Web Analytics Made Easy - Statcounter

از نظر چراغپور، کرانچار برای هدایت تیم ملی امید مناسب نیست.

طرفداری- این روزها بحث قطع همکاری تیم امید ایران با زلاتکو کرانچار مطرح شده و این احتمال وجود دارد که سرمربی جدیدی برای تیم امید در مرحله نهایی انتخابی المپیک انتخاب شود.

به گزارش فارس، جلال چراغپور، کارشناس فوتبال ایران در مورد عملکرد تیم امید و احتمال تغییر کادرفنی صحبت‌های زیر را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد عملکرد تیم امید در مرحله انتخابی المپیک، گفت:

 کار تیم امید را از شروع کار تقریبا دنبال کردم. تیم امید در واقع پایه تیم ملی است. این تیم چند ایراد داشت تا اینکه وارد مسابقات انتخابی شد و در نهایت با تفاضل گل توانست به مرحله بعد صعود کند. بازی تیم امید ایران و عراق را هم به صورت دقیق نگاه کردم. این تیم در بازی‌های آسیایی هم حضور داشت. آنجا این بحث مطرح شد که در مقابل یک تیم بازنده شوند تا از دیدار با کره جنوبی فرار کنند. بعد از این اتفاق توجیه کردند که بازی را دو بر صفر باختیم تا با کره رو به رو نشویم و حمید استیلی هم از این کار دفاع کرد. این دفاع بسیار غیر منطقی بود. تیمی در این وضعیت باید اهدافش را تعیین کند. اهداف این تیم پر کردن حفره‌های تیم ملی و ترمیم آن است.  تیم امید باید شکاف‌هایی که به مرور زمان به وجود می‌آید را پر کند. مثلا بازیکنی مثل  سردار آزمون 5 سال در تیم ملی بازی می‌کند و یک شکافی در این پست ایجاد می‌شود که فقط تیم امید و جوانان می‌توانند این شکاف‌ها را پر کنند.

کارشناس فوتبال ایران در ادامه خاطرنشان کرد:

همه این اهداف را که کنار بگذاریم با زلاتکو کرانچار به چیزی که می‌خواهیم نمی‌رسیم چرا که به صورت کلی تفکر کرانچار را با توجه به سوابقش در سپاهان و ... می‌شناسیم. این نوع مربیان یک تیم خیلی عادی درست می‌کنند. آنها فرصت طولانی نیاز دارند و یک تیم عادی درست می‌کنند. آنها به موقع می‌بازند و به موقع برنده می‌شوند. وقتی او سرمربی تیم امید شد این احساس را داشتیم که نظم مقدماتی را ایجاد می‌کند اما با دیدن مسابقات این تیم دیدیم بنای فوتبال هجومی آنها را مهدی قائدی باید ایجاد می‌کرد. قائدی همه کاره تیم امید بود بدون اینکه تاکتیک مشخصی وجود داشته باشد. تاکتیک یک حرف کوچک است. ما باید استراتژیک برند داشته باشیم. این خصوصیات را در کی‌روش دیدیم و فهمیدیم برند استراتژیک داشتن چه تفاوتی با تاکتیک کوچک داشتن دارد. این تیم امید برای بازی کردن، رشد و حضور در مرحله 16 تیمی نیاز به کار قوی‌تر دارد و کسانی که تصمیم به تغییر گرفتند نظرشان درست است. اگر یک برند استراتژیک فکری درست به تیم تزریق کنند می‌توانند موفق تر باشند نه اینکه به دنبال استفاده از کسی بیفتند که دوران بازنشستگی فکر‌ی‌اش را پشت سر می‌گذارد. 

وی افزود:

اگر این مربی هم کلاس با مربی تیم ملی بزرگسالان باشد بسیار بهتر است. البته ما هنوز سرمربی تیم ملی بزرگسالان را مشخص نکردیم. بدون شک مربی تیم امید باید دنبال استراتژیک فکری تیم ملی را دنبال کند و بازیکنان وقتی به رده بالاتر می‌روند نباید  با تفکرات جدید از صفر تا صد رو به رو شوند. به عنوان یک فکر موافق این هستم که عملکرد تیم امید حرف نو استراتژیک نداشت. به طور مثال حرف نو استراتژیک این است که دفاع یک مقدار جلوتر بازی کند. دفاع تا این اندازه زیر توپ نزدند. در دفاع به حمله آنقدر توپ ارسال نکنند و آنقدر برای اشتباه حریف فوتبال بازی نکنند. فوتبال تیم امید به این شکل بود که آن را در لیگ دسته یک هم می‌بینیم. در لیگ برتر هم 80 درصد تیم‌ها به این شکل بازی می‌کنند. 

چراغپور در ادامه خاطرنشان کرد:

الان فوتبال سمتی رفته که تلاش می‌کنند گلرها توپ را بلند نزنند چه برسد به اینکه مدافعان این کار را انجام دهند. تمام توپ‌هایی که مدافعان بلند می‌زنند 50-50 می‌شود. انواع و اقسام‌ فکرها را در فوتبال می‌بینیم اما وقتی تیم امید را نظاره می‌کنیم متوجه می‌شویم که آنها لیگ یکی فوتبال بازی می‌کنند.  این مسئله هم به خاطر کل کادرفنی تیم امید است. کرانچار خودش یک مورد است و ما بقی نفرات هم مورد دیگر این مسئله هستند. اگر تیم امید به دنبال نتیجه است باید برند استراتژیک روز به آن تزریق شود که این اتفاق با کرانچار رخ نخواهد داد.

وی در مورد اینکه در حال حاضر گزینه‌های داخلی برای جایگزینی مطرح شدند و آیا با این انتخاب می‌توان چنین تفکری را به فوتبال ایران تزریق کرد، گفت:

خیر در حال حاضر در داخل ایران چنین اندیشه برندی نداریم تا متوجه شویم که این برند فکری مطابق با استراتژی روز دنیا است. مثلا گونه ای از گوادیولا اندیشه کردن یا والورده اندیشه کردند را در فوتبال ایران نداریم. این فکر را نمی توان صد در صد ایجاد کرد اما باید تلاش کرد به آن نزدیک شد. در تیم امید فقط فیزیک ستبر می‌بینیم. بدنسازی کار با وزنه در فوتبال ایران یک فاجعه است. در فوتبال ایران وقتی به بدن‌ها نگاه می‌کنیم چابکی وجود ندارد. حتی بازیکنانی که دریبل زن هستند در نهایت می‌خواهند با کار بدنی این کار را انجام دهند.

چراغپور در ادامه تأکید کرد:‌

وقتی به فوتبال روز دنیا نگاه می‌کنیم این بازی و سینه ستبر برای فوتبال نیاز نیست. آنقدر گردن کلفت بودن نیاز فوتبال نیست. بدنسازی فوتبال با وزنه برای خودش کلاسی آنقدر پیچیده است که نه تنها در کلاس‌های مربیگری ایران به آن اشاره‌ای نمی‌شود بلکه بدنسازی را به بدنسازها دادند که کار به جایی رسیده که وقتی بدن بازیکنان ایرانی را نگاه می‌کنیم واقعا این عضلات در هم پیچیده و بزرگ نیاز نیست. یک فوتبالیست به این پشت بازو  و بازو نیاز ندارد و اگر عضلات شکم دارند آنها عضلات کوچک بدن است که به همراه چابکی دارند. در تیم امید ما به نظر می‌رسید بازیکنانی حضور دارند که رشته اصلی آنها کبدی است اما در زمین با پا هم بازی می‌کنند. این تفکر به فوتبال ایران و لیگ برتر هم تزریق شده است. اگر از این تفکر که به همه مربیان ایران تزریق شده بخواهیم یک نفر را به تیم امید بیاوریم نتیجه نمی‌گیریم. این تجربه را با عباس چمنیان داشتیم. در این شرایط نمی‌توانیم به فوتبال عمیق فکر کنیم. اگر به مربی ایرانی فکر کنند اشتباه در اشتباه خواهد بود. شاید به خاطر مسائل ارزی این کار را انجام دهند اما اگر کرانچار را بردارند و یک مربی داخلی بگذارند این کار یک بازگشت به عقب است.

کارشناس فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که اگر به دلیل مشکلات ارزی نتوانستند مربی خارجی جایگزین کنند بهتر است با کرانچار کار ادامه پیدا کند تا اینکه یک مربی ایرانی جایگزین شود، اظهار داشت:

کرانچار را برای تیم امید مناسب ندیدم و به این مسئله اشاره کرده بودم. ایده‌های فکری او را برای تیم امید مناسب ندیدم. او حرف جدیدی به فوتبال ایران تزریق نمی‌کند. از انتخاب‌هایی که شده، فیزیک بازیکنان، نوع بازی بلند، تمارض‌های قدیمی و ... می‌توانیم به شرایط بازی نگاه کنیم. فرهنگ و نوع فوتبال بازیکنان تغییر نکرده است. توپ‌های بازیکنان تعریف نشده است.  در جریان بازی هفت نوع توپ تعریف می‌شود که ایران فقط با دو نوع آن بازی می‌کند. فقط توپ‌های بلند از دفاع به حمله و پاس کشیده از میانه به گوشه‌ها را  مشاهده می‌کنیم. گاهی حرکات سه نفره کوچک در سمت چپ و راست مشاهده می‌شود اما این اتفاق در لیگ یک هم رخ می‌دهد.

وی افزود:

با این شرایط نمی‌توان بار تیم امید برای مرحله انتخابی را بست. باید یک مربی جوانتر دارای ایدئولوژی به روزتر را انتخاب کنند. الان در همین رسانه‌ها می‌بینم خبرنگاران جوان نحوه سوالاتشان تغییر کرده و با توجه به مطالعه و بررسی‌ سایت‌های خارجی نوع جدیدی از پرسش را مطرح می‌کنند.  فوتبال هم نیاز به نو شدن دارد. فوتبال لیگ برتر ایران به شدت کهنه است.

چراغپور در ادامه تأکید کرد:

چرا فوتبال ایران کهنه است؟ دلیل این موضوع فعالیت مربیان در 22-23 سال گذشته به یک شکل است. همکاران خودمان آنهایی که معلم، آقا معلم و این طرف و آنطرف هستند دیگر حرف و عمل جدیدی برای گفتن ندارند. شاید با کلام و مصاحبه کارشان را صافکاری کنند  و بمانند اما مگر می‌شود در یک حوض 6 متر در 4 متر کوسه پرورش داد. 23 سال است در این ظرف کوچک  یک حرف را از این تیم به آن تیم می‌زنند و می‌چرخند. حالا از اینجا یک نفر را به ظرف تیم امید بیاورید همه چیز نور علی نور می‌شود.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۶۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت جام‌حذفی؛ فرصت تاریخی پرسپولیس برای عبور از استقلال

آفتاب‌‌نیوز :

جام حذفی در همه جای دنیا حساسیت و طراوت خاص خود را دارد. جام شگفتی‌ها و فرصتی برای تیم‌های کوچکتر که خود را برابر بزرگان نشان دهند، فرصتی برای رسیدن به آسیا از مسیر بسیار کوتاه‌تر!

جامی که هر مسابقه یک فینال است و حتی نایب قهرمان هم ندارد! هیچ فرصتی برای جبران اشتباه نیست و هر ساله بسیاری از بزرگان در همه جای دنیا قربانی تیم‌های گمنام می‌شوند.

به همین دلایل نمی‌توان از روی نام دو تیم روی حساسیت بازی‌های جام حذفی نمره داد. اتفاقا مسابقاتی که یک تیم بزرگ یک پای قضیه است، امکان شگفتی سازی بیشتری دارد و بازی‌هایی که دو تیم تقریباً هم‌سطح به مصاف هم می‌روند، اصلاً قابل پیش بینی نیست.

بعد از وقفه‌ای چند ماهه دوباره جام حذفی پنجشنبه و جمعه این هفته شاهد ۸ رقابت خواهد بود. ابتدا به برنامه بازی‌ها نگاه کنید.

پنجشنبه ۶ اردیبهشت

مس رفسنجان - پیکان تهران

جمعه ۷ اردیبهشت

مس کرمان - چادرملو اردکان

فجر شهید سپاسی شیراز - گل گهر سیرجان

هوادار تهران - مس سونگون ورزقان

آلومینیوم اراک - پرسپولیس

تراکتور تبریز - ذوب آهن اصفهان

ملوان بندر انزلی - سایپا تهران

آبی پوشان جنوب - فولاد مبارکه سپاهان

می‌بینید که رقابت‌های جام حذفی در این مرحله با بازی دو تیم لیگ برتری آغاز می‌شود. مس رفسنجان و پیکان که هر دو در دور برگشت لیگ برتر این روز‌ها در اوج هستند و بهترین شرایط فصل خود را سپری می‌کنند.

مس در مرحله قبل و عند الورود تیم‌های لیگ برتری به این تورنمنت استقلال مدعی و بزرگ، صدرنشین لیگ برتر را شکست داد و حذف کرد. محرم نویدکیا تنها مربی بدون باخت این فصل فوتبال ماست و عنایتی هم در آخرین بازی با یک شاهکار نتیجه را از شکست به مساوی عوض کرد.

در هفت بازی روز جمعه همه نگاه‌ها به اراک و تبریز خواهد بود. جایی که آلومینیوم باید از پرسپولیس پذیرایی کند. قرمز‌ها که مدافع عنوان قهرمانی هستند و با حذف رقیب انگیزه بیشتری برای تکرار قهرمانی دارند تا خود به تنهایی پرافتخارترین تیم تاریخ جام حذفی شوند.

با توجه به اتفاقاتی که در بازی لیگ آلومینیوم و استقلال در این ورزشگاه افتاد، شایعه شده بود که تماشاگران از حضور در مسابقه محروم هستند، اما اعلام شد اراکی‌ها شانس تماشای این بازی را دارند و حالا آلومینیوم روحیه بیشتری برای حذف پرسپولیس دارد. مجتبی حسینی که خود روی نیمکت پرسپولیس در لیگ دوازدهم نشسته بود!

اما بازی حساس در تبریز است. تقابل تراکتور با ذوب آهن، تراکتور که بعد از رفتن خمس اسیر حواشی بسیار شد و هنوز هم نقل محافل نقل و انتقالاتی در فوتبال است. همه مشکلات تراکتور از همین بازی شروع شد، همین ۱۰ روز قبل در لیگ در همین ورزشگاه یادگار امام ذوب آهن ۴ گل به تراکتور زد تا باعث و بانی رفتن خمس و به بحران رفتن میزبان شود!

از آن طرف ذوب آهن بعد از ۴ شکست خانگی طلسم فولادشهر را شکست و حالا با روحیه برای تکرار موفقیت می‌آید.

اما اگر فکر می‌کنید ۵ بازی دیگر این مرحله جذابیتی کمتر از این سه بازی دارد اشتباه کرده‌اید! مس کرمان میزبان چادرملو اردکان است. دو تیمی که در لیگ آزادگان این فصل رقابتی سنگین داشتند و چادر ملو مدعی جدی صعود به لیگ برتر در بالای جدول است. گل گهر، هوادار، ملوان و سپاهان هم چهار تیم لیگ برتری دیگری هستند که باید ریسک بازی با یک تیم از دسته پایین‌تر را به جان بخرند. به خصوص سپاهان که در خانه رقیب گمنام‌تری نسبت به سایرین باید بازی کند. سپاهان که این فصل تا اعماق بحران فرو رفت، اما با دو برد متوالی تا حدودی احیا شده است. شکی نیست شکست در خانه آبی پوشان جنوب می‌تواند سپاهان را به کما ببرد!

تقابل ملوان و سایپا هم از آن بازی‌های خاطره انگیز و نوستالژیک فوتبال است. سایپا که تا ۲ فصل قبل پای ثابت لیگ برتر در تمام ادوار بود و حالا در لیگ آزادگان روزگار می‌گذراند. سایپاکه سابقه قهرمانی در جام حذفی و رفتن به آسیا را هم دارد، درست مثل ملوان که تا قبل از ظهور سپاهان پرافتخارترین تیم شهرستانی در جام حذفی با سه قهرمانی بود و از همین مسیر به آسیا رفته است.

گل گهر باید در شیراز به مصاف فجر سپاسی برود که در کنار خیبر خرم آباد، جدی‌ترین کاندیدا‌های صعود به لیگ برتر فصل بعد هستند. نماینده همیشگی شیراز در لیگ برتر که حالا جایش در سطح اول فوتبال خالی است.

هوادار هم در خانه پذیرای مس سونگون خواهد بود. تیمی که در سال‌های اخیر حرف و حدیث‌های زیادی از اراده آن‌ها برای حضور در بالاترین سطح فوتبال شنیده‌ایم. چه فرصتی بهتر از جام حذفی برای خودنمایی و درخشش!

خلاصه اینکه آخر این هفته اگرچه لیگ نداریم، اما چنته فوتبال از بازی‌های حساس و جذاب خالی نخواهد بود.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • تصمیم فرهاد مجیدی؛ او به ایران برمی‌گردد؟
  • تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات | چهره محبوب آبی‌ها به ایران برمی‌گردد؟
  • فرهاد مجیدی تصمیم نهایی را گرفت: در امارات می‌مانم!
  • پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!
  • بازگشت جام‌حذفی؛ فرصت تاریخی پرسپولیس برای عبور از استقلال
  • دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست
  • غایب بزرگ استقلال برابر تراکتور
  • خسرو حیدری ۱۱ بازیکن برتر تاریخ ایران را انتخاب کرد | از فامیل بازی تا حضور عجیب برخی از هم تیمی ها
  • بازی آلومینیوم و پرسپولیس با حضور تماشاگر
  • مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست