Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-04@00:19:01 GMT

رد ادعای گذشته؛ قدرت انعطاف پذیری مغز در سنین مختلف

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۴۶۶۵

رد ادعای گذشته؛ قدرت انعطاف پذیری مغز در سنین مختلف

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مغز انسان به طور قابل توجهی انعطاف پذیر است یعنی توانایی تغییر و واکنش به محیط را دارد. اما برای تغییر مغز چه چیزی لازم است؟ به خاطر سپردن عدد پی تا صد هزار رقم؟ یا تبدیل شدن به یک شطرنج باز قدرتمند؟ آیا تاثیر قدرتمند پیچیدگی محیط اطراف را نیز باید در نظر گرفت؟

در حال حاضر محققان با استفاده از تصویربردای رزونانس مغناطیسی عملکردی می توانند اثرات محیط و تجربه را بر ساختار و عملکرد مغز مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آزمایشات درک صحیحی از انعطاف پذیری مغز انسان در تمامی سطوح میسر می کنند. یکی از مشهورترین نمونه های اولیه این تحقیقات در انگلستان انجام شد. محققان مغز 16 راننده تاکسی را بررسی کردند تا اثرات «تجربه رفت و آمد گسترده در شهر لندن» را بر ساختار مغز بررسی کنند. محققان با مقایسه مغز این رانندگان تاکسی با گروه کنترل رانندگان غیر تاکسی دریافتند که رانندگان تاکسی دارای ماده خاکستری بیشتری در هیپوکمپ پشتی هر دو طرف مغز هستند. هیپوکمپ ساختاری در لوب گیجگاهی با عملکردهای متعدد است اما به طور ویژه درگیر ذخیره سازی بازنمایی فضایی محیط اطراف فرد است. علاوه بر این نشان داده شد که رانندگان قدیمی تر نسبت به رانندگان جدیدتر ماده خاکستری بیشتری در این منطقه دارند.

این از نخستین مطالعاتی بود که نشان داد تخصص در یافتن مسیرها در این راننده ها می تواند به تفاوت های خاص و موضعی در آناتومی مغزشان منجر شود.

به گفته محمد تقی جغتایی مشاور ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری، مغز انسان عنصر دینامیک و قابل تغییری است و قابلیت انعطاف پذیری دارد. برخلاف گذشته که تصور می شد، مغز پس از شکل گیری دیگر قابل تغییر نیست اما واقعیت این است که مغز قدرت انعطاف پذیری و تغییر دارد و از نظر شکل گیری در سنین مختلف تغییرات مختلفی را تجربه می‌کند.

البته علی رغم نوآوری یافته های حاصل از مطالعات تصویربرداری مکانیسم دقیق این تغییرات در ساختار مغز انسان بالغ هنوز ناشناخته باقی مانده است. تا حدودی به این دلیل که روش های بررسی این موضوع بر روی انسان بیش از حد تهاجمی هستند. با این حال مطالعات انجام شده بر روی بافت مغز انسان پس از مرگ نشان داده اند که تولید سلول های عصبی جدید در هیپوکمپ در سراسر بزرگسالی اتفاق می افتد.

پس عوامل متنوعی از حافظه تا خبره شدن در مهارت ها می توانند مغز را تحت تاثیر قرار دهند. با وجود بسیاری از اکتشافات اخیر در این زمینه هنوز هم محققانی که انعطاف پذیری عصبی را مطالعه می کنند با سئوالات زیادی روبرو هستند. به خصوص بخشی از تحقیقات از انعطاف پذیری عصبی به عنوان رویکردی برای درک و تسهیل بهبود عملکرد پس از آسیب ناشی از سکته مغزی حمایت می کنند.

یک موضوع کاملا روشن است: «هم اکنون نسبت به زمانی که شما شروع به خواندن این مطلب کرده اید مغزتان تغییر کرده است.»

انتهای پیام/

291 / 159 مغز مغز انسان رزونانس مغناطیسی معاونت علمی و فناوری حافظه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مغز مغز انسان معاونت علمی و فناوری حافظه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۴۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

امتداد - قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در رابطه با آخرین جزئیات از اجرای طرح راننده محوری نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، مجید مشعلچی گفت: اکنون یک نظام رتبه‌بندی ابتدایی برای رانندگان وجود دارد و اطلاعاتی از بخش‌های مختلف دریافت می‌شود به طور مثال تشویقات برای رانندگانی که تصادف نمی‌کنند بر پایه همین رتبه بندی است.

  این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: همان طور که اشاره شد یکسری اطلاعات از بخش‌های مختلف مانند فراجا گرفته می‌شود، اما یکسری از اطلاعات هم از جمله نمره منفی خیلی مهم است که با فراجا جلسات مختلفی برگزار شده و در حال برگزاری است که اگر این سری از اطلاعات را هم پلیس راهور به بیمه مرکزی بدهد ما در یک نظام رتبه بندی که اکنون قراردادهای آن را بسته‌ایم رانندگان را رتبه بندی خواهیم کرد.   او در ادامه اظهار کرد: اگر ما اطلاعات را از بخش‌های مختلف دریافت کنیم در شاخص‌های رتبه بندی تغییراتی ایجاد و رتبه بندی خوبی می‌شود و در نهایت در این فرآیند میزان ریسک رانندگان مشخص خواهد شد.   گام بعدی هم این خواهد بود که چگونه با راننده پر ریسک و کم ریسک برخورد کنیم؟ که این موارد بحث‌های آیین نامه و دستورالعملی خواهد بود که کار آن را هم پیش خواهیم برد.   قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به شکل خلاصه اکنون امکان راه اندازی بحث راننده محوری در یک سطح ابتدای وجود دارد که سطح مطلوبی نخواهد بود بیمه مرکزی در تلاش است تا شاخص‌های مد نظر خود را از بخش‌های مختلف دریافت تا کیفیت رتبه بندی افزایش پیدا کند و به موازات این مراحل بحث دستورالعمل و آیین‌نامه‌ها را هم در حال پیش بردن هستیم و در آخر باید گفت اجرای بیمه شخص ثالت راننده محور به عبارتی راننده محوری حتما تا پایان سال نهایی و اجرا خواهد شد. برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • وعده صادق رژیم اسرائیل را شکننده‌ تر کرد
  • تشکیل ۴۳۴ پرونده برای رانندگان متخلف ناوگان برون شهری آذربایجان غربی
  • تشکیل ۴۳۴ فقره پرونده برای رانندگان متخلف ناوگان برون‌شهری آذربایجان‌غربی
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف‌پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ساخته شد
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ابداع شد
  • هر راننده معترضی ضد انقلاب و اراذل نیست؛ سوخت راننده افغان بیشتر از ایرانی است!
  • قدرت‌نمایی شبانه پلنگ در مازندران (فیلم)
  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • «راهنما نزدن» نشانه حرفه‌ای بودن راننده نیست
  • شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند