Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@02:52:32 GMT

تلاش صندوق ضمانت صادرات برای توسعه روابط تهران و بغداد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۱۲۳۷

تلاش صندوق ضمانت صادرات برای توسعه روابط تهران و بغداد

صندوق ضمانت صادرات پیرو تاکیدات وزیر صمت برای بررسی و ایجاد راه‌های توسعه صادرات به خصوص با کشورهای همسایه اعلام کرده است یکی از اهداف صندوق راه‌اندازی دفتربرای تسهیل امور مشتریان و فعالان اقتصادی در عراق است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان فروردین ماه با «عبدالمجید جاسم»، وزیر تجارت عراق که همراه با نخست وزیر این کشور سفری به ایران داشت دیدار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدار «رضا رحمانی»  گفته بود: «در سفر چندی پیش به بغداد نیز توانستیم چندین تفاهم نامه همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق امضا کنیم که این تنها یکی از توافقات امضا شده میان دو کشور در این سفر بود. در مدت کمی بعد از سفر، بخشی از اجرای توافقات که یکی از آنها عدم اخذ هزینه روادید بین دو کشور بود، اجرایی شد.»

 

وی اضافه کرده بود: «تفاهمات در راستای تسهیل در حوزه تامین زیرساخت، تجارت، حمل نقل جاده ای، موضوعات کنسولی، بیمه ای، استاندارد، ترانزیت و... است که به طور مثال در حوزه ریل، احداث راه آهن شلمچه به بصره تفاهم شد. یکی از مواردی که بین دو کشور تفاهم شد، افزایش مبادلات تجاری به 20 میلیارد دلار تا سال 1400 بود. محور تحقق این هدف، این دو وزارتخانه است و مواردی که نیاز است برای آن کمیته های تخصصی مشترک تشکیل شود را نیز تسریع می بخشیم.»

 

این در حالی است که وزیر صمت 18 فروردین نیز در دیداری که با سفیر ایران در عمان داشت بر این نکته تاکید داشت که «وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش مراودات تجاری با کشور‌های عراق، ترکیه، سوریه و لبنان را در دستور کار قرار داده است. بخشی از برنامه، راه اندازی دفاتر تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهر‌های اربیل، بصره و بغداد در عراق و استانبول در ترکیه است که در همین ارتباط دفتر وزارتخانه در آنکارا پایتخت ترکیه فعال است

 

 پیرو تاکیدات وزیر صنعت، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات اعلام کرده است با توجه به شرایط موجود یکی از اهداف صندوق راه‌اندازی دفتربرای تسهیل امور مشتریان و فعالان اقتصادی در عراق است و جلسات هم‌اندیشی صندوق و اتاق مشترک ایران و عراق می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

 

روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران به نقل از «افروز بهرامی» در نشست مشترک امروز (چهارشنبه 28 فروردین) صندوق ضمانت صادرات با دبیر کل واعضای اتاق مشترک ایران وعراق آورده است: «هزار و۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه عراق پتانسیل قابل توجهی برای توسعه صادرات خواهد بود. هدف صندوق ضمانت حمایت از صادرکنندگان است و فرآیندهایی در این جهت از قبیل اعتبارسنجی و مدیریت ریسک تعریف شده که متناسب با فرآیندهای تعریف شده اقدامات لازم در راستای پوشش ریسک صادرکنندگان انجام می‌شود.»

 

وی همچنین یکی از موانع جدی توسعه همکاری با عراق را عدم ایفای تعهدات مالی کارفرمایان دولتی عراق در قبال پیمانکاران و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایرانی برشمرد و گفت: «در حال حاضر به منظور حمایت از شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی در عراق دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار تسهیلات از منابع بانک مرکزی با ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات ایران تصویب کرده که با گذشت بیش از سه سال تاکنون تسویه نشده است

 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اضافه کرد: «تعیین تکلیف معوقات درادامه راه توسعه همکاری ها با کشور عراق موثر خواهد بود.»

 

یادآور می شود: در ادامه توسعه روابط تجاری با عراق از آنجا که پنج شریک اول تجاری ایران را کشور‌های آسیایی ازجمله چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و کره جنوبی تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه در بحث توسعه تجارت کشور عراق در اولویت سیاست‌های تجاری ما قرار گرفته و در سال ۹۷ حجم صادرات ایران به این کشور حدود ۹ میلیارد دلار بوده است؛ رییس گمرک ایران از مدیران گمرکات اجرایی خواسته تا در جهت تسهیل و روان‌سازی صادرات کالا تلاش بیشتری به‌عمل آورند. بر این اساس گمرک تصمیم به ایجاد دروازه‌های مشترک با کشور‌های همجوار از جمله عراق دارد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان سیل کمک به سیل زدگان خسارت سیل خبرگزاری شبستان روز جوان مسابقات قرآن مسابقات بین المللی قرآن سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم صندوق ضمانت صادرات ایران صادرات عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۱۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی‌آبادی با حضور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ و دیدار با صالح الخلیفی معاون وزیر تجارت و صنایع قطر اظهار کرد: دولت سیزدهم به ایجاد رابطه عمیق تجاری و اقتصادی با قطر اهتمام ویژه‌ای دارد. امیدواریم که بتوان با همکاری‌های مشترک زندگی صلح‌آمیزی در کنار یکدیگر رقم بزنیم.

وزیر صمت افزود: انتظار داریم این دیدارها در نهایت گامی به جلو باشد و عدد تجارت در سال جاری ۲ برابر افزایش پیدا کند؛ زیرا ایران و قطر هیچ محدودیتی برای تجارت ندارند. همچنین به نظر می‌رسد ایران و قطر بتوانند در کشورهای آفریقایی، عراق و افغانستان سرمایه‌گذاری‌های مشترکی انجام بدهند.

وی حضور قطری‌ها در ایران اکسپو ۲۰۲۴ را فرصتی برای آشنایی بیشتر از توانمندی‌های صادراتی ایران دانست و گفت: خدمات فنی و مهندسی در ایران پیشرفت‌های چشمگیری کرده و می‌توانیم در زمینه تعمیر توربین‌ها و انواع ماشین‌آلات پیچیده (تولید هر کشور) به قطر کمک و پشتیبانی ارائه بدهیم.

علی‌آبادی با بیان اینکه قطر در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه حمل و نقل فرودگاهی و ناوگان هوایی انجام داده است، گفت: تمایل داریم که با قطر در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و.... همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد که امکان مسافرت مسافران ایرانی از قطر به سراسر دنیا فراهم شود و ادامه داد: زمینه‌های فراوانی برای کار ایران و قطر وجود دارد؛ به نظر می‌رسد ایران و قطر بتوانند سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در آفریقا، عراق و افغانستان داشته باشند.

وی به طرف قطری پیشنهاد داد که از نزدیک از کارخانه‌های صنعتی، گازی و پتروشیمی ایران دیدن کنند.

تمایل قطر برای استفاده از فناوری ایرانی

در ادامه این دیدار صالح الخلیفی معاون وزیر تجارت و صنایع قطر، گفت: ما در این سفر قصد داریم که از فنّاوری ایران در زمینه خودروسازی و صنایع غذایی دیدن کنیم. تاجران همراه ما به اصفهان خواهند رفت و با همتایان خود در اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر گفت‌وگو و تبادل نظر خواهند کرد.

وی با اشاره به نمایشگاه مشترک قطر و ایران، گفت: بندهای ذکر شده در کمیته ایران و قطر بررسی خواهد شد. ما در نهایت چشم‌انداز تجارت با ایران را از طریق سفیر خود در ایران اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 6093255 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • صنایع پیشرفته برای صادرات تامین مالی می‌شوند
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات