Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود که به آنکارا سفر کرده، در مخالفت با اقدام آمریکا در «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران، این اقدام را «تصمیمی بسیار خطرناک» خواند.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در آنکارا، مخالفت ترکیه با مواضع آمریکا علیه ایران در زمینه تحریم‌ها و تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تکرار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اوغلو در ابتدای این نشست خبری بر روابط خوب ترکیه و ایران به عنوان دو کشور همسایه تاکید کرد و گفت: «ما خواهان توسعه روابط دو کشور به ویژه در زمینه پیوند‌های تجاری و اقتصادی هستیم».

وزیر خارجه ترکیه که پیشتر بار‌ها مخالفت آنکارا با مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا را اعلام کرده بود، در نشست خبری امروز چهارشنبه باز هم موضع ترکیه را تکرار کرد.

او با تاکید بر مخالفت که ترکیه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «با ترامپ در این زمینه صحبت شده است. در دیدار‌های انجام شده، درباره نگرانی‌های ترکیه از تحریم‌های ایران و تاثیر آن بر حجم تبادلات تجاری ایران و بر کل منطقه نیز صحبت شده است. مهم این است که برای توقف این تحریم‌ها، تلاش جدی صورت بگیرد».

مولود چاووش اوغلو به اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم اشاره کرد و در این باره تصریح کرد، اقدام آمریکا در تروریستی خواندن سپاه «تصمیمی بسیار خطرناک» است.

یک خبرنگار ایرانی در این نشست خبری از وزیر خارجه ترکیه درباره برنامه‌های آنکارا به منظور مقابله با تحریم‌های آمریکا و تقویت روابط دو کشور سوال کرد.

چاووش اوغلو در پاسخ به این سوال گفت: «از سوال شما خیلی متشکرم. من در صحبت‌هایمان گفتم که ما مخالف تحریم‌های آمریکا هستیم و این اولین بار نبود که بر این موضوع تاکید کردیم و این موضوع را بار‌ها و بار‌ها تکرار کرده‌ایم».

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: «امروز هم تاکید کرده‌ایم برای رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری تجاری (بین دو کشور) باید به همکاری ادامه دهیم. همانطور که برادر عزیزم جناب ظریف هم فرمودند، امروز روابط ما با مکانیسم‌های موجود مثل اینستکس و همچنین مکانیسم‌های جدید هم صحبت کردیم که چه کار می‌توانیم بکنیم و چطور می‌توانیم موانع موجود بر سر راه تجارت را از بین ببریم».

وی افزود: «اگر به شکل صادقانه و خیلی محکم به فعالیت‌هایمان ادامه دهیم، می‌توانیم به اهدافمان هم برسیم. ما در روند عادی هم ببار دیگر به ایالات متحده تاکید خواهیم کرد که این تحریم‌ها اشتباه هستند. وزیر خزانه‌داری ترکیه به همراه وزیر تجارت و وزیر دفاع ترکیه در آمریکا بودند و این موضوع را تمامی مخاطبان خودشان در آمریکا به شکل خیلی واضح و صریح گفتند. همچنین وزیر خزانه‌داری ترکیه در آمریکا با جناب ترامپ هم دیدار داشتند. در تمامی این دیدارها، دوستان ما تمامی نگرانی‌ها و مواضع ما درباره این تحریم‌ها را به مخاطبان آمریکایی خودشان مطرح کردند، اما چیزی که اینجا مهم است، عزم راسخ ما (ترکیه و ایران) در این زمینه و همبستگی بین ما است».

وزیر خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که رایزنی‌های این کشور با ایران در خصوص سوریه و مذاکرات آستانه ادامه دارد و «آنکارا در حال همکاری با ایران و روسیه برای حصول به یک آتش‌بس در سوریه است».

اوغلو در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در مخالفت با به رسمیت شناختن جولان اشغالی به عنوان بخشی از رژیم صهیونیستی صحبت کرد و گفت: «وقتی جناب اردوغان (چند سال قبل) نخست‌وزیر بودند، در رابطه با حل مساله تپه‌های (بلندی‌های) جولان با طرف اسرائیلی صحبت کرده بودند، آن موقع هنوز جنگ داخلی در سوریه شروع نشده بود و در بین اسرائیل و رژیم سوریه میانجیگری کرده بودند، اما متاسفانه (طرف اسرائیلی) در حل مساله جولان به چند کلمه بسنده کرده بودند. اگر اشتباه نکنم در آن موقع (ایهود) اولمرت در اسرائیل (در قدرت) بود و گفته بود وقتی برگردد این مساله را حل خواهد کرد، اما وقتی به اسرائیل برگشت نه تنها این مساله را حل نکرد بلکه به غزه و فلسطین حمله کردند. ما امروز می‌فهمیم که هدف ان‌ها حل این مساله نبود بلکه تلاش می‌کردند که زمان به دست آورده و با حمایت آمریکا خاک سایر کشور‌ها را تصاحب کنند همانطور که فلسطین را اشغال کردند و یا غزه را».

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در این نشست خبری با اشاره به روابط خوب دو کشور گفت: «امیدوارم هر روز شاهد روابط بهتر باشیم».

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا حامل پیامی از سوریه برای مقامات ترکیه هستید؟ گفت: در سفر به دمشق گفت‌وگوی طولانی با بشار اسد داشتم. گزارشی از گفت‌وگویم را خدمت آقای رجب طیب اردوغان ارائه خواهم داد. حتما به عنوان ایران دوست داریم تمام کشور‌های دوست ما در منطقه رابطه خوب و رو به جلو و آینده نگر با هم داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه وزارت امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۸۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با اشاره به رویه‌های سیاسی برای شناسایی سازمان‌های تروریستی تصریح کرد که افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل اظهار کرد: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دوست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی به آن دسته از مقام‌های اروپایی که خواستار شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی هستند گفت: آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشته شود و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیردوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 748127

دیگر خبرها

  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • اقدام خطرناک راننده یک خودرو در تونل‌های تهران (فیلم)
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد