ارتش و محبوبيت اجتماعي
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۴۸۴۷
خبرگزاري آريا - خرم آباد- ايرنا- 29 فروردين 1358 يادآور روزي است که امام خميني (ره) با حمايت قاطعانه خود از ارتش، باعث شدند تا اين نيروي مردمي براي ايران بماند و امروز نيز بعد از40 سال در عرصه هاي مختلف خدمات ارزشمندي به ملت ايران ارايه کنند.
در شرايطي که 2 ماه از پيروزي انقلاب اسلامي گذشته بود و ارتش ايران هنوز ساماندهي نشده بود، نا آرامي هاي منطقه ترکمن صحرا و در نزديک مرزهاي شوروي(سابق) توسط برخي گرو ه هاي چپ با هدف خودمختاري منطقه آغاز شد که با اعزام يگاني از کارکنان داوطلب نيروي زميني ارتش، سرکوب شد و ارتش به سراغ کنترل ناآرامي هاي ساير مناطق رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همزمان جنگ رواني عليه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاده بود، همين جوسازي ها سبب شد تا شهيد سپهبد ولي الله قرني اولين رييس ستاد مشترک ارتش در نامه اي استعفاي خود را در روزهاي اول فروردين 1358 به امام خميني تقديم کند.
حالا ارتش وضعيت مناسبي ندارد؛ بي نظمي، جوسازي رواني داخلي و خارجي، پادگان هاي خالي، دخالت هاي بي مورد و درگيري هاي داخلي سبب تضعيف ارتش شده و بايد چاره اي انديشيده مي شد؛ همه فکر فرماندهان دلسوز به امام خميني معطوف مي شود.
امام خميني 29 فروردين 58 در پيامي فرماندهي خود را بر نيروهاي مسلح اعلام و با حمايت قاطعانه از انحلال ارتش جلوگيري کرد و در پيامي پنج نکته مورد تاکيد قرار گرفت.
**نامگذاري روز ارتش و اعلام حضور مقتدرانه
پيام خطاب به ملت ايران بود در پنج بند مهم که هر کدام آن سرآغاز تولدي ديگر براي ارتش انقلابي بود.
در بند يک، امام 29 فروردين را روز ارتش اعلام و بيان کرد: ارتش در اين روز در شهرستان هاي بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتيباني خود را از جمهوري اسلامي و ملت بزرگ ايران و حضور خود را براي فداکاري در راه استقلال و حفظ مرزهاي کشور اعلام نمايد.
**بند (2) حمايت ملت از ارتش اسلامي
ملت ايران موظفند از ارتش اسلامي استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمايند؛ اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامي است، و ملت شريف لازم است آن را به اين سِمت رسما بشناسند و پشتيباني خود را از آن اعلام نمايند.
**(بند3) رعايت نظم وسلسه مراتب
افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند.
توجه ننمودن به اين مسائل موجب ضعف ارتش اسلامي مي شود و نظام را از هم مي پاشد سربازان و درجه داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات کنند؛ چنانچه رؤساي فوق موظفند با ارتش به طور محبت و برادري رفتار نمايند و از ديکتاتوري که در رژيم طاغوت بود اجتناب نمايند.
ارتش اسلامي بايد با حفظ سلسله مراتب و نظام صحيح اسلامي و اطاعت کامل زيردست از ما فوق و رعايت کامل ما فوق از زيردست، اداره شود. تخلف از اين امر ضد انقلاب است و مورد مؤاخذه خواهد بود.
** (بند 4)عدم دخالت بيجا در امورات ارتش
افراد خارج از ارتش حق ندارند در امر ارتش دخالت کنند و ارتشي را در داخل ارتش يا خارج بدون مجوز دستگير کنند.
اگر شکايتي دارند يا اطلاع از مجرميت کسي دارند، روي موازين شرعي و قانوني رسيدگي خواهد شد.
دخالت بيجا در داخل ارتش موجب ضعف آنان ميشود و مخالف انقلاب اسلامي است.
** (بند5) ارتش وفادار به اسلام وملت
اين قشر از ارتش که در خدمت اسلام و ملت هستند و وفاداري خود را از جمهوري اسلامي اعلام نمودند، اگر خداي نخواسته در رژيم طاغوتي خلاف و گناه صغيره کردهاند، با برگشت به سوي خداي تعالي و جمهوري اسلامي مورد عفو خداوند رحمان و عفو ملت شريفند، و اينجانب نيز آنان را عفو کردم.
اميد است آنان با دلگرمي و اعتماد به خدا و ملت شريف به خدمت خود صادقانه ادامه دهند و با قدرت در پادگان هاي خود مستقر شوند.
** ارتش در تمامي ابعاد زندگي تاثيرگذار است
روز ارتش فرصت مناسبي است تا پاي صحبت يکي از ارتشيان نام آشناي استان لرستان در عرصه ديني و ترويج آموزه هاي قرآني بنشينيم.
عزت الله گوشه اي قاري قرآن ممتاز کشوري که شايد کمتر کسي بداند او سرهنگ بازنشسته ارتش است و بيشتر در عرصه فعاليت هاي قرآني مشهور است.
گوشه اي ، چهره برجسته استان در فعاليت وترويج قرآن است و شاگراني را در سطح ممتاز تربيت نموده است؛ خودش تمايلي به عنوان درجه اش ندارد اما در خصوص ارتش مي گويد سال 1361 استخدام شده و بعد از دوره آموزشي به منطقه عملياتي سرپل زهاب، سومار، کردستان خدمت کرده ، از سختي ها و گرفتاري عديده آن زمان ياد مي کند.
وي به نقش ارتش در امنيت ، جنگ ، سازندگي اشاره مي کند و مي گويد ارتش در تمام ابعاد زندگي اجتماعي، اقتصادي، امنيتي در کشور تاثير گذار است.
اين مربي قرآن به نقش ارتش در تثبيت انقلاب اشاره مي کند و حضور ارتش به ويژه فرمانده شجاع لرستان شهيد نقدي در مبارزه با گروهک هاي ضد انقلاب را دوشادوش ارتشيان مي ستايد.
سرهنگ بازنشسته ارتش با اشاره به حمايت هاي مقام معظم رهبري گفت: کلمه شجره طيبه را رهبري انقلاب براي ارتش به کار برد.
وي که خاطرات زيادي از جنگ در سينه دارد اما يکي از آنها را آخرين عمليات در دوران دفاع مقدس عمليات مرصاد مي داند و مي گويد: به علت حضور طولاني در خطوط مقدم به ويژه مناطق غرب به جغرافياي منطقه آشنايي داشتم ، زماني که منافقين وارد کشور شدند به راحتي با يک طرح عملياتي به پشت سر آنها رسيديم و توانستيم علاوه بر دستگيري تعدادي از فريب خوردگان ادوات جنگي آنها را به غنيمت بگيريم.
اين روزها ، حضور ارتش در مواقع بحراني و در استان هاي مختلفي که درگير سيل و مخاطرات و سختي هاي بعد از سيل هستند از چشم منصف مردم دور نمانده است.
حالا هر کجاي کشور که بحراني از قبيل سيل و زلزله بروز مي کند اين نيروهاي ارتشي هستند که در کنار سپاه و ديگر نيروهاي انظامي و انتظامي به کمک مردم مي آيند.
يکي از آداب اين روز ارتش برگزاري مراسم رژه و نمايش اقتدار اين نيرو است اما آنها نمايش قدرت نوع دوستي و دفاع از آرامش و تلاش براي بازگشت به شرايط عادي زندگي را در مناطق سيل زده بخوبي به نمايش گذاشته اند و آئين رژه در استانهايي که درگير سيل شده اند را امسال برگزار نمي کنند.
1920/6060
انتهاي پيام /*
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۴۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پشتپرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
تیلور سوئیفت از آن دسته هنرمندان معاصر است که در ایران نیز بین دهه هفتادیها تا دهه نودیها پرطرفدار است و نسلهای جوانتر ایرانی راحتتر با آهنگهای او ارتباط برقرار میکنند، اما دقیقا چه چیزی خوانندهای مانند تیلور سوئیفت را در بین حتی ایرانیها محبوب میسازد؟
به گزارش ایسنا، با این حال اگر از طرفداران تیلور سوئیفت سؤال کنید که علت علاقهشان به این هنرمند چیست؟ احتمالاً پاسخ دهند که، چون میتوانند با ترانههای او همزادپنداری کنند و بهراحتی خود را بهعنوان راوی ترانههایش تصور کنند، اما در کنار این ویژگی نمیتوان ارتباط عمیق سوئیفت با طرفدارانش را نادیده گرفت؛ چراکه او هنرمندی است که اگر یکی از سوپر طرفدارانش در آسیا بیماری لاعلاجی داشته باشد و نیاز به کمک مالی داشته باشد، حمایت خود را دریغ نمیکند و چه بسا که به دیدن آن طرفدار برود. همچنین ارتباط او در فضای مجازی با طرفدارانش غیر قابل انکار است، ارتباطی از جنس لایک کردن پستهای طرفدارانش در فضای مجازی گرفته تا اشتراکگذاری آن پستها.
اما چرا امروز از تیلور سوئیفت مینویسیم؟ در هفتههای اخیر سونامی اخباری از جدیدترین آلبوم سوئیفت به نام «The Tortured Poets Department» در فضای مجازی منتشر شد که از ثبت چندین رکورد جدید به نام این هنرمند میگفت.
در حقیقت سوئیفت با انتشار یازدهمین آلبوم استودیویی خود رکورد بیشترین پخش آلبوم، آهنگ و هنرمند را در یک روز در Spotify و سایر پلتفرمهای موسیقی به ثبت رساند؛ رکوردی که با بیش از ۳۰۰ میلیون استریم (پخش آنلاین موسیقی) آلبوم جدید او طی یک روز به ثبت رسیده است.
اما این تنها رکوردی نبود که یازدهمین آلبوم استودیویی سوئیفت در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار در Spotify شکست. بلکه اولین تکآهنگ آلبوم جدید او به نام «Fortnight» با حضور «پست مالون» رکورد بیشترین پخششده در یک روز را ثبت کرد.
سوئیفت پیش از این هم با انتشار آلبوم «Midnights» در اکتبر ۲۰۲۲ رکورد Spotify را برای پخششدهترین آلبوم در یک روز و پخششدهترین هنرمند در یک روز را در اختیار داشت. این آلبوم همچنین در سایر پلتفرمهای پخش موسیقی، رکورد بزرگترین آلبوم پاپ تمام دوران را با استریمهای روز اول در Apple Music شکست. همچنین این آلبوم در اولین روز انتشار خود به پرمخاطبترین آلبوم آمازون موزیک تبدیل شد.
اما پس از خواندن این اخبار درباره سوئیفت، شاید برای شما هم سوال شود که سوئیفت دقیقا چرا تا این حد محبوب است که طی یک روز جدیدترین آلبومش با ۳۰ قطعه موسیقی، بیش از ۳۰۰ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده میشود؟
پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که نمیتوان با وجود تور پرطرفدار Eras، تسخیر جایگاههای نخست چارت موسیقی بیلبورد آمریکا، ثروت میلیارد دلاری، ۱۲ جایزه گرمی، تأثیر گسترده او بر فرهنگ موسیقی پاپ و موفقیت احیای آلبومهای قبلیاش، شهرت و موفقیت عظیم سوئیفت را انکار کرد؛ موفقیتی که تصادفی نیست.
در ادامه، اما نگاهی خواهیم داشت به علت محبوبیت جهانی سوئیفت در جهان از نگاه چند کارشناس و منتقد موسیقی آمریکایی.
موسیقی سوئیفتتوبی کوئینزبرگ که یک کارشناس موسیقی مشهور است، میگوید: «نمیتوانیم درباره موفقیت تیلور سوئیفت بدون اذعان به توانایی استثنایی او در نوشتن آهنگهایی که آشنا و در عین حال متمایز، قابل دسترس و معمولی هستند صحبت کنیم. تاکید بر این نکته مهم است که نوشتن آهنگی مانند آهنگهایی که تیلور مینویسد، فوقالعاده دشوار است. حتی یک بار انجامش هم سخت است، حال تصور کنید بخواهید طی یک آلبوم این کار را انجام دهید! اگرچه که سوئیفت نزدیک به دو دهه است که در آلبومهای متوالی این کار را انجام میدهد.»
درو نوبیل نیز که یک دانشیار تئوری موسیقی است، میگوید: «تیلور سوئیفت در نوشتن موسیقی واقعاً خوب است. این امر غیرقابل انکار است. او میداند که چگونه یک ملودی بسازد. موضوعات آهنگهای او بسیار مرتبط است. من یک مرد ۳۸ ساله هستم و میتوانم به آهنگهای او، حتی آهنگهایی که در ۲۰ سالگی نوشته است، گوش دهم و با آنها ارتباط برقرار کنم.»
همه کاره بودن اوسوئیفت به طرز ماهرانهای ژانرهای مختلفی مانند کانتری، پاپ، آلترناتیو و فولکلور را در زندگی حرفهای خود تجربه کرده است. نوبیل و کونیگزبرگ میگویند که تسلط بر این توانایی برای تکامل دشوار است، اما او موفق شد و توانست همچنان کاراکتر «تیلور سوئیفت» را حفظ کند.
سوئیفت که در اصل یک هنرمند ژانر کانتری بود، ابتدا با آلبوم «قرمز» (Red)، فضای کاری خود را به موسیقی پاپ آغشته کرد. او در این آلبوم با مکس مارتین که یکی از تهیهکنندگان مطرح آمریکا است، همکاری کرد.
در حالی که فضای کلی آلبوم «قرمز» پاپ بود، اما در آلبوم از سازهای بانجو استفاده شده بود و سوئیفت سبک و سیاق کانتری را در خواندن آهنگها حفظ کرد. سوئیفت، اما در آلبوم «۱۹۸۹» خود طی اقدامی بیسابقه، به طور کامل ژانر کانتری را کنار گذاشت. در حقیقت او با این کار برای همیشه کانتری را از کار خود حذف کرد و در قالب یک هنرمند جدید در اوج کاری خود ظاهر شد.
البته او به داستان سرایی خود در آثار غیرکانتری که یکی از ویژگیهای بارز موسیقی کانتری است، ادامه داد و با همین ترفند توانست آن طرفدارانی که او را به خاطر سبک کانتریش دنبال میکردند، نگه دارد. به هر حال او یک داستانسرای عالی است، چه داستانی تخیلی در مورد کسی که شوهرش را به قتل رسانده باشد و چه داستانی درباره روابط عاطفی خودش.
هنگامی که دو آلبوم «evermore» و «folklore» در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، جهان بار دیگر شاهد تسلط سوئیفت در تغییر ژانر، از پاپ به فولک و آلترناتیو بود.
نوبیل درباره این اقدام میگوید: «اگر هنرمندان از ژانر اصلی خود دور شوند، اغلب اوقات طرفداران شورش میکنند، اما سوئیفت این ریسک را کرده است و این باورنکردنی است.»
هوش تجاری سوئیفتکونیگزبرگ میگوید: «موفقیت در صنعت موسیقی صرفاً به موسیقی مربوط نمیشود، بلکه در مورد تجارت است و مهارتهای تجاری تیلور شگفتانگیز است».
درحقیقت از توانایی او در ساخت ماهرانه برند خود گرفته تا حرکتهای استراتژیکش، سوئیفت ثابت کرده است که هم یک هنرمند موفق است و هم یک تاجر. به عنوان مثال، تصمیم او برای تولید فیلمی از تور اخیرش (Eras tour) نتایج خارق العادهای داشت. این فیلم که در ماه اکتبر به سینماها رفت، «پرفروشترین فیلم کنسرت» است که در افتتاحیه ۹۲.۸ میلیون دلار درآمد داشت.
همچنین بازاریابی رسانههای اجتماعی سوئیفت او را در جایگاه بالای هنرمندان موسیقی مینشاند؛ درحقیقت او از ابتدای فعالیت خود ارتباط با طرفدارانش در رسانههای اجتماعی را انجام داد که در آن زمان غیرعادی بود.
حرکت درخشان سوئیفتاز اقدام سوئیفت برای ضبط مجدد و انتشار مجدد آلبومهای اولیهاش به طور گستردهای به عنوان یک تصمیم هوشمندانه یاد میشود. این تصمیم ناشی از اختلاف عمومی سوئیفت با شرکت ضبط قبلی خود، Big Machine، و مالک آن Scooter Braun است. در سال ۲۰۲۰، براون حقوق اصلی ضبطهای تیلور سوئیفت را فروخت و در اقدامی تلافیجویانه بیسابقه، سوئیفت آلبومهای خود را دوباره ضبط کرد و بدین ترتیب کنترل شخصی بر حقوق اصلی ضبطهای جدید به دست آورد.
در حالی که سوئیفت خاطرنشان میکند که همه اینها برای برگرداندن حقوق هنرمندان بوده است، اما ثابت شده است که یک تصمیم تجاری درخشان بود. درحقیقت آلبومهای تازه ضبطشده بسیار محبوب بوده و موجب حمایت از تور Eras و افزایش تعهد طرفداران به او شدند.
آینده نگری اونوبیل میگوید سوئیفت درک ذاتی از خواستههای مخاطبانش دارد و این توانایی میتواند توضیح دهد که چرا موفقیت زیادی کسب کرده است. او سه لحظه را دلیل شیدایی امروزی سوئیفتیها میداند:
۱۹۸۹زمانی که آلبوم «۱۹۸۹» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، موسیقی الکترونیک (EDM) چارت ۴۰ موسیقی برتر را تسخیر کرده بود. آهنگهای زد و کالوین هریس با آهنگهای پردازش شده توسط کامپیوتر و صدای ترکیب شده در صدر جدول قرار داشتند. با توجه به محبوبیت فزاینده EDM، نوبیل میگوید که دوستداران موسیقی میل به چیزی داشتند که علاقه آنها به موسیقی پاپ «dance-y» را برآورده میکرد و در عین حال بیانی معتبر از شخصیت یک هنرمند بود. او استدلال میکند که این اتفاق در آلبوم «۱۹۸۹» سوئیفت رخ داد.
شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰نوبیل میگوید در طول قرنطینه همهگیر سال ۲۰۲۰، سوئیفت با انتشار غافلگیرکننده دو آلبوم folklore و evermore در ژانر indie folk حال و هوای طرفدارانش را مجذوب خود کرد. سوئیفت با انحراف آشکار از موسیقی پاپ به دنبال همکارانی با تجربه در ژانرهای جدید برای کار روی آلبومها شد؛ تصمیم هنری دیگری که آن هم یک تصمیم تجاری موفق بود.
کونیگزبرگ میگوید: «این اقدام دقیقاً همان چیزی بود که فرهنگ در آن زمان به آن نیاز داشت؛ یک آلبوم متفکر و تأمل برانگیز که منعکسکننده حس غالب انزوای اجتماعی است.»
فولکلور در سال ۲۰۲۰ به پرفروشترین آلبوم ایالات متحده تبدیل شد و همانطور که نوبیل توضیح میدهد، این موفقیت تصادفی نبود.
او ادامه میدهد: «طرفداران با این آهنگها دوباره بیرون از خانه بودند و زیبایی طبیعت را کاوش میکردند؛ آهنگهایی که صدایی روستایی داشتند و درباره رودخانهها و درختان صحبت میکردند. او همیشه توانسته از چیزی که همه ما آرزوی آن را داریم استفاده کند.»
تور eraنوبیل میگوید دو نیروی فرهنگی را میتوان به عنوان مدرکی برای موفقیت تور Eras بررسی کرد؛ یک اینکه در دنیای پس از همه گیری، مردم برای تجربه کنسرت زنده گرسنه بودند و دوم اینکه ما به عنوان یک جامعه، در میان انزوای فزاینده خود به دلیل کار از راه دور، رسانههای اجتماعی و سکولاریزاسیون رو به رشد، درصدد تجربههای جمعی هستیم. شرکت در یک کنسرت با دهها هزار نفر دیگر که آنها نیز با آهنگهای تیلور سوئیفت بزرگ شدهاند، بسیار عمیقتر از قدردانی از موسیقی اوست، بلکه میگوید «شما بخشی از یک جنبش هستید».
آیا میتوان از موفقیت سوئیفت تقلید کرد؟
خیر.
نوبیل معتقد است که سوئیفت هر حرکتی را برای مواجهه با یک لحظه خاص طراحی کرده است و اگر آنها در زمانهای دیگری انجام میداد، احتمالاً از موفقیت یکسانی برخوردار نمیشد. به عنوان مثال، اگر فولکلور در سال ۲۰۱۹ منتشر میشد، تأثیر مشابهی نداشت. اینگونه نیست که او از دیگران برتر باشد؛ بلکه در کتگوری قرار دارد که افراد کمی شامل آن میشوند، توانایی عالی او در نوشتن موسیقی که با این لحظات فرهنگی ترکیب شدهاند، ترکیب نادری است.
بیانسه از هنرمندانی است که به چنین موفقیتی نزدیک شده است، اما نژاد تأثیر زیادی در جهانی نشدن هنر او در این وسعت دارد، اگرچه که برای یک سفیدپوست چنین چیزی مطرح نیست.
وقتی تیلور سوئیفت در مورد پایان رابطه عاطفی خود صحبت میکند، تصور این است که او به طور کلی درباره این مسئله صحبت میکند. ولی وقتی بیانسه درباره خیانت شوهرش به او و نحوه کنار آمدن با آن صحبت میکند، به روایت او به چشم روایتی از روابط سیاهپوستان نگاه میشود. دلیل اینکه میتوانیم تیلور سوئیفت را نماینده همه ببینیم این است که او بلوند و سفیدپوست است و نژاد برایش مطرح نیست؛ در صورتی که بیانسه سیاهپوست است و نژاد دارد.
البته در نهایت فراموش نکنیم که تا حدی هم علاقه بالای طرفداران به سوئیفت به شیدایی میمانند و نمیتوان به هیچ وجه او را بزرگترین هنرمند عصر حال حاضر خواند، چرا که در این صورت باید با بزرگانی مانند پینک فلوید یا بیتلز مقایسه شود که اصلا موجه نیست.
آنچه جای بحث ندارد این است که ژانر پاپ در دوران تیلور سوئیفت است، داستانی عاشقانه از موفقیتهای برتر و موفقیت افسونکننده که بر درخشش او به عنوان یک تاجر تأکید میکند و بهطور استراتژیک صنعت موسیقی را با هنرمندی و زیرکی هدایت میکند.