان به محصول گلخانه‌اي اختصاص دارد که از اين ميزان سطح کشت پارسال 485 هزار تن محصول توليد ‌شد .
سيد جمال سجادي پور، همچنين بابيان اينکه 22 درصد خيار سبز گلخانه‌اي کشور در استان توليد مي‌شود، تصريح کرد: سالانه 420 هزار تن محصول گلخانه‏‏اي به بازارهاي روسيه و عراق و حوزه خليج‌فارس صادر مي‌شود .
وي بابيان اينکه يزد از لحاظ توليد محصول گلخانه‌اي مقام دوم کشور را دارد، اظهار کرد: کشت گياهان گلخانه‌اي با توجه به شرايط اقليمي منطقه و کمبود منابع آبي از لحاظ اقتصادي مقرون ‌به‌صرفه است .
سجادي پور افزود: مصرف آب براي کاشت محصولات گلخانه‌اي نسبت به کاشت در فضاي باز 10برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به 10برابر افزايش مي‌دهد.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعاليت‌هاي کشاورزي ، دامداري و دامپروري است و هشت هزار خانوار در 15 هزار هکتار باغ‌ها و اراضي زراعي ابرکوه و با استفاده از 140 ميليون مترمکعب منابع آبي که ظرف 10 ماه از 662 حلقه چاه‌ و 11 رشته قنات استحصال مي شود.
سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزي و دامي در اين شهرستان به دست مي آيد.
مرکز شهرستان 53 هزارنفري ابرکوه در 140 کيلومتري جنوب غربي شهر يزد قرار دارد.
زمين‌هاي قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دليل تداوم 2 دهه پديده خشکسالي ، کاهش بارندگي و توسعه کشت گياهان کم آبخواه ، 116 هزار هکتار آن کشت مي‌شود و از اين ميزان 69 درصد مربوط به باغ‌ها و 31 درصد مربوط به زمين‌هاي زراعي است.
7540/ 2047/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۱۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر

ایسنا/بوشهر استاندار بوشهر با اشاره به تصویب احداث دو شهرک مولد کشاورزی به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار در استان گفت: در ساخت و اجرای این شهرک‌های مولد و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف تسریع شود.

به گزارش ایسنا ، احمد محمدی‌زاده ظهر امروز شنبه در جلسه شهر مولد استان بوشهر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرایی‌شدن نخستین شهر مولد کشاورزی استان بوشهر گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهراحداث 2 شهر مولد مصوب شده است، گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار تنگستان و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر شهر مولد یادشده را بنام دلیران تنگستان اعلام و بیان کرد: این شهر در سواحل خلیج‌فارس منطقه دلوار تنگستان قرار دارد و این مجموعه در مساحت 850 هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی در اجرایی‌شدن این طرح اضافه‌کرد: در مجموع در 2 شهر مولد کشاورزی استان بوشهر 2 هزار و 50 هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه 850 هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و یک‌هزار و 200 هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهرهای مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان بوشهر دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان