Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-05@18:41:05 GMT

گفتگوی سران آمریکایی در مورد ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۴۸۶۸

گفتگوی سران آمریکایی در مورد ایران

به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، گزارش جدیدی از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص پایبندی کشورها به معاهده‌های کنترل تسلیحاتی به بروز مشاجره میان سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و برخی مقام‌های وزارت خارجه این کشور منجر شده است.  

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به نقل از ۵ منبع مطلع ادعا کرد این سند بروز نگرانی در میان شماری از مقام‌های آمریکایی را به همراه داشته که معتقدند سند مذکور به دنبال سیاسی‌سازی و تحریف ارزیابی‌ها درباره ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند دولت ترامپ به دنبال براندازی نظام حاکم ایران یا زمینه‌چینی برای توجیه اقدام نظامی علیه این کشور است. دولت آمریکا تا کنون این ادعاها را رد کرده و گفته در تلاش است آنچه «رفتارهای مخرب» ایران در منطقه خوانده می‌شود را متوقف کند. 

طبق گزارش رویترز، مشاجره میان مقام‌های آمریکا روز سه‌شنبه، هنگامی اتفاق افتاد که وزارت خارجه آمریکا نسخه‌ای غیرمحرمانه از گزارش سالانه دولت به کنگره در خصوص پایبندی کشورها به توافق‌های کنترل تسلیحاتی را روی وب‌سایت خود قرار داد، اما اندکی بعد آن را حذف کرد. منبع مورد استناد رویترز گفته این سند حاوی ارزیابی‌هایی انحرافی درباره ایران بود. 

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه بدون ارائه توضیحات بار دیگر این گزارش را روی وب‌سایت خودش قرار داد. رویترز به نقل از منابع ادعایی خودش نوشته این اقدام آنها را به فکر فرو برده که دولت ترامپ ظاهراً در تلاش است، همانند اطلاعات اغراق‌آمیز دولت جورج دبلیو بوش درباره عراق قبل از حمله به این کشور سیاه‌ترین تصویر ممکن از ایران را ارائه دهد. 

رویترز توضیحات واضحی درباره اینکه «مشاجره» ادعایی میان کدام مقام‌ها یا گروه‌ها در داخل دولت ترامپ اتفاق افتاده و هر کدام چه استدلالی داشته‌اند ارائه نکرده و به توصیف کلیاتی مبهم و غیرمنسجم در این خصوص-چنانکه خواهید دید- بسنده کرده است. 

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از ارزیابی مندرج در سند مذکور در خصوص ایران دفاع کرده و گفته که نسخه مفصل‌تری از این سند به زودی منتشر خواهد شد. 
در این سند که عنوان «پایبندی به توافق‌ها و تعهدات در زمینه‌های کنترل تسلیحات، منع اشاعه و خلع سلاح» برایش انتخاب شده، بخش مربوط به پایبندی روسیه به توافق‌های دوجانبه تسلیحاتی (مانند "معاهده موشک‌های میان‌برد هسته‌ای" یا " معاهده نیواستارت") حذف شده است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره دلیل این موضوع گفت نگاه آمریکا این است که روسیه آشکارا پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای را نقض کرده است. 

گزارش مذکور، همچنین بر خلاف گزارش سال‌های گذشته ارزیابی‌های مفصلی از پایبندی ایران، کره شمالی، سوریه و سایر کشورها به «معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» (ان‌پی‌تی) ارائه نمی‌کند. در این گزارش، به جای این بخش، ۵ پاراگراف ذیل عنوان «کشورهای محل نگرانی» نوشته شده است. 

در این بخش هیچ اشاره‌ای به ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام نشده است. این بخش در عوض به ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران پرداخته و بر اساس آن مدعی شدهع تهران ممکن است قصد ساخت «سلاح هسته‌ای» داشته باشد. 

گزارش دولت آمریکا  بدون ارائه شواهد لازم ادعا کرده هر گونه اقدام از سوی ایران در زمینه فوق‌الذکر و یا هر گونه تلاش برای نگهداری مواد هسته‌ای اعلام‌نشده، نقض پیمان ان‌پی‌تی خواهد بود.

رویترز این گزارش ۱۲ صفحه‌ای که از سند ۴۵ ساله‌ای سال گذشته بسیار خلاصه‌تر است منعکس‌کننده اختلافاتی است که میان «یلیم پابلوت»، دستیار وزیر خارجه آمریکا و رئیس او «آندرا تامپسون»، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا وجود دارد.

دو منبع می‌گویند پابلوت که دفترش وظیفه تهیه گزارش مذکور را به عهده داشته خواستار گنجاندن اطلاعات رسانه‌ای و یادداشت‌های شخصی در آن بوده است. این در حالی است که معمولاً رسم بر این است که این سند بر تحلیل‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا استوار باشد. 

یک مقام سابق آمریکایی درباره سند مذکور گفت: «ضمن اینکه اشتباه‌های آشکار دیگری هم [در این سند] داشت.» او گفت برخی از اطلاعات ارائه شده در نسخه پیش‌نویس غیرمحرمانه در واقع اطلاعات محرمانه بوده‌اند. 

یکی دیگر از مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا گفته معتقد است این گزارش ظاهراً قرار است دیدگاه‌های ترامپ درباره ایران را ارائه کند نه اینکه بازتابی از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سازمان‌های اطلاعاتی باشد. 

منابع رویترز با آنکه می‌گویند دلیل خلاصه شدن گزارش، حذف اولیه آن از وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا و بازگرداندن دوباره آن را نمی‌دانند تصریح می‌کنند تلاشی برای دیوسازی از ایران در جریان است.   

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۴۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در واکنش به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی؛ کنعانی: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان افتاده است

به گزارش قدس آنلاین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی به جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی ‏علیه مردم غزه نوشت: اقدام مقامات دولت آمریکا در تحریف واقعیت و توصیف خشم و اعتراضات اصیل دانشجویی و دانشگاهی به عنوان یهودستیزی، به منظور توجیه و استفاده از ابزارهای سرکوب خشونت‌آمیز برای ساکت کردن اعتراضات و تجمعات مسالمت‌آمیز دانشجویان حامی فلسطین، چیزی از قبح عمل آنان کم نمی‌کند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از یهودیان، از جمله دانشجویان یهودی، از جنایات نفرت‌انگیز رژیم صهیونیستی و حمایت شرم‌آور دولت آمریکا از آن اعلام بیزاری کرده‌اند.

کنعانی خاطرنشان کرد: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان و ‎حقوق بشر برافتاده است.

 اعتراض دانشجویان آمریکایی در پی حمایت های همه جانبه دولت بایدن از رژیم صهیونیستی و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

آسوشیتدپرس پرس پنجشنبه شب گزارش داد که بر اساس آمار تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا بازداشت شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به برچسب «یهودستیزی» زدن به دانشجویان آمریکایی
  • در واکنش به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی؛ کنعانی: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان افتاده است
  • تماس سنای آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری برای جلوگیری از اقدام احتمالی علیه سران تل‌آویو
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای جلوگیری از حمله به رفح
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای توقف حمله به رفح
  • بیش از ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند