Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمد باقر اولیا عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، عدم توجه کافی به «عمر کوتاه کن» بر بیماری‌ها را ضعف پزشکی مدرن، عنوان و اظهار کرد: بیشترین جلوه‌ی پزشکی امروز مبتنی بر شناخت بیماری بر اساس آموزه‌های کلاسیک، استفاده از تست‌های آزمایشگاهی، تصویربرداری برای تأیید تشخیص یا رد تشخیص‌های افتراقی و تجویز داروی مناسب برای از بین بردن بیماری یا تظاهرات ایجاد شده توسط بیماری‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: البته در موارد محدودی در طب مدرن نیز اساس کار بر پرهیز و دوری از عامل بیماری است که این موارد نیز به میزان انگشت شمار و صرفاً بر اساس آموزه‌های غیربومی و دیکته‌ای است.

اولیا افزود: به نظر می‌رسد که نقش عوامل بیرونی مؤثر بر بیماری‌ها اعم از عوامل تغذیه‌ای، هوا، تعاملات اجتماعی، معنویات و دیگر موارد در بسیاری از مواقع کمتر مورد توجه قرار گرفته است یا این که حداقل در رفتار عملی مبتنی بر مکاتب پزشکی مدرن، بیشتر جنبه رفع تکلیف و نمایشی دارد.

بیشتر بخوانید: چرت بعدازظهر مفید است یا مضر؟

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان این که به نظر می‌رسد با توجه به این که طی سال‌های طبابت با دارو تأثیر چندان مثبتی در افزایش کیفیت و طول عمر بیماران مشاهده نشده است، گفت: شرط شروع و ادامه درمان در بسیاری از موارد مانند بالا بودن چربی یا قند خون، باید حذف رفتار‌های نامناسب و عوامل احتمالی ایجاد بیماری باشد.

وی یادآور شد: البته شروع درمان هم‌زمان با اصلاح رفتار می‌تواند در بسیاری از موارد از جمله حملات قلبی و فشارخون بالا ضروری باشد.

وی در همین راستا افزود: در موارد محدود و فوق استثنا، حذف عامل اصلی مانند ترک سیگار در بیماری "برگر"، حذف گلوتن یا گندم از رژیم غذایی در بیماری "سلیاک" و در مواردی حذف انواع غذا‌ها در حساسیت‌های غذایی مانند شیر در کمبود لاکتاز در پزشکی مدرن نیز اساسأ مدنظر قرار می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد که نقش رفتار‌های نامناسب بخصوص تغذیه‌ای در ایجاد و درمان بیماری‌های مختلف قابل انکار نیست و نیاز به توجه و مراقبت روزمره دارد.

اولیا، مصداق این موارد را سرفه‌های مزمن، درد‌ها و مشکلات استخوانی و مفصلی، قلبی، ریوی، گوارشی، سردرد، حساسیت‌های پوستی و مخاطی و کم خونی عنوان کرد و گفت: بیماران در این موارد هر چند که به انواع پزشکان مراجعه می‌کنند و انواع آزمایش‌ها و انواع دارو‌های پر هزینه را تجربه می‌کنند، اما کمتر توسط تیم پزشکی به رفتار‌های روزانه ناصحیح و افراطی بیمار در خوردن یا استعمال لوازم بهداشتی و آرایشی، انواع ادکلن‌ها، مواد شوینده یا سیگار توجه و تاکید لازم انجام می‌شود.

وی معتقد است که نرمال بودن آزمایشات روتین و تکراری که مورد علاقه مردم هم قرار گرفته، ضمن تحمیل سنگین‌ترین هزینه‌های جاری به اقتصاد درمان، کم‌ترین ارزش پیشگویی‌کنندگی در آینده سلامت افراد را دارد و رفتار‌های نامناسب، اضافه وزن و عادت‌های تباه کننده حتی در حضور پارامتر‌های ظاهری نرمال سلامت مانند فشار خون، قند یا چربی نرمال، «زنگ خطری بزرگ» محسوب می‌شوند.

این فوق‌تخصص با بیان این که در میزان قابل توجهی از بیماران مذکور، رفتار‌های افراطی یافت می‌شود، گفت: این رفتار‌ها به یقین در ایجاد و تشدید بیماری نقش اساسی دارند و با شناخت این عوامل و حذف رفتار‌های افراطی با کمترین اقدامات تشخیصی و تجویز دارو می‌توان بیمار را معالجه کرد.

وی در رابطه با نقش غذا در بروز بیماری‌ها نیز تصریح کرد: امروزه نقش مصرف غذا بیش از نیاز واقعی در التهاب مزمن بدن، تنگی عروق ارگان‌ها بخصوص قلب، پیری زودرس سلول‌ها، اختلال عملکرد زود هنگام ارگان‌های بدن و انواع سرطان بر محققین این امر آشکار است.

اولیا در پایان با بیان این که متأسفانه اکثر بیماران مقدار غذای «مورد علاقه» یا «عادت» خود را به عنوان مقدار غذای «مورد نیاز» به خود تلقین می‌کنند یا بهانه‌های کم‌کاری تیرویید و ارثی بودن چاقی را مطرح می‌کنند، خاطرنشان کرد: همین موضوع نیز تیم درمان را خسته از بی‌فایده دیدن تکرار توصیه‌ها کرده و به آسان‌ترین راه حل یعنی تجویز دارو متوسل می‌کند که همین چرخه معیوب سرچشمه اضافه وزن، دیابت و انواع بیماری‌های ثانویه است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

معرفی عواملی که عمر را کوتاه می‌کند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تغذیه رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۳۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید

دو مقاله در مجله انجمن پزشکی کانادا، مروری مختصر از این بیماری بسیار عفونی ارائه می‌دهد.

در حالی که افزایش موارد ابتلا به سرخک در کانادا نیز به تازگی گزارش شده است، بسیاری از پزشکانِ کانادایی ممکن است تجربه مستقیم با تشخیص و درمان سرخک نداشته باشند زیرا این کشور در سال ۱۹۹۸ میلادی به وضعیت حذف سرخک دست یافت.

پزشکان تاکید دارند افزایش فعالیت ویروس سرخک در جهان و در کانادا یادآور اهمیت ایمن سازی افراد علیه این بیماری است. از این رو روال منظمِ واکسیناسیون‌های معمول دوران کودکی از جمله سرخک که در طول همه گیری کووید-۱۹ نادیده گرفته شد باید فورا مورد بررسی قرار گیرند.

دکتر «سارا ویلسون»، یک پزشک در انتاریو، می‌گوید: پزشکان باید هنگام ارزیابی بیماران به ویژه آن هایی که سابقه سفر داشته‌اند یا کسانی که احتمالا در معرض شیوع محلی این بیماری قرار گرفته اند، هشیار باشند.

سرخک یکی از مسری ترین بیماری های عفونی تنفسی است. افراد مبتلا به سرخک دچار تب، سرفه، آبریزش بینی و ورم ملتحمه می شوند. همچنین بثوراتی که از روی صورت شروع و در سراسر بدن پخش می شود، حدود چهار روز بعد از ابتلا ممکن است ایجاد شود.

عوارض عفونت سرخک در ۳۰ درصد موارد گزارش شده است. اینها می توانند شامل عفونت گوش، ذات الریه، عوارض بارداری و عوارض عصبی از جمله آنسفالیت باشند. سرخک همچنین می تواند موجب نقص ایمنی ثانویه موقت شود. بیشتر موارد سرخک در کانادا در افراد واکسینه نشده به ویژه کودکان رخ می دهد.

با توجه به عفونی بودن سرخک، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید در صورت ارجاع موارد مشکوک برای ارزیابی یا آزمایش، با رعایت اقدامات پیشگیرانه با مراکز مراقبت بهداشتی تماس بگیرند تا اطمینان حاصل شود که از اقدامات مناسب پیشگیری و کنترل عفونت برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، استفاده می شود.

با وجود برنامه‌های موثر واکسیناسیون، شیوع سرخک در کشورهای مختلف در حال افزایش است که بر نیاز به افزایش تلاش‌های واکسیناسیون تاکید می‌کند. راهنمای واکسیناسیون کانادا تجویز واکسن‌های سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) را برای همه افراد در کانادا با برنامه‌های دز مشخص توصیه می‌کند.

برای مسافرت کردن یا زمان شیوع این بیماری، واکسیناسیون MMR می‌تواند فراتر از برنامه‌های استاندارد انجام شود؛ با دستورالعمل‌هایی که برای تسریع واکسیناسیون و پیشگیری پس از مواجهه ارائه شده است. بزرگسالان فاقد ایمنی سرخک یا سوابق واکسیناسیون نیز می توانند یک تا دو دز واکسن MMR را بسته به سن، سابقه سفر و عوامل خطر دریافت کنند. واکسن MMR ایمن و موثر است. با این حال، افراد مبتلا به نقص ایمنی یا زنان باردار نیاز به بررسی دقیق دارند. از این رو ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون انبوه بسیار مهم است.

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

واکسن سرخک مؤثر و بی خطر است. با این حال افرادی که دچار نقص ایمنی هستند یا زنان باردار، قادر به دریافت آن نیستند و بنابراین ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون انبوه، بسیار مهم است.

پزشکان می‌گویند به افرادی که دو دُز واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌شود مراقب باشند به این بیماری مبتلا نشوند.

متخصصان تاکید دارند اگر نمی‌دانید که آیا ایمنی کافی در برابر سرخک دارید یا خیر، به شما توصیه می‌شود که آزمایش آنتی‌بادی را در مراکز پزشکی انجام دهید و تأیید کنید که آیا واکسیناسیون ضروری است یا خیر.

علاوه به این، هنگامی که به کشورهای خارجی و مناطقی سفر می‌کنید که موارد بیشتری از ابتلا به سرخک در آن ها گزارش شده است به شما توصیه می‌شود پس از بازگشت به کشور خود، وضعیت جسمانی‌تان را به دقت بررسی کنید.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این مقاله مشخص می‌کند چه کسانی باید واکسن را خارج از برنامه توصیه شده معمولی دریافت کنند، به ویژه کودکانی که در برابر عوارض سرخک آسیب پذیر هستند.

این مطلب همچنین راهنمایی‌هایی را برای بزرگسالان ارائه می دهد تا یک دز یا بیشتر از این واکسن را بسته به سال تولدشان دریافت کنند.

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

سرخک درمان خاصی ندارد اما برای کاهش تب بیمار از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات هم تأثیر خفیف ویتامین آ در کاهش علائم و کاهش مرگ و میر مبتلایان به سرخک را نشان داده‌ است.

برخی افراد هم ممکن است به سینه‌پهلو و بیماری‌های عفونی مبتلا شوند که در آن صورت داروهای آن بیماری‌ها برایشان تجویز خواهد شد.

به گفته متخصصان، دوره نهفتگی به‌ طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش‌ها قابلیت سرایت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه